Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #1 Skrevet 10. juli 2016 Mannens (ex)-bestekompis står ført opp som fadder til vårt felles barn. mannen har kjent han i mange år og han har alltid virket veldig oppegående og ordentlig. Vi har nå nylig funnet ut at dette er helt feil. Han har skrevet på meldinger til andre at han håper barnet vårt bare forsvinner(?!) samt en del groteske meldinger om meg og forholdet vårt. Det er ikke så relevant hva han har skrevet om oss, men jeg fikk en klump i magen av hva han har skrevet om fadderbarnet sitt. Vi vil få han fjernet snarest. Hvordan gjør vi dette? Anonymous poster hash: 3ce99...617
megmegmeg Skrevet 10. juli 2016 #2 Skrevet 10. juli 2016 Tror ikke at det går ann dessverre. Men skader ikke å ringe kirkekontoret for å spørre! 😊
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #3 Skrevet 10. juli 2016 Spiller det noen rolle? Kutt ham ut av livene deres så trenger dere ikke ha med ham å gjøre. Det at han står oppført som fadder i et eller annet kirkearkiv er vel helt uvesentlig. Han har jo ingen formelle rettigheter/plikter. Anonymous poster hash: 0a1c4...3f5
Gjest Antarctica Skrevet 10. juli 2016 #4 Skrevet 10. juli 2016 Han høres ut som om han er psykisk syk og forvirret?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #5 Skrevet 10. juli 2016 En fadder er vitne til dåpen. Han har jo fremdeles bevitnet dette, selv om dere ikke liker ham lenger. Det kan selvfølgelig inne strykes! Anonymous poster hash: 02478...a45
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakket med presten og prestekontoret om dette når minsten skulle døpes nå, å de sa at jo man kan faktisk bytte fadder, for en av rollene, den viktigste er jo at de skal trå til om noe alvorlig skulle skje foreldrene. Så send en mail til prestekontoret forklar situasjonen og be om fadderbytte Anonymous poster hash: ec4b8...b70
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 En fadder er vitne til dåpen. Han har jo fremdeles bevitnet dette, selv om dere ikke liker ham lenger. Det kan selvfølgelig inne strykes! Anonymous poster hash: 02478...a45 Som fadder påtar du deg ganske mye mer ansvar enn det! Anonymous poster hash: da252...a06
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 Som fadder påtar du deg ganske mye mer ansvar enn det! Anonymous poster hash: da252...a06 Det betyr ikke (på papiret) så veldig mye mer enn et vitne til dåpen, og at fadderne skal veilede barnet i den kristne tro. Det er IKKE sånn at faddere skal ta vare på barna hvis noe skulle skje foreldrene! Ihvertfall ikke her i Norge. Anonymous poster hash: a5964...250
Gjest Stjerneklart Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 Som fadder påtar du deg ganske mye mer ansvar enn det! Anonymous poster hash: da252...a06 En fadders ansvar er å lære barnet om den kristne tro. Ikke noe mer enn det. Så om HI velger å kutte ut denne mannen fra livene sine, kan den andre fadderen (for man må jo ha minst to) ta på seg denne oppgaven, og denne andre mannen er dermed ute av livene deres for godt. Han står selvfølgelig oppført som fadder likevel, men det har absolutt ingen betydning for noe som helst. Men HI, jeg skjønner at du gjerne vil ha navnet hans fjernet, for slike utsagn fadderen har kommet med er jo helt vanvittig. Du kan jo ringe kirkekontoret å høre, men jeg tror ikke det går an. Mener man kan legge til faddere, men ikke fjerne. Trøst deg med at fadder-tittelen ikke gir han noen som helst rettigheter og dere har heller ingen ansvar for å ha han i livene deres eller barnet sitt. Slike mennesker klarer man seg fint uten, og dere trenger ikke å omtale han som fadder verken til familie, venner eller til barnet.
Daquiry Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 Kan ikke fjerne fadder, men man kan legge til en annen. Har prøvd selv.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 Det er ikke som i amerikanske filmer at fadderen får ansvar for barna dersom de dør i en bilulykke f.eks. Fadderne skal veilede og vise dem den kristne tro. Ingen rettigheter eller noe utover det. Anonymous poster hash: 31c58...c4b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakket med presten og prestekontoret om dette når minsten skulle døpes nå, å de sa at jo man kan faktisk bytte fadder, for en av rollene, den viktigste er jo at de skal trå til om noe alvorlig skulle skje foreldrene. Så send en mail til prestekontoret forklar situasjonen og be om fadderbytte Anonymous poster hash: ec4b8...b70 Heh, når var det du ringte sa du? 1889?? Dette er rett og slett helt feil! Troll!! Anonymous poster hash: a7d51...c20
Salomine Skrevet 10. juli 2016 #13 Skrevet 10. juli 2016 Mange steder i Norge er det tradisjon at man ser på fadderne som dem som skal ta seg av barnet om noe skjer foreldrene. Noen steder er det også en rangordning på dette, slik at det er den som bærer barnet i dåpen som er først,dernest den som tar luen osv. Men det er ingen lov som sier dette. Det eneste man påtar seg som fadder er å lære barnet opp i den kristne tro. Og når alt kommer til alt, er det vel ikke så mange som gjør det heller. Altså ingen stor risiko om han står som fadder, men forstår veldig godt at du vil ha han fjernet. Snakk med kirkekontoret/prest.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #14 Skrevet 10. juli 2016 Herregud, hvor gamle er dere egentlig? Anonymous poster hash: 427a7...d00
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #15 Skrevet 10. juli 2016 Mange steder i Norge er det tradisjon at man ser på fadderne som dem som skal ta seg av barnet om noe skjer foreldrene. Noen steder er det også en rangordning på dette, slik at det er den som bærer barnet i dåpen som er først,dernest den som tar luen osv. Men det er ingen lov som sier dette. Det eneste man påtar seg som fadder er å lære barnet opp i den kristne tro. Og når alt kommer til alt, er det vel ikke så mange som gjør det heller. Altså ingen stor risiko om han står som fadder, men forstår veldig godt at du vil ha han fjernet. Snakk med kirkekontoret/prest. Den tradisjonen er i tilfelle bare vås, en faddere oppgave er å lære barnet om kristendommen og ingenting annet Skulle noe alvorlig skje eller foreldrene falle fra er det barnevernet som finner fosterhjem til barna og ikke kirken. Hvem som er faddere er helt uvesentlig når de sjekker hvem som egner seg best til å ta over omsorgen for barna Anonymous poster hash: b122a...0c5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #16 Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakket med presten og prestekontoret om dette når minsten skulle døpes nå, å de sa at jo man kan faktisk bytte fadder, for en av rollene, den viktigste er jo at de skal trå til om noe alvorlig skulle skje foreldrene. Så send en mail til prestekontoret forklar situasjonen og be om fadderbytte Anonymous poster hash: ec4b8...b70 Det er bare tull at det der er en oppgave man tar på seg som fadder. Anonymous poster hash: 6ad54...086
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #17 Skrevet 10. juli 2016 Jeg stemmer i med de andre her som sier at de enste oppgavene til en fadder er å oppdra i den kristne tro og veilede gjennom livet. Altfor mange tror at man automatisk overtar omsorgen dersom noe skjer med foreldrene, ganske skremmende. Også med tanke på at mange sier ja uten å blunke, og setter pris på tilliten om å overta barna dersom noe skjer med foreldrene. HI, jeg vet ikke om du kan bytte eller fjerne, men spiller det noen rolle? Han har ingen formell oppgave utenom å lære barnet ditt om kristendommen, noe han kanskje ikke gjør så mye uansett? Anonymous poster hash: 3f201...3a5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #18 Skrevet 10. juli 2016 Herregud folkens! Det er ikke kirken som har ansvar for å finne nytt hjem til barn som mister foreldrene. Det er barnevernet. Og det er som regel nærmeste familie som er førstevalg, faddere kommer vel langt ned på listen. Anonymous poster hash: 0423d...99d
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #19 Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakket med presten og prestekontoret om dette når minsten skulle døpes nå, å de sa at jo man kan faktisk bytte fadder, for en av rollene, den viktigste er jo at de skal trå til om noe alvorlig skulle skje foreldrene. Så send en mail til prestekontoret forklar situasjonen og be om fadderbytte Anonymous poster hash: ec4b8...b70 Det er bare tull. Fadder har ingen rettigheter eller fortrinnsrett på noe som helst måte om noe skal skje foreldrene til fadderbarnet. Anonymous poster hash: 67e23...128
Salomine Skrevet 10. juli 2016 #20 Skrevet 10. juli 2016 Den tradisjonen er i tilfelle bare vås, en faddere oppgave er å lære barnet om kristendommen og ingenting annet Skulle noe alvorlig skje eller foreldrene falle fra er det barnevernet som finner fosterhjem til barna og ikke kirken. Hvem som er faddere er helt uvesentlig når de sjekker hvem som egner seg best til å ta over omsorgen for barna Anonymous poster hash: b122a...0c5 Ja, det er jo også derfor jeg ordlegger meg som jeg gjør. Men at man noen steder etter gammel tradisjon , ser på fadderen som den som skal ta seg av barnet dersom noe skjer med foreldrene, det er faktum . Har hatt mange diskusjoner på dette. For min far er fra en del av Norge der dette er tradisjonell tenkning. Mens min mor er fra en del der det å være fadder kun dreier seg om den kristne lære ,og snaut nok det. Kommer temaet på banen , der begge sider av familien er tilstede, blir det krangel. Der man ser på en fadder som en som skal trå til, hvis noe skjer foreldrene, vil man naturlig nok være mer forsiktig og nøye med hvem man velger som fadder. Selvsagt er det barnevernet som tar seg av barnet, hvis noe skjer. Men har sett et tilfelle, der en fadder som var nært knyttet til et barn, bad om , og fikk omsorgen for barnet da noe skjedde med foreldrene. Selvsagt med barnev ernets godkjenning. Men det er ikke en fadders oppgave/plikt etter loven.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #21 Skrevet 10. juli 2016 HI her. Takk for svar. Vi vil selvfølgelig få han fjernet snarest, men hvis det ikke er mulig har vi uansett tenkt til å bryte kontakten etter dette. Mannen er fortsatt i sjokk over funnet, de har vært bestekompiser i mange år. Trasig situasjon Forsøker å ringe kirkekontoret i morgen for å høre hva de sier. Bare det at han står oppført som fadder kjennes ikke komfortabelt for noen av oss etter dette, selv om det ikke fører med seg noen forpliktelser eller rettigheter. Anonymous poster hash: 3ce99...617
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #22 Skrevet 10. juli 2016 Man bør vel velge faddere, som om det fortsatt var sånn at de skal overta barna ved evt. dødsfall. Har gjort noen feilskjær selv, valgt faddere som ikke møtte i dåpen, ikke ga dåpsgave, ikke viser interesse for barna, ikke husker bursdager, og som ikke kommer til å dukke opp i konfirmasjonene. Dette er også familie, så ikke noe vi kunne forutse. Skulle gjerne slettet de! Anonymous poster hash: 50fbd...347
februarprins2013 Skrevet 10. juli 2016 #23 Skrevet 10. juli 2016 nei det går ikke an dessverre :/ har prøvd selv
Gjest Antarctica Skrevet 10. juli 2016 #24 Skrevet 10. juli 2016 Jeg snakket med presten og prestekontoret om dette når minsten skulle døpes nå, å de sa at jo man kan faktisk bytte fadder, for en av rollene, den viktigste er jo at de skal trå til om noe alvorlig skulle skje foreldrene. Så send en mail til prestekontoret forklar situasjonen og be om fadderbytte Anonymous poster hash: ec4b8...b70 Det har aldri vært kirken som formidlet slike oppgaver i Norge. Selv for 150 år siden var det ikke kirken. Det var den såkalte "forsorgen" som sørget for at barn ble akuttplassert ved foreldres dødsfall. Så du lyver.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #25 Skrevet 10. juli 2016 Det går an å bytte fadder. Jeg gjorde dette for bare noen uker siden. Fjernet hun ene som stod, og la til en annen. Anonymous poster hash: 0dc1e...b3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå