Gå til innhold

Om overvekt og fedme, alle bør lese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pashla la denne ut i en annen tråd. Jeg har diskutert dette temaet her inne mange ganger. Det er fordi jeg tidligere har vært veldig overvektig og har trengt denne kunnskapen for å holde en lavere vekt. Jeg har aldri sett den nyere forskningen på feltet summert så godt før. Fakta er at det ikke er så enkelt som kallorier inn og ut. Fastlegen er kanskje av den oppfattning, men husk at han/hun ikke er en ekspert og ikke nødvendigvis er oppdatert. Folk rundt deg vil mene det samme og mange vil tenke at denne kunnskapen ikke må spres fordi det blir en hvilepute. Om en skal lykkes er det imidlertid veldig viktig å ha riktig info, for den herskende overbevisiningen om hvordan det funker dømmer de fleste til å mislykkes. 

https://www.nrk.no/viten/_-tjukke-mennesker-er-late-og-dumme-1.11822083

Anonymous poster hash: f3d9c...b1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fort gjort å falle i den fella "hvis jeg klarer det, kan vel alle klare det".

Jeg kunne fint lagt på meg 5-10 kilo i måneden, jeg har enorm appetitt, enorm kapasitet for mat og kalorier, og blir aldri mett. Men, jeg velger å ikke gjøre det.

Jeg hater å bevege meg, vil helst bare ligge på sofaen og se på TV hele dagen, men jeg velger å overstyre den trangen, og trene 3-4 ganger i uken, trass kroniske smerter og stor motvilje.

Jeg velger også å ikke røyke, selv om jeg synes det er kjempegodt, og har lyst på hver dag.

Problemet er jo at jeg ikke anser meg selv som hverken spesielt viljesterk, standhaftig eller flink på noen måte. Nettopp derfor har jeg vansker med å akseptere at andre ikke skal klare det, "hvis de "bare" skjerper seg".

Men, jeg holder det for meg selv, og det kunne aldri ramle meg inn å kommentere negativt hverken direkte til overvektige, eller på nett.

Skrevet

Ja, fort gjort å falle i den fella "hvis jeg klarer det, kan vel alle klare det".

Jeg kunne fint lagt på meg 5-10 kilo i måneden, jeg har enorm appetitt, enorm kapasitet for mat og kalorier, og blir aldri mett. Men, jeg velger å ikke gjøre det.

Jeg hater å bevege meg, vil helst bare ligge på sofaen og se på TV hele dagen, men jeg velger å overstyre den trangen, og trene 3-4 ganger i uken, trass kroniske smerter og stor motvilje.

Jeg velger også å ikke røyke, selv om jeg synes det er kjempegodt, og har lyst på hver dag.

Problemet er jo at jeg ikke anser meg selv som hverken spesielt viljesterk, standhaftig eller flink på noen måte. Nettopp derfor har jeg vansker med å akseptere at andre ikke skal klare det, "hvis de "bare" skjerper seg".

Men, jeg holder det for meg selv, og det kunne aldri ramle meg inn å kommentere negativt hverken direkte til overvektige, eller på nett.Du 

For det første tror jeg du overdriver. Ville du klart å spise 75 000 flere kcal enn du gjør hver måned? For det andre kan det hende at det du opplever som et ekstremt sug er peanuts sammenlignet med hva andre opplever. I tillegg kan du ha flaks med hvordan kroppen din behandler det du spiser. I tillegg så holder du deg tydeligvis slank ved å avstå. Mange, spesielt tidligere overvektige vil oppleve at de går opp selv om de tar slike valg og trener. Resultater er motiverende, at vekta går motsatt vei er demotiverende, så da skjønner jeg faktisk at folk etterhvert gir opp. 

Skrevet

Nemlig.

Jeg er eks overvektig. Jeg er "heldig".

Jeg har enorm respons på trening og gidder jeg løpe fem dager i uken i slankeperioden raser kiloene av meg på er halvt år. Så klarer jeg å opprettholde vekten ved å trene tre ganger i uken og kan spise normalt.

Trening er nøkkelen for meg.

Min venninne går ikke ned noe med trening og jeg VET hun ikke gjør ting halvveis.

På den tiden jeg gikk ned 27 kg gikk hun ned 8. Vi trente tilnærmet likt og hun var faktisk langt flinkere enn meg på kosthold.

Folk er forskjellige. Og selvom min venninne fortsatt har 15 kilo overvekt er kroppen hennes rimelig stram og i form. Hun er i toppform.

Jeg synes det er pinlig å se folk her inne si - det er så enkelt at du må forbrenne mer enn du får i deg.

Dette er sagt av mennesker som enten aldri har vært overvektig eller som har en kropp som er "lett" å slanke. Som min kropp.

Nå må det bli slutt på å henge ut folk for overvekt.

Anonymous poster hash: d4233...715

Skrevet

Det er så mange flere utfordringer med det å gå ned i vekt enn det folk er klar over. Jeg har f.eks en tarm som tar opp for mye næring. Jeg hadde aldri hørt om at det gikk an engang! Fant ikke ut av det før jeg var hos en lege med mye kunnskap. Jeg hadde jo levd på lavkalori i årevis uten å lykkes mer enn et par kilo ned, måtte så langt ned som 6-700 kalorier om dagen for å klare det. Og det går ikke an i lengden når man har jobb, barn, hus, skal trene osv. Nå tror jeg ikke at alle sliter med tarmen, men det finnes så mye annet som også kan gjøre det ekstra vanskelig.

Anonymous poster hash: 11ee3...1d8
Skrevet

Mye sitter nok og psykisk. Når man prøver å gå ned og ser man ikke kommer noen vei så blir man enda mer destruktiv og kan ofte gå inn i en liten depresjon som gjør at man potensielt spiser mer. 

De færreste har lyst til å være overvektige. Det er ingen fordeler å være veldig overvektig. 

Å si til overvektige at det bare er å spise mindre og trene mer så kan vi gjerne si til alle med anoreksia at det er bare til å spise mer så blir du frisk. Det er mer komplekst enn som så. 

Anonymous poster hash: ed7df...737
Skrevet

Folk som fatshamer er siste sort, og sannsynligvis litt enkelt satt sammen. Samtidig må vi ta inn over oss problemene vektøkning fører med seg, både på individ- og befolkningsnivå. Det må saklig tas tak i, selv om det er et følsomt tema. Skadene ved overvekt er grundig dokumentert, og koster både i leveår, livskvalitet og økonomi.

Det er ille at blant annet overvektige kvinner, som er mer utsatt for flere krefttyper enn slanke, skyr unna anbefalte screeningundersøkelser pga skam.

Jeg tenker det kan dras paralleller til amming. Info om ammingens fordeler må formidles, uten å påføre de som ikke kan amme skam og skyldfølelse. De mange og store farene ved overvekt må opplyses om.

Noe av det vonde med overvekt er at det er umulig å skjule. Man har den kroppen man har, og den må man naturlig nok dra rundt på. Da blir det et problem når enkelte sneversynte ikke kan se forbi fettet. Å stigmatisere overvektige mener jeg bare gjør ting verre. Det er viktigere å heie fram enn å påføre skam.

Anonymous poster hash: a25d3...0fb

Skrevet

For det første tror jeg du overdriver. Ville du klart å spise 75 000 flere kcal enn du gjør hver måned? For det andre kan det hende at det du opplever som et ekstremt sug er peanuts sammenlignet med hva andre opplever. I tillegg kan du ha flaks med hvordan kroppen din behandler det du spiser. I tillegg så holder du deg tydeligvis slank ved å avstå. Mange, spesielt tidligere overvektige vil oppleve at de går opp selv om de tar slike valg og trener. Resultater er motiverende, at vekta går motsatt vei er demotiverende, så da skjønner jeg faktisk at folk etterhvert gir opp.

NULL stress, jeg kan som sagt spise overveldende kvanta. 2-liter is med nonstop og sjokoladesaus, 1 1/2 kilo smågodt, halvannen liter brus, potetgull med dip, store plater sjokolade, bring it, jeg blir ikke i nærheten av kvalm en gang. Jeg var beryktet på ungdomsskolen fordi jeg spiste en hel loff og 5 Snickers i storefri, i tillegg til en pose potetskruer og matpakken fra mamma. Tok jo ikke lang tid før jeg begynte å bli tjukk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...