Gå til innhold

Hvorfor vil så mange tilbake til steinalderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av vaksinemotstander-debatten. Folk som ikke vil nyttiggjøre seg vitenskapelige fremskritt og takker nei til vaksiner. Så blir det mer og mer mote å spise "steinalderkosthold". Ikke bruke shampo og såpe når man dusjer. Sette inn 20 år gamle utdaterte fly. Kjøre eldgamle tog som stopper hele tiden. Bruke kjerringråd istedet for medisiner. Og så videre. Hvorfor? I Japan har folk generelt god helse og lang gjennomsnittlig levealder. Det er en nasjon som har gjort mest bruk av teknologiske fremskritt av alle verdens land. Hva er folk redde for når de velger bort utvikling innen medisin, ernæring osv?

Endret av MrsRiddick
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mistet meg på fly og tog? Det er da ikke enkeltidividets personlige valg.

Jeg er forøvrig litt enig. Men ikke all utvikling er bra utvikling.

Jeg er personlig opptatt av kortreist mat uten tilsetningsstoffer. Jeg kan fint spørre på restauranter hvor maten kommer fra.

Det er et personlig valg jeg har tatt.

Jeg spiser ikke muk, masseprodusert og ting jeg ikke vet hva er.

Ellers er ikke kjerringråd å kimse av for smålidelser som gjelder meg selv. Når det gjelder barna så tar jeg heller en tur ekstra til legen.

Anonymous poster hash: 5c626...2ba

Skrevet

Jeg er personlig opptatt av kortreist mat uten tilsetningsstoffer. Jeg kan fint spørre på restauranter hvor maten kommer fra.

Ellers er ikke kjerringråd å kimse av for smålidelser som gjelder meg selv. Når det gjelder barna så tar jeg heller en tur ekstra til legen.

Jeg tenker når legen sender pasienten med UVI hjem med beskjed om å ta vitamin C og tranebærsaft, og pasienten kommer tilbake et par dager senere med nyrebekkenbetennelse. Når man blir nektet smertestillende på føden og blir anbefalt saltvann og musikk, man blir rett og slett løyet midt i fjeset om at det er for sent med epidural når det ikke er det. Eller når man blir tvunget til å føde i seteleie selv om man vet hva KS er for noe, og hele Europa ellers tar automatisk KS ved seteleie.

Skrevet

Inspirert av vaksinemotstander-debatten. Folk som ikke vil nyttiggjøre seg vitenskapelige fremskritt og takker nei til vaksiner. Så blir det mer og mer mote å spise "steinalderkosthold". Ikke bruke shampo og såpe når man dusjer. Sette inn 20 år gamle utdaterte fly. Kjøre eldgamle tog som stopper hele tiden. Bruke kjerringråd istedet for medisiner. Og så videre. Hvorfor? I Japan har folk generelt god helse og lang gjennomsnittlig levealder. Det er en nasjon som har gjort mest bruk av teknologiske fremskritt av alle verdens land. Hva er folk redde for når de velger bort utvikling innen medisin, ernæring osv?

Japan var vel et dårlig eksempel..? Et land hvor halve befolkningen går med munnbind samme om dem er i Tokyo eller Oslo?

Resten av det du spør har jeg ingen formening om. Mine barn får og skal få vaksiner etter plan. Såpe og annet overhysteri er bare tull, med unntak av allergi påvist fra tidlig alder.

Jeg er vaksinert, mannen er vaksinert og barna skal bli vaksinert etter plan :)

Anonymous poster hash: cad2e...c24

Skrevet

Japan var vel et dårlig eksempel..? Et land hvor halve befolkningen går med munnbind samme om dem er i Tokyo eller Oslo?

Resten av det du spør har jeg ingen formening om. Mine barn får og skal få vaksiner etter plan. Såpe og annet overhysteri er bare tull, med unntak av allergi påvist fra tidlig alder.

Jeg er vaksinert, mannen er vaksinert og barna skal bli vaksinert etter plan :)

Anonymous poster hash: cad2e...c24

Likevel er gjennomsnittlig levealder skyhøy i Japan, og de har stor andel friske eldre.

Skrevet

Likevel er gjennomsnittlig levealder skyhøy i Japan, og de har stor andel friske eldre.

Det har i størst grad med kostholdet å gjøre. De spiser svært mye sjømat og generelt fettfattig og karbohydratrikt.

Anonymous poster hash: 3dc70...213

Skrevet

Det har i størst grad med kostholdet å gjøre. De spiser svært mye sjømat og generelt fettfattig og karbohydratrikt.

Anonymous poster hash: 3dc70...213

Det jeg ville frem til, var jo at det ikke er farlig å nyttiggjøre seg utviklingen, slik japanerne gjør. Og her har du enda en ting - kosthold med mye sjømat som er fettfattig og karbohydratrikt. Når det i Norge blir mer og mer populært å leve vegansk og lavkarbo.

Skrevet

Jeg tenker når legen sender pasienten med UVI hjem med beskjed om å ta vitamin C og tranebærsaft, og pasienten kommer tilbake et par dager senere med nyrebekkenbetennelse. Når man blir nektet smertestillende på føden og blir anbefalt saltvann og musikk, man blir rett og slett løyet midt i fjeset om at det er for sent med epidural når det ikke er det. Eller når man blir tvunget til å føde i seteleie selv om man vet hva KS er for noe, og hele Europa ellers tar automatisk KS ved seteleie.

Enig i dette.
Skrevet (endret)

Det med vaksiner er jeg hjertens enig med deg i.

Jeg skjønner imidlertid at legene er blitt mer restriktive med antibiotika. Må gi kroppen en sjans til å rydde opp selv.

Nå er vi snart helt ufrivillig tilbake til steinalderen hva angår antibiotika. Tenker på utvikling av resistente bakterier. Pga av ukritisk bruk har vi snart ikke antibiotika som kan brukes i tilfeller der det virkelig trengs.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Fordi at medisinske fremskritt har en del bivirkninger. Antibiotikaresistens for å nevne noe. Meget høyere forekomster av diabetes, astma, allergier, ADHD.

Sier ikke at jeg tror selv at alt dette skyldes medisinske og teknologiske fremskritt, men at det er en av baksidene.

Skrevet

Også fordi noen mener at det er ikke meningen av vi skal leve "evig", vi overbefolker jorden, det er et kostnadsspørsmål med legebehandling, "survival of The fittest" osv.

Skrevet

Veldig mye var bedre før - jeg teker på tekniske hjelpemidler (vaskemaskin, kjøleskap, komfyr,klær, sko o.l.) Ting ble laget for å vare lengst mulig. I dag vet man at de som produserer ting bevisst lager ting som kommer til å gå i stykker raskt slik at vi må kjøpe nye. Det er helt tragisk! Bruk og kast.<br /><br />Jeg forstår at man er skeptisk til vaksiner så lenge der finnes folk som hevder at barna er blitt skadet på grunn av dem. Vi trenger ikke gå mer enn noen få år tilbake til når svineinfluensaen herjet og man anbefalte befolkningen til å ta denne. Mange barn fikk søvnsykdom som gjør at de er veldig trøtte og kan sovne helt plutselig. Ikke alle nye ting er skikkelig utprøvd. Vi må tenke selv og ikke stole blindt på myndighetene. Selv veier jeg for og imot, men alle tre av barna mine har fått vaksinene. Men - jeg prøvde å lese meg godt opp om emnet før jeg valgte.

Anonymous poster hash: ac54e...53a

Skrevet

er litt enig med deg igrunn...

Og for min del fikk jeg ikke epidural (eller noe annet) fordi jeg ikke hadde fått det de to andre fødslene jeg hadde hatt..

Syntes igrunnen jeg hadde enda bedre grunn til å be om det da.. jeg visste jo hva jeg gikk til.

Anonymous poster hash: 1d501...8d0

Skrevet

Selvfølgelig skal man være restriktiv med antibiotika, spesielt med blærekatarr som er relativt enkelt å behandle selv. Ytterst få får nyrebekkenbetennelse.

Anonymous poster hash: 25a85...74e

Skrevet

Selvfølgelig skal man være restriktiv med antibiotika, spesielt med blærekatarr som er relativt enkelt å behandle selv. Ytterst få får nyrebekkenbetennelse.

