Gå til innhold

Legevakta vil ikke legge inn min datter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to uker siden fikk min eldste datter påvist kyssesyken. Siden da har hun bare blitt verre, startet med hodepine, deretter halsvondt og så kom feberen og ble sengeliggende. I 10 tiden var feberen hennes 41,5. Vi ringte legevakta for en ekstra sjekk, var inne i 13 tida. Da hadde feberen sunket til 40, etter å tatt Ibux. I løpet av en dag får hun ikke seg noe næring, men klarer å få i seg 1-2dl saft gjennom dagen. Legevakta mente at dette var god nok grunn til å ikke legge henne inn. Hun får i seg litt veske, derfor trenger hun ikke intravenøs ernæring. Hun har i løpet av uka gått ned nesten 4kg. Eneste hun orker er å gå inn på badet og på toalettet en gang i døgnet. Hjalp henne i dusjen før legevaktbesøket i dag.

Må virkelig bare ta tiden til gode? Synes det er vondt å se henne sånn. Gjør alt for å få i henne litt næring. Alt fra næringsdrikke fra apoteket til silt havregrynsgrøt med sukker. Hun orker ikke å svelge når hun kun har 0,5-1cm åpning i halsen.

Er bare veldig vondt for et mors hjerte å se hennes 17 år gamle datter gråte over at foreldrene prøver å få i henne mat fordi hun har så vondt...

Legevakta har sikkert rett med at det ikke er nødvendig med innleggelse. Er nok bare morsinstinktet som blir for sterkt...

Takk for svar!

Anonymous poster hash: e1a9b...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff <3

Ta henne med til et annet sted for en second opinion

Anonymous poster hash: ea328...6cd

Skrevet

Jeg hadde ikke slått meg til ro med svaret fra legevakta! Ikke nødvendigvis fordi de tar feil, men fordi jeg som mamma hadde gnagd på "hva om".

Kan du kanskje ringe sykehuset direkte og spørre etter noen du kan prate med?

Anonymous poster hash: cf86a...2bd

Skrevet

Hadde selv kyssesyken som  åring og ingenting annet ble gjort enn det du beskriver. Men dere har vel tatt leverprøver?

Anonymous poster hash: bb981...e91
Skrevet

Om feberen hennes når slike høyder igjen, så ring 113.

Ellers er det slik at om hun får i seg væske er det ikke noe de kan gjøre for henne på sykehuset. De la ikke inn sønnen min før han mistet over 10% av kroppsvekta si. Han gikk ned fra 14kg til 10,2 før de tok affære. Det skjedde på under en uke.

De kg hun har mistet er bare væske.

Men som sagt, ring 113 om hun får så høy feber igjen. Hun er et voksent menneske, og skal helst ikke ha så høy feber.

God bedring.

Anonymous poster hash: 06e65...5f7

Skrevet

Jeg har selv hatt det og var minst like syk som datteren din. Sykdomstiden er bare en tåke i minnet mitt.. På sykehuset er det så og si ikke noe de kan gjøre da monoukleose er et virus. Få i henne litt væske, det er viktigst. Med mindre hun blur dehydrert er det best å være hjemme. Masse god bedring! Det går over, men det tar tid! Vær også forberedt på at det kan ta tid før energinivå er på plass igjen. Jeg brukte 1-2 år før jeg ble "normal" igjen.

Skrevet

Jeg var ganske lik som din datter. Ble matet med skje av min mor i flere måneder. Fikk i meg minimalt men nok til å være hjemme. Var hos fastlegen en gang i uken for å ta blodprøver. Måtte bæres inn og ut da jeg hadde blodtrykk så lavt som 60/40 i store perioder så klarte ikke stå på bena. Min mor vasket håret mitt over en balje mens jeg lå i sengen. Samt klutvask da jeg ikke var i stand til å dusje.

Fikk dette på vinteren og lå i trusa med vinduet oppe i 20 minus og svettet. Min mor satt ved min side og våket over meg hver natt feberen var høy(dvs rundt 40). Hun satt i vinterjakke,bukse votter og lue+skjerf.

Jeg var 18 år da og husker svært lite fra den tiden men har blitt fortalt det i ettertid. Var dårlig fra desember-april. Etter dette kom jeg meg på bena. Men brukte vel 1-2 år før jeg følte meg normal igjen.

Det jeg prøver å si er at så lenge din datter får i seg nok til å ikke bli alvorlig dehydrert så kan hun være hjemme. Hun er jo voksen og ikke et lite barn som kan bli alvorlig dehydrert over kort tid.

