Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #1 Skrevet 10. juli 2016 Har en datter på 5 år. Hun er ei snill og god jente, oppegående og har venner i barnehagen, virker som hun er godt likt. Det vi sliter med er å få hennes oppmerksomhet rundt ting som må gjøres eller å få henne til å ta i mot beskjeder og tilbakemeldinger som hun ikke liker eller har interesse av. Hun er ikke en "trasser" egentlig,men kan bli lei seg om hun ikke får det som hun vil. Hovedproblemene er om man f.eks ber henne om å gjøre noe, og hun total ignorerer det eller tuller og styrer som hun selv vil. Hun mangler veldig fokus virker det som, og dette er ganske slitsomt for både barn, mor og far. Kan gjenta meg selv 5-10 ganger på en enkel beskjed som f.eks: Nå er det stelletid! Og det er 1000 andre ting som er mer interessant enn akkurat det. Sikkert ganske vanlig for en 5 åring å ikke høre etter, men jeg kjenner at dette tærer mye på familien og jeg vil bare vite om noen har gode tips for å jobbe oss mot en løsning? Anonymous poster hash: f170e...e89
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #2 Skrevet 10. juli 2016 Da må du gå inn å "ta" fokuset. Jeg står ikke å sier til min på 5 at vi skal pusse tenner, 5-10 ganger.. Hører han ikke etter nr 2 så går jeg bort og gir klar beskjed om at NÅ går vi på badet. Ikke gi ungen mulighet til å ignorere deg. Anonymous poster hash: d9ed7...fcf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #3 Skrevet 10. juli 2016 Hvordan gir du beskjeden da? Du vet at du nå gå bort, ned på hennes nivå, se henne inn i øynene og si: "Nå er det stelletid og jeg vil at du blir med meg inn på badet nå". Anonymous poster hash: c3d90...fe6
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #4 Skrevet 10. juli 2016 Vår er også helt lik... Vi gir klare og tydelige beskjeder, tar ham gjerne på skulderen mens vi sier beskjeden tydelig til ham. Tror og håper på at det er noe han vokser av seg! Det virker som om han er så opptatt av alt rundt seg, og blir distrahert av den minste ting. Han kan f.eks bruke 5-10 minutter på veien fra toalettet til krakken med nattdrakter hvis vi ikke veileder/minner på... Anonymous poster hash: 2490e...1d4
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #5 Skrevet 10. juli 2016 Akkurat samme med femåringen her. Gir han en beskjed, og før neste sørger jeg for å ha øyekontakt, tar han på skulderen, i armen eller annet. Ingenting annet som funker, men håper det blir bedre med alderen. Hvis han da ikke hører så leier jeg han med meg. Har båret han med meg også, men det er heldigvis ikke så ofte Anonymous poster hash: 481e1...141
Superdolly Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 Gi gode, tydelige beskjeder. Sørg for at du har ungens oppmerksomhet før du begynner på beskjeden. Vær kortfattet, konkret, vennlig og bestemt. Ikke fremstå oppgitt eller irritert, men vis med hele deg at du forventer at barnet hører på og gjør som du sier. Ikke gi beskjeder kamuflert som spørsmål. Sier du "Er du klar til å bli med på badet nå?" vil svaret fra barnet være nei! Gi barnet tid til å reagere. Noen barn trenger lenger tid enn andre. Tell sakte til ti inni deg. Reagerer ikke barnet da, gjenta beskjeden. Sørg for å ha barnets oppmerksomhet på deg. Etter andre gangs beskjed ville jeg tatt barnet i hånden og leid det vennlig men bestemt inn på badet. Ditt barn er vant til at du gjentar og gjentar og gladelig gir beskjeder 5 ganger. Hun har vennet seg til å ignorere deg. Du må bryte vanen.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 På noen barn fungerer det veldig bra med tydelig beskjed men med alternativer, for eksempel: Nå skal vi gå på badet å pusse tenner! skal vi hoppe inn på badet eller skal vi gå baklengs. Nå skal du kle på deg, vil du gjøre det selv eller skal jeg hjelpe deg. Anonymous poster hash: 241dd...615
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 Jeg sier førstemann på badet. Funker ikke å gi en beskjed for han er helt fjern. Hvis jeg er veldig sliten selv og han ikke hører så begynner jeg å telle til tre. På nr to er han på badet. Anonymous poster hash: fca98...d47
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 Så sinnsykt deilig å vite at andre har 5 åringer som er slik. Jeg må være sta, sønnen min har lært at til sengs betyr til sengs heldigvis men det er andre ting som vi må jobbe med som dette med fokus og ignorering. Jeg lar han ikke ignorere meg, tar han til siden og vi snakker om dette med høflig og uhøflig opptreden, om han liker folk ikke hører når han snakker og derfor er det viktig at han lytter når folk vil snakke med han selv. Anonymous poster hash: 91259...e9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå