Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en mann/gutt (har barn sammen)

som nesten aldri bidrar hjemme,

lite med ungene utenom herjelek og kjeft.

Han har rotet til økonomien for forente gang, dvs namsmannen.

han snakker krinisk om sex og puling, det han får er aldri nok eller godt nok. Noe han forteller hver dag.

Nå er jeg med barna hos min familie, en flyreise unna. Han skal komme etter med bil om noen dager, men måtte jobbe seg opp penger først.. han er nå sur på meg, jeg snakker for lite med han og svarer for tregt..

mine forsøk på å si at jeg gjør så godt jeg kan men at jeg løper etter tre barn hele dagen, er bare dårlig bortforklaring.

og så det uendelige pule maset. Han ble enda mer sur da han skjønte vi må dele rom med de to minste, for stakkars han da fikk ikke han pult!

Jeg vil ut av dette ekteskapet, jeg vil ut av huskjøpet, jeg vil nermere min familie.

jeg vil skape en trygg og forutsigbar hverdag for meg og barna!

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå, han ha knust økonomien min, huset kan ikke selges som det nå ser ut...

Dette er bare å skrape litt i overflaten, han har vert misshandlet gjennom oppveksten, moren hans er sykisk ustabil og mye mer..

Anonymous poster hash: cc5a9...e51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar at han har hatt det tøft. Snakk med familien din når du nå er der. Hør om de kan bidra med noe, enten for å sette i stand huset eller økonomisk. Om du velger å fortelle han det før han kommer, sørg for at du redder penger på felles konti så regninger blir betalt. 

Da en venninne var i en lignende situasjon, møtte vennegjengen opp og hjalp henne med å rydde, male og kjøre bort ting og søppel. Hun hadde aldri klart det alene.

Anonymous poster hash: e45f4...3a4
Skrevet

Dette er ingen mann nei, helt enig med deg!

Kom deg bare bort du, du får hjelp økonomisk via NAV til du har kommet på rett kjøl. 

Dersom det er han som har skakkjørt økonomien så er det hans ansvar, såfremt du ikke har signert på noe og står ansvarlig for noe av det.

Anonymous poster hash: 32500...1c0
Skrevet

Uff skjønner du har det kjipt.

For en umoden fyr.

At han hadde en vanskelig barndom bortforklarer ikke noe. Han kan nok bruke det som en forklaring ja. Han kan dra stakkars meg kortet sitt. Men når man er voksen er ikke dette sjarmerende. Han er ikke et barn lengre og må legge fortid bak seg. Gå i terapi og ta tak i problemene sine.

Jeg vet at det ikke er lett å komme seg ut av en vanskelig barndom, tro meg jeg vet. Men, jeg ser på det å bruke dette som en unnskyldning som latskap! Ikke noe annet en latskap.

Det høres ut som du må komme deg bort fra denne mannen. Til og med jeg som ikke kjenner han, eller må høre på han, kjente at jeg ble kvalm av hele fyren bare av å lese om han :/

Anonymous poster hash: b4ea1...5e9

Skrevet

Jeg snakker med min mamma, hun vet det meste. De kan hjelpe meg flytte, men ikke så mye mer. De har rett og slett ikke penger til det.

Jeg har ingen venner som kan stille opp ordne huset.

så er vi tilbake til at huset er kjøpt og vi er gift ..

jeg har og et barn fra tidligere med bokstav diagnose. Jeg kan ikke utenvidere flytte henne fra skole og venner hun fungerer med.

Det er hans økonomi som har dratt oss ned, han får meg og under namsmannen siden jeg står med alt felles alene..

Jeg har tenkt to år frem så vil jeg være fri, da går eldste over i ungdomskolen og jeg har hatt tid til rydde økonomi og hus imens .. jeg ser ikke annen løsning

Skrevet

Jeg snakker med min mamma, hun vet det meste. De kan hjelpe meg flytte, men ikke så mye mer. De har rett og slett ikke penger til det.

Jeg har ingen venner som kan stille opp ordne huset.

så er vi tilbake til at huset er kjøpt og vi er gift ..

jeg har og et barn fra tidligere med bokstav diagnose. Jeg kan ikke utenvidere flytte henne fra skole og venner hun fungerer med.

Det er hans økonomi som har dratt oss ned, han får meg og under namsmannen siden jeg står med alt felles alene..

Jeg har tenkt to år frem så vil jeg være fri, da går eldste over i ungdomskolen og jeg har hatt tid til rydde økonomi og hus imens .. jeg ser ikke annen løsning

Men det føles usigelig langt frem i tid. Og mange kameler som må svelges underveis..

takk for at dere forstår og ikke dømmer

Skrevet

Men kan du ikke gjøre det klart for han at det er slutt? Så får dere bare bo under samme tak til du har fått stabilisert deg nok til å kunne gå fra han? Separasjon kan dere ta ut uansett. Hadde ikke orket å skulle late som alt er bra i 2 år til og faktisk også måtte ha sex med denne ekle fyren i mellomtiden fordi det er noe som kreves av deg.

Nei, jeg ville gjort det klinkende klart at det er over, og at den eneste grunnen til at dere nå bor sammen er for å rydde opp i økonomien og stabilisere ting for barnas skyld. Så hadde jeg tatt ut separasjon, og deretter skilsmisse, og dratt så fort jeg var på beina økonomisk.

Skrevet

Han er troendes til å lage veldig stor kvalme, blandt annet er jeg redd han vil sette barna hos sin mor. Kun for å "ta" meg..

Kan dere eventuelt hjelpe meg med linker til innfo ang rettigheter og plikter jeg jeg har/får.

jeg er flink til å finne innfo som ikke er god nok 😐

Skrevet

Om foreldrene dine ikke kan hjelpe deg med økonomi, så kan de kanskje passe barn mens du klargjør huset til salg f.eks?

Anonymous poster hash: e45f4...3a4
Skrevet

Støtter sistemann her. Spørsmålet er hvordan mannen reagerer på beskjed om at det er slutt. Her gikk det fra vondt til verre da han innså at jeg mente alvor. La seg ned, drakk og om han hadde vært en klamp om foten før så vet jeg ikke hvordan jeg skal beskrive at han ble.

Heldigvis fikk jeg flyttet i løpet av noen mnd.

Så sånn sett må HI selv vurdere sannsynligheten for at mannen vil bidra til en løsning slik hun ønsker. Det høres ikke helt slik ut..

Anonymous poster hash: 734b3...797

Skrevet

Støtter sistemann her. Spørsmålet er hvordan mannen reagerer på beskjed om at det er slutt. Her gikk det fra vondt til verre da han innså at jeg mente alvor. La seg ned, drakk og om han hadde vært en klamp om foten før så vet jeg ikke hvordan jeg skal beskrive at han ble.

Heldigvis fikk jeg flyttet i løpet av noen mnd.

Så sånn sett må HI selv vurdere sannsynligheten for at mannen vil bidra til en løsning slik hun ønsker. Det høres ikke helt slik ut..

Det kom flere svar mellom her. Mente sistemann som MJ :-)

Skrevet

Høres ut som faren til mine barn. Totalt ubrukelig fyr. Knuste meg økonomisk. Meeen der var verd å flytte fra han, verd å jobbe seg gjennom økonomien. Korte trekk hva jeg gjorde. Flyttet, familievern kontoret, nav (fylte ut alt av søknader mens jeg satt sammen med konsulenten så jeg ikke kunne få brev om at de manglet ditt og datt) mail til alle som skal ha penger hver mnd, forklarte situasjonen, de er veldig imøtekomme. Innse at du ikke er rik. Du vil få barnebidrag, barnetrygd og supplerende om det står dårlig til. Er bedre å være fattig og lykkelig. En normal økonomi og ulykkelig. Flytt hjem til familien og skap lykke for deg og barna. Finn en ny mann. Lev fet livet du fortjener. Go'klem fra meg

Anonymous poster hash: 65495...3ba

Skrevet

Hva har dere forsøkt for å få ekteskapet til å bli bedre? Du valgte jo å gifte deg og å få barn med denne mannen. Da må han jo ha gode sider også.

Anonymous poster hash: 806ca...dfb

Skrevet

Jeg er i utgp veldig glad i han.

og vi giftet oss etter at han ryddet opp i økonomien og fulgte et program som kalles arv.

jeg ville tro han faktisk tok tak i ting og jobbet seg gjennom det. Noe han dels har gjort, men hans bakgrunn stikker så vannvittig dypt. Og han vilikke innse det selv..

Det er uheldig for barna og gir meg masse merarbeid.

jeg er dønn sliten, kvalm og svimmel daglig.

Vi har vert til familievernskontoret og vi har snakket mye sammen. Det stopper med prat, han gidder bare ikke

Skrevet

Har gått fra en slik mann. Alt var likt, bortsett fra at han hadde ok økonomi. Du kommer aldri til å bli lykkelig med denne mannen, om som en over her sa, så er det bedre å være fattig og lykkelig enn å leve videre i det kaoset der. Barna får med seg mer enn du tror, og dette er ikke noe man ønsker at barn skal oppleve og muligens videreføre i voksen alder. 

Sett opp en liste over hva du må gjøre. 

Samtale på familievernkontoret

Økonomisk rådgivning fra Nav

KAN huset selges som det er? Hva må evt. gjøres for å kunne selge det? 

Hadde gått selv om det ruinerte meg. Gjeld kan du betale tilbake og man får så man klarer seg av Nav. Når du blir alene kan du rydde opp i egen økonomi, ett skritt av gangen, uten at han ødelegger for deg. 

Vil du flytte til hjemstedet ditt? Eller må du bli pga. barnas nettverk og skole? 

og sikkert mye mer..... Lykke til uansett. 

Anonymous poster hash: 85efb...4d6
Skrevet

Du skriver at du ser for deg at du kan flytte fra ham om to år. Men om du er helt ærlig med deg selv så tror jeg du vet at mannen i løpet av disse to årene kan ødelegge økonomien enda mer enn han allerede har gjort.... Da vil du trenger to år til.... og to år til....

Dere har forsøkt familieterapi, han gidder ikke følge opp - dvs. han gidder ikke jobbe for å redde forholdet.

Du har et stort hjerte og forståelse for at det er fortiden hans som har preget ham. Men han er voksen, han er far, da må han skaffe seg hjelp selv når han ikke fikser ting, og han må være villig til å jobbe for endringene og for å rydde opp i rotet sitt.

Han er ikke villig til det.

Det han derimot ER villig til, det er å fokusere på at DU ikke strekker til i hans øyne. Det er klassisk forsøk på å gjøre andre mindre i et forsøk på å hevde seg selv. Det er en ubalanse i forholdet deres, han har rotet til økonomien og det/han roter til forholdet. Derfor konstruerer han ting han mener du gjør for å ødelegge forholdet - deriblant at han ikke får pult nok. (by the way... en mann som omtalte sex og meg på den måten ville blitt en eks for meg, selv om han ikke hadde rotet til økonomien vår!)

Så han bruker det han kan for å psyke deg ned, for psyker han deg ned, får deg til å tro at det er din feil at ting ikke fungerer - ikke gir du ham nok sex, selvfølgelig har han grunn til å være sur, stakkars mann....  uansett hvor mye du gjør i hjemme og med ungene er det aldri bra nok for ham.... som ikke gjør noe, men det spiller jo ingen rolle når han har en så udugelig kone. Selvfølgelig er det da ikke rart at han må trøste seg med noe han ikke har råd til når han er i et så fælt forhold... osv. osv.

Ser du selv hvor sykt forhold du er i?

Du kan ikke fortsette dette. Du beskriver at du er dønn sliten, du er kvalm og svimmel daglig.

Du skriver at din datter fra tidligere som har en diagnose ikke vil tåle for store endringer - men vet du hva hun vil tåle minst av alt? At mamma møter veggen, blir fullstendig nedbrutt både fysisk og psykisk og derfor ikke lenger greier å være en god nok mamma - en mamma som om hun blir dårligere heller ikke vil greie å redde seg selv og barna fra det ekstremt usunne hjemmet de lever i.

Ring banken og hør hvordan du kan sikre at han ikke tar opp noe mer lån med huset som sikkerhet.

Ring kommunen du bor i og be om en time til økonomisk rådgiver så fort som mulig. De har gjerne oversikt over andre muligheter og rettigheter.

Du skriver at mannen "bare må jobbe seg opp litt penger" så han får nok til å komme dit du og barna er. Det tolker jeg dithen at han ikke har fast jobb, men tar mer uorganiserte jobber?

Som en over her sa, sikre at han nå ikke kan ta opp mer lån på huset. Har dere felles konti i banken med sparepenger, sikre også disse slik at han ikke kan tømme disse.

Etter at du har sikret det økonomiske så ringer du ham, sier at du trenger tid for å finne ut av ting, du vil ikke at han skal komme til dere nå, og at du og han må snakke mer sammen når dere kommer hjem. Fortell ham at du ikke lenger orker alt det negative i forholdet, du orker ikke mer usaklig kritikk, du orker ikke mer økonomisk rot. Fortell ham at han bør bruke tiden til du og barna kommer hjem til å tenke ut hvordan han ser for seg fremtiden, for nå har du fått nok, og han må ta tak i seg selv.

Ikke si at du vil flytte fra ham, si ting på en slik måte at han må gå i seg selv.

Så ringer du også familievernkontoret og bestiller en time til deg selv over ferien - uten at mannen vet det. Du trenger støtte der du bor, og det kan de gi deg.

Du må bare komme deg ut av dette før du blir ordentlig syk, for da er det ikke sikkert du vil greie å komme deg unna ham noensinne.

Ring - her og nå!

1. Bank, sikre huset og at han ikke kan ta opp flere lån på felles verdier.

2. Kommunen og avtal time til økonomisk rådgiver for deg selv.

3. Familievernkontoret for time til deg selv så fort som mulig.

Og så ringer du ham og sier at han får bli der han er, og at dere må snakke sammen når du og barna kommer hjem.

Informer så foreldrene dine om at du må ut, og at du vil trenge hjelp til flytting når den dagen kommer. Informer venner om det samme, ikke legg noe mellom, fortell hvor ille situasjonen faktisk er.

Datteren din vil tåle en flytting bedre enn du tror - for gevinsten for henne vil være en mamma som etter hvert får mer energi, er lykkeligere og har langt mer overskudd i hverdagen. Hun vil slippe en dønn ulykkelig mor som blir manipulert, nedpsyket og utnyttet av mannen. Hun vil tåle flytting langt bedre enn du tror, for hun vil hele tiden ha deg sammen med seg. Du er hennes sikkerhet og trygghet langt mer enn ytre ting noengang kan være. Rutiner og trygghet vil dere finne på nytt når dere får et godt hjem - noe dere ikke har i dag.

Så ikke nøl - ring nå!

Anonymous poster hash: 977a6...67e
Skrevet

Jeg er enig i det meste du sier og prøver gjøre det jeg kan for å komme utav det!

Huset kan ikke selges som det er nå, det vil kreve mer enn litt maling å få det klart til salg.

jeg har meldt meg på nettstudium for å stå sterkere når jeg søker ny jobb. Har bevist klatret oppover jobbmessig pga dette.

har også kontaktet kommunen hvor min mor borfor å forhøre meg ang jobb.

Så har jeg oppsigelsestid på jobb

flytting av eldste kan jeg heller ikke gjøre ut i det blå, henger også sammen med hennes pappa..

min "mann" har fast jobb, men ikke spesielt godt betalt. Han er under 400 i året..

så kommer det til samvær med de minste, jeg er redd han ikke vil takle det spes godt og gjerne plasere dem hos mor og øvrig familie. Noe ungene ikke takler så godt..

jeg er forberedt på å snakke med både nav og barnevernet.

Barna mine har jeg fått fordi jeg virkelig vil ha de 💕

Sist men ikke minst, jeg ønsker flytte fra nordtroms til indre hardanger

Skrevet

Jeg er enig i det meste du sier og prøver gjøre det jeg kan for å komme utav det!

Huset kan ikke selges som det er nå, det vil kreve mer enn litt maling å få det klart til salg.

jeg har meldt meg på nettstudium for å stå sterkere når jeg søker ny jobb. Har bevist klatret oppover jobbmessig pga dette.

har også kontaktet kommunen hvor min mor borfor å forhøre meg ang jobb.

Så har jeg oppsigelsestid på jobb

flytting av eldste kan jeg heller ikke gjøre ut i det blå, henger også sammen med hennes pappa..

min "mann" har fast jobb, men ikke spesielt godt betalt. Han er under 400 i året..

så kommer det til samvær med de minste, jeg er redd han ikke vil takle det spes godt og gjerne plasere dem hos mor og øvrig familie. Noe ungene ikke takler så godt..

jeg er forberedt på å snakke med både nav og barnevernet.

Barna mine har jeg fått fordi jeg virkelig vil ha de 💕

Sist men ikke minst, jeg ønsker flytte fra nordtroms til indre hardanger

Tilføye han har ikke mulighet belåne huset, det er heller ingen kapital han kan stikke av med..

Skrevet

Tilføye han har ikke mulighet belåne huset, det er heller ingen kapital han kan stikke av med..

Det er bra.

Jeg ville likevel ha bestilt time til økonomisk rådgiver for din egen del for å tenke fremover enda mer konstruktivt.

Og jeg ville bestilt time for egen del til familievernkontoret.

Og jeg ville uansett tatt den telefonen til mannen for å si at det er bedre han ikke kommer dit dere er nå, og at dere må snakke sammen når du kommer hjem. Skal du fortsette å bo med denne mannen en stund til så må en endring til, ellers blir du ødelagt før du kommer deg derfra.

Jeg kritiserer deg ikke for å ha fått barna dine (ene kommentaren din kunne virke som om du følte det slik).

Det at du skal flytte så langt ser jeg nesten på som en fordel. Det er synd at barna vil se så mye mindre av far, men samtidig så tror jeg at det kan være bedre for barna å ha en stabil hverdag et annet sted enn å leve med en mann som virker så ustabil.

Det virker som om du jobber målrettet for å komme deg bort, men skaff deg hjelp underveis fra fagfolk. Det kan være løsninger du selv ikke ser, som de kan se.

Uansett - lykke til videre!

Skrevet

Det er bra.

Jeg ville likevel ha bestilt time til økonomisk rådgiver for din egen del for å tenke fremover enda mer konstruktivt.

Og jeg ville bestilt time for egen del til familievernkontoret.

Og jeg ville uansett tatt den telefonen til mannen for å si at det er bedre han ikke kommer dit dere er nå, og at dere må snakke sammen når du kommer hjem. Skal du fortsette å bo med denne mannen en stund til så må en endring til, ellers blir du ødelagt før du kommer deg derfra.

Jeg kritiserer deg ikke for å ha fått barna dine (ene kommentaren din kunne virke som om du følte det slik).

Det at du skal flytte så langt ser jeg nesten på som en fordel. Det er synd at barna vil se så mye mindre av far, men samtidig så tror jeg at det kan være bedre for barna å ha en stabil hverdag et annet sted enn å leve med en mann som virker så ustabil.

Det virker som om du jobber målrettet for å komme deg bort, men skaff deg hjelp underveis fra fagfolk. Det kan være løsninger du selv ikke ser, som de kan se.

Uansett - lykke til videre!

Jeg setter veldig pris på svarene dine 😊

svarer sikkert litt så om så, må følge med på barna og er ikke helt fokusert på dib!

Jeg tar til meg rådene og skal lage meg en handlingsplan derifra

Skrevet

Noen jeg kjenner betalte et firma 50.000 for å pusse opp et vrak av et hus de skulle selge. Hvis huset ligger på et bra sted kan det gjøre det mye lettere å selge og sannsynligvis gi mye mer tilbake. Da gjorde de bare overflater, og så billig de kunne, men ble stor forskjell. Gikk for laaaaangt over takst, men ettertraktet sted. Man må jo ha de 50.000, men kan jo hende banken vil gå med på det for å få pengene sine etter salg?

Uansett hva er det nok ikke lurt å si i fra til mannen at det er slutt hvis du tenker å bli der i to år. Tror det blir veldig tøffe år, da. Umulig å bli enig eller få til noe som helst. Hvem vet, kanskje han til og med aktivt ødelegger oppussing bare for å gjøre det vanskelig for deg å gå. Men skjønner også at det er vanskelig å være i et forhold. Ser egentlig ikke annen utvei enn å gå veldig snart. Snakk med NAV og evt. andre instanser om hva du kan få av hjelp.

Og oppussing koster som regel mer enn man tror, og ting tar mer tid enn man tror. Særlig om man skal gjøre det alene.

Lykke til hva enn du gjør.

Anonymous poster hash: a0995...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...