Gå til innhold

Hvis menn het Olav i 3 generasjoner på din og din mans side....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hos oss heter min far, farfar og oldefar Olav. På hans side han selv, faren, farfar og oldefar heter Olav/olaf. Hadde du oppkalt selv om du ikke var overbegeistret for navnet?

Anonymous poster hash: 89398...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det er på tide å bryte mønstret.

Dere kan evt gå for to fornavn, feks Per Olav og velge å kun bruke Per.

Anonymous poster hash: 81b91...370

Skrevet

Ja, jeg ville nok valgt oppkalling.

Anonymous poster hash: a74b2...679

Skrevet

Nei det ville jeg ikke. Mitt barn skal få det navnet vi velger sammen. Uavhengig av tradisjon osv osv. :)

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Her var det også press på oppkalling i familien, men datteren min fikk et navn som ingen i slekta noen gang har het (så langt vi vet i alle fall). Syns ikke det er så kult at barnet skal hete det samme som resten av familien, jeg. Kunne til nød (kanskje) gått med på å ha det som et andre fornavn om det var veldig viktig for pappaen å føre navnet videre. 

Skrevet

Nei, jeg ville ikke oppkalt.

Anonymous poster hash: fdca7...784
Skrevet

Ville helt klart oppkalt, men valgt to fornavn hvis jeg ikke likte Olav.

Anonymous poster hash: a662e...9b3

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 628e5...c92

Skrevet

Olav 😍

Men om jeg ikke likte det, ville jeg gitt barnet dobbeltnavn og brukt det andre i det daglige.

Anonymous poster hash: 456ad...4b7

Skrevet

Jeg hadde helt klart kalt ungen Olav om jeg likte navnet. Om jeg ikke likte det hadde jeg ikke kalt ungen for det.

Anonymous poster hash: 84608...42c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Liker navnet så hadde helt klart oppkalt. Hadde jeg ikke likt navnet kunne jeg strekt meg til å ha navnet som mellomnavn.

Skrevet

Mine tre gutter er oppkalt, så det er jeg i utgangspunktet for, og Olav er et nydelig navn!

Men jeg ville ikke kalt far og sønn det samme. De vil bo i samme hus de neste 18 årene, minst. Det blir for mye forviklinger. Hvis far heter Olav ville jeg kanskje kalt sønnen Ole eller Ola. Evnt gitt dobbeltnavn med Olav til sist.

Anonymous poster hash: a33dc...0c7

Skrevet

Ja, jeg ville kalt barnet Olav, eller nær sagt hvilket som helst annet navn dersom navnet hadde vært brukt i hver eller i hver andre generasjon langt bakover. Jeg kaster ikke lange tradisjoner på dør uten svært god grunn. Hadde det vært et navn jeg absolutt ikke kunne klare å like, ville jeg satt det sammen med et annet, til et dobbeltnavn.

Anonymous poster hash: 672da...7c3

Skrevet

Fjerde tråden jeg leser nå om oppkallingsmas og Olav. Er det samme hi eller sykt mange olaver?

Anonymous poster hash: 41f99...bdb

Skrevet

Har selv et barn som heter Olav, så jeg hadde i alle fall ikke brutt tradisjonen...

Anonymous poster hash: 883b4...b37

Skrevet

Jeg hadde holdt på tradisjonen.

Anonymous poster hash: 3510e...0f2

Skrevet

Hvorfor er det så fordømt viktig med tradisjon? Hvorfor er det en GOD ting at alle heter det samme? Hvis man er avhengig av et navn for å skape en god relasjon til barnet, er man følelsesmessig tilbakestående.

Anonymous poster hash: 5c53e...bc6

Skrevet

Minner om Finding Nemo hvor de har 5000 fiskeegg og kaller den ene delen Coral Junior og andre delen Marlin Junior.

Kanskje på tide med ett nytt navn i familien,hint hint. Hadde også syntes det var veldig feil om mannen og sønnen min heter Olav, og så skulle ha sex. " Åååh,jah Olav", og så gå inn til ungen " Hva er det, Olav, har du mareritt, mamma trøste"

Skrevet

Har også sett flere tråder med samme spørsmål om Olav/Olaf nå i løpet av den siste tiden. Hi, siden du er så usikker liker du åpenbart ikke navnet Olav. Og da velger du det heller ikke, evt bruker det som mellomnavn til et annen navn du og far liker bedre. Synes også det blir litt nært når til og med far heter det samme. For å svare på spørsmålet: nei, hadde ikke valgt et navn jeg ikke liker fordi "alle" menn i slekta heter det.

Skrevet

Vår neste sønn skal hete Olav...så jepp! :P

Anonymous poster hash: d5e8e...35a
Skrevet

Har også sett flere tråder med samme spørsmål om Olav/Olaf nå i løpet av den siste tiden. Hi, siden du er så usikker liker du åpenbart ikke navnet Olav. Og da velger du det heller ikke, evt bruker det som mellomnavn til et annen navn du og far liker bedre. Synes også det blir litt nært når til og med far heter det samme. For å svare på spørsmålet: nei, hadde ikke valgt et navn jeg ikke liker fordi "alle" menn i slekta heter det.

Faren har dobbelnavn. **** olaf.... Jeg vil bare ikke såre noen. Er ikke glad i dobbelnavn heller 😩

Skrevet

Om de blir såret er det deres problem som de må håndtere, ikke ditt problem. Føler dette legger unødvendig press på dere, for ikke å " ødelegge" tradisjonen. Men hva om deres sønns barn ikke heter Olav, hva om han ikke får barn, hva om han får døtre osv.

På ett punkt kommer tradisjonen uansett til å bli brutt, så kan like gjerne skje nå. Verden er full av vakre navn og dere skal velge det vakreste til akkurat deres eget lille barn. Ikke kast bort dette på et utbrukt navn dere ikke vil ha.

Skrevet

Vanskelig å si, jeg liker nemlig Olav veldig godt, og hadde lett brukt det :) Hadde jeg syntes navnet var stygt, hadde jeg vurdert å bryte rekken, evt gitt barnet to fornavn.

Anonymous poster hash: f7521...bc1

Skrevet

Syns personlig at Olav er tungt og oppbrukt. Om dere liker det så gå for det! Men dropp det om det bare er for oppkallingen sin del.

Her heter alle Sivert, Syvert, og Syver. Jentene heter Synne, Synnøve og Sunniva. Det ble forventet at vi brukte det samme, men vi gikk for Fabian til alles forskrekkelse 😄

Anonymous poster hash: 1c59e...009

Skrevet

Faren har dobbelnavn. **** olaf.... Jeg vil bare ikke såre noen. Er ikke glad i dobbelnavn heller 😩

Skjønner at du ikke vil såre noen, og det forstår nok de det gjelder også hvis de tenker seg om. De har hatt sin mulighet for å velge navn på sine barn, nå er det deres tur. Kan også tenke at dere ved å nå bryte gjør det lettere for deres barn igjen når den tid kommer. Dere vil vel heller ikke at deres barn skal føle på de samme forventningene og presset dere selv gjør nå når de får barn?

Og dere har jo her vært max uheldig med at samme navn går igjen i begge familiene så skjønner også at det er vanskelig å stå i mot. Men vet med meg selv hvertfall at jeg hadde irritert meg i ettertid om noen "tvang" meg til å bruke et navn på min egen unge som jeg ikke likte. Hva synes far, vil han gjerne oppkalle eller står dere likt i forhold til å ønske et annet navn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...