Gå til innhold

Oskar eller Oscar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden om navn med "feil" stavemåte, kva meinar du er "rett", evt kva variant vil vere den beste for å sleppe å stave navnet sitt kvar gong nokon skal skrive det?

Anonymous poster hash: bf2e5...fdd

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Oskar, ville jeg ha skrevet på første forsøk.

Skrevet

K, aldri c for K

Anonymous poster hash: da8a7...f25

Skrevet

Oskar

Anonymous poster hash: 4bdb6...a79

Skrevet

Oskar.

Anonymous poster hash: dbe61...5ee

Skrevet

Oskar. Og jeg uttaler navnet med O også.

Anonymous poster hash: 5fdcf...7bd

Skrevet

Oskar. Og jeg uttaler navnet med O også.

Anonymous poster hash: 5fdcf...7bd

Skrevet

Oskar 😉

Anonymous poster hash: 3e00d...cc0

Skrevet

Oskar. C for k er bare jåleri. 

Anonymous poster hash: 3d54a...d03
Skrevet

Oscar is a masculine given name derived from the Irish language.

The name may be derived from two elements in Irish: the first, os, means "deer"; the second element, cara, means "friend". The name is borne by a character in Irish mythology—Oscar, grandson of Fionn Mac Cumhail

Bare for å forsvare å stave det med c.

Men jeg synes likevel det passer best med k på norsk: Oskar.

Anonymous poster hash: 9bc93...82f

Skrevet

I 2015 kom det 160 Oscar og 191 Oskar (SSB), så jeg vil påstå at begge er vanlige skrivemåter i dag. Sannsynligvis blir barnet ofte spurt uansett hvilken skrivemåte man velger. Kanskje er det noen flere som gjetter Oskar, men de fleste gjetter jo ikke, de spør. Jeg ville valgt det dere synes er finest, og kanskje hva dere synes passer til etternavnet, søsken osv. F.eks. Oskar Korneliussen og Oscar Nicolaisen, Oscar og Markus/Hannah og Oskar og Mikkel/Nora. Men hvis dere synes det ene er penere ville jeg bare valgt det:)

Anonymous poster hash: 3d41e...d9d

Skrevet

I 2015 kom det 160 Oscar og 191 Oskar (SSB), så jeg vil påstå at begge er vanlige skrivemåter i dag. Sannsynligvis blir barnet ofte spurt uansett hvilken skrivemåte man velger. Kanskje er det noen flere som gjetter Oskar, men de fleste gjetter jo ikke, de spør. Jeg ville valgt det dere synes er finest, og kanskje hva dere synes passer til etternavnet, søsken osv. F.eks. Oskar Korneliussen og Oscar Nicolaisen, Oscar og Markus/Hannah og Oskar og Mikkel/Nora. Men hvis dere synes det ene er penere ville jeg bare valgt det:)

*Markus=Marcus

Skrevet

Oskar.

Anonymous poster hash: a4908...fc3

Skrevet

Ser eg har valt "rett" stavemåte😉, vi uttaler og med O faktisk, sidan nokon kommenterte det😄.

Skrevet

Oscar is a masculine given name derived from the Irish language.

The name may be derived from two elements in Irish: the first, os, means "deer"; the second element, cara, means "friend". The name is borne by a character in Irish mythology—Oscar, grandson of Fionn Mac Cumhail

Bare for å forsvare å stave det med c.

Men jeg synes likevel det passer best med k på norsk: Oskar.

Anonymous poster hash: 9bc93...82f

Takk!! Har faktisk ikkje sjekka så nøye kvar navnet kjem frå denne gongen, men den andre sonen min har og namn med irsk opphav, det var litt morsomt at Oskar og kjem derifrå😄.

Skrevet

Oscar ,mye finere etter min mening

Skrevet

Oskar, siden vi bor i Norge. Uttaler det "Åss-gar".

Anonymous poster hash: 415e9...438

Skrevet

Vi har en Oskar med k. Overraska over at så mange sier at de ville gått ut i fra at med k er riktig, for her skriver "alle" Oscar hvis de ikke vet bedre. Med k er finest😊

Anonymous poster hash: e1f7d...8f6

Skrevet

Jeg har en Oskar og opplever sjelden at det blir skrevet med c når vi er i Norge, men i andre land har jeg opplevd at de ikke skjønner hvordan det skrives, selv når jeg staver det. Ettersom vi bor i Norge og jeg liker k best, har jeg uansett valgt samme skrivemåte hvis jeg skulle vakt igjen. Og vi uttaler det Åskar.

Anonymous poster hash: 7c2f1...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...