Gå til innhold

Jeg er så redd! 😯


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35+4 uker på vei og i det siste har blodtrykket begynt å stige. Jeg er livredd for svangerskapsforgiftning!!

Jeg sover kjempedårlig på nettene, våkner veldig ofre, har hetetokter og har en konstant Sykdomsfølelse i kroppen. Som om jeg holder på å bli forkjøla på en måte.. har også en diffus hodepine som sitter i pannen. det ble funnet spor av protein i en av urinprøvene mine, men den siste var negativ men blodtrykket stiger. Og jeg har mye vann i kroppen. Vondt i alle ledd, spesielt fingre, tær, knær og har veldig vondt i bekkenet. Noen som kjenner på noe av det samme?? Prøver å si til meg selv at det ikke trenger å være svangerskapsforgiftning, men blir ekstra urolig når jeg er så dårlig form.

 

Anonymous poster hash: 10b97...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du ikke i kontakt med jordmor/lege da? Hvis det er ille som du skriver så bør du jo det.



Anonymous poster hash: 26c8f...e8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lege eller jordmor idag, de vil sikkert henvende deg til sykehus eller følge deg opp tettere. 

Men du er jo allerede i uke 35 og det er KJEMPEBRA :-) 
Hver dag i magen teller og når du er kommet så langt er det liten grunn til bekymring for babyen om de skulle bli nødt til å avslutte svangerskapet pga SF.
Det er også normalt å få høyere blodtrykk og vann i kroppen på slutten. Så senk skuldrene litt, snakk med lege/jordmor og la dem følge deg opp framover. 



Anonymous poster hash: f94f9...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår at du føler deg redd, men jeg håper du nå har vært i kontakt med lege eller føden. Du sier blodtrykket ditt stiger, men ikke hvor mye? Blodtrykket øker vanligvis litt mot slutten om det kan roe deg litt. Protein i urin kan være et tegn, men det kan også være forbigående og må ikke bety svangerskapsforgiftning. Jeg synes allikevel at det er bra at du er obs på det, slik at du kan informere jordmor! Jeg kan muligens trøste deg litt. En difus hodepine, det er nok noe annet. Ved svangerskapsforgiftning blir hodepinen kraftig, og fører fort til kvalme og oppkast. En svangerskapsforgiftning er ofte moderat, og sjeldnere alvorlig, men skal alltid tas på alvor. Konstant blodtrykk høyere enn 140/90 anses som moderat. Kan ofte finnes protein. Om man er uheldig å får en svangerskapsforgiftning, så kan hvile og ro ofte gjøre nytte frem til fødsel. Men dette vil lege informere om! Ofte får man også hyppige ødemer, gjerne over få dager. Kort fortalt, så ble jeg alvorlig syk med min datter, og selvom du har noen tegn, så høres det høyst sannsynlig uskyldig ut. Jeg håper det for din del. Uansett håper jeg at du har vært i kontakt med lege. Selv hadde jeg uutholdelig hodepine, blodtrykk på 175/110, kvalme + oppkast, stagnert forstervekst og konstant protein i uke 34. Men før dette, gikk jeg 5 uker hvor alt var moderat, og jeg klarte meg med hvile :-) Poenget mitt er at du er så langt på vei! Skulle du bli dårlig, så kan du gå tilnærmet frem til termin, og det vil ikke være noen krise om du må føde litt før. Forstår det er tøft, jeg ønsker bare å løfte deg litt opp. Det er ikke en sykdom å spøke med, men av de 10% som utvikler SF, så er det igjen 2-5% av de som blir alvorlig syke :-) Lykke til, jeg håper dette bare er tilfeldig og at du kan slappe av og nyte resten av svangerskapet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...