Gå til innhold

Dere med gutter på ca 10 år og oppover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn blir snart 10 år. Han har alltid vært lang og slank. Sykler hele tiden!, spiller fotball minst 10-12 t i uka (morgengym, friminutter, sfo og treninger/kamper). Det går i fotball og sykling 24/7.

Allikevel har han begynt å få litt mage, valpefett kalles det vel. Han har alltid vært slank og trent, men nå sliter han så fælt med selvbildet. Han føler seg tykk :(

Denne vektøkningen/kroppsendringen har skjedd over de siste 6-7 månedene. Han har heller ikke vokst i høyden på sikkert 6 måneder.

Han spiser også mer enn før, derfor prøver jeg å passe på at han spiser riktig. Men allikevel øker vekta.

I tillegg er det mye tårer og sinne på gang, virker som det er litt hormoner ute og går. Veldig nærtagen og sår :(

Jeg har snakket med noen av foreldrene til kompisene hans. De også merker spesielt på humøret at noe "er på gang". Noen sier også at gutta har lagt seg litt ut (uten at jeg syns man kan se det). Men de fleste er fortsatt veldig tynne og "små" gutter..

Jeg har bare ei tenåringsjente å sammenligne med, hun fikk også litt mage i 10 års alderen, men grunnet en dustekommentar fra et familiemedlem valgte hun å "bli kvitt" magen på en heller usunn måte :( Så jeg ønsker å unngå at sønnen min også "slanker" seg :(

Jeg har null erfaringer som mamma med gutter i utvikling/pubertet, så jeg ønsker å høre med dere med gutter på samme alder. Har deres gutter også begynt å få mer fett på kroppen?

Og til dere med eldre gutter, vil det gå over av seg selv når de strekker seg i høyden eller må vi passe enda mer på kosthold og trening?

Er det noen som ønsker å dele sine erfaringer?

Anonymous poster hash: b1efc...b50

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Pre-pubertet... Jeg syntes 11-årsalderen opp til ca 14 var den mest kranglete tida.

Ad valpefettet: de vokser i rykk og napp.

Skrevet

Har en tiåring og en tolvåring. Begge trener mye, eldste satser i sin idrett. Ingen har mage, og yngste er nesten for mager med veldig markerte muskler (svært lite underhudsfett, så da blir de veldig tydelige nå som de begynner å komme).

Eldste har alltid vært svært medgjørlig mens yngste er og blir en liten kruttønne. Har ikke merket endring i lynnet.

Anonymous poster hash: d1ee5...8dd

Skrevet

Vet om flere som blir litt bredere i 11-12-årsalderen i hvert fall.

Normalt at humøret begynner å bli litt svingende, og plutselig er foreldrene de teiteste i universet.

Anonymous poster hash: 39117...fac

Skrevet

Har en 10-åring som er prepubertal så det holder. Hormoner er gøy 😳

Men mage har han ikke antydning til, han er heller mager.

Anonymous poster hash: acca1...23b

Skrevet

Jeg har en på 13.5 og en på 10. Begge er, som din, aktive fotballgutter. Er vel den alderen som heter pre-pubertet, som en over her nevner.. Fra å være slank, nesten tynn, forandret eldste seg i tiårsalderen til å få både litt mage, rundere ansikt og "valpefett" - selv om aktivitetsnivået var det samme. Litt stillstand i lengdeveksten en periode også. Nå som han er 13 har han plutselig vokst mye igjen, og har blitt ungdom på en måte.. Rundheten er borte, og kroppen er blitt lang, slank, flott og sterk! Nå er broren på 10 likedan, ser nesten ut som de følger et mønster. Så lenge de er sunne, friske og aktive er det ingen grunn til å fokusere på forandringen. Det er nok en naturlig utvikling selv om det er noen som blir veldig kroppsbevisste i denne alderen. Vi trenger ikke bidra til å forsterke det.

Anonymous poster hash: bc92d...5c5

Skrevet

Min gutt på 10,5 er fortsatt tynn som en strek, og han går ikke på idrett (men mye ute å sykler osv). Men jeg ser på både gutter og jenter i klassen at enkelte har blitt mye rundere i kantene enn de har vært, så tenker det er normalt at de får litt mer fett på kroppen nå fremover.

Anonymous poster hash: 03e90...f8c
Skrevet

Jeg har ikke gutter, men min søster har flere. Hun ser at hun merker hun har måtte endre på kostholdet til guttene fra 9årsalder. Frrm til det har de vært tynne streker, men fra 9års alder har magen begynt å komme selv om de er veldig aktive og de forbrenner masse. Så hun har tatt noen små grep i kostholdet slik at de ikke har merket så mye til det. Når ungene var små var det mye naturlig fett og slike ting, mye melk i matlagningen osv, men nå måtte hun endre litt på dette. Før måtte hun ha dette i maten slik at de fikk i seg litt siden de var så tynne, np måtte hun fjerne dette igjen. Små endringer, men de små endringene gjorde at magen forsvant igjen uten at ungne merket det.

De er en veldig aktiv og sporty familie, de er over gjennomsnittet engasjerte i trening og kropp, men de mener det skal våre en god balansegang. En må ikke bare spise sundt hele tiden heller, for en skal ha i seg litt fett også. En må ikke være tynn for å være i bra fysisk form heller, men ikke feit. Kosthold og trening er ikke noe som skal gå helt til hode heller mener de, men å få kroppen i bevegelse finnes det mange former å få til. En lat sommerdag med bading kan faktisk inneholde mye trening selv om en ikke tenker over det.

Jeg er veldig enig i min søster synspungter ang dette, at ungene vet mye om kosthold g trening er helt greit og fint, men at det skal gå til pæa på de syns jeg ikke er greit. Også at de skal skjønne at en må ikke være tynn for å være i god fysisk form. Du kan faktisk ha litt hofter, kosemage osv selv om du er topptrent og spiser veldig sundt. Jeg har kjærlighetshåndtak og er ikke den som trener, men har overrasket ungene mange ganger ang muskler og utholdenhet. Vi har nemlig hatt mange diskusjoner i heimen her, for mannen mener en må gå på treningstudio eller noe organisert for å trene. Jeg mener en kan faktisk holde seg i grei form uten å gjøre det også, såfremt du legger litt opp til det. Jeg har en fysisk krevende jobb, så muskler holder jeg ved like der, men jeg sitter sjelden i ro hjemme også. Jeg måker snø, kløver ved, klipper gress, klipper hekk, maler, skifter kledning på huset osv. Mannen mente dette ikke gikk for trening, helt til han hjalp en nabo med noen av disse tingene endag. Han var vist så sliten og det var mer slitsomt enn trening, så nå har han endret litt syn.

Anonymous poster hash: f5339...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...