Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #1 Skrevet 8. juli 2016 Hvor mye "verre" er det å ha 4 barn enn 3? Om alle 4 er under 6 år (ca to år mellom hver)? Burde vi stoppet på 3? Kommer dette til å velte hele lasset? Hva med bil og bilstoler til 4?? Anonymous poster hash: 48ede...7f7
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #2 Skrevet 8. juli 2016 Litt større mellomrom her da, de eldste var 7 og 5 og 2 år da nr fire ble født. Her har det gått veldig fint, var en slitsom periode da yngste var mellom 10 mnd og 2 år, da var det mye sjalusi og krangling mellom de to minste. Siden yngste ikke kunne snakke ble det mye frustrasjon, sinne, hyling, dytting, klyping og lugging mellom de to. Da tok de alt fokus i familien og jeg var helt utslitt. Men fra yngste fikk språket på plass har det egentlig vært bare idyll her, nå er eldste akkurat blitt 15 og yngste er 7,5 år og det er en kjempefin gjeng. De er stort sett gode venner, det er lite krangling her og de har mye glede av hverandre. Det er veldig travelt da, og mye mer travelt nå enn da de gikk i barnehagen. Barnehagetiden er deilig, da henter du de om ettermiddagen og har rolige ettermiddager hjemme. Nå er det 4 skolebarn, og det blir mye oppfølging av lekser, vennebesøk, fritidsaktiviteter og trening, dugnader i idrettsklubber, foreldremøter, arrangementer og avslutninger på fire klassetrinn, en haug med bursdagsinvitasjoner hver måned osv. Mengden klesvask er helt vannvittig nå som alle trener, alle skal ha gymtøy osv og klærne tar mer plass i maskinen. Matbudsjettet er sjokkerende høyt, men aktive ungdommer spiser utrolige mengder mat, og det er nesten alltid noen venner på besøk her i tillegg. Men det er en livsstil, og det er en livsstil vi har valgt helt selv. Jeg har ihvertfall aldri angret Anonymous poster hash: 5bd47...a87
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #3 Skrevet 8. juli 2016 Vi har 3 stk på 5, 2,5 og 1/2 år. Akkurat nå tenker jeg at en fjerde hadde veltet lasset😜 Hvor gamle er de barna du har nå, og hva tenker du selv da? Hvis du synes babytiden med nummer 3 har vært fin og overkommelig med en 2- og en 4-åring, klarer dere sikkert fint en til når nummer 3 blir 2 år😊 Jeg synes babytiden til tider har vært kaotisk med en trassete 2-åring og en masete 4-åring, men angrer selvfølgelig ikke på at vi gikk for nummer 3! Tror vi stopper på 3 stykker nå, dersom vi skal ha flere barn får det bli 1-2 "attpåklatter". Anonymous poster hash: 9316f...18c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #4 Skrevet 8. juli 2016 Jeg synes overgangen fra 2 til 3 var større enn fra 3 til 4👍 Nå har vi litt større avstand mellom våres. De er nå 2, 4, 8 og 10. Den største praktiske utfordringen er bil. Vi fant fort ut at vi også måtte ha 7 seter som bil nr 2. Merker også at besteforeldre kvier seg litt mer for å ha alle barnebarna samtidig. Skal de nå ha barnebarna overtar de gjerne bilen også👍 Selv har jeg litt mer sperre for å reise på besøk til folk da jeg føler vi invaderer de vi besøker. Skal man i parker osv er det selvfølgelig svindyrt med fire barn. Hotellrom er byttet ut med campingvogn, men det går helt fint. Klesvask blir selvfølgelig ikke mindre. Men alt i alt så har barna mye glede av hverandre og det går egentlig veldig fint. Vi har mye kos i hverdagen og man blir god på planlegging og logistikk. Det er stritt, men det vil bli bedre og bedre etterhvert som de vokser til og blir mer selvstendige. Anonymous poster hash: 04104...8e6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #5 Skrevet 8. juli 2016 Hvor mye "verre" er det å ha 4 barn enn 3? Om alle 4 er under 6 år (ca to år mellom hver)? Burde vi stoppet på 3? Kommer dette til å velte hele lasset? Hva med bil og bilstoler til 4?? Anonymous poster hash: 48ede...7f7 Årner'sæ! Anonymous poster hash: 111ae...85d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #6 Skrevet 8. juli 2016 Har tre barn med 22 mnd mellomrom fra yngste til eldste, ingen tvillinger. Fu ker helt fint, men noen ganger føler jeg at en til hadde veltet lasset. Jeg er trygg på at vi ville fått det til, men samtidig tenker jeg at jeg er redd for oppfølgingen av de jeg har, alenetid med de osv. Og ikke minst økonomi. Jeg merker de koster mer jo eldre de blir. I tillegg savner jeg voksen tid og overskudd til å være meg selv med venner, konserter, en tur på puben osv. Jeg har derfor bestemt meg at tre er nok. Mannen derimot er klar for å røske ut spiralen min. Anonymous poster hash: 51776...6cf
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #7 Skrevet 8. juli 2016 Vi har 4 barn på under fem år, yngste er tvillinger, eldste ble 5 en uke før de ble født. Nå har jeg aldri prøvd å ha 3 barn, men det er rimelig hektisk med 4 iallefall. Nå er tvillingene fremdeles babyer, men ser for meg at neste 3 årene blir veldig hektiske, men at de etterhvert får mye glede og selskap i hverandre og at det blir enklere å finne aktiviteter alle synest er gøy enn om vi hadde hatt større aldersspredning. Anonymous poster hash: 397b9...91b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #8 Skrevet 8. juli 2016 Vi har 4 barn på under fem år, yngste er tvillinger, eldste ble 5 en uke før de ble født. Nå har jeg aldri prøvd å ha 3 barn, men det er rimelig hektisk med 4 iallefall. Nå er tvillingene fremdeles babyer, men ser for meg at neste 3 årene blir veldig hektiske, men at de etterhvert får mye glede og selskap i hverandre og at det blir enklere å finne aktiviteter alle synest er gøy enn om vi hadde hatt større aldersspredning. Anonymous poster hash: 397b9...91b Vi måtte kjøpe caravelle, for å få plass til 4 bilstol er og en tvillingbarnevogn. Mulig dere kan greie dere med mindre 7 senere om dere ikke skal ha så stor barnevogn. Men veldig deilig å kunne trille vogna rett inn i bilen uten å slå den sammen når man prøver å holde troppene under kontroll 😉. Anonymous poster hash: 397b9...91b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #9 Skrevet 8. juli 2016 Vi fikk fire, og jeg må si jeg angrer litt på den siste (tabu å snakke om, jeg vet). Det er så utrolig mye mer jobb med barna i skolealder synes jeg. Joda, de kan kle seg selv og må ikke passes på hele tiden osv, men den følelsesmessige oppfølgingen pluss det praktiske krever MYE! Nå ble jeg alene med de også da, så det ble nok tøffere enn det kunne ha vært. Sier ikke at man skal planlegge ut i fra at man blir alene, men det skader jo ikke å tenke over likevel Ofte det skjer dessverre. Anonymous poster hash: 122cb...eb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå