Gå til innhold

Mensen kopp - noen spørsmål:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan den kjøpes i noen butikk?

Hvordan vet man hvilken str man skal ha? Jeg f.eks er godt voksen, har ikke født, bare hatt ks.

Hvordan får man den inn riktig vei? Og hvordan vite at den ligger i riktig stilling så det renner inn i den?

Anonymous poster hash: deb9a...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk deg frem her på forumet, mooncup eller mensbeger er greie søkeord. Har vært masse om det😀

Skrevet

Jeg anbefaler lady cup. Søk på Google for kjøp. Du skal ha str 2.

Du vet den er satt i riktig når den ikke lekker. Krever litt trening, men etter en mens kan du det. Tømming er også litt kronglete i starten...gjør det i dusjen første gang?

Anonymous poster hash: 28500...f78

Skrevet

Jeg anbefaler enten Ladycup eller Mooncup. Google det. Jeg har også kjøpt kopp på ebay (mye billigere), søkte på "menstrual cup". 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet om å få den inn riktig vei. Det sier seg vel selv hvilken vei koppen skal være? Innføringen er lett, men krever litt øvelse. Når du først kan det, er det like enkelt som å sette inn en tampong: Brett koppensammen (du finner ulike måter å gjøre det på på youtube, velg den som fungerer best for deg), før den sammenbrettet inn i skjeden, la den folde seg ut, vri den en gang rundt (viktig, er for å oppnå vakum - dropper du det blir det lekkasje) og trekk litt i den for å kjenne at den sitter. Hvis du uten motstand kan dra den ut, var det ikke vakuum. 

Når koppen skal ut er det lurt å "vippe" den ut, slik at luften slipper til og det ikke blir noe søl. 

Anonymous poster hash: fc18f...1fd
Skrevet

Jeg anbefaler lady cup. Søk på Google for kjøp. Du skal ha str 2.

Du vet den er satt i riktig når den ikke lekker. Krever litt trening, men etter en mens kan du det. Tømming er også litt kronglete i starten...gjør det i dusjen første gang?

Hvordan vet man hvilken str man skal ha?

Skrevet

Jeg anbefaler enten Ladycup eller Mooncup. Google det. Jeg har også kjøpt kopp på ebay (mye billigere), søkte på "menstrual cup".

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet om å få den inn riktig vei. Det sier seg vel selv hvilken vei koppen skal være? Innføringen er lett, men krever litt øvelse. Når du først kan det, er det like enkelt som å sette inn en tampong: Brett koppensammen (du finner ulike måter å gjøre det på på youtube, velg den som fungerer best for deg), før den sammenbrettet inn i skjeden, la den folde seg ut, vri den en gang rundt (viktig, er for å oppnå vakum - dropper du det blir det lekkasje) og trekk litt i den for å kjenne at den sitter. Hvis du uten motstand kan dra den ut, var det ikke vakuum.

Når koppen skal ut er det lurt å "vippe" den ut, slik at luften slipper til og det ikke blir noe søl.

Hvordan vet man at den sitter riktig og at alt renner oppi og ikke ved siden av?

Skrevet

Hvordan vet man hvilken str man skal ha?

Str 1 for kvinner under 30 som ikke har barn.

Str 2 for kvinner over 30 og/eller kvinner med barn. Og for de under 30 som blør mye. Den er litt større

Skrevet

Hvordan vet man at den sitter riktig og at alt renner oppi og ikke ved siden av?

Det ser du på trusa.. menskopp lekker ingenting hvis den sitter riktig. Jeg kan kjenne hvis den sitter feil, men har brukt det i årevis

Skrevet

Ok jeg lurer på hvordan den sitter når man går på do?🙈

Skrevet

Ok jeg lurer på hvordan den sitter når man går på do?🙈

Merkes ikke i det hele tatt. Slipper tiss på tampongtråd eller bytte hver gang man tisser.

Ah..du tenkte på den.andre typen nr 2 kanskje...Faller ikke ut, fordi den sitter fast med mildt vakum.

Det er en fantastisk oppfinnelse. Noen burde ansette meg som talsperson ;)

Skrevet

Jeg bruker ladycup, liker den bedre enn mooncup jeg hadde før. Har også en fin rosa en som jeg kjøpte i Spania, der har de hyllemeter på hyllemeter i vanlige apotek. Så skal du dit kan du svippe innom et☺

Det er veldig greit og renslig å bruke, jeg føler meg mye tryggere enn med tampong. Du kjenner den ikke og glemmer omtrent at du har mensen. Bortsett fra første dagen hvor jeg gjerne tømmer en gang ekstra tømmer jeg morgen og kveld. Dvs resten av tiden tenker jeg ikke engang over at jeg har mensen. Jeg har også av en eller annen grunn kuttet to dager av mensen på lengde, hurra!

Skrevet

Det merker du fort, på samme måte som du merker det dersom en tampong lekker. Hvis koppen sitter riktig, kan ikke noe renne ved siden av. Den er ganske stor i diameter. 

Skrevet

Det ser du på trusa.. menskopp lekker ingenting hvis den sitter riktig. Jeg kan kjenne hvis den sitter feil, men har brukt det i årevis

Skal livmor tappen liksom oppi?

Skrevet

Jeg bruker ladycup, liker den bedre enn mooncup jeg hadde før. Har også en fin rosa en som jeg kjøpte i Spania, der har de hyllemeter på hyllemeter i vanlige apotek. Så skal du dit kan du svippe innom et☺

Det er veldig greit og renslig å bruke, jeg føler meg mye tryggere enn med tampong. Du kjenner den ikke og glemmer omtrent at du har mensen. Bortsett fra første dagen hvor jeg gjerne tømmer en gang ekstra tømmer jeg morgen og kveld. Dvs resten av tiden tenker jeg ikke engang over at jeg har mensen. Jeg har også av en eller annen grunn kuttet to dager av mensen på lengde, hurra!

Jeg skal til Kypros... Kanskje apotekene der har?

Skrevet

Ser ikke for meg at jeg klarer å putte den opp og på plass... Og så ut igjen og 😯😖

Skrevet

Livmortappen skal ikke oppi; en menskopp sitter ganske langt ut i skjeden, helt annerledes enn en tampong. Min plasseres like innenfor åpningen, og der sitter den til jeg tar den ut, uten lekkasjer. Superfornøyd!

Skrevet

Kjenner du den når du går og sitter? Hvordan vet du at den sitter riktig?

Skrevet

Merkes ikke i det hele tatt. Slipper tiss på tampongtråd eller bytte hver gang man tisser.

Ah..du tenkte på den.andre typen nr 2 kanskje...Faller ikke ut, fordi den sitter fast med mildt vakum.

Det er en fantastisk oppfinnelse. Noen burde ansette meg som talsperson ;)

Takk for svar.venter på en i posten så er veldig spent på hvordan det fungerer

Skrevet

Du kjenner den ikke i det hele tatt, du kan rett og slett glemme hele mensen. Fantastisk. Men: Første gang jeg hadde satt den inni og fått til vakuumet, så trodde jeg aldri jeg skulle få den ut igjen - å nei, den sitter fast, hva skal jeg gjøre! Panikken var temmelig stor, det er ikke der du vil ha noe sittende fast 😅 Men så fant jeg ut at det bare var å trykke litt på siden, og dermed slapp vakuumet og det var greit å ta den ut. Lurt å øve seg i dusjen, eller å øve seg før man får mensen - du trenger ikke ha mensen for å bruke den, hvis du vil øve deg 😊 Det er jo bare å bestille en på nett, og hvis du ikke får det til, har du tapt et par hundrelapper - det er forhåpentligvis overkommelig.

Skrevet

Får kjøpt på flere apotek i Norge og, jeg har mange typer.

Skjeden er jo ikke en åpen trakt, den er jo sammenklemt/lukket, så menskoppen er omsluttet til enhver tid.

Jeg setter min ganske langt inn jeg da, som en tampong egentlig, så skjønte ikke helt hun som sa at den såvidt skulle innenfor.

Skrevet

Vet dere hvilke apotek som selger?

Hi

Skrevet

Den første jeg hadde var mooncup, den betalte jeg 500 kr for.

Den andre kjøpte jeg i appen Wish for 9 kr, og den er den beste av dem :)

Anonymous poster hash: d6e2b...8cd
Skrevet

Str 1 for kvinner under 30 som ikke har barn.

Str 2 for kvinner over 30 og/eller kvinner med barn. Og for de under 30 som blør mye. Den er litt større

Jeg er over 30, har født og blør mye. Men nr 1 er for stor. Hva gjør man da?

Anonymous poster hash: 1910a...15e

Skrevet

Jeg er over 30, har født og blør mye. Men nr 1 er for stor. Hva gjør man da?

Anonymous poster hash: 1910a...15e

Du får Google litt. Det er noen menskopper som er mindre, men jeg vet ikke hvilke det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...