Gå til innhold

Skal vi klippe begge sider av hekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det, dere som har hekk mot naboer?

Vi flyttet hit for to år siden, og har tujahekk på alle kanter. Naboene liker ikke hekken, og driter i den. Er det da vårt ansvar å klippe på deres side?

Anonymous poster hash: 240b9...2ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gjør dere det, dere som har hekk mot naboer?

Vi flyttet hit for to år siden, og har tujahekk på alle kanter. Naboene liker ikke hekken, og driter i den. Er det da vårt ansvar å klippe på deres side?

Dere kan i hvertfal ikke kreve at naboen gjør det.

Anonymous poster hash: dc992...fa5

Skrevet

Deres hekk=dere som skal klippe den.

Om ikke naboen liker den, så må dere hvertfall snakke med de slik at dere får klipt det som evt går inn mot de.

Har en slik nabo selv, på vår side er den ett villniss, mens på deres side fin. Hadde den vært helt inn mot hagen vår hadde jeg laget mer rabalder, men nå er den mot en felles tomt med andre naboer. Vi bruker ikke dette området pga den stygge hekken. Mannen kan ikke klippe hekken, da blir han sengeliggende en uke. Klipper jeg den må mannen være borte, om ikke slår allergien ut med engang. Thujahekk er det teiteste som finnes, uansett hva jeg gjør og ikke gjør blir mannen helt kaputt. Også er den ikke vår engang.

Anonymous poster hash: 6e98f...958

Skrevet

Hvis det er deres, må dere selvsagt klippe hele. Men om den står som et grenseskille, så må dere ta hver deres side.

Anonymous poster hash: 0edbb...a07
Skrevet

Den står som grenseskille, ja.

Så da er det mitt ansvar å gå inn i naboens hage og stelle hekken på deres side? Virkelig?

HI

Skrevet

Står den på grenseskille så har dere ansvar for hver deres side. Tenker det er normal folkeskikk. At hekken er stygg i naboens hage plager vel ikke dere nevneverdig?

Anonymous poster hash: bb58d...c71

Skrevet

Står den på grenseskille så har dere ansvar for hver deres side. Tenker det er normal folkeskikk. At hekken er stygg i naboens hage plager vel ikke dere nevneverdig?Anonymous poster hash: bb58d...c71

Nei, det plager ikke meg. Jeg bare lurer på om naboen forventer at vi skal klippe deres side, siden det er "vår" hekk. (Med vår mener jeg at det var de forrige eierne av huset vårt som plantet den. Naboene vil egentlig ikke ha den.)

Det blir nok til at vi fjerne hele hekken, men bare ikke i løpet av de nærmeste årene, det har vi ikke råd til. Hekken må nemlig fjernes av kyndige med skikkelig verktøy og gravemaskin. I mellomtiden må vi jo vedlikeholde den så godt vi kan.

HI

Skrevet

Hekken står vel ikke midt på grensa, men på deres side av grensa. Mener det er deres ansvar å ta alle sidene. Ikke naboen som har plantet hekken.

Anonymous poster hash: bb2b8...dfd

Skrevet

Her plantet naboen hekk på grensen, de spurte oss om det var greit. Helt OK, men de klipper og steller når det kommer til det tenker jeg. Jeg skal nok klare å kvaste litt på sida mi altså, men en tujahekk har nokså lite vedlikehold.

Skrevet

Vi har en slik hekk på grensskillet mellom oss og naboen.

Vi liker ikke tujaer.

Naboen sa at de har satt den opp, de klipper den.

Og de spør oss om det passer før det går inn i hagen vår og klipper den siden

Anonymous poster hash: 3c73b...1f6
Skrevet

De har ansvar på sin side. Vi har hekk på alle kanter på grenseskillene våre og vi tar selvsagt ikke på deres side. Vi har nettopp flyttet inn og hva som var avtalen med forrige eier er meg klinkende likegyldig.

Jeg plages ikke av at det der rart ut hos dem, så hvis de vil gjøre noe med det hos seg må de gjøre det selv.

Anonymous poster hash: 1f14e...48b

Skrevet

Men hvis naboen ikke var interessert i hekken da den ble plantet, ble den likevel plantet på begges tomt og ikke innenfor deres tomt? Uansett tenker jeg vel at dere kjøpte hekken da dere kjøpte huset, så jeg ville klippet hele hekken. Med mindre naboen motsetter seg at dere går inn på deres tomt for å klippe, da.

Skrevet

Men hvis naboen ikke var interessert i hekken da den ble plantet, ble den likevel plantet på begges tomt og ikke innenfor deres tomt? Uansett tenker jeg vel at dere kjøpte hekken da dere kjøpte huset, så jeg ville klippet hele hekken. Med mindre naboen motsetter seg at dere går inn på deres tomt for å klippe, da.

Hva som var forrige eiers overensstemmelse med naboen er uvesentlig for ny eier, med mindre det finnes en skriftlig avtale som skal følge eiendommene,- og således være overlevert ved salg. Står den på grensen har hver nabo ansvar på sin side.

Anonymous poster hash: 1f14e...48b

Skrevet

Hvis de i utgangspunktet ikke ville ha den kan det i alle fall ikke være deres ansvar å vedlikeholde den. Jeg synes thuja er virkelig stygt. Naboen satte opp hekk mot oss, og vi kommer til å plante noe for å dekke over på vår side. Selvfølgelig ikke noe som ødelegger hekken deres, bare så vi slipper å se den.

Anonymous poster hash: cb009...f49

Skrevet

Nå grenser ikke vår hage mot andres, men hadde den det og naboen fant ut han ville plante en hekk, hadde ikke jeg giddet å vedlikeholde den! De planter, de klipper.

Skjønner det ikke var dere som plantet, men dere eier, og da er det deres ansvar, med mindre der er noe annet presisert i kontrakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...