Gå til innhold

Definisjonen av ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter uttalige tråder om temaet ferie har det slått meg at "ferie" plutselig er blitt synonymt med "å reise bort på tur", i Norge eller utlandet. Har man fri fra jobb/skole/barnehage og oppholder seg hjemme i sitt eget hus har man liksom ikke ferie. Hvorfor er det blitt slik? Når skjedde denne holdningsendringen?

Og hvorfor er det plutselig blitt slik at for at en ferie (unnskyld; friperiode fra jobb/skole/barbehage) skal være bra MÅ den inneholde en tur, og da helst en utenlandstur? 🤔

Anonymous poster hash: 1e07e...046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke samme oppfatning som deg. Opplever at det er forskjell på "å ha ferie" og "å reise ferie". Gjør ikke du?

Anonymous poster hash: dc704...1e4
Skrevet

Har ikke samme oppfatning som deg. Opplever at det er forskjell på "å ha ferie" og "å reise ferie". Gjør ikke du?

Anonymous poster hash: dc704...1e4

Jeg tenker slik, som du kanskje skjønner av innlegget mitt, men det virker som om veldig mange tenker slik jeg beskriver ovenfor. Jfr feks innlegget med de som har den "umulige" femåringen hvor de vurderer å "avlyse ferien" pga oppførselen hennes. Avlyse ferien, ikke ferieturen.

Og det er stadig tråder om folk som er misfornøyde fordi de ikke har råd til å dra på "sydentur" og dermed "ikke får noen ordentlig ferie". Jeg synes oppriktig det er synd at folk tenker sånn.

Skrevet

Min definisjon av ferie er fri fra jobb/bhg/skole og andre daglige rutiner. Sene frokoster, avslappende dager og lite planer. Ferie er ikke synonymt med å reise bort.

I år har vi fire uker ferie uten noen planer. Vi tar alt på sparket, og koser oss med dagsturer hvis vi føler for det. Evnt en hotellovernatting eller en tur på hytta.

Dette har ingenting med økonomi å gjøre, men rett og slett fordi alle i familien ønsket en rolig sommer.

Det er mange av mine venner som i år tilbringer ferien enten hjemme eller på hytta. Norge er så flott på sommeren (selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer sol), så turer til utlandet prioriteres andre årstider.

Jeg kjenner meg derfor ikke igjen i din påstand.

Skrevet

Ha ferie og reise på ferie er to forskjellige ting.

I min krets er det mange som ikke reiser så mye. Oss inkludert.

Har ikke noe med dårlig økonomi å gjøre.

Vi kan fint ha råd til to uker i syden men det er kjedelig ferie.

Her er det hyttetur. Litt severdigheter i nærheten og mye gøy hjemme.

Noen år blir det syden, noen år Danmark eller Sverige.

I fjor hadde vi hjemmeferie pga sykdom.

Anonymous poster hash: 810d0...b6a

Skrevet

Så dere har ikke lagt merke til alle disse trådene om dette her inne?

Skrevet

Etter uttalige tråder om temaet ferie har det slått meg at "ferie" plutselig er blitt synonymt med "å reise bort på tur", i Norge eller utlandet. Har man fri fra jobb/skole/barnehage og oppholder seg hjemme i sitt eget hus har man liksom ikke ferie. Hvorfor er det blitt slik? Når skjedde denne holdningsendringen?

Og hvorfor er det plutselig blitt slik at for at en ferie (unnskyld; friperiode fra jobb/skole/barbehage) skal være bra MÅ den inneholde en tur, og da helst en utenlandstur? 🤔

Ferie for meg er fri fra ungene. Og gjerne mannen. Kan godt jobbe.

😜

Anonymous poster hash: e25a8...04a

Skrevet

Kanskje vi har lagt merke til trådene, men ikke henger oss så voldsomt opp i ordbruken? I den tråden om den vrange femåringen er overskriften "Avlyse ferien?", ja, men resten av innlegget gjør det helt klart at hi tenker på ferieTUREN de hadde planlagt. Ok, så burde hun kanskje skrevet ferieturen i overskriften, men jeg tror alle andre forsto hva hun mente.

Det er slik her inne at de færreste skriver perfekt norsk. Legger man godviljen til, klarer man likevel å forstå mye av det. Og da mener jeg forstå hva hi mener, og ikke flisespikke på at hun bruker feil ord.

Jeg så forresten et lite glimt av tv-skjermen i går (eller mulig det var fredag), og der sa de at stadig flere nordmenn tilbringer ferien i nærområdet sitt.

Skrevet

Kanskje vi har lagt merke til trådene, men ikke henger oss så voldsomt opp i ordbruken? I den tråden om den vrange femåringen er overskriften "Avlyse ferien?", ja, men resten av innlegget gjør det helt klart at hi tenker på ferieTUREN de hadde planlagt. Ok, så burde hun kanskje skrevet ferieturen i overskriften, men jeg tror alle andre forsto hva hun mente.

Det er slik her inne at de færreste skriver perfekt norsk. Legger man godviljen til, klarer man likevel å forstå mye av det. Og da mener jeg forstå hva hi mener, og ikke flisespikke på at hun bruker feil ord.

Jeg så forresten et lite glimt av tv-skjermen i går (eller mulig det var fredag), og der sa de at stadig flere nordmenn tilbringer ferien i nærområdet sitt.

Jeg henger med ikke opp i ordbruk, og i alle fall ikke "voldsomt". Det var veldig til å få passet påskrevet basert på et kort innlegg.

Jeg har sett mange tråder her inne hvor folk klager over ikke ha råd eller på annet vis mulighet for å dra på ferietur, og da spesielt utenlandstur. Kommer på minst fem slike tråder jeg har lest bare siste par ukene Og det legges frem som om barna kommer til å bli mobbeoffre fordi de ikke har vært på et stappfullt all inclusive-hotell i en uke ila sommeren.

Men hvis det er en trend som er på retur synes jeg det er fantastisk.

Skrevet

Jeg har også lagt merke til dette, både her inne og ute i verden. F.eks har jeg en venninne som valgte å ikke ta ut noe ferie et år fordi "de skulle bare være hjemme uansett".

Skrevet

Jeg henger med ikke opp i ordbruk, og i alle fall ikke "voldsomt". Det var veldig til å få passet påskrevet basert på et kort innlegg.

Jeg har sett mange tråder her inne hvor folk klager over ikke ha råd eller på annet vis mulighet for å dra på ferietur, og da spesielt utenlandstur. Kommer på minst fem slike tråder jeg har lest bare siste par ukene Og det legges frem som om barna kommer til å bli mobbeoffre fordi de ikke har vært på et stappfullt all inclusive-hotell i en uke ila sommeren.

Men hvis det er en trend som er på retur synes jeg det er fantastisk.

Du skriver lenger oppe i tråden:

Jeg tenker slik, som du kanskje skjønner av innlegget mitt, men det virker som om veldig mange tenker slik jeg beskriver ovenfor. Jfr feks innlegget med de som har den "umulige" femåringen hvor de vurderer å "avlyse ferien" pga oppførselen hennes. Avlyse ferien, ikke ferieturen.

Og det er stadig tråder om folk som er misfornøyde fordi de ikke har råd til å dra på "sydentur" og dermed "ikke får noen ordentlig ferie". Jeg synes oppriktig det er synd at folk tenker sånn.

"Avlyse ferien, ikke ferieturen". I innlegget du referer til skriver hi at de har planlagt en to ukers tur i Norge, og de vurderer å avlyse turen. I overskriften står det "ferien", ikke "ferieturen", men i selve innlegget bruker hun ikke ordet "ferien" men klarer på en grei måte å forklare nøyaktig hva hun mener. Derfor mener jeg at du henger deg opp i ordbruken.

Og de som er misfornøyde med at de ikke har råd til sydentur er gjerne de som ikke har råd til å dra på noen form for ferietur i det hele tatt. Vi leser ikke disse trådene med samme briller, for det jeg har lest, er foreldre som er redd det blir trist for ungene å komme tilbake på skolen/i barnehagen og ikke ha noe å fortelle om når alle de andre barna forteller om sine opplevelser. Selvsagt er det synd at folk tenker slik, at det å være hjemme ikke er bra nok. Det er vi helt enige om. Jeg oppfattet likevel dine innlegg i tråden som en kvass kritikk av feil ordbruk i den andre tråden.

Skrevet

Skjønner hva du mener, og er enig. Vi legger gjerne noen planer for ferien, hva vi har lyst til p gjøre, men sjelden innebærer det en ferietur.

Har en venninne som mener hun ikke har ferie om hun må være hjemme, og jeg syns synd på henne for det. Da har man lagt høye krav det blir vanskelig p innfri.

Skrevet

Jeg har også lagt merke til dette, både her inne og ute i verden. F.eks har jeg en venninne som valgte å ikke ta ut noe ferie et år fordi "de skulle bare være hjemme uansett".

Det er akkurat det. Synes det er synd om de som har denne oppfatningen overfører dette til barna sine også.

Skrevet

Noen jeg kjenner skal være en uke på hytta med mormor/morfar og en uke med farmor/farfar i sommer, og da spurte ungene om hvor de skulle på den egentlige ferien....

Min datter spurte om vi ikke kunne dra til et annet utland enn Danmark.

Jeg tror hverken vi eller de vi kjenner har usunne ferieholdninger, vi tenker som HI, men ungene må jo ha det fra et sted?

Anonymous poster hash: e146b...721
Skrevet

Noen jeg kjenner skal være en uke på hytta med mormor/morfar og en uke med farmor/farfar i sommer, og da spurte ungene om hvor de skulle på den egentlige ferien....

Min datter spurte om vi ikke kunne dra til et annet utland enn Danmark.

Jeg tror hverken vi eller de vi kjenner har usunne ferieholdninger, vi tenker som HI, men ungene må jo ha det fra et sted?

Anonymous poster hash: e146b...721

Helt ærlig, du kan ikke fraskrive deg all skyld i dette...

Skrevet

Er nok stor forskjell på de som velger å være hjemme eller på familiehytta, og de som ikke har råd/mulighet til å dra andre steder.

Sistnevnte er vel de som utrykker skuffelse over ferien.

Blir det samme med å arve brukte klær. Det er jo flott og miljøvennlig, men noe helt annet når det er det eneste du har råd til.

Skrevet

Vi drar på familiehytta. Det er som å være hjemme egentlig. Å dra til syden orker jeg ikke hvert år. Er deilig med sol og varme, men er jo helt utslitt Når vi har vært en uke.

Anonymous poster hash: b1eba...6b8

Skrevet

Helt ærlig, du kan ikke fraskrive deg all skyld i dette...

Det var derfor jeg skrev "tror" ;) Jeg har ikke sett på våre ferieholdninger som usunne, men jeg må nok fokusere enda mer på viktigheten med å være sammen og ha det hyggelig og morsomt, og enda mindre på hvor vi er når vi gjør det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...