Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Sønnen min er snart fire og for halvannen måned siden sluttet vi med smokk på natta. Fram til da har han vært svært enkel å legge. Vi leste på senga og han fikk smokken og sovnet. Nå er det helt annerledes. Han virker ikke sår og lei seg, men han blir et ekte troll!! Han er en snill gutt og jeg har aldri sett han slå eller sparke noen (ei heller hørt noe fra barnehagen.) Nå kan han slå meg hardt i ansiktet! Sparke etter meg. Han kan prompe og be meg lukte på prompen!!! Tror han gjør det verste han kan tenke seg for å få en reaksjon eller utsette leggingen. Jeg føler vi har prøvd alt. Vi bytter på å legge han. Han er lik mot begge. Går vi ut av rommet, står han opp og flirer og løper rundt som en villmann. Ligger vi sammen med han, sparker han. Sitter vi ved senga prøver han av og til å stå opp og av og til å slå etter oss. Ber oss ofte gå ut. Virker trøtt, men legges til vanlig tid (har prøvd både tidligere og senere.) Det tar halvannen time å sovne, og det er en skikkelig tålmodighetsprøve å være pedagogisk når man blir slått og sparket etter så lenge. Merker at jeg blir skikkelig frustrert. Har lyst til å grine. Aner ikke hva vi sjal gjøre. Snakker mye med han om det, og på dagtid er han jo supersnill... HJELP! 😢 Anonymous poster hash: 94b97...828
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Så slitsomt! Prøve å finne et kosedyr som kan erstatte smokken? Gi belønning for å oppføre seg- klistremerker og en premie etter 5 ganger? Anonymous poster hash: bb0ac...c03
Superdolly Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Hvis jeg hadde blitt slått og sparket hadde jeg aldri i verden fortsatt å ligge eller sitte ved siden av den som slo og sparket. Jeg hadde sagt kort at jeg liker ikke å bli slått, så nå går jeg. God natt. Så hadde jeg forlatt rommet, og lukket døren etter meg. Jeg vil nemlig ikke være sammen med folk som slår meg hardt i ansiktet eller sparker meg, og det ville jeg tydelig demonstrert. Har dere prøvd å sitte utenfor døren hans i stedet for å sitte inne på rommet? Du sier han står opp og løper rundt som en villmann, men hvis han får null oppmerksomhet på den atferden er det slett ikke sikkert det er morsomt så veldig lenge. Jeg ville altså plassert meg selv rett utenfor døren til rommet hans, enten på en stol eller på gulvet, med en bok og ignorert ham totalt så lenge han ikke gikk ut av rommet. Kommer han ut av rommet, tar du ham i hånden og leier ham inn igjen og plasserer ham i senga. Si "Nå er det leggetid." Ikke mer oppmerksomhet enn det. Gå ut igjen. Løper han rundt på rommet sitt, la ham gjøre det. Kommer han ut igjen, lei ham tilbake. Si "leggetid." Kommer han flere ganger, lei ham tilbake uten å si noe. Greia er minst mulig oppmerksomhet på atferden du vil bli kvitt.
Gjest Antarctica Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 Enig med Superdolly, det der hadde jeg aldri akseptert. Hva skal det tjene til å være "pedagogisk" (les: late som man er oversnill) når man blir sparket og slått?
Evab Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Ja, vi har gjort alt dette. Han får lite oppmerksomhet rundt oppførselen. Har prøvd å sitte utenfor rommet med en bok. Han står da opp og prøver å komme forbi meg. Da bærer jeg han i seng igjen. Dette kan sikkert skje 100 ganger. Han kan også finne en leke på veien. Jeg har også sittet på en stol rett ved senga. Han prøver å klatre ut da også. Han er veldig bestemt på å få det som han vil. Han vil gjerne at jeg skal gå ut av rommet...
Fullrulle86 Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 Det viktigste her er å være konsekvente. Legg han, gå ut. Står han opp går du inn, sier "nå er det natta" el, og legger han for så å gå ut. Gjenta til han sovner. Sparker eller slår han sier du at "jeg vil ikke du skal slå/sparke meg", legger han og går ut. Det er tydelig at gutten gjør alt han kan for å få oppmerksomhet. Gi han masse av det før han skal såve, syng, kos og les en bok. Etter du har sakt god natt og gått ut gir du han ikke mer oppmerksomhet enn å si natta. Du skal ikke være kald og avvisende, men bestemt.
Evab Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Tusen takk for svar. Føler at vi har vært flinke, men kan nok hende vi kan bli enda flinkere. Jeg bare fatter ikke at han kan være så "slem" når han ellers er så snill. Får virkelig kjørt oss som foreldre. 😳
Fullrulle86 Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 Tusen takk for svar. Føler at vi har vært flinke, men kan nok hende vi kan bli enda flinkere. Jeg bare fatter ikke at han kan være så "slem" når han ellers er så snill. Får virkelig kjørt oss som foreldre. Han er ikke slem, men bare litt usikker på hvordan han skal såve nå! For dere er det "bare" en tutt som er borte. For han er det en helt annen måte å måtte falle til ro på! Plutselig mangler den ene tingen som tidligere fikk han til å slappe av og sovne, nå må han klare seg uten. Derfor er det viktig å gi han gode trygge rutiner på legginga i starten, han må lære å finne roen selv i trygge omgivelser masse lykketil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå