Gå til innhold

Nygravid og føler meg syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 9 uker på vei og har siden uke 6 følt meg dårlig. Begynte med kvalme og brekninger. Jobber fulltid så har gått på jobb hver dag unntaksvis noen få dager hvor jeg har brukt egenmelding fordi jeg var skikkelig dårlig. Sjefen vet om graviditeten så har fått tilrettelegging.

Uansett nå har jeg gått ut i ferie og har vært sengeliggende noen dager. Kvalm døgnet rundt, svimmel, slapp og orker ingenting.

Lurer på om noen her hadde det likt. For med førstemann var jeg i toppform hele svangerskapet. Er dette normalt eller kan det bety at jeg mangler noe vitaminer mineraler osv?

Ringte fastlegen for å høre om jeg kunne komme å ta noen blodprøver og urinprøve. Men siden min fastlege har ferie så er det kun en lege der nå og sekretærene sa min henvendelse ble avslått fordi det var ikke akutt og de hadde sprengte lister.

Noen som har erfaring med dette og vet at det høres normalt ut? Ferien vår har vi avbestilt siden jeg er sengeliggende og aldri i verden klarer å gjennomføre det. Trist å miste ferien også siden jeg har ingen sjans til å sykemeldes siden jeg ikke får legetime. Men det er ikke verdens undergang. Det som plager meg er at dersom jeg mangler noe så kunne jeg tatt det og så hadde jeg kanskje kommet meg på bena.

Har ikke dusjet på fire dager for besvimer om jeg står opp og ned så lenge også. Uff jaja noen som vil berolige meg eller gi meg noen råd?

Anonymous poster hash: 7ad21...b51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke helt likt som deg.

Men med første hadde jeg ingen plager uten om at jeg kunne bli kvalmen av enkelte lukter men det gikk over så fort lukta var vekke.

Med nr to var jeg kvalmen 24/7 de første 5 månedene.

Nå med 3 mann er jeg energiløs og kvalmen 24/7 og blir ekstrem kvalmen av lukter, mat og drikke.

Lever på vann og knekkebrød med smør og noe frukt.

Er 6 uker på vei og hatt det slik siden uke 4. Håper dette gir seg snart.

Anonymous poster hash: 8f2a4...e37

Skrevet

Vært kvalm med alle 3, men hyperemesis med siste. Da måtte jeg bæres ut på toalettet og i bilen, ble innlagt.

Om du besvimer av å stå oppreist bør du virkelig gå til lege.

Anonymous poster hash: c0cce...cf4

Skrevet

Vært kvalm med alle 3, men hyperemesis med siste. Da måtte jeg bæres ut på toalettet og i bilen, ble innlagt.

Om du besvimer av å stå oppreist bør du virkelig gå til lege.

Anonymous poster hash: c0cce...cf4

Jeg kaster heldigvis ikke opp. Men jeg har lavt blodtrykk fra før så er vel det som gjør meg svimmel. Skulle gjerne dratt til legen men får ikke time på dette grunnlaget

H.i

Skrevet

Har alltid slitt med kvalme og svimmelhet, både i 1 og 3 trimester. I alle 3 svangerskap. Besvime med nr 2 i en butikk. I tredje graviditet måtte jeg løpe ut av en butikk, var i ferd med å besvime.

Anonymous poster hash: a8252...844

Skrevet

Jeg var sengeliggende med oppkast 10 ganger om dagen fra uke 6-25. Måtte dusje sittende på en krakk. Manglet inne noe i utgangspunktet, men ble jo dehydrert, slapp Osv av oppkastet og kvalmen. Det er hormonene som gjør det som regel. Dumt du måtte få det slik denne gang. Mange blir jo bedre etter 1 trimester. Jeg er enda dårlig uke 35- men det er ikke det vanlige.Lykke til

Anonymous poster hash: 94ff3...341

Skrevet

Jeg kaster heldigvis ikke opp. Men jeg har lavt blodtrykk fra før så er vel det som gjør meg svimmel. Skulle gjerne dratt til legen men får ikke time på dette grunnlaget

H.i

Får ikke time på dette grunnlaget?? Jo! Du ringer inn og sier du ikke får i deg nok mat og drikke, føler deg svimmel. Vet ikke om du orker jobbe 100% mer. Du trenger lege. Det plikter de å gi deg!

Skrevet

Får ikke time på dette grunnlaget?? Jo! Du ringer inn og sier du ikke får i deg nok mat og drikke, føler deg svimmel. Vet ikke om du orker jobbe 100% mer. Du trenger lege. Det plikter de å gi deg!

De bør ta blodprøver og urinprøve! Viser urinprøver ketoner indikerer det på at kroppen er i ketose, dvs du får i deg for lite og kroppen tærer på fettlagrene. Du bør undersøkes for dehydrering og legen bør sjekke blodtrykk samt blodsukker pga svimmelhet. Si det på tlf.

Skrevet

Blir nok bedre etter uke 12 😆

Anonymous poster hash: 1f97c...46d

Skrevet

Da lyver jeg jo. Jeg både drikker og spiser. Dog inne like mye som normalt men jeg er ikke dehydrert og i fare. Jeg tenker bare om jeg er low på noe vitaminer ol som jeg kanskje bør ta som tilskudd.

H.i

Skrevet

jeg har hatt det slik siden uke 6. mitt tredje svangerskap. nesten-svimer av omtrent ti ganger daglig. får enormt rask pulsstigning, ikke lavt blodtrykk.er nå i uke 18. har ikke blitt bedre. må legge til at jeg har ekstrem svangerskapskvalme i tillegg, spyr som en gris hele døgnet og har vært innlagt flere ganger. kvalmen er blitt noen bedre, men svimmelheten er der enda. de finnner ingen årsak til svimmelheten, annet enn at jeg er sterkt redusert og har vært nærmest sengeliggende i fire mnd.

akkurat nå føles det verre å være så svimmel enn konstant spysyk, og det sier sitt. man blir fullstendig handicappet.

har ingen råd til deg annet enn å ligge strødd på sofaen, gjør minst mulig, og tenk at du overlever.

Anonymous poster hash: c391b...701
Skrevet

jeg har hatt det slik siden uke 6. mitt tredje svangerskap. nesten-svimer av omtrent ti ganger daglig. får enormt rask pulsstigning, ikke lavt blodtrykk.er nå i uke 18. har ikke blitt bedre. må legge til at jeg har ekstrem svangerskapskvalme i tillegg, spyr som en gris hele døgnet og har vært innlagt flere ganger. kvalmen er blitt noen bedre, men svimmelheten er der enda. de finnner ingen årsak til svimmelheten, annet enn at jeg er sterkt redusert og har vært nærmest sengeliggende i fire mnd.

akkurat nå føles det verre å være så svimmel enn konstant spysyk, og det sier sitt. man blir fullstendig handicappet.

har ingen råd til deg annet enn å ligge strødd på sofaen, gjør minst mulig, og tenk at du overlever.

Anonymous poster hash: c391b...701

Ja du har nok rett i det. Har nå 3 uker hvor jeg har ferie og kan ligge rett ut. Og håper at når jeg starter på jobb igjen(da er jeg 12 uker) så er jeg meg selv igjen

H.i

Skrevet

Krev å få time hos legen, bli sykmeldt så du kan ta ferie senere. Håper det blir bedre!

Skrevet

Helt vanlig. Men få time hos en annen lege for sykmelding, så får du tilbake ferien senere, og kanskje får du refundert ferieutgifter gjennom evt reiseforsikring også.

Anonymous poster hash: 57c85...33c

Skrevet

Huff, stakkars deg, HI <3

Jeg var ikke så dårlig, MEN jeg kastet opp hver morgen i 9 mnd, hadde kjempelavt blodtrykk (80 over 45) og mye halsbrann hele graviditeten. Jobbet bare 4 timer om dagen de siste mnd (sykemeldt for resten av dagen), og lå flatt på sofaen resten av tida. Vi flytta da jeg var 4 mnd på vei og jeg kunne ikke bidra med NOE. Ikke skru sammen et eneste IKEA-møbel.

Kvalmen ble endelig borte fem dager før fødsel, og jeg fikk tilbake energien først etter fødselen (som var en helt forferdelig fødsel, men det et et annet kapittel, hehe).

Barnet mitt er fortsatt enebarn for å si det sånn ;)

Anonymous poster hash: 5aad5...2e7

Skrevet

Huff, stakkars deg, HI <3

Jeg var ikke så dårlig, MEN jeg kastet opp hver morgen i 9 mnd, hadde kjempelavt blodtrykk (80 over 45) og mye halsbrann hele graviditeten. Jobbet bare 4 timer om dagen de siste mnd (sykemeldt for resten av dagen), og lå flatt på sofaen resten av tida. Vi flytta da jeg var 4 mnd på vei og jeg kunne ikke bidra med NOE. Ikke skru sammen et eneste IKEA-møbel.

Kvalmen ble endelig borte fem dager før fødsel, og jeg fikk tilbake energien først etter fødselen (som var en helt forferdelig fødsel, men det et et annet kapittel, hehe).

Barnet mitt er fortsatt enebarn for å si det sånn ;)

Anonymous poster hash: 5aad5...2e7

Uff da du hørtes ikke helt god ut du heller da. Kaste opp gjør jeg heldigvis ikke. Men kvalmen er der 24/7. Samboer pusser opp mens jeg ligger rett ut. Orker ikke gjøre noe husarbeid i det hele tatt. Hvertfall ikke lage mat.

Men nå er der jo snart 12 år siden jeg gikk gravid sist så jeg er jo eldre enn jeg har første gang. Håper alt går magisk over etter uke 12

H.i

Skrevet

Helt vanlig. Men få time hos en annen lege for sykmelding, så får du tilbake ferien senere, og kanskje får du refundert ferieutgifter gjennom evt reiseforsikring også.

Anonymous poster hash: 57c85...33c

Vi har ikke mistet penger i forhold til ferien. Skulle låne et feriehus i Danmark med familien gratis. Men barnet mitt er der med familien nå så hun mister ikke sin ferie da.

Den legen som har tatt over for min fastlege kommer aldri i verden til å gi meg sykemelding i ferien. Har vært hos henne Før og hun er ikke en person du spør om forståelse.

H.i

Skrevet

Det er dessverre normalt, men det bedrer seg nok :) Nå er jeg i uke 23 og det har lettet litt 👍🏼 Hold ut 😊

Anonymous poster hash: aef23...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...