Anonymous poster hash: 25a85...74e

Også når man er gravid og nyrebekkenbetennelse kan ta livet av fosteret ved å sette igang premature rier? Det som slår meg, er at folk spiser ukritisk oppdretslaks, som er proppet med antibiotika, industriprodusert kjøtt som er proppet med det samme, men å få antibiotika mot en sykdom? Nei, da skal man bruke kjerringråd! Hvor er logikken? Hvis man ikke skal få medisin mot noe, hva skal man med fastlege? Da kan man sparke alle leger og beholde spesialistene og sykehusene, så får man dra dit hvis man er døden nær.

Skrevet

Også når man er gravid og nyrebekkenbetennelse kan ta livet av fosteret ved å sette igang premature rier? Det som slår meg, er at folk spiser ukritisk oppdretslaks, som er proppet med antibiotika, industriprodusert kjøtt som er proppet med det samme, men å få antibiotika mot en sykdom? Nei, da skal man bruke kjerringråd! Hvor er logikken? Hvis man ikke skal få medisin mot noe, hva skal man med fastlege? Da kan man sparke alle leger og beholde spesialistene og sykehusene, så får man dra dit hvis man er døden nær.

Men medisiner må brukes med omhu, ellers mister de jo effekten! Og det er bedre at antibiotika blir brukt på alvorlige betennelser, fremfor ørebetennelse og uvi er vanligvis uproblematisk.

Skrevet

joda, vil bare påpeke en ting, i Japan har man i årevis unnlatt å varsle myndigheter om når de gamle dør, for å kunne heve alderstrygd. Så mulig den høye levealderen er litt kunstig høy...

De ligger også høyt oppe, om ikke øverst i depresjon og selvmord, og har høy forekomst av tarmkreft.

Anonymous poster hash: 75a58...029

Skrevet

Å ikke spise muk har ingenting med steinalder å gjøre ihvertfall. I gamle dager nyttiggjorde de seg hele dyret når de slaktet. Er bare i dagens overflodsamfunn vi kan velge å bare spise de fineste filetene også kaste resten av dyret....

Anonymous poster hash: a8955...666

Gjest Antarctica
Skrevet

Det jeg ville frem til, var jo at det ikke er farlig å nyttiggjøre seg utviklingen, slik japanerne gjør. Og her har du enda en ting - kosthold med mye sjømat som er fettfattig og karbohydratrikt. Når det i Norge blir mer og mer populært å leve vegansk og lavkarbo.

Kostholdet i Japan er ikke "teknologisk" begrunnet, det er tradisjonelt mye sjømat OG mye grønt. Det samme har det vært i Norge inntil ca 1995. Jeg vokste opp på fisk fem dager i uka, risgrøt på lørdag og kjøtt på søndag. At forbruket har endret seg de siste 20-30 år har ikke noe med lengsel etter steinalderen å gjøre, tvert i mot har det å gjøre med endret økonomi (mer kjøtt, mer dyre ferskvarer), endrede logistikkforhold (mer flybåren mat), og endret teknologi (muligheten for å fryse og oppbevare ting på måter som ikkd var vanlige i 1970).

Forventet levealder er også i Norge over 80 år for kvinner. Så skilnaden mellom oss og Japan er ikke så stor. Til det du sier om KS og seteleie: når det gjelder å forløse barn i seteleie har Norge vært en foregangsnasjon. Det var en norsk lege som utviklet metoden. Husk; det er også en utvikling å finne metoder å for å begrense invaderende kirurgi i alle medisinske situasjoner. For 30 år siden ville kvinner med brystkreft få brystene fjernet, nå tar man så lite som mulig. For 40 år siden ville pasienter med kronisk tannkjøttsykdom få tennene trukket ut og det hele erstattet med gebiss. For 60 år siden fikk tuberkulosesyke pasienter store operasjoner i lungevev og ribben, og ettervirkningene slet de med et helt liv.

At legers fokus nå er å gjøre så lite som mulig og så mye som det trengs er bare en fordel. Alle keisersnitt som kan unngås er et rent gode, samfunnsmedisinsk sett. For den enkelte pasient også - generelt (anekdotiske bevis er uinteressante, selv om alle kjenner noen som kjenner noen som heller ville ha hatt KS.)

Jeg tror du baserer emnet i denne tråden på et litt subjektivt inntrykk av hva som er "vanlig". Paleo-kosthold er ikke vanlig. Vaksinenekt er ikke gjennomgående vanlig. Å erstatte medisiner med tranebærjuice er ikke vanlig. Men du har hørt om eksempler på dette, og ser for deg at det er en gjennomgående tendens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...