Gå til innhold

Sele til å ha på småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i Bangkok flyplass selv denne uka. Haugevis med barn...så ikke en med sele. Kanskje det ikke var båndtvang denne uka...

Anonymous poster hash: aa830...d5b

Kan du forklare meg den enorme forskjellen på å ha sele på barn på folksomt og uoversiktlig sted kontra å strappe ungene fast i vogn og bilsete? Det handler om ungens sikkerhet, gjør det ikke?

Anonymous poster hash: 98f08...305

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje hun vil trives bedre i en annen type vogn.

Det kan jo være. Men har alltid vært slik. Ikke villet ligge i vogna fra hun var nyfødt. Kan sitte litt i den nå, men blir fort til at hun vil ut og opp. Så bruker for det meste bæretøy enn så lenge.

Hi

Anonymous poster hash: e576a...ba4

Skrevet

Kan ikke noen være så greie å forklare hva problemet med sele er, bortsett fra at "det ikke ser bra ut"?

Anonymous poster hash: 54887...75d
Skrevet

Det kan jo være. Men har alltid vært slik. Ikke villet ligge i vogna fra hun var nyfødt. Kan sitte litt i den nå, men blir fort til at hun vil ut og opp. Så bruker for det meste bæretøy enn så lenge.

Hi

Uansett billigere å kjøpe sele enn ny vogn. Og bedre for barnets helse å gå selv enn å sitte fastspent.

Anonymous poster hash: 05cf7...aed

Skrevet

Kan du forklare meg den enorme forskjellen på å ha sele på barn på folksomt og uoversiktlig sted kontra å strappe ungene fast i vogn og bilsete? Det handler om ungens sikkerhet, gjør det ikke?

Bilsete er jo noe helt annet.

Vogn brukes når små barn ikke orker å gå hele tiden. Barn som kan gå langt, går...uten sele.

Skrevet

Bilsete er jo noe helt annet.

Vogn brukes når små barn ikke orker å gå hele tiden. Barn som kan gå langt, går...uten sele.

Tror du at man går tur med barnet i sele? Da skjønner jeg bedre skepsisen. Men her er det snakk om å bruke sele når man ellers må holde fast i barnet pga at man ellers lett mister det i folkemengden. Da ser du sikkert nytten?

Annonse

Skrevet

Sele på barn er IKKE greit! Jeg blir helt flau 🙈😕

Anonymous poster hash: 57ffe...b77

Skrevet

Tror du at man går tur med barnet i sele? Da skjønner jeg bedre skepsisen. Men her er det snakk om å bruke sele når man ellers må holde fast i barnet pga at man ellers lett mister det i folkemengden. Da ser du sikkert nytten?

For noen unger med diagnoser eller svært aktive unger etc er det kanskje nødvendig...men for de aller fleste er det absolutt ikke nødvendig

Skrevet

De sitter da ikke med seler i vogna hele tiden?? Nå er det nok du som bør ta kvelden frøken...

Anonymous poster hash: 9234e...ae6

Sele i vogn er da for sikkerheten.

Hadde et tilfelle her i byen for noen år siden hvor et lite barn tippet ut av vogna og rett i asfalten.

Med sele hadde dette ikke skjedd.

Og alle barn er da forskjellige. Noen går pent ved siden av, mens andre stikker så fort man blunker.

Har sett sele på barn i fornøyelsesparker og flyplasser flere ganger og tenker ikke noe annet enn at

det sikkert er en veldig aktiv liten luring.

Og disse sekkene er fine :)

Anonymous poster hash: a8282...430

Skrevet

Min mann så en dame med et barn (2-3 år) i bånd på en flyplass en gang. Det var et sånt bånd man bruker på hunder, men en snelle for å dra det ut og så låse det når det er langt nok. Det var bare det at mora ikke låste det, og ungen sprang sikk-sakk mellom alle folkene som ventet på å gå ombord i flyet:D Kanskje ikke den mest heldige bruk av bånd;) 

Anonymous poster hash: dd517...2bd
Skrevet

Som sele i vogn er for sikkerhet er jo sele når de går bland mye folk også for sikkerhet.

Skrevet

Jeg, pardon my French, driter i hvordan det ser ut. Etter å nesten ha mistet en treårig Houdini på flyplassen i Bangkok skal jeg love deg at lillesøster på 15 mnd med vognaversjon fikk sele i London. Fornøyd frøken som fikk gå selv, og fornøyd mamma som slapp å være superstresset. Vi kjøpte en liten sekk med et avtagbart bånd. Kan se om jeg finner link. Sekkene er supersøte :)Anonymous poster hash: 05cf7...aed

Skjønnet at det kan være praktisk. Men man må likevel ha styring på ungen.

For noen uker siden skulle jeg og mitt barn reise fra Gardermoen. I sikkerhetskontrollen ble vi loset over til familie-køen som skulle gå raskere. Det gjorde den IKKE. Årsaken var en mamma som ikke hadde styring på sitt barn med denne sekken med bånd til. Barnet presterte å snurre seg rundt en av disse kjeglene med bånd som viser veien i sikkerhetskontrollen. Dermed ble det laaaang kø bak dem for mammaen hadde hendene fulle og klarte ikke å overtale barnet til å få motsatt vei for å snurre seg løs.

Endte med at folk begynte å presse seg forbi dem noe som sikkert ikke gjorde situasjonen noe bedre.

Anonymous poster hash: f4399...8bd

Annonse

Skrevet

Jøss, her var det mange vrange folk.

Hadde ikke reagert om jeg så et barn med sele, men så har jeg hatt to stykker selv, som konstant rømte, og løp konsekvent motsatt vei av dit vi skulle. Skulle ønske jeg hadde sele når de var små.

Skrevet

Skjønnet at det kan være praktisk. Men man må likevel ha styring på ungen.

For noen uker siden skulle jeg og mitt barn reise fra Gardermoen. I sikkerhetskontrollen ble vi loset over til familie-køen som skulle gå raskere. Det gjorde den IKKE. Årsaken var en mamma som ikke hadde styring på sitt barn med denne sekken med bånd til. Barnet presterte å snurre seg rundt en av disse kjeglene med bånd som viser veien i sikkerhetskontrollen. Dermed ble det laaaang kø bak dem for mammaen hadde hendene fulle og klarte ikke å overtale barnet til å få motsatt vei for å snurre seg løs.

Endte med at folk begynte å presse seg forbi dem noe som sikkert ikke gjorde situasjonen noe bedre.

Anonymous poster hash: f4399...8bd

Snora her er en knapp meter, så liten fare for full floke, men enig i at man naturligvis må ha kontroll og følge med.

Anonymous poster hash: 05cf7...aed

Skrevet

Dere som kritiserer dette med å ha barnet i barnet i sele har ikke hatt et barn det er nødvendig å tjore fast, så enkelt er det!

Selv har jeg 4 barn, og så ikke dette behovet før jeg fikk barn nr 3. Dette barnet bare løp, hadde intet usynlig bånd til oss voksne. Barnet ble gal hver gang han ble spent fast i en vogn, så derfor måtte han gå med oss..  Det hendte noen ganger at barnet bare løp avgårde og gjemte seg i butikken og lignende steder,  fra ett års alder. Man skulle da tro at barnet ble redd, men nei, bare moro, han holdt faktisk på å le seg i hjel, så gøy var det!?! 

Etter et par slike episoder endte vi med å kjøpe en sele på en babybutikk. En kjekk liten sekk med sele med en snor festet til den. 

Det er i slike tilfeller det er fornuftig å ha barnet i sele. 

Anonymous poster hash: bcdb9...691
Skrevet

Har sett det flere ganger i diverse lufthavner. Ser ikke problemet.

Jeg skulle gjerne hatt en slik da gutten min var to år. Han kjempet i mot å bli leiet for han ville ha sin frihet og han var stor nok til å gå selv - men han var så innmari nysgjerrig og vanskelig å få kontakt med ved å snakke til ham når det var bråkete omkring pga øreproblematikk. En slik sekk ville sannsynligvis gitt mindre konflikter og stress siden han da ville føla seg fri.

Det eksisterer forresten et bilde av meg som toåring på fjelltur med mine foreldre. Da hadde jeg sele på fordi vi gikk langs en elv hvor det var veldig lett å dette uti og jeg oppførte meg vel omtrent som min søn. Jeg vet jeg var ønskebarn, moren min prioriterte samvær med meg høyt og jeg har på alle måter et godt forhold til mine foreldre i dag. Jeg tror ikke den begrensede selebruken den gang har skadet meg.

Skrevet

stakkars liten.... er for hunder ikke mennesker, da får dere ta med vogn

Skrevet

Dere som kritiserer dette med å ha barnet i barnet i sele har ikke hatt et barn det er nødvendig å tjore fast, så enkelt er det!

Selv har jeg 4 barn, og så ikke dette behovet før jeg fikk barn nr 3. Dette barnet bare løp, hadde intet usynlig bånd til oss voksne. Barnet ble gal hver gang han ble spent fast i en vogn, så derfor måtte han gå med oss.. Det hendte noen ganger at barnet bare løp avgårde og gjemte seg i butikken og lignende steder, fra ett års alder. Man skulle da tro at barnet ble redd, men nei, bare moro, han holdt faktisk på å le seg i hjel, så gøy var det!?!

Etter et par slike episoder endte vi med å kjøpe en sele på en babybutikk. En kjekk liten sekk med sele med en snor festet til den.

Det er i slike tilfeller det er fornuftig å ha barnet i sele.

Anonymous poster hash: bcdb9...691

Hvis du har en hånd ledig til å holde i den selen, så kunne du vel heller brukt den hånda til å holde ungen i hånda?

Anonymous poster hash: be12d...714

Skrevet

Hvis du har en hånd ledig til å holde i den selen, så kunne du vel heller brukt den hånda til å holde ungen i hånda? Anonymous poster hash: be12d...714

Ikke sant?

Anonymous poster hash: 9234e...ae6

Skrevet (endret)

Hvis du har en hånd ledig til å holde i den selen, så kunne du vel heller brukt den hånda til å holde ungen i hånda?

Bedre med sele enn tvangshåndholding, når de IKKE vil holde hånda men løpe av sted i stedet, blir det fort dårlig stemning. Og en sele kan tres inn på håndleddet, slik at man har to ledige hender.

Hvis dere har så greie unger at dere ikke har behov for sele, så fint for dere, men klarer dere ikke forstå at ikke alle barn er like? Snudde meg to sekunder for å hjelpe storesøster som falt på Gardermoen, da rakk lillebror å klatre ombord en bagasjetralle-bil, og var klar til å stikke av. Han rakk heldigvis ikke ned til pedalene, men han var lynrask, og da var han bare 2 1/2.

Bare å ta med vogn sier en annen, men ofte har man sjekket inn vogn, eller evt 17. mai er det VIRKELIG ikke praktisk med vogn. Hvorfor denne absolutte motviljen mot noe som funker, og som ingen tar skade av?

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Binde fast ungen i gåsele? Eller binde fast ungen i vogn.Det er jo verre å binde fast ungen i vognen, men det er faktisk mer akseptert.

Hvorfor det? Ved bruk av gåsele, kan jo ungen gå.

Anonymous poster hash: 62fee...ed3

Skrevet

Dere som sammenligner hunder i bånd med barn i sele på feks flyplasser aner virkelig ikke hva det er snakk om. Jeg hadde en liten en på halvannet år som nektet å sitte i vogn feks på flyplass. Ville bare gå og gå. Og der fikk han lov til. Men når du da reiser med flere barn er det ok å ha kontroll.

Skrevet

Jeg synes det er skremmende at det er så mange som tydeligvis ikke klarer å passe på/ha kontroll på barna sine.

Ja jeg veit at det er forskjell på unger (jeg har flere enn de aller fleste enn dere her inne), men hvis man ikke klarer å ha med unga ute blant folk uten å måtte ha dem løpende i bånd - ja da er det noe som har svikta et sted altså!

Skrevet

Ser ikke problemet. Ikke gøy med tvangsholding av hånd. Har vel ikke noe med dårlig oppdragelse å gjøre at en toåring nekter å holde i hånda.

Barn er ulike, og jeg skjønner heller ikke denne absurde motviljen. Men sånn er det jo her inne, noen er fex kroniske motstandere av bæretøy også samme hvor praktisk det er.

Og så er jeg enig med hun som sier at DIB- hylekoret er lynkjapt ute med å fordømme foreldre med barn som blir utsatt for en ulykke. Da har man ikke passet på bla bla.

Men et enkelt, billig og ikke minst ufarlig sikkerhetshjelpemiddel som sele det er vi imot, selv om ingen greier å gi en ordentlig begrunnelse for sin motvilje . Jaja,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...