Gå til innhold

Jeg skammer meg over min overvektige datter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere tråder her inne har jeg dessverre begynt å skamme meg over min datter og meg selv som mor jeg føler meg som en dårlig mor

Jeg og speialhelsetjenesten vet hvorfor min datter er som Hun er, vi vet at det et medisin og sykdom son gjør at hun er ser ut som hun gjør.

Hun er aktiv trener 3 til 5 ganger i uken både med fysioterapeut og organisert svømming, ridning, og styrke.

Vi vet hva hun får i seg og ikke.

Men det vet ikke du som dømmer oss, jenta ser frisk ut ved første øye kast, men når du ser litt mer på henne ser du en syk jente. Har du tid til å det før du dømmer?

Jeg sier ikke at alle overvektige barn er syke

Men desverre finnes det også syke barn.

Anonymous poster hash: 7ceb8...5f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jajaja.... De færreste er tykk pga. medisiner. Selv om det virker som om de fleste her inne er tjukkaser pga. medisiner. På DIB er alle tjukkaser i masse aktivitet, spiser sunt året rundt og er frisk som en fisk. I det virkelige liv er det ikke helt slik......

Anonymous poster hash: 9cb05...c85
Skrevet

Jajaja.... De færreste er tykk pga. medisiner. Selv om det virker som om de fleste her inne er tjukkaser pga. medisiner. På DIB er alle tjukkaser i masse aktivitet, spiser sunt året rundt og er frisk som en fisk. I det virkelige liv er det ikke helt slik......

Og du fikk stor glede ved å spre eder og galle til et mennekse som faktisk har en datter som er i den lille prosentandelen som er overvektig pga medisiner? Eller er det kanskje slik at du vet mer om dette barnet enn hva spesialhelsetjenesten som behandler barnet vet? Da er du isåfall helt unik, og bør nok bruke evnene dine på andre steder enn dib.

Anonymous poster hash: 77f31...3b1

Skrevet

Hvis en underholdningsside på nettet påvirker din oppfatning av din datter bør du slutte å henge på DIB umiddelbart!

Anonymous poster hash: a1aff...414

Skrevet

Selv om dette er en underholdnings side gjennspeiler det hvordan folk tenker.

Skrevet

Nå sa ikke hi i den tråden at " jeg var i badeland og så ETT overvektig barn", men at nesten 1 av 3 var overvektige. Går alle de på kortisonmedisiner?

Så det samme da jeg var på ferieplass med masse østeuropeere, mennene og ungene ( spesielt guttene) var veldig tykke,mens damene veide 30 kg ( 35 kg med sminke og hairextensions)

Anonymous poster hash: 8c193...fa6

Skrevet

Herregud. Skamme seg over sin datter. Stakkars barn.

Og å legge ansvaret på at du skammer deg over på et anonymforum!

Synes virkelig du som mor burde ta deg kraftig sammen.

Stakkars barn.

Verden utenfor DIB evner å se på andres størrelse, barn som voksen med et nyansert syn.

Jeg mener at overvekt er vår tids store helseproblem, likevel sitter ikke jeg i en posisjon der jeg kan dømme andre ut fra et kort synsinntrykk.

Jeg regner med at når det gjelder overvektige barn finnes det et nettverk rundt som ivaretar barnet.

At du er så usikker at du skammer deg over barnet ditt når du selv meget vel vet hva som er årsaken er intet annet enn skammelig.

Anonymous poster hash: 7c09e...e62

Skrevet

Jeg tenker at da må du jobbe litt med holdningen din. Det er stor fare for at hun merker hva du tenker når dere er ute, tror du ikke?

Du vet hva jenta di sliter med og det bør vel være nok?

Skrevet

Dette innlegget var så lite intelligent at man kan lure på dine mentale evner.

Anonymous poster hash: f3054...4fb

Skrevet

Dette innlegget var så lite intelligent at man kan lure på dine mentale evner.

Nei, jeg tror vedkommende har fanget essensen her ;) For det er jo akkurat dette som er en gjenganger her på forumet.

Hi, trist at datteren din ikke er frisk, men det gjelder jo et fåtall av overvektige. Og hvordan i alle dager kan et anonymt forum få deg til å skamme deg over henne når du vet at det er en medisinsk grunn til hennes overvekt?

Anonymous poster hash: c0df1...396

Skrevet

Jeg elsker min datter over alt på jord, men jeg skammer meg for verden rundt oss tror hun rett og slett er feit for at vi slurver med maten hennes. Noe vi ikke gjør.

Desverre så er det sånn at folk blant annet du ser henne og tenker stygge tanker og henne og Oss som familie.

Jeg er utrolig utrolig stolt av Henne for alt hun er og alt hun har oppnådd de siste årene.

Vill ikke forandre noe ved henne. Jeg elsker hun sånn er.

Men jeg skammer meg over hennes vekt. Og jeg får foreløpig ikke gjort så mye med det.

Jeg vet at de aller aller fleste ikke er overvektige pga sykdom men i noen tilfeller er det slik.

Det jeg blir trist av er folk sin evne til å dømme uten å vite.

Skrevet

Nei, jeg tror vedkommende har fanget essensen her ;) For det er jo akkurat dette som er en gjenganger her på forumet.

Hi, trist at datteren din ikke er frisk, men det gjelder jo et fåtall av overvektige. Og hvordan i alle dager kan et anonymt forum få deg til å skamme deg over henne når du vet at det er en medisinsk grunn til hennes overvekt?

Folks holdninger og evne til å sette i bås.

Jeg elsker jenta mi over alt på jord, og ville ikke forandret noe ved henne, for slik hun er og hennes livslyst og prestasjoner er fantastisk!!

Skrevet (endret)

Du vet hva som er sannheten og hvorfor ting er som de er. Da skal du ikke tenke på hva andre tror og mener. Ikke veldig viktig hva andre egentlig tror. Prøv å husk på det.

Endret av Fru vims
Skrevet

Dagens nepeskrell har våknet.....Gå og gjem deg under den steinen du kom ifra. Husj, husj! :-/

Gjest Antarctica
Skrevet

Du har ingen grunn til å skamme deg. Skam er dessuten en uproduktiv følelse. Ikke engang de overvektige som "kan for det selv" burde skamme seg. Det hjelper ikke.

Skrevet

Så kjip du er!

Klart at de fleste som er overvektige ikke har en sykdom. For de fleste er det selvpåført.

Men, så er de de som har sykt barn, som føler seg uglesett og blir sett på som dårlige mødre.

Hi sitt innlegg var ikke for å forklare datterens overvekt, det var for å si hvordan, blant annet sånne som deg får hun til å føle seg. Ser du ikke den?

Hva med å koste for sin egen dør? Ikke bry seg så mye om andre, ikke dømme så mye.

Anonymous poster hash: 7d5d0...50b

Skrevet

Så kjip du er!

Klart at de fleste som er overvektige ikke har en sykdom. For de fleste er det selvpåført.

Men, så er de de som har sykt barn, som føler seg uglesett og blir sett på som dårlige mødre.

Hi sitt innlegg var ikke for å forklare datterens overvekt, det var for å si hvordan, blant annet sånne som deg får hun til å føle seg. Ser du ikke den?

Hva med å koste for sin egen dør? Ikke bry seg så mye om andre, ikke dømme så mye.

Du skjønte poenget mitt!

Skrevet

Støtter denne fullt ut, selvom mange kaller deg både det ene og det andre. Er tøft å høre sannheten for en del her inne.

Er helt sykt å se hvor mange unnskyldninger det lages og hvor lite selvinnsikt folk har. Og er så typisk med HI her også. Er i full aktivitet med svømming, riding og styrke. Ja, flott det men hvor er kondisjonstrening? Hun må løpe, få opp hjertepumpa. Spille håndball, drive med friidrett o.l. Men du kan banne f på at det er en unnskyldning for det også.

Blir litt som en overvektig i klassen til ene barnet. Hun bedyrer selvsagt at hele familien spiser sundt året rundt og er i masse aktivitet. Hun trener nemlig yoga fem ganger i uken.... Og for å si det sånn, den ungen har ikke bare sunne matvaner. Det merker vi svært godt når vi har h*n på besøk.

Anonymous poster hash: 14440...0bd

Skrevet

Støtter denne fullt ut, selvom mange kaller deg både det ene og det andre. Er tøft å høre sannheten for en del her inne.

Er helt sykt å se hvor mange unnskyldninger det lages og hvor lite selvinnsikt folk har. Og er så typisk med HI her også. Er i full aktivitet med svømming, riding og styrke. Ja, flott det men hvor er kondisjonstrening? Hun må løpe, få opp hjertepumpa. Spille håndball, drive med friidrett o.l. Men du kan banne f på at det er en unnskyldning for det også.

Blir litt som en overvektig i klassen til ene barnet. Hun bedyrer selvsagt at hele familien spiser sundt året rundt og er i masse aktivitet. Hun trener nemlig yoga fem ganger i uken.... Og for å si det sånn, den ungen har ikke bare sunne matvaner. Det merker vi svært godt når vi har h*n på besøk.

Sukk...

Skrevet

Eller så har dere en begrenset forståelse. Svømming er kondisjonstrening, men det er faktisk ikke kondisjonstrening som brenner fett. Fettet brenner en når en har en moderat puls, noe jenta nok også har når hun rir. Hun må ingenting. Et barn med helseutfordringer må faktisk også få lov til å drive med det hun har glede av. Så lenge hun er aktiv og sunn ellers er kiloene som kommer på lite annet enn en estetisk irritasjon for kunnskapsløse mennesker som deg. Det er veldig urettferdig å kreve at et barn som ikke en gang får være frisk skal legge opp livet sitt etter at folk som deg mener at det ikke finns "unnskyldninger" for overvekt.

De fleste som er overvektig har en eller annen vane, tilbøyelighet, fysisk eller psykisk utfordring som spiller inn. Det er for eksempel en stor fordel å være en av dem som blir mett og førnøyd at litt mat eller godter. Naboen har like lyst på den tredje biten som den andre hadde på den første. Hos barn blir det vanskelig fordi de ikke ser konsekvensene, men selv voksne sliter jo med å si nei om hele kroppen skriker at den vil ha. Et veletablert faktum er at folk har ulike forutsettninger for å holde normalvekt. De som hevder noe annet er uopplyste (noen bare vrange fordi de vil ha noen å hate). Så er det også sånn at ingen er perfekte, men om en er heldig så er ikke svakhetene så synlig som hos dem som legger på seg på grunn av det. Det betyr ikke at de er mindre verdt, dårligere mennesker, dummere eller har mindre viljestyrke enn slanke. De er kanskje bare flinke til andre ting. 

Anonymous poster hash: 239be...588

Skrevet

Jeg dømmer ingen. Viktigste er at hun er god Og snill, ikke minst at hun danner en grunnleggende god selvtillit på tross av sykdom. Jobb med kroppsbilde og si ofte til henne hun er akkurat god nok!

Anonymous poster hash: b1580...a21

Skrevet

Sykdom eller ikke, kroppen lager ikke fett om den ikke har overskudd av kalorier. det er fysiske lovet: energi kan ikke oppstå eller bli borte, bare gå over i andre former. Når man får i seg for mye energi (måles i kalorier) vil det lagres som fett. Får man i seg for lite, vil fettet forbrennes.

Hovenhet (pga kortison, lymfeproblemer osv) er selvfølgelig noe annet. Det samme gjelder hvor på kroppen fettet setter seg/forsvinner. det er genetisk, og har også sammenheng med hormoner.

For å ta et stygt eksempel, hvorfor var ikke et eneste barn eller voksen i Holocaust ovevektig? Om man er det uansett hva man får i seg.. Selvfølgelig fordi de fikk i seg alt for få kalorier.

Det finnes en mellomting. Mange foreldre tror barna skal ha i seg mer mat enn de skal.

Anonymous poster hash: 2f4a1...a2d

Skrevet

https://www.nrk.no/livsstil/ta-overvekten-mens-barna-vokser-1.7398855

Mange nyttige råd i denne artikkelen. Både til deg, HI, men også til andre.

I stedet for å la følelser ta over og bli snurt på vegne av ditt barn basert på anonyme kommentarer her inne, hva med å være en ansvarlig voksen og hjelpe henne å få bukt med overvekten?

Skrevet

Sykdom eller ikke, kroppen lager ikke fett om den ikke har overskudd av kalorier. det er fysiske lovet: energi kan ikke oppstå eller bli borte, bare gå over i andre former. Når man får i seg for mye energi (måles i kalorier) vil det lagres som fett. Får man i seg for lite, vil fettet forbrennes.

Hovenhet (pga kortison, lymfeproblemer osv) er selvfølgelig noe annet. Det samme gjelder hvor på kroppen fettet setter seg/forsvinner. det er genetisk, og har også sammenheng med hormoner.

For å ta et stygt eksempel, hvorfor var ikke et eneste barn eller voksen i Holocaust ovevektig? Om man er det uansett hva man får i seg.. Selvfølgelig fordi de fikk i seg alt for få kalorier.

Det finnes en mellomting. Mange foreldre tror barna skal ha i seg mer mat enn de skal.

Du har misforstått. Fettlagring styres av hormoner. Det er riktig at ingen energi blir borte, men noen kropper vil lagre fett selv om den ikke har overskudd. Det er ikke nødvendigvis slik at kroppen først bruker det den trenger til å utføre dagens arbeid og så lagrer overskuddet. Noen vil lagre parallelt og enten bli mer sulten for å dekke inn eller kroppen forbrenner mindre. En blir sliten og orker mindre, slik havner en i en ond sirkel. En kan ikke sammenlikne med sult i konsentrasjonsleir, dette skjer selvsagt kun om en har tilgang på mat i normale mengder eller mer. Om vi setter overvektige på konsentrasjonsleir-diett vil alle til slutt bli tynne. De vil også få veldig dårlig helse.

Anonymous poster hash: 239be...588

Skrevet

Det spiller liten rolle at man har et poeng så lenge man ikke eier vett til å formidle budskapet på en ålreit måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...