Fortsett å få i henne det hun klarer samt bedre om oppfølging fra fastlege.

Jeg var stadig inne til blodprøver,UL av lever og milt osv.

Anonymous poster hash: d6005...d11

Skrevet

Jeg var ganske lik som din datter. Ble matet med skje av min mor i flere måneder. Fikk i meg minimalt men nok til å være hjemme. Var hos fastlegen en gang i uken for å ta blodprøver. Måtte bæres inn og ut da jeg hadde blodtrykk så lavt som 60/40 i store perioder så klarte ikke stå på bena. Min mor vasket håret mitt over en balje mens jeg lå i sengen. Samt klutvask da jeg ikke var i stand til å dusje.

Fikk dette på vinteren og lå i trusa med vinduet oppe i 20 minus og svettet. Min mor satt ved min side og våket over meg hver natt feberen var høy(dvs rundt 40). Hun satt i vinterjakke,bukse votter og lue+skjerf.

Jeg var 18 år da og husker svært lite fra den tiden men har blitt fortalt det i ettertid. Var dårlig fra desember-april. Etter dette kom jeg meg på bena. Men brukte vel 1-2 år før jeg følte meg normal igjen.

Det jeg prøver å si er at så lenge din datter får i seg nok til å ikke bli alvorlig dehydrert så kan hun være hjemme. Hun er jo voksen og ikke et lite barn som kan bli alvorlig dehydrert over kort tid.

Fortsett å få i henne det hun klarer samt bedre om oppfølging fra fastlege.

Jeg var stadig inne til blodprøver,UL av lever og milt osv.

Veldig merkelig at de ikke la deg inn med det blodtrykket, for det fører jo til hjerneskade.

Anonymous poster hash: 6492b...ad2

Skrevet

Veldig merkelig at de ikke la deg inn med det blodtrykket, for det fører jo til hjerneskade.

Og multiorgansvikt

Skrevet

Hjerneskade av et trykk på 60/40?? Jeg ligger jevnt på 80/50 70/40, og selv om det er slitsomt er det ikke farlig.

Har vært innlagt og utredet, og det fikk som lavt som til 47/26 da jeg sov.

Legene konkluderte med at jeg ikke kom til å få hjerteinfarkt noen gang, og at jeg må lytte til kroppen og ta det med ro.

Skrevet

her jeg bor er legevakta kommunal og akuttmottak statlig, og det er stor forskjell på hvor strikse de er på å legge inn de som kommer inn. (jobber på sykehuset selv)
Om man vil ha øyeblikkelig hjelp og en litt grundigere utredning, ring amk på 113 om hun får så høy feber igjen - små barn tåler fint høy feber, men hun er jo "voksen" så da ville jeg fått undersøkt henne for å kunne utelukke andre ulumskheter. 

Anonymous poster hash: 7d0b8...7fd
Skrevet

Hjerneskade av et trykk på 60/40?? Jeg ligger jevnt på 80/50 70/40, og selv om det er slitsomt er det ikke farlig.

Legene konkluderte med at jeg ikke kom til å få hjerteinfarkt noen gang, og at jeg må lytte til kroppen og ta det med ro.

Nyrene er helt avhengige av et visst trykk for å kunne fungere. Legen kalte meg inn til ekstra kontroller da trykket lå på 80/50 i svangerskapet.

Anonymous poster hash: 9cbb8...315

Skrevet

Nei det er ikke riktig. Jeg har alltid hatt lavt BT så at der sank ned dit var livstruende men vare veldig ubehagelig.

Jobber selv i helsevesenet og blodtrykk kan være individuelt hvordan man reagerer på det (da tenker jeg spesielt på lavt BT) Ggår man ned mot 50/30 så kan vi begynne å snakke i andre baner.

Skrevet

Ja det er helt utrolig hva folk tror her inne. Skjønner jo godt at de ikke har peil. Verken med erfaring eller kunnskap 😊

Skrevet

Uff, havregrøt og slike ting hørtes grusomt ut å prøve svelge med en slik halsbetennelse. Prøv heller med iskald saft, tynn smoothie o.l. Jo kaldere jo bedre, det kjøler den vonde halsen og kan få ned hevelsen litt.

Jeg var 34 år da jeg fikk kyssesyken, og jeg trodde ærlig talt jeg var i ferd med å dø. Ingen tenkte på at det kunne være kyssesyken heller for "90% av den voksne befolkningen er immun mot kyssesyken". Tok lang tid før den riktige blodprøven ble tatt fordi selve halsbetennelsen gav seg veldig greit hos meg jeg ble bare aldri frisk. Sov og sov, var fullstendig utslitt. Immunforsvaret mitt var nede veldig lenge, hadde kyssesyken på høsten og den vinteren gikk jeg fra den ene infeksjonen til den andre, kroppen var så sårbar, hadde stille lungebetennelse, bronkitt, bihulebetennelse og utallige forkjølelser. Jeg var aldri frisk den vinteren. Kyssesyken først også den ene antibiotikakuren etter den andre gjennom vinteren for jeg ble stadig smittet av en ny forkjølelse som utviklet seg til en bakterieinnfeksjon.

God bedring til datteren din. Gjør det du kan for å holde feberen nede, de gode gamle kalde klutene må frem, både på panna, brystet og ellers, kjøl henne ned.

Pass også godt på henne i tiden hvor hun friskner til, hun må ta ting sakte, skritt for skritt. Ikke noe trening eller andre store fysiske anstrengelser før viruset er skikkelig ute av kroppen.

Anonymous poster hash: e5e7d...8ef
Skrevet

Uff, havregrøt og slike ting hørtes grusomt ut å prøve svelge med en slik halsbetennelse. Prøv heller med iskald saft, tynn smoothie o.l. Jo kaldere jo bedre, det kjøler den vonde halsen og kan få ned hevelsen litt.

Jeg var 34 år da jeg fikk kyssesyken, og jeg trodde ærlig talt jeg var i ferd med å dø. Ingen tenkte på at det kunne være kyssesyken heller for "90% av den voksne befolkningen er immun mot kyssesyken". Tok lang tid før den riktige blodprøven ble tatt fordi selve halsbetennelsen gav seg veldig greit hos meg jeg ble bare aldri frisk. Sov og sov, var fullstendig utslitt. Immunforsvaret mitt var nede veldig lenge, hadde kyssesyken på høsten og den vinteren gikk jeg fra den ene infeksjonen til den andre, kroppen var så sårbar, hadde stille lungebetennelse, bronkitt, bihulebetennelse og utallige forkjølelser. Jeg var aldri frisk den vinteren. Kyssesyken først også den ene antibiotikakuren etter den andre gjennom vinteren for jeg ble stadig smittet av en ny forkjølelse som utviklet seg til en bakterieinnfeksjon.

God bedring til datteren din. Gjør det du kan for å holde feberen nede, de gode gamle kalde klutene må frem, både på panna, brystet og ellers, kjøl henne ned.

Pass også godt på henne i tiden hvor hun friskner til, hun må ta ting sakte, skritt for skritt. Ikke noe trening eller andre store fysiske anstrengelser før viruset er skikkelig ute av kroppen.

Anonymous poster hash: e5e7d...8ef

Takk for mange gode svar, får vel bare ta tiden til gode! Ja, hun var på gråten når fikk beskjeden fra legen. Hun er aktiv innenfor sommeridrett på veldig høyt nivå. Var en skikkelig nedtur å få den beskjeden midt i sesongen... Rart å se sin egen datter "så" syk, når hun aldri i nærheten har vært så avhengig av hjelp av oss..

Hun får selvfølgelig ikke servert havregrøt, skrev at jeg siler den :) Slik at det blir suppekonsistens. Rører inn sukker og kjøler den ned slik at den blir litt kjøligere enn lunken.

Skrevet

Saftis

Anonymous poster hash: 63d09...8da

Skrevet

Knus isbiter som hun kan smelte i munnen. Det kan lindre. Eventuelt frys ned smootie , knus i småbiter .

Anonymous poster hash: 0a230...cff

Skrevet

Prøvd med isbiter og saftis, men vil ikke ha. Synes faktisk det blir for kaldt...

Skrevet

Ja det er helt utrolig hva folk tror her inne. Skjønner jo godt at de ikke har peil. Verken med erfaring eller kunnskap 😊

Neida. Ingen erfaring. Jobbet i helsevesenet i 20. Jobber på en avd der pasientene er helt avhengig av at vi opprettholder bt deres mens de ligger i narkose. Er greit det at bt er individuelt, men dette er ei syk jente som ikke pleier å ha så lavt bt til vanlig. Legger ved en tekst der du kan lese om MAP trykk og evt skader det kan gi og ha for lavt. Man må ha ett visst MAP trykk for å perfundere alle organer. Så jo-jeg vet nok litt om det. Men hersketeknikk er jo alltid sjarmerende😃http://www.digidexo.com/V1xpMd1e.html

Skrevet

Neida. Ingen erfaring. Jobbet i helsevesenet i 20. Jobber på en avd der pasientene er helt avhengig av at vi opprettholder bt deres mens de ligger i narkose. Er greit det at bt er individuelt, men dette er ei syk jente som ikke pleier å ha så lavt bt til vanlig. Legger ved en tekst der du kan lese om MAP trykk og evt skader det kan gi og ha for lavt. Man må ha ett visst MAP trykk for å perfundere alle organer. Så jo-jeg vet nok litt om det. Men hersketeknikk er jo alltid sjarmerende😃http://www.digidexo.com/V1xpMd1e.html

Hvordan vil du da forklare at jeg og min mor lever i beste velgående med lavt trykk? 80/50 70/40?

Og hvorfor slo ingen leger alarm da jeg var innlagt og utredet? Lå nesten en uke på sykehus og gikk og med blodtrykksmåler en mnd.

Skrevet

Hvordan vil du da forklare at jeg og min mor lever i beste velgående med lavt trykk? 80/50 70/40?

Og hvorfor slo ingen leger alarm da jeg var innlagt og utredet? Lå nesten en uke på sykehus og gikk og med blodtrykksmåler en mnd.

Fordi hun er vant til det og ikke akutt syk?

Skrevet

Har ingen råd bortsett fra at jeg føler med deg og kyssesyka er helt forjævlig. Var 20 år da jeg fikk det. Hos meg startet det med et pang med plutselig 41,5 i feber som varte en natt. Da trodde jeg at jeg skulle dø. Svettet og frøs samtidig, feberfantasier og kramper. Etter den natta hadde jeg rundt 40 i feber en uke før lymfene hovnet opp i halsen og ansiktet. Etter et par dager kom halsvondten som varte i 2 uker. Fikk da påvist kyssesyken og forhøyede leverprøver. Jeg klarte ikke svelge spyttet mitt engang de første dagene og måtte spytte i ei bøtte. Ble innlagt på et stappfullt sykehus med en pose intravenøst. Ville bare hjem.

Så var det over på saftisbiter et par ukers tid. Var "frisk" etter totalt 4 uker med sykdom. Da hadde jeg ligget på sofaen på loftstua til mamma i nesten en mnd i strekk og gått ned 10 kg. Va helt skrapa. Jeg var student og kunne ikke ha mer fravær, så de neste to månedene gikk jeg på skolen kl 09, og hjem og la meg kl 14 og sov til neste dag. Etter 2-3 mnd på dette viset var jeg helt fin igjen.

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette, men kyssesyken kan være ganske grusomt og jeg skjønner du er stressa. Det beste du kan gjøre er å pleie din datter slik du gjør. Få i henne smertestillende og væske og ta jevnlige leverprøver. Det er noe dritt å ligge på sykehus på tremannsrom sammen med gamlinger og diverse, så jeg tror hun har det bedre hjemme hos deg. Det hadde hvertfall jeg.

Anonymous poster hash: 066b5...3cd

Skrevet

Hi, har de tatt leverprøver av din datter?

Da jeg fikk kyssesyken som 33-åring fikk jeg høre at jeg ikke var syk, de ville ikke en gang ta blodprøver av meg, for jeg var visstnok ikke syk nok og dessuten kunne det ikke være kyssesyken fordi 95 % av befolkningen har hatt det tidligere når de fyller 30 år.

Det tok 9-10 måneder før jeg fikk tatt blodprøver - da hadde jeg fremdels svært høye leververdier og spesialistene sa at jeg burde ha vært innlagt på sykehus da jeg opprinnelig ble syk. Selv om jeg da hadde greid å holde meg på beina så hadde visst leververdiene mine måttet vært så høye at jeg burde vært innlagt.

Sjekk hva hun har i leververdier, de kan også ha steget siden hun fikk diagnosen, så jeg ville fått sjekket det igjen.

Om jenta di kun har fått i seg 1-2 dl væske i døgner i to uker så vil jeg tro hun også begynner å bli alvorlig dehydrert.

Stiger feberen hennes igjen, ring 113, ev. kjør jenta til legevakten og nekt å dra derfra før nye prøver er tatt av henne, de har sjekket elektrolyttene hennes osv.

Når hun begynner å bli frisk igjen - pass på at hun tar det veldig med ro lenge nok (lenger enn hva hun selv trolig ønsker...).

Jeg utviklet ME fordi jeg ikke tok det nok med ro da jeg var syk. Jeg kom meg igjen, men det tok mange år.

God bedring til jenta di!

Anonymous poster hash: 20fc1...0bb
Skrevet

Hvorfor tror du du ble hospitalisert og undersøkt så grundig og lenge?

Anonymous poster hash: 9cbb8...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...