Gå til innhold

Sjefens reaksjon på unødvendig bruk av sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en sjef oppfatter det som at en person misbruker retten til sykt barn eller barnepasser dager. Er det da greit at sjefen gir den ansatte tydelig beskjed om dette selv om det ikke foreligger bevis?

Kan sjefen da for eksempel si noe sånt som- Dette mener jeg du ikke har lov til, men jeg kommer ikke til å lage noen sak ut av det hvis det ikke skjer igjen.?

Hvor tydelig bør en leder være i slike situasjoner?

Anonymous poster hash: 88569...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en leder mistenkte meg for noe slikt, ikke hadde noen bevis og hadde sagt noe slikt til meg ville jeg svart at dersom ikke sjefen lagde sag av det kom jeg til å lage sak. Jeg jukser nemlig ikke.

Du skal være rimelig sikker og ha bevis før du anklager noen.

Anonymous poster hash: a962a...620
Skrevet

Dette sier folketrygdlovens paragraf 8-27 om saken:

"En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstaker i løpet av 12 måneder har minst fire fravær uten å legge frem legeerklæring,

B) dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiver treffer sin beslutning, skal arbeidstaker gis høve til å uttale seg. En beslutning om å frata en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.

Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.

Anonymous poster hash: 5d7cb...f90
Skrevet

Dette sier folketrygdlovens paragraf 8-27 om saken:

"En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstaker i løpet av 12 måneder har minst fire fravær uten å legge frem legeerklæring,

B) dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiver treffer sin beslutning, skal arbeidstaker gis høve til å uttale seg. En beslutning om å frata en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.

Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.

Anonymous poster hash: 5d7cb...f90

Fire ganger i løpet av 12 måneder er ikke mye for et barn som nettopp har begynt i barnehage for eksempel. Det er vel ikke nødvendig å dra til legen og få legeerklæring hvis barnet har litt feber/omgangssjuke for n-te gang og derfor ikke kan dra i barnehagen. De første 6 mnd mitt barn gikk i barnehagen hadde han ca 4-5 uker fravær pga sykdom.

Anonymous poster hash: 79ef5...4d9

Skrevet

4 ganger gjelder arbeidstaker, det er egne regler for barna til arbeidstaker. Du har 10 dager som kan tas ut som enkle dager + dine 4 egne egenmeldinger. 

Anonymous poster hash: 980d9...23a
Skrevet

Om en leder mistenkte meg for noe slikt, ikke hadde noen bevis og hadde sagt noe slikt til meg ville jeg svart at dersom ikke sjefen lagde sag av det kom jeg til å lage sak. Jeg jukser nemlig ikke.

Du skal være rimelig sikker og ha bevis før du anklager noen.

Anonymous poster hash: a962a...620

Hva skal du lage sak om? At arbeidsgiver har sakte fra til deg om at han eller hun mener fraværet ikke er berettiget, men ikke gjør noe med det?

Anonymous poster hash: 88569...eab

Skrevet

Fra fjerde sykdomsdag er det noe sjefen kan be om legebekreftelse på, ellers er det ikke noe å gjøre bortsett fra å spørre om arbeidstakeren deler på sykedagene ordentlig med partneren.

Skrevet

Det er klart lederen kan si noe om det hvis han/hun har rimelig grunn til å mistenke misbruk. Jeg har hatt lederansvar for en som ringte og sa barnet var sykt, og samme dag la inn bilder på FB av at hun og barnet var på Tusenfryd. Det er klart jeg da ga henne beskjed om at dette ikke kunne gjenta seg. Det er ikke sånn at egenmeldingsdager eller sykt barn dager er dager man har rett til å ta uansett. 

Skrevet

Sjefen kan godt si noe slikt og det er helt greit å gi en advarsel før man eventuelt går til videre skritt. Men man skal være rimelig skråsikker i sin sak for å oppnå noe annet enn at arbeidstaker føler seg urettmessig anklaget, mister all tillit og goodwill og man får en skikkelig lite trivelig relasjon videre.

Anonymous poster hash: cd439...8dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...