Gå til innhold

Praksis barnevernspedagog.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommende studieår skal jeg ut i praksis. Vi har ikke fått bekreftet sted enda, men det står mellom bufetat, barnevernet, familievernkontor og skoler. Noen som vil bidra med litt erfaringer?:) Er veldig spent på det meste egentlig. Det er gitt lite informasjon, får dette ved studiestart.

Hvor hadde du praksis? Hvordan var dagene? Arbeidet du hver dag? Utfordringer?:))

Anonymous poster hash: 74f08...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnvernet 

Anonymous poster hash: f4002...83a
Skrevet

Hvilket studieår er du i?

Anonymous poster hash: 42457...e17

Skrevet

Anbefaler barneverntjenesten. Er sjokk å komme ut i den jobben uten å ha praksis fra den først.

Anonymous poster hash: 3f001...fd0

Skrevet

Jeg er veileder for studenter i praksis der jeg jobber, kommunal barneverntjeneste.

De er på praksisstedet fire dager i uka, har en lesedag. Opplegget varierer litt; vi har både første- og tredjeårsstudenter, sistnevnte får delta mer aktivt. Men stort sett er de med på det meste: klientmøter, hjemmebesøk, samtaler med barn osv. Vi ser selvsagt an studenten og dennes utvikling, men i hvert fall for tredjeårsstudentene forventer jeg at de i løpet av praksisperioden skal lede møter, holde selvstendige samtaler (sammen med veileder, selvsagt) og kunne gjøre skriftlige rutineoppgaver. Vi har stort sett veiledning ukentlig, samt oppfordrer til å ha gruppesamtaler seg i mellom - vi har alltid flere studenter samtidig.

Modenheten - og alderen - til studentene vi mottar varierer veldig. Noen har aldri hatt noe i nærheten av en ordinær jobb, og får ofte en litt sjokkartet opplevelse bare av å skulle være på jobb klokken åtte hver dag. Andre har vært i arbeidslivet lenge og tar utdannelse i voksen alder. Det er veldig forskjellig hvordan de opplever praksisen, men jeg har aldri hørt noen beskrive den som lite nyttig eller uinteressant. ;-)

Anonymous poster hash: a9312...3f0
Skrevet

Hvilket studieår er du i?

Anonymous poster hash: 42457...e17

Begynner på 3.året:)

Skrevet

Jeg er veileder for studenter i praksis der jeg jobber, kommunal barneverntjeneste.

De er på praksisstedet fire dager i uka, har en lesedag. Opplegget varierer litt; vi har både første- og tredjeårsstudenter, sistnevnte får delta mer aktivt. Men stort sett er de med på det meste: klientmøter, hjemmebesøk, samtaler med barn osv. Vi ser selvsagt an studenten og dennes utvikling, men i hvert fall for tredjeårsstudentene forventer jeg at de i løpet av praksisperioden skal lede møter, holde selvstendige samtaler (sammen med veileder, selvsagt) og kunne gjøre skriftlige rutineoppgaver. Vi har stort sett veiledning ukentlig, samt oppfordrer til å ha gruppesamtaler seg i mellom - vi har alltid flere studenter samtidig.

Modenheten - og alderen - til studentene vi mottar varierer veldig. Noen har aldri hatt noe i nærheten av en ordinær jobb, og får ofte en litt sjokkartet opplevelse bare av å skulle være på jobb klokken åtte hver dag. Andre har vært i arbeidslivet lenge og tar utdannelse i voksen alder. Det er veldig forskjellig hvordan de opplever praksisen, men jeg har aldri hørt noen beskrive den som lite nyttig eller uinteressant. ;-)

Anonymous poster hash: a9312...3f0

Tusen takk for flott svar:)

Er nok barneverntjenesten jeg ønsker praksis hos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...