Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Hvis du fikk valget mellom å føde normalt uten mulighet for bedøvelse. Du har da hatt en heftig fødsel fra før som endte i katastrofe snitt. Eller ta planlagt keisersnitt i full narkose, men da må du vente i flere timer før du får sett barnet. Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Det synes jeg egentlig er en uinteressant problemstilling, for jeg nekter å tro at du har blitt gitt disse alternativene. Anonymous poster hash: 19445...a69
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Det synes jeg egentlig er en uinteressant problemstilling, for jeg nekter å tro at du har blitt gitt disse alternativene. Anonymous poster hash: 19445...a69 Å hvorfor mener du det? HI Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ville foretrukket keisersnittet. Det ville jeg uansett hvordan den vaginale forløsningen var, om den så var garantert smertefri. Men det er meg med mitt, ikke deg med ditt. Anonymous poster hash: 69bf3...543
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Det kommer an på hva du mener med "heftig fødsel"? Jeg har selv hatt tøffe fødsler, med sugekopp, med stort blodtap og med revning fra A til Æ, men synes likevel det er å foretrekke fremfor keisersnitt. Men hos meg kommer de tøffe fødslene av at bekkenet mitt er for smalt, så barna blir sittende fast med skuldrene. Endte med varige skader på ene barnet mitt, så yngstebarnet ble tatt med keisersnitt. Så svaret mitt må bli, om den forrige tøffe fødselen var tilfeldig og det ikke er stor sjanse for gjentagelse og evt skade på barnet ville jeg valgt vaginal fødsel uten bedøvelse. Men er det fare for gjentagelse og varige skader på barnet ville jeg valgt snitt. Hadde ikke tatt noen sjanser med barnet mitt, men selv synes jeg en tøff fødsel er bedre enn et snitt. Anonymous poster hash: 5a01b...451
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Det kommer an på hva du mener med "heftig fødsel"? Jeg har selv hatt tøffe fødsler, med sugekopp, med stort blodtap og med revning fra A til Æ, men synes likevel det er å foretrekke fremfor keisersnitt. Men hos meg kommer de tøffe fødslene av at bekkenet mitt er for smalt, så barna blir sittende fast med skuldrene. Endte med varige skader på ene barnet mitt, så yngstebarnet ble tatt med keisersnitt. Så svaret mitt må bli, om den forrige tøffe fødselen var tilfeldig og det ikke er stor sjanse for gjentagelse og evt skade på barnet ville jeg valgt vaginal fødsel uten bedøvelse. Men er det fare for gjentagelse og varige skader på barnet ville jeg valgt snitt. Hadde ikke tatt noen sjanser med barnet mitt, men selv synes jeg en tøff fødsel er bedre enn et snitt. Anonymous poster hash: 5a01b...451 Takk for saklig svar. Fødselen startet med jevne rier, og dro ut i 2 døgn uten pause. Til slutt fikk jeg infeksjon, og baby ble stressa. Det som skremmer meg litt er at jeg ikke har en "plan B" om jeg ikke orker mer smerte siden jeg ikke kan få epidural. Barnet satt fast, men om det vil skje igjen vet man jo ikke. Men det som plager meg mest er at det kan ta mange timer før jeg får sett baby om jeg tar keisersnitt. Samtidig som jeg er redd for at det vil ende opp i snitt alikevel da, men da mer ukontrollerbart. Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Takk for saklig svar. Fødselen startet med jevne rier, og dro ut i 2 døgn uten pause. Til slutt fikk jeg infeksjon, og baby ble stressa. Det som skremmer meg litt er at jeg ikke har en "plan B" om jeg ikke orker mer smerte siden jeg ikke kan få epidural. Barnet satt fast, men om det vil skje igjen vet man jo ikke. Men det som plager meg mest er at det kan ta mange timer før jeg får sett baby om jeg tar keisersnitt. Samtidig som jeg er redd for at det vil ende opp i snitt alikevel da, men da mer ukontrollerbart. Anonymous poster hash: 1b11c...827 Du kan bare få spinal istedet for epidural. Anonymous poster hash: 513fd...8fd
