Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Aldri tenkt over dette før, men min sønn kom hjem etter å ha vært noen dager hos en kompis nå. Forteller meg at han er så glad for at jeg er en ja-mamma 😄 Lurer da selvfølgelig på hva han mener med det, hvorpå han svarer at hjemme hos kompisen sier mamman "Nei" hele tiden. Hvordan type mamma er du? Anonymous poster hash: ae073...e47
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 En både åg mamma. Prøver å finne en grei mellom ting. Tror ikke det er bra å si "bare" ja eller "bare" nei. Anonymous poster hash: 466f7...a85
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 En mellomting. Kan jo ikke bare si nei eller bare ja. Anonymous poster hash: 77e5b...58a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Jeg er som regel en ja mamma. Prøver å være bevisst på hva jeg svarer og hvorfor, ser at mange sier nei, bare fordi de kan, dette er trist. Ja til ja, men konsekvente mammaer Anonymous poster hash: 50d07...cad
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Det kommer litt ann på når du spør ungene virker det som. Til tider er jeg vist bare teit og si nei til alt, mens andre ganger er jeg vist veldig ja. Jeg syns de har ganske frie tøyler, de får lov til mye utifra hvor mye jeg kan stole på de. Jo mindre jeg kan stole på de, jo kjipere blir jeg. Det tror jeg ikke de tenker veldig over i hverdagen, slik at de igrunn ikke hører ja så mye. Min manns to barn hører nok nei enda mer, for der er det litt annen oppdragelse siden de var små. Han har endt opp med samme som meg, men det har vært en overgang for han og ungene. De tok gjerne krangelen etterrpå ungene hadde gjort noe de ikke fikk lov til, enn å spørre og klarere først. Slik som"kan jeg bli med X hjem fra skolen idag" det var slik vi gjerrne fant ut på kvelden etter å ha prøvd å oppdrive hvor ungen kan vær i flere timer. Om ungen var hos de vanlige vennene så var det ikke så vanskelig, men noen ganger var det unger vi ikke vist hvem var. Men minsta var litt morsomt noen dage før skoleslutt. Hun kom til meg og lurte på om jeg kunne si nei på det hun skulle spørre om. Ok sa jeg. "Kan jeg dra til byen med vennerr etter skolen siste skoledag.", nei sa jeg og hun jublet. Ikke skjønte jeg hvorfor hun jublet, men hun syns det var så vanskelig å si hun ikke hadde lyst, så da var det bedre at hun kunne skylde på at jeg var kjip. De andre hadde blitt overrrasket for de trodde ikke jeg var en nei mamma. Men jeg hadde vært litt nølende til å si ja på det spm, for jeg ser ingen grunn til at 11åringer skal surre rundt i byen alene. Hun og storesøster har sykla til byen alene før for å kjøpe ting, men da er det en mening med det. Og mange unger, bare surring gjør at jeg tenker de fort kan gjøre ting de egentlig ikke burde ha gjort. Sett nok av unger i vennegjenger som nasker, jeg jobber i butikk. Anonymous poster hash: 0e7a7...3d1
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Jeg var en nei-mamma, helt til jeg ble mer bevisst på at barna faktisk var frustrerte fordi de visste at de fikk nei til alt og måtte ha tusen forhandlingsmetoder i bakhånd før de spurte meg om noe som helst. Jeg tenkte igjennom hvordan det hadde vært å ha en sånn sjef, f.eks, eller en sånn mann. Det verste var at jeg hadde en slags prinsipp om at 'har jeg først sagt nei, kan jeg ikke gå tilbake på det'. Det la opp til mye tårer og frustrasjon. Nå tenker jeg heller gjennom ting i noen minutter før jeg svarer, og jeg prøver å holde meg unna nei. Heller forhandle oss til noe vi alle er fornøyde med. Anonymous poster hash: db560...f9d
Plutselig_gravid Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 Jeg er ganske streng, men likevel for det meste en ja-mamma. Sjelden jeg sier nei til f.eks overnatting, om de kan få male, bake, sove på trampolinen, sminke hverandre med ansiktsmaling, sove i telt, ha piknik på rommet,bygge hytte i stuen osv. Ting som koster penger eller er farlig sier jeg nei til. Svært sjelden de får noe utenom jul og bursdag, med mindre de har tjent sine egne penger. Husker disse sure nei-mammaene da jeg vokste opp. Enkelte venner var det direkte ubehagelig å være hos, men så var det sjelden de i det hele tatt fikk ha besøk...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 Alt med fornuft. " Mamma, kan jeg og nabojenta pakke mat og sykle tur"? JA. " Mamma, kan vi få penger til snop på en tirsdag?" NEI Anonymous poster hash: 097c2...e48
Gjest Antarctica Skrevet 9. juli 2016 #10 Skrevet 9. juli 2016 Veldig få ting er kategorisk forbudt hos oss. Men mye er kun lov med forbehold. Skal det males og bakes og bygges og lekes utkledning osv så er forbeholdet at de også rydder opp selv, uten å mukke. Skal det betales noe som jeg må spandere, da bør de ha gode grunner til det.
megmegmeg Skrevet 9. juli 2016 #11 Skrevet 9. juli 2016 Er mest en nei-mamma tror jeg mannen derimot er helt motsatt (ja-pappa), så det blir litt balanse
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Veldig få ting er kategorisk forbudt hos oss. Men mye er kun lov med forbehold. Skal det males og bakes og bygges og lekes utkledning osv så er forbeholdet at de også rydder opp selv, uten å mukke. Skal det betales noe som jeg må spandere, da bør de ha gode grunner til det. Lært deg et nytt og flott ord i det siste?😄 Anonymous poster hash: db560...f9d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 Kommer an på hva det gjelder. Butikkmas, nei-mamma😜 kan vi gå ut? Ja-mamma😂 kan hun bli med meg hjem? Ja-mamma. Kan hun ligge over? Både ja og nei-mamma. Det kommer helt an på hva det gjelder😊 Anonymous poster hash: 51d4c...fc8
Gjest Antarctica Skrevet 9. juli 2016 #14 Skrevet 9. juli 2016 Lært deg et nytt og flott ord i det siste?😄 Anonymous poster hash: db560...f9d Hvilket ord tenker du på?Man blir aldri for gammel til å lære, men akkurat den siste måneden har jeg ikke fornyet ordforrådet så mye. Tror jeg.
Havhesten Skrevet 9. juli 2016 #15 Skrevet 9. juli 2016 Er mest en nei-mamma tror jeg mannen derimot er helt motsatt (ja-pappa), så det blir litt balanse Hos oss er det motsatt, jeg sier ja til nesten alt og mannen nei til mye. Jeg sier som regel ja uten å tenke meg ordentlig om, så det blir et problem når jeg må snu. Men, generelt tenker jeg at initiativ og lyster er av det gode.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Skrevet 9. juli 2016 Begge deler.Er ganske streng, og lar ikke barna styre hjemmet nei. Anonymous poster hash: 95b84...328
the amazing spidermamma Skrevet 9. juli 2016 #17 Skrevet 9. juli 2016 Takk. Fikk noe å tenke på nå. Jeg tror jeg er en nei-mamma...
Marriet Skrevet 10. juli 2016 #19 Skrevet 10. juli 2016 En gang jeg var på kurs om barns utvikling og sosial kompetanse sa foredragsholderen noe jeg hang meg veldig opp i "hvorfor si nei, når man kan si ja?" Jeg er en ja takk begge deler mamma. Jeg sier ikke nei, bare for å si nei.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #20 Skrevet 10. juli 2016 Jeg er en nei-mamma når barna hopper i senga, prøver hele garderoben sin, drar leker utover huset, løper og sparker ball inne, når tv har stått på for lenge osv. Jeg er en ja-mamma når barna vil kle på seg selv, vaske håret selv, skjære brød og smøre pålegg med skarp kniv, klatre i trær, ta salto på trampolina, brette sokker osv. Det er viktig å lære seg å mestre ting, men fri oppdragelse har jeg ingen tro på. Innså på hyttetur en gang at jeg måtte si ja mer. Da skjærte min 4-åring fine osteskiver mens kusinen på 9 satt frustrert å ikke klarte i det hele tatt. Barna må få prøve selv. Men de må også få grenser på hva som er greit og ikke. Anonymous poster hash: cabc3...1b2
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #21 Skrevet 10. juli 2016 Mannen min er utpreget nei, så jeg overkompenserer nok med å være (for mye) ja. Fører til fullstendig ubalanse, da jeg fyker rundt og tar alt husarbeid og ordner for barna mens han slapper av. Ikke bra, det vet jeg, men orker ikke at de ikke skal gå lov til noe som helst bare på grunn av foreldrenes latskap. (De ordner mye selv, men det er alltid en del å legge tilrette for de minste) Anonymous poster hash: d0d28...c3f
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #22 Skrevet 10. juli 2016 Jeg er en ja-mamma på den måten at jeg stort sett bestandig sier ja hvis det ikke er en god grunn til å si nei, men jeg er ikke redd for å sette grenser. Anonymous poster hash: b07e3...e4b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #23 Skrevet 10. juli 2016 Jeg er lærer, og hadde tidligere en fantastisk kollega. Jeg syntes hun sa ja til så mye elevene spurte om lov til, og kommenterte dette en gang. Da svarte hun: "hvorfor skal jeg si nei, bare for å si nei, når jeg ikke trenger å gjøre det?" Det har jeg tatt med meg, og tenker stadig på det, både på jobb og hjemme med egne barn. Anonymous poster hash: be61e...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå