Gå til innhold

Tvillinger i vente, far jobber turnus, hvordan overleve ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har fått seg turnusjobb og er borte mandagsmorgen til torsdagskveld.. og i tilegg til at vi har en 4 åring, så kommer det tvillinger om et par mnd..

Syns det var tøft å tenke på å få tvillinger i utgangspunktet, men nå som far blir borte over halve uka vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal overleve..

Føler det er enormt egoistisk av han å ta en slik jobb, men samtidig trenger vi en inntekt til, så vi har vel egentlig ikke råd til å si nei..

Jeg bare klarer ikke tenke på at han er ferdig kl 15 hver dag(men så lang unna at han kommer ikke hjem) og er fri og frank, mens jeg antagelig holder på å druke her hjemme alene...

Håper det er noen som kan si det ikke er så ille.. at jeg overdriver veldig :) Evt. deres beste måte å løse hverdagen alene på :)

Anonymous poster hash: cb5f9...e84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært uaktuelt her i huset, og vi har ikke tvillinger.

Anonymous poster hash: 7a865...432

Skrevet

Hadde ikke skjedd her heller. Fordi mannen er den eneste jeg har til å avlaste og hjelpe meg.

Kanskje dere må vurdere å flytte nærmere hans jobb?

Anonymous poster hash: 276f8...aca

Skrevet

Flytte nærmere

Au pair/nanny

Fast barnevakt flere dager i uka

Be noen av dine nærmeste flytte inn noen av dagene han er borte

Vaskehjelp

Matkasse

Anonymous poster hash: a40ec...adb

Skrevet

Det høres helt forferdelig ut! Hadde jeg aldri godtatt.

Anonymous poster hash: f961a...029

Skrevet

Shit, det høres ikke særlig bra ut.

Han må søke på jobber nærmere hjemmet selv om han har fått jobb. Hvis det er uaktuelt må dere bare flytte. Du kan ikke være alene mens han lever livet!

Anonymous poster hash: 2a8ae...699

Skrevet

Jeg har ikke tvillinger, men en arbeidsledig mann. Jeg tenker at dette blir utrolig tøft for dere, men som du sier så er dere jo avhengig av at han også drar inn lønn. Arbeidsmarkedet er vanskelig nå og en må enten flytte dit jobbene er eller være forberedt på at denne perioden blir tøff.

Anonymous poster hash: 0d65a...db8

Skrevet

Selvsagt blir det tøft, men like selvsagt går det. Ja, han er borte i 4 dager, men så er han hjemme 24 timer i døgnet i 3 dager. Da kan dere gjøre det som trengs av praktiske ting sånn at du kun trenger å ta deg av barna når du er alene.

Fireåringen går vel i barnehagen? Kanskje du kan aliere deg med noen som kan ta han med om morgenen så du slipper å dra tre små ut i all slags vær.

Så må jeg si at jeg blir lettere sjokkert over holdninger som at det er egoistisk å ta jobben og at han skal leve livet mens du drukner? Han går glipp av mye tid sammen med barna sine, er det altså noe han skal lastes for?

Om det er tak i mannen jobber han det han kan når han er borte og bidrar med alt du trenger når han er hjemme.

Pust med magen, det går nok helt bra bare dere kommer inn i rutiner.

Anonymous poster hash: 78447...cfd

Skrevet

Hei :) jeg har tvilling jenter på snart 9 mnd. Jeg vil anbefale deg å ta en prat med din samboer om at han bytter jobb. Du kommer til å føle deg fanget om du ikke har noen til og avlaste deg med tvillingene. Det krever utrolig mye av deg som person om du skal styre hver dag alene med de. Min samboer byttet jobb da vi fant ut at vi ventet 2 samtidig. Han jobbet turnus tidligere. Når han kommer hjem fra jobb så har jeg egentid. Han tar jentene sånn at jeg kan trene eller bare ta ett langt bad alene. Når de er små så er de utrolig avhengig av mor, sånn at man føler man sitter med en baby på faget hele tiden. Dette er en kjempe belastning både på rygg og kropp generelt. Så viktig og få tid til å trene. Mye morsomt med tvillinger da. Det viktigste er å få de samkjørte. Da har du litt tid for deg selv når de sover lurene sine. Men hadde jeg vært deg, ville jeg fått mannen til å bytte jobb. Eller få en i familien til å flytte inn i småbarnsperioden. Du kommer til å slite deg fullstendig ut om du blir helt alene. Om det ordner seg så er tvillinger kjempe gøy. Er noe helt spesielt med det og ha tvillinger :) lykke til !!!

Anonymous poster hash: 203f4...cf4

Skrevet

Trille pike som kan avlaste deg noe.

Få familie på besøk Tl tider for å hjelpe til.

Jeg vet kun hvordan det er å Være alene med 3 barn. Er tøft. Men du finner motet bare du klarer å se dwt positive.

Anonymous poster hash: fb09d...32f

Skrevet

Min mann jobbet kveld 4 dager i uka når mine tette barn var små, ikke helt det samme, men var likevel mye alene med de. Det gikk veldig greit, vi fikk inn gode rutiner. Noen dager hadde jeg bare lyst å rømme men de aller fleste dager gikk det bra. Men får dere ikke litt ekstra permisjon når dere får to? Kan mannen da være hjemme de første ukene, evt ta ut tidskonto så han er borte 3 dager i stedet for fire eller noe sånt. Skjønner du gruer deg, det hadde jeg og gjort, men mange har klart det før deg, alenemødre klarer det og, så du må bare sette ned kravene på hva du skal rekke, og kreve at mannen tar stor del hjemme når han er hjemme i helgene, slik at du får slappet litt av og får litt alenetid. Evt flytte etter dersom det ikke fungerer.

Anonymous poster hash: db961...7da
Skrevet

Nei nei nei, det kommer til å bli spikeren i kista for forholdet deres! Ta en prat, det blir aaaaltfor mye for deg😌

Anonymous poster hash: 73809...847

Skrevet

Jeg ville fått ham til å søke på alt som overhodet finnes av jobb nærmere hjemmet. Han kan ikke være kresen, han får ta det han får. Kanskje vil han en periode tjene mindre, men dere sparer jo en del på at han ikke pendler og har bolig der han jobber også.

Om mannen din er helt eksepsjonelt flink til å ta sin del de tre dagene han er hjemme, da kan det hende det kan fungere at han jobber der han gjør. Men om han ikke innser at han må ta mer enn sin halvdel de tre dagene, gjøre annet forefallende arbeid, kanskje vaske hus/klær og lage opp mat som du og største kan ha de dagene han er borte... da tror jeg ikke det vil fungere.

Han må være innstilt på at de tre dagene hjemme blir han ordentlig sliten, og at de dagene ikke blir "fridager".

Hva sier han selv om dette - er han fullt klar over hvor mye det blir på deg om han skal jobbe borte? Kommer han selv med forslag om hvordan dere kan løse dette? Hvis han bare sier "det ordner seg", da hadde jeg krevd at han jobbet nærmere.

Håper mannen er fornuftig og gjør sitt for at dette skal fungere.

Anonymous poster hash: 8bfc3...1a5
Skrevet

Råder dere til at han ordner seg med noen uker fri i tillegg til de 14 dagene. Vi fikk doblet denne etter at vi la ved et brev signert lederen i tvillingforekdreforeningen. Men så jobber min i det offentlige da, og det er jo snart fødsel så kanskje litt sent å begynne med det nå..

Ellers er jeg overbevist om at dere vil trenge litt hjelp for at du ikke skal bli fullstendig sprø. Ser for meg at du omtrent må døgne...

Men det kan jo hende dine tvillinger blir av det rolige slaget.

Hjelp av Slektninger?

Au-pair?

Det er særlig situasjonen om morgenen som bekymrer meg, det å ordne en fireåring til barnehagen pluss to spebarn og så få hele følget avgårde og til barnehagen er ikke en bagatell. Særlig ikke hvis du har fått lite søvn.

Den ville jeg prøvd å finne en løsning på. Noen som kan være i huset til tvillingene mens du kjører i barnehage (au-pair)

Eller som kan levere storesøster (slekt, venner)

Dette er ingen ønskesituasjon, men ikke bestandig enkelt å skifte jobb.

Skrevet

Nå har ikke jeg tvillinger, men jeg ble alene da jeg gikk gravid. Så jeg satt med en nyfødt, en 2 åring og en 4 åring.

Det jeg måtte gjøre var å senke skuldrene, ikke legge lista for høyt, ta en dag av gangen pluss at jeg lagde meg fort faste rutiner. Jeg tok f.eks med babyen på badet og stelte på en matte på gulvet mens de eldste dusjet. Ammet babyen samtidig som jeg satt i sengeenden og sang nattasanger for de eldste. Hadde bæresjal (litt vanskelig når de er to, da) slik at jeg hadde hendene frie osv. Små enkle ting som gjorde livet LITT enklere..

Nå vet jeg ingenting om jobb-/bosituasjonen din/deres. Men du er jo i permisjon. Er det plass til dere der han bor slik at dere kunne vært litt sammen der han bor man-tors? Da hadde du ihvertfall fått LITT avlastning. Hvis dere f.eks dro etter på tirsdag ettermiddag etter barnehagen og ble til torsdag sånn akkurat i starten, da kunne kanskje eldste hatt f.eks to faste dager fri fra barnehagen mens dere er borte i denne perioden. Kunne det gått?

Hva med besteforeldrene? Kunne de hjelpet deg i hverdagen?

Evnt søkt etter en reservebestemor/barnepasser som kunne hjulpet deg noen timer i uka?

Hva med vaskehjelp?

Anonymous poster hash: 5e058...db2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...