Gå til innhold

Forventningene som mamma i 2016

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knuser meg..

Min lille på 3,5 år bruker fortsatt nattbleie og smokk i bilen og på natten(forbereder til slutt i løpet av sommeren). Han snakker fint, gjør seg forstått, men ikke rent enda.

Han kan telle til 20, kan noen bokstaver, men dette er han ikke så interessert i å lære seg enda da biler og andre ting er mer stas. Han er snill, empatisk og godt likt. Skikkelig go'gutt.

Men allikevel kjenner jeg på presset, føler ikke han kan nok, smokken burde vært historie og samme med bleia. Føler alle andre må samme alder og yngre snakker rent og kan nesten alfabetet baklengs(bare for å overdrive litt). Jeg stresser sånn og klarer ikke la vær å bry meg om det heller. Skulle ønske unger kunne få være unger, også kommer ting etterhvert. Uff..

Anonymous poster hash: 7578b...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste slutta med smokk lenge etter treårsdagen, den neste bruker fortsatt nattbleie 10 år gammel. Så dette sjokkerer ikke meg. Pust med magen! 😀

Anonymous poster hash: 82d05...804

Skrevet

Tenker du skal være glad du er mamma i 2016. Før i tiden var det slett ikke vanlig med bleie og smokk langt oppi 3års alderen.

Anonymous poster hash: 69a64...3dd

Skrevet

Pust med magen og senk skuldrene!

Min på 3,5 har akkurat sluttet med bleie, bruker den fortsatt på natta! Smokken kastet vi forrige uke! Han snakker langt fra rent, men gjør seg forstått! Storesøster på 5,5 snakker heller ikke helt rent - hun mangler R-en!

Det beste mot sånn press er å ikke være med på det!

Jeg inngikk en avtale med mine venninner da vi fikk barn - vi skal fortelle hverandre hva som er dritt og kjipt med å ha barn! Vi skal fortelle hverandre hva som er vanskelig og om hvilke utfordringer barna har!!

Det hjelper i en stresset hverdag 👍

Skrevet

Tenker du skal være glad du er mamma i 2016. Før i tiden var det slett ikke vanlig med bleie og smokk langt oppi 3års alderen.

Nattbleia kan vel ikke være så ille, men den smokken blir jo mast om omtrent fra fødsel. Vi har nok dratt den litt langt, og den skal sluttes med nå om noen uker.

Anonymous poster hash: 7578b...eee

Skrevet

Jo, men det var ikke en offentlig sak. Hvordan man oppdro sine barn var familiens sak...

Selv oldemor fortalte hvordan man roet ned babyer da hun var ung, rundt 1905: man hadde ikke gummisutt, men lagde en såkalt "tåte" av en tøysnipp som inneholdt kavring bløtet i melk. Den sugde ungene på og fikk bittelitt melk ut, nok til å holde dem rolige i kirka.

Skrevet

Vel, begge mine har brukt blei til de var rundt3,5 år. Minste bruker smokk enda, er fire om kort tid. jeg bryr meg faktisk ikke om hva alle andre mener om det.

Jeg blir mer stressa av de som drar på tur i skogen og ligger i telt og legger dette ut på face-vi har alle vårt og slite med.

Anonymous poster hash: 48951...bab
Skrevet

Jo, men det var ikke en offentlig sak. Hvordan man oppdro sine barn var familiens sak...

Selv oldemor fortalte hvordan man roet ned babyer da hun var ung, rundt 1905: man hadde ikke gummisutt, men lagde en såkalt "tåte" av en tøysnipp som inneholdt kavring bløtet i melk. Den sugde ungene på og fikk bittelitt melk ut, nok til å holde dem rolige i kirka.

Før var det en offentlig sak, hele familien og bygda kunne oppdra og irettesette barnet. Nå er alt så veldig privat.

Skrevet

Jo, nattbleie var slett ikke uvanlig. Der kan man ikke bare gjøre en større innsats for å få barna bleiefri tidlig, slik man kan på dag. I min mors familie (sju barn) var alle barna veldig sene til å slutte med nattbleie (vi snakker skolealder). Dette var på 50-tallet, på et tidspunkt hvor de kokte bleier på komfyren - et utmerket incentiv til å få barna bleiefri tidlig på dagen, men det er altså ikke nødvendigvis like enkelt på natt. Det har med modning, hormonproduksjon etc å gjøre.

Anonymous poster hash: d241c...c3a

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner at du kan bli stressa av dette, men som mamma til en på 5 og en på 7, kan jeg bare si at du kan senke skuldrene og la tiden gå sin gang.

Du skriver at gutten er empatisk og godt likt, dette er kjempeviktige egenskaper i barnehagen og når han begynner på skolen. :)

Når det gjelder å telle og lære bokstaver er det jo fortsatt to år igjen til han begynner på skolen, så dere har masse tid på dere der! La ham lære om det han er interessert i (biler o.l.), så kommer det andre etter hvert.

Tannlegene sier at smokkeslutt er viktig fra fireårsalderen (pga. tannstilling), så da har dere jo sommeren på dere til å avvenne det. Hva med å levere smokken til Kaptein Sabeltann eller sende den et sted i løpet av sommeren, så kan han få en fin premie for å slutte? Jeg vet om mange som har hatt suksess med det.

Når det gjelder nattbleie, er jo ikke det noe man får gjort noe med, og gutter er visst litt treigere enn jenter på den fronten. Vår 7-åring tisser seg fortsatt ut av og til om natten, og sånn er det bare, det gir seg vel før konfirmasjonsalderen, tenker jeg. ;)

Angående språk snakker vår 5-åring fortsatt ganske utydelig og har problemer med noen lyder (bl.a. 'r'). Det er ikke uvanlig, og det går seg til.

Jeg synes du bare skal, som du selv skriver, la barn være barn og ikke stresse med dette. Han er bare 3 1/2 år, altså bare et lite barn. :) Dere har to år igjen til skolestart, og det skjer masse frem til det! Og selv om gutten din bruker smokk, har nattbleie og ikke snakker helt rent, er det sikkert mange andre ting han er god på som de andre barna som du sammenligner med ikke er så flinke til. :)

Anonymous poster hash: f8c80...f19
Skrevet

Pust med magen og ikke stress! Alt dette kommer til å ordne seg før skolestart. Nyt tiden med gutten din. Prat og tell og snakk sammen!

Ta det gradvis. Start med å slutte med smokk i bilen. Når det går fint tar dere den vekk på natta. Kan godt gi premie for dette, min fikk Løveungen og har den fortsatt i senga.

Nattbleie på gutt i den alderen tror jeg er ganske vanlig.

Språket utvikler seg i rykk og napp. Det beste dere kan gjøre er å lese masse bøker og snakke sammen. Det ordner seg!

Det viktigste er at du ikke går og sammenlignermed alle andre. Det gjør vi alt for mye.

Anonymous poster hash: 175f8...9d1

Skrevet

Vel, begge mine har brukt blei til de var rundt3,5 år. Minste bruker smokk enda, er fire om kort tid. jeg bryr meg faktisk ikke om hva alle andre mener om det.

Jeg blir mer stressa av de som drar på tur i skogen og ligger i telt og legger dette ut på face-vi har alle vårt og slite med.

Bare lurer - hva er galt med å telttur i skogen? Eller var det facebook du mente?

Anonymous poster hash: 89549...dba

Skrevet

Det der ordner seg. Stedatteren min har hatt nattbleie helt til nå, 4.5 år gammel. Sluttet med dagbleie for over 1 år siden. Smokken ble vel sluttet med når hun var 3 eller 3.5. Hun snakker enda ikke helt rent, men har vært tidlig ute med det meste annet. Ingenting å stresse med, men jeg forstår deg godt. Har ei jente på 9 mnd nå og føler selv presset i termingruppa, helst skulle ungen gått og tatt baklengs salto nå :P 

Anonymous poster hash: 2a36d...390
Skrevet

Løft blikket ditt litt, nå ....

For det første: Du har et barn. Det er ingen selvfølge. Det er et privilegium å ha barn.

For det andre: Du har et normalt barn og et friskt barn. Det er heller ingen selvfølge. Det finnes mennesker med barn som er kronisk syke. Det finnes mennesker med barn som vil "være barn" hele livet.

Hva så om ham bruker smokk i bilen eller nattbleie? Ikke unormalt i det hele tatt.

Manga barn bruker litt tid på å "snakke rent". Dette retter seg som regel helt selv. Det viktigeste er at han gjør seg forstått.

Jeg strever også veldig med å forstå hva en 3,5-åring skal med å kunne alfabetet, telle til hundre osv. Det lærer de på skolen. Dessuten er dette, hos de aller fleste barn, ren oppramsing - de aner ikke hva de egentlig driver med.

Gled deg over barnet ditt, nyt tiden og blås grundig i hva andre tenker 😊

Skrevet

Sengevætere har det vært "alltid". Min jente på snart 7 år bruker også nattbleie, mens dagbleien forsvant før hun fylte 2 år. På natten er det ikke viljestyrt slik som på dagtid, og da er det fint lite å gjøre enn å ta et valg: Enten bytte sengetøy flere ganger hver natt, eller la barnet sove med bleie til kroppen er moden nok til å slutte. Vår får oppfølging av lege og medisin, men er fortsatt ikke tørr nok til at ta bort bleien (er helt tørr ca 2-3 netter i måneden og nesten tørr ca halvparten).

Anonymous poster hash: 271cb...d67

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette. Om du synes det er så vanskelig at han bruker smokk og bleie, så må du hjelpe han å slutte. Ikke at han MÅ slutte nå, men du kan jo bestemme dette. 

Anonymous poster hash: b5969...60b
Skrevet

Det trenger jo ikke være så offentlig som du sier. Hvorfor skal noen vite at han bruker bleie og smokk?

Dette tror jeg går mest på deg selv og din egen usikkerhet.

Min på 4 bruker også nattbleie forresten.

Skrevet

Bare lurer - hva er galt med å telttur i skogen? Eller var det facebook du mente?

Anonymous poster hash: 89549...dba

Ingenting galt med det. Får bare dårlig samvittighet når jeg ser de som er flinke til å få barna med på tur fordi jeg ikke er det selv. Strekker liksom ikke til føler jeg, selv om jeg har andre gode ting.

Det er liksom så status med tur, frisk luft, skigåing og alt dette her i Norge.

Skrevet

Fokuser mer på dine egne ting. Bestem deg hva som er viktig for deg og hva som ikke er viktig for deg. Også bryr du deg katten i hva andre gjør.

Syns du personlig at det er ille å bruke smokk om natten?

Syns DU nattbleien skal av, eller tenker du at ungen får gå i sin egen fart?

Anbefaler også veldig sterkt å slutte å lese "livsstil-nyheter" i alskens blader, Facebook og andre påtrengende ekspert/meningmann-råd. Det blir man stresset som fy av.

Kutt ut alt nett i to uker, med mindre det er noe humorgreier, ig kjenn etter igjen: hva er viktig for deg?

Anonymous poster hash: 24d8e...2c3

Skrevet

Ingenting galt med det. Får bare dårlig samvittighet når jeg ser de som er flinke til å få barna med på tur fordi jeg ikke er det selv. Strekker liksom ikke til føler jeg, selv om jeg har andre gode ting.

Det er liksom så status med tur, frisk luft, skigåing og alt dette her i Norge.

Slapp av! Husk at for hver person på face som poster en fritidsaktivitet er det 100 som ikke gjør det.

Du tenker litt som min tenåring. Hun vil ha alt det de andre venninnene hennes har. Hun har mange venninner. En av dem får iPad hver år, en annen får ny mobil hver gang hun knuser sin, en av dem får reise på en flott ferie tur, en eller to av dem får ha fest. Hun tenker ikke at ingen av dem får alt det, om du skjønner parallellen.

Anonymous poster hash: 24d8e...2c3

Skrevet

Før var det en offentlig sak, hele familien og bygda kunne oppdra og irettesette barnet. Nå er alt så veldig privat.

Nei, den største forskjellen er at nå irettesettes mødrene i stedet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...