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Jeg ville valgt keisersnitt. Anonymous poster hash: e2b11...aa5
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Du kan bare få spinal istedet for epidural. Anonymous poster hash: 513fd...8fd Nei, kan ikke ha spinal heller. Da hadde jeg ikke trengt å ta keisersnitt i full narkose heller. Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Hvis risiko var lav for komplikasjoner med vaginal fødsel ville jeg gått for det. Epidural har jeg aldri prøvd, men hadde meget god effekt nå sist, med lystgass og akupunktur, så hadde vært fornøyd om jeg kunne fått det! Anonymous poster hash: e3b5b...d0c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Nei, kan ikke ha spinal heller. Da hadde jeg ikke trengt å ta keisersnitt i full narkose heller. Anonymous poster hash: 1b11c...827 Bare av nysgjerrighet. Har jobbet med anestesi i mange år og har aldri opplevd at yngre mennesker ikke kan få hverken spinal eller epidural når det er planlagt på forhånd. Ofte er det jo medisiner pasientene står på som er begrensningen og det er jo i akutte tilfeller. Jeg ville gått for vaginal. Anonymous poster hash: 513fd...8fd
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Bare av nysgjerrighet. Har jobbet med anestesi i mange år og har aldri opplevd at yngre mennesker ikke kan få hverken spinal eller epidural når det er planlagt på forhånd. Ofte er det jo medisiner pasientene står på som er begrensningen og det er jo i akutte tilfeller. Jeg ville gått for vaginal. Anonymous poster hash: 513fd...8fd Man stikkes ikke i ryggen da man er bløder. Det er nationale retningslinjer. I og med at det er en blødersykdom inne i bildet, så vil jo et planlagt keisersnitt føles mer kontrollert. Da kan keisersnitt legges på dager da det er leger som vet hva de driver med. Å som har erfaring på denne typen fødsler. Samtidig som jeg ikke holder ut tanken på å ikke få være med babyen de første timene i livet sitt. Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Man stikkes ikke i ryggen da man er bløder. Det er nationale retningslinjer. I og med at det er en blødersykdom inne i bildet, så vil jo et planlagt keisersnitt føles mer kontrollert. Da kan keisersnitt legges på dager da det er leger som vet hva de driver med. Å som har erfaring på denne typen fødsler. Samtidig som jeg ikke holder ut tanken på å ikke få være med babyen de første timene i livet sitt. Anonymous poster hash: 1b11c...827 De kan ikke stikke deg i ryggen, men de kan skjære opp magen din?? Hørtes rart ut... Anonymous poster hash: 54e1f...f3a
It's all about me Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Har selv hatt ks i narkose og tar det gjerne igjen. Selvfølgelig er ks med spinal hakket bedre, men alt er bedre enn vaginal fødsel uten noe smertelindring. Har prøvd alle alternativene og jeg er ikke i tvil. De timene du er uten babyen merker du ikke da du sover. Da er babyen med pappan og koser seg isteden. Ingen lider nød og tid til å knytte bånd blir det masse av. Eneste aberet med narkose er at du blir veldig trøkt det første døgnet, iallfall ble jeg det.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 De kan ikke stikke deg i ryggen, men de kan skjære opp magen din?? Hørtes rart ut... Anonymous poster hash: 54e1f...f3a Egentlig ikke. I ryggen sitter nervene til hele kroppen. En blødning i ryggmargen vil kunne få mye større konsekvenser enn om man skjærer over mangen. Selv om hverken vaginal eller "å skjære opp magen" er uten forhøyet risiko. Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Man stikkes ikke i ryggen da man er bløder. Det er nationale retningslinjer. I og med at det er en blødersykdom inne i bildet, så vil jo et planlagt keisersnitt føles mer kontrollert. Da kan keisersnitt legges på dager da det er leger som vet hva de driver med. Å som har erfaring på denne typen fødsler. Samtidig som jeg ikke holder ut tanken på å ikke få være med babyen de første timene i livet sitt. Anonymous poster hash: 1b11c...827 Hør med riksen der kan de gi evt deg spinal/epidural ved keisersnitt eller fødsel. De gir faktor først. Det ville de vel gjøre før ks og? Verdt å undersøke hvertfall. Anonymous poster hash: 513fd...8fd
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 De kan ikke stikke deg i ryggen, men de kan skjære opp magen din?? Hørtes rart ut... Anonymous poster hash: 54e1f...f3a Jeg kan ikke så mye om dette, men vil tro risikoen er større om det blir blødning mot cerebrospinalvæsken enn andre steder hvor man lettere kan kontrollere blødningene. Anonymous poster hash: 13d8b...76f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 Egentlig ikke. I ryggen sitter nervene til hele kroppen. En blødning i ryggmargen vil kunne få mye større konsekvenser enn om man skjærer over mangen. Selv om hverken vaginal eller "å skjære opp magen" er uten forhøyet risiko. Anonymous poster hash: 1b11c...827 Okey, jeg har ikke peiling jeg, syntes bare det hørtes rart ut... Har selv hatt planlagt KS med spinal-bedøvelse på Riksen, og hadde i ditt tilfelle valgt KS i narkose fremfor vaginal fødsel uten bedøvelse. Anonymous poster hash: 54e1f...f3a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Vi mødre imellom👍 Anonymous poster hash: 57e5b...0eb
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Hi, jeg ville bedt om en ny samtale om dette, ev. undersøkt på Riksen slik anonym over skriver om. Jeg synes det er vanskelig situasjon å sette seg inn i, ingen av alternativene er jo risikofrie. Jeg ville nok ha bedt om enda en medisinsk mening og spurt legene hva de mener er best, og deretter kjent på hva jeg følte på selv. Om jeg ser bort fra din risiko så ville jeg gjort det meste for å slippe ks. Både for egen del og for barnets del. Jeg vil tro at de, når de vet om diagnosen din, vil være i beredskap for et ev. hastesnitt. Tror jeg ville hørt hva alternativene er der, hvordan de vurderer risikoen for at dette svangerskapet kan ende i hastesnitt osv. Hvis jeg fikk vite at det ikke var økt risiko for at dette svangerskapet skal ende i hastesnitt kan det hende jeg ville satset på å føde vaginalt - men som sagt, veldig vanskelig å synse om siden det er så mye som spiller inn i din situasjon. Uansett - masse lykke til Ps... når valget er tatt, stå for det og stol fullt og helt på at det er det riktige for deg, og at du og babyen vil få riktig behandling underveis og etterpå uansett. Anonymous poster hash: 13d8b...76f
amandine Skrevet 5. juli 2016 #21 Skrevet 5. juli 2016 Og jeg hadde aldri valgt KS om jeg hadde mulighet for noe annet. Den lukten, den opplevelsen, det første blikket, jeg ville ikke gått glipp av det om jeg kunne velge.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #22 Skrevet 5. juli 2016 Oi det hørtes skummelt ut. Da endrer jeg svaret mitt til at jeg ville gjort det legene sa innebar lavest risiko. Anonymous poster hash: e2b11...aa5
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #23 Skrevet 5. juli 2016 Jeg kan ikke så mye om dette, men vil tro risikoen er større om det blir blødning mot cerebrospinalvæsken enn andre steder hvor man lettere kan kontrollere blødningene. Anonymous poster hash: 13d8b...76f Helt riktig Anonymous poster hash: 1b11c...827
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #24 Skrevet 5. juli 2016 Hør med riksen der kan de gi evt deg spinal/epidural ved keisersnitt eller fødsel. De gir faktor først. Det ville de vel gjøre før ks og? Verdt å undersøke hvertfall. Anonymous poster hash: 513fd...8fd De vil gi faktor uansett. Men de setter ikke spinal/epidural uansett. De setter ikke under fødsel da kroppen reagerer veldig uforutsigbart på fødsel siden den er i "en krise". Jeg kan ikke alt rundt det, men det er gjort helt klart for meg at stikk i ryggen er helt uaktuelt for meg. Anonymous poster hash: 1b11c...827
Gjest Antarctica Skrevet 5. juli 2016 #25 Skrevet 5. juli 2016 Huff. Tror jeg hadde bedt legene velge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå