Gå til innhold

Sliter sånn med magen til lillejenta mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært plaget med avføringen. Da hun ble fullammet måtte hun jobbe og streve i lange tider før det endelig kom noe, men det avskrev vi egentlig som trøbbel med "presseteknikken" (hun knep igjen samtidig som hun presset). Men etter at vi startet overgangen til fast føde har det blitt mye verre. Hun blir enormt hard i magen, og ofte må vi gi klyster for å få ut avføringen. Etter den første "proppen", som ofte er ganske mye, kommer det store mengder avføring som er nesten diare-aktig i konsistensen. Ofte har hun slik avføring noen dager etterpå, og den klarer hun å presse ut selv. De siste gangene har avføringen proppet seg så ille at hun har begynt å blø, så i morgen tar jeg kontakt med lege. Men har noen her opplevd det samme, og har noen råd?

Hun får lactulose hver dag, uten at dette ser ut til å hjelpe. Som beskrevet over, er hun enten potte tett, eller helt løs i magen. Malt, svisker og slik hjelper ingenting.

Hun spiser grøt to ganger per dag, litt brød, litt middag og frukt jevnlig gjennom dagen. Drikker MME, vil tippe ca 300 ml per dag. Vil kun ha 4 mnds grøt, så mulig hun får litt lite fiber? Vi blander halvparten med den grøten, og en grøt for 8 mnd, for å øke fiberinnholdet noe. På grunn av problemer med for lav vekt, er jeg redd for å kun tilby grøt som passer alderen, da spiser hun nemlig ikke, og vekta går ned.

Skal som sagt ringe og få bestilt time i morgen, men kanskje noen her inne har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel? Forsøk MME uten kumelk (hvis hun i det hele tatt behøver MME lenger?), og hirse-/havregrøt på vann. Jeg og mine blir potte tette av kumelkprodukter, så mine får ikke drikke melk.

Pøs på med rå paprika, brokkoli med smør, sautert spinat osv. Fiber fra grønnsaker er veldig avførende, og behøver ikke væske i tillegg slik kornfiber gjør. Grønnsaker, grønnsaker, grønnsaker.

Skrevet

Hun er 9 mnd gammel, så bør få MME en stund til. Men forsøker nok den uten kumelk ja, sånn som dette skal det ikke være. Grønnsakene du nevner er notert, vi kjører på med mer av det!

Skrevet

Hvor mye laktulose gir du? Doseringen på flasken er oftest alt for lav, gi mer og trapp heller litt ned. Så mye vann som mulig i tillegg.,

Anonymous poster hash: abc4f...d99

Skrevet

Jeg ville avventet nye forsøk til etter legetimen så du får riktige svar når det gjelder mengde og eventuelt hvilke produkter du skal bruke.

Kull er noe som brukes på sykehus på barn som sliter med forstoppelse, noen ganger kan det hjelpe alene, men i andre tilfeller er det mer innviklet. Vent til du har vært hos legen før du gjør noe mer. Å sette klyster på barn er ikke bra, ikke på voksne heller når det er med jevne mellomrom. Klyster kan skade tarmene og gjøre det vanskeligere for kroppen å "lære seg teknikken" som er å gå på do naturlig. Tarmene kan også få skader på seg, vises ofte med mørke flekker på tarmene. Ikke noe du ønsker å utsette et barn på under ett år for, med andre ord.

Lykke til hos legen, håper dere får god hjelp :)

Anonymous poster hash: 474f3...fde

Skrevet

Hvor mye laktulose gir du? Doseringen på flasken er oftest alt for lav, gi mer og trapp heller litt ned. Så mye vann som mulig i tillegg.,

Anonymous poster hash: abc4f...d99

Vi gir en del mer enn det som står som dosering (i samråd med lege). Litt av problemet er at hun har dager mellom de gangene hun er forstoppet som hun har veldig tynn avføring. Mye tynnere enn det jeg kan huske fra broren (som aldri hadde mageproblemer). Så i disse periodene blir jeg veldig usikker på om det er riktig å gi så mye lactulose, men det må jeg nok siden det plutselig propper seg igjen.

Skrevet

Jeg ville avventet nye forsøk til etter legetimen så du får riktige svar når det gjelder mengde og eventuelt hvilke produkter du skal bruke.

Kull er noe som brukes på sykehus på barn som sliter med forstoppelse, noen ganger kan det hjelpe alene, men i andre tilfeller er det mer innviklet. Vent til du har vært hos legen før du gjør noe mer. Å sette klyster på barn er ikke bra, ikke på voksne heller når det er med jevne mellomrom. Klyster kan skade tarmene og gjøre det vanskeligere for kroppen å "lære seg teknikken" som er å gå på do naturlig. Tarmene kan også få skader på seg, vises ofte med mørke flekker på tarmene. Ikke noe du ønsker å utsette et barn på under ett år for, med andre ord.

Lykke til hos legen, håper dere får god hjelp :)

Du har rett, greit å vente med store tiltak før vi har snakket med lege. Men grønnsaker kan hun jo få:-)

Vi har kun brukt klyster når det har proppet seg så mye at hun ikke har hatt avføring på mange dager, og vi ser at hun presser og presser, men avføringen bare står og "stanger" i tarmen. Men det er så klart ikke heldig, avføringen burde være sånn at hun klarer å presse den ut selv. Det føles litt som å velge mellom pest eller kolera:-(

Tusen takk for lykkeønskning, jeg håper vi får komme inn kjapt!

Skrevet

Du har rett, greit å vente med store tiltak før vi har snakket med lege. Men grønnsaker kan hun jo få:-)

Vi har kun brukt klyster når det har proppet seg så mye at hun ikke har hatt avføring på mange dager, og vi ser at hun presser og presser, men avføringen bare står og "stanger" i tarmen. Men det er så klart ikke heldig, avføringen burde være sånn at hun klarer å presse den ut selv. Det føles litt som å velge mellom pest eller kolera:-(

Tusen takk for lykkeønskning, jeg håper vi får komme inn kjapt!

Jeg forstår frustrasjonen og desperasjonen, jeg går gjennom det samme med meg selv. Og det er som å velge mellom pest eller kolera, jeg er helt enig. Jeg har selv fått skader på tarmene til tross for at jeg verken bruker klyster eller avføringspiller fra apoteket, mine skader og flekker kommer av reseptbelagte medisiner som er beregnet på fast bruk over lang tid. Hver gang jeg må gjennom undersøkelser så tror leger at det er pga misbruk av reseptfrie midler og jeg må forklare meg hver gang. Så reseptfrie midler er ikke alltid så uskyldige som mange tror, dessverre.

Grønnsaker er selvfølgelig ingen problemer å gi og hjelper det er det jo bare supert :) Ville bare advare mot ettervirkninger av klyster og andre reseptfrie midler siden mange ikke vet om det før man har hatt undersøkelser i tarmene.

Jeg håper virkelig at legene kan hjelpe datteren din, problemer med avføring er helt forferdelig og særlig vondt er det når det rammer små barn og man bare vil hjelpe.

Skrevet

Vekslende avføring er vanlig ved forstoppelse, så det kan godt hende at hun aldri får tømt tarmen ordentlig. Movicol junior er ettersom jeg har forstått det mest vanlige avføringsmiddelet for barn. Det kan også brukes for å tømme tarmen istedenfor klyster. Det er reseptbelagt.

Anonymous poster hash: 09ea3...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...