Gå til innhold

Når folk ber om slankeråd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg.

Har noen overvektige venninner som naturligvis ber om tips.

Min slankemetode er MASSE trening og sunt kosthold. Jeg elsker mat og å spise meg mett. Selvsagt har jeg ikke fråtset i brus og søtsaker og på lørdager har jeg feks kost meg med litt nøtter og èn sjokoladebit. Ellers har jeg spist det familien har spist. Litt mindre saus og mer grønnsaker. Jeg har ikke telt kalorier men siden jeg har forbrent 5-600 kalorier hver dag på trening så har jeg selvsagt klart å gå i underskudd hver dag.

Når venninner ber om råd så forteller jeg dette at trening har vært MIN suksessnøkkel. De sier at de ikke kan trene pga dårlig kropp eller ikke tid. Greit nok, men jeg sier da at siden trening har vært min løsning samt bruke sunn fornuft har jeg lite råd å komme med. Èn venninne er nå sur fordi jeg ikke vil dele mattips med henne. Som jeg sa jeg har ikke gjort noen konkrete grep, bruk hodet er mitt motto.

Blir helt oppgitt, de ber om råd, jeg sier hva JEG gjør, trening passer ikke de og så blir de sure fordi jeg ikke har en "magisk" oppskrift som bare jeg kan og vil dele.

Er det så vanskelig å forstå at skal du ned i vekt må du gå med kaloriunderskudd hver dag?

Har mest lyst til å være litt ufin tilbake.

Jeg har gitt deg oppskriften min men den passer ikke deg, da kan jeg ikke hjelpe deg.

Blir så sur når folk ikke evner å bruke hodet selv.

Dagens hjertesukk bare.

Anonymous poster hash: c6f27...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forståelig! Virker som de ikke vil forstå.

(Tror det er veldig mange der ute som kunne trent, men som gjemmer seg bak en eller annen dårlig unnskyldning. Trening ER vondt, men det er ikke noe å være redd for)

Skrevet

Men du kan jo være litt konkret da, si hva du vanligvis spiser på en dag f.eks 

Istedenfor å si at om du ikke vil trene like mye som meg kan jeg ikke hjelpe deg, så kan du si at jeg har kuttet ut alt sukker og søtt, spiser 4 måltider om dagen med vanlig norsk mat e.l.

Anonymous poster hash: fb1d5...a34
Skrevet

Men du kan jo være litt konkret da, si hva du vanligvis spiser på en dag f.eks

Istedenfor å si at om du ikke vil trene like mye som meg kan jeg ikke hjelpe deg, så kan du si at jeg har kuttet ut alt sukker og søtt, spiser 4 måltider om dagen med vanlig norsk mat e.l.

Anonymous poster hash: fb1d5...a34

Jeg har ingen fasit. Selvsagt har jeg sagt det med søtsaker og mindre saus og mer grønnsaker, men det er det eneste konkrete.

Siden jeg ikke teller kalorier og spiser den samme hverdagsmaten som alltid så har jeg lite å tilføye liksom.

Alle vet feks at grovbrød er bedre enn loff, skal du ha taco på fredag så mest salat og en smak av kjøtt og ost. Skal jeg være nødt til å forklare ned i minste detalj at der mannen spiser to øser bearnaise spiser jeg 1/2 øse?

Jeg aner faktisk ikke kaloriinnhold i noe mat omtrent, det blir for strevsomt for meg personlig å vite slik. Jeg vet at kokt skinke er bedre enn salami og det tror jeg alle vet.

Det er liksom på det nivået jeg har drevet. Hva har jeg i kjøleskapet, da velger jeg det som er sunnest. 😊

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor noen skal bli sure fordi du ikke deler mattips. Du har jo delt mattips, ditt tips er å spise som vanlig, men litt mindre saus, mer grønnsaker, ikke godterier. 

Anonymous poster hash: 4b0c2...06d
Skrevet

(Tror det er veldig mange der ute som kunne trent, men som gjemmer seg bak en eller annen dårlig unnskyldning. Trening ER vondt, men det er ikke noe å være redd for)

Ja folk vil ofte ha råd som ikke koster noe innsats.

Faktum er at du må slite for å gå ned i vekt. Enten et superstrengt kosthold eller ikke fullt så strengt men da masse trening.

Det finnes ingen magisk rotgrønnsak fra Kina du kan spise hver kveld kl 22:05 og vips har du gått ned 20 kg.

Skrevet

Ja folk vil ofte ha råd som ikke koster noe innsats.

Faktum er at du må slite for å gå ned i vekt. Enten et superstrengt kosthold eller ikke fullt så strengt men da masse trening.

Det finnes ingen magisk rotgrønnsak fra Kina du kan spise hver kveld kl 22:05 og vips har du gått ned 20 kg.

Ikke sant! Jeg blir så irritert når folk kommenterer at jeg kan spise så mye (de ser tydeligvis ikke at det er 90% grønnsaker) og at jeg er så "heldig" som er så slank. Har ikke noe med heldig å gjøre i det hele tatt, det er hardt, vondt arbeid flere timer i uken, og å nekte seg selv utskeielser i tide og utide.

Skrevet

Ikke sant! Jeg blir så irritert når folk kommenterer at jeg kan spise så mye (de ser tydeligvis ikke at det er 90% grønnsaker) og at jeg er så "heldig" som er så slank. Har ikke noe med heldig å gjøre i det hele tatt, det er hardt, vondt arbeid flere timer i uken, og å nekte seg selv utskeielser i tide og utide.

Jeg også spiser masse, for jeg elsker mat.

Jentene på jobb skjønner ikke at jeg klarer opprettholde vekta. Jeg spiser en STOR grønn salat til lunsj hver dag og to brødskiver eller en varmrett ved siden.

Jeg spiser frukt kl ni og kl to og kanskje litt mandler eller havregrøt.

Jeg spiser en tynn flis kake om vi har det på jobb og koser meg med den lille biten.

Salat er sunt om du ikke halvparten er fetaost og dressing liksom.

Ikke for det, jeg har ofte fetaost i salaten men da tar jeg fire/fem terninger som jeg igjen deler i mindre biter, da varer den lengre. 😊

Skrevet

No

For noen kan trening være skadelig. Jeg hadde alvorlig astma lenge, med opptil 10-12 anfall per dag. Havnet på legevakta titt og ofte. Og fikk forbud hos legen mot å gå i trapper og trene. Nå har jeg medisin som funker slik at jeg er anfallsfri, og jeg trener det jeg klarer, øker gradvis intensitet for å ikke sprenge lungene. Eller så får jo mange slankere tunnelsyn og tror at man har mirakelkur. Jeg har også gått ned (ikke overvektig, BMI på 24,5 som utgangspunkt, men mye jeg ville ha vekk) ved å begrense coladrikkingen og isspisingen til helgene, ta mindre porsjoner, lage mer mat fra bunn, drikke mer vann og trene. Kan heller ikke gi konkrete mattips til noen, for jeg spiser både taco, pizza, fisk, kjøtt, karbohydrater og grønnsaker/frukt. De jeg kjenner som har gått på pulverdiett, suppediett og lignende sprekker hver gang og er tilbake til utgangspunktet. Sånn jojo-slanking, så kurer funker ikke.

Anonymous poster hash: 27762...178
Skrevet

No

For noen kan trening være skadelig. Jeg hadde alvorlig astma lenge, med opptil 10-12 anfall per dag. Havnet på legevakta titt og ofte. Og fikk forbud hos legen mot å gå i trapper og trene. Nå har jeg medisin som funker slik at jeg er anfallsfri, og jeg trener det jeg klarer, øker gradvis intensitet for å ikke sprenge lungene. Eller så får jo mange slankere tunnelsyn og tror at man har mirakelkur. Jeg har også gått ned (ikke overvektig, BMI på 24,5 som utgangspunkt, men mye jeg ville ha vekk) ved å begrense coladrikkingen og isspisingen til helgene, ta mindre porsjoner, lage mer mat fra bunn, drikke mer vann og trene. Kan heller ikke gi konkrete mattips til noen, for jeg spiser både taco, pizza, fisk, kjøtt, karbohydrater og grønnsaker/frukt. De jeg kjenner som har gått på pulverdiett, suppediett og lignende sprekker hver gang og er tilbake til utgangspunktet. Sånn jojo-slanking, så kurer funker ikke.

Nå sa hun veldig mange, ikke alle.

Skrevet

Hehe, jeg var faktisk heldig som var slank selv om jeg spiste masse dritt før. Veide 50 kilo med høyde på 168 cm, selv om jeg åt hele dagen, drakk cola hver dag, spiste masse is. Har ei svigerinne som har cola som eneste tørstedrikk og er tynn som ei flis. Men nå som jeg har fått fire barn må jeg trene og passe inntaket, mens svigerinna har fått 3 og kan fortsette å fråtse :)

Skrevet

Hehe, jeg var faktisk heldig som var slank selv om jeg spiste masse dritt før. Veide 50 kilo med høyde på 168 cm, selv om jeg åt hele dagen, drakk cola hver dag, spiste masse is. Har ei svigerinne som har cola som eneste tørstedrikk og er tynn som ei flis. Men nå som jeg har fått fire barn må jeg trene og passe inntaket, mens svigerinna har fått 3 og kan fortsette å fråtse :)

Jada, kjenner flere som erstatter mat med dritt, og fortsatt er tynne, men jeg er ikke slank fordi jeg er heldig med noe som helst, det er hardt arbeid. De som sier slikt tar påfallende ofte heisen.

Skrevet

Mange "blir blendet" av at slanking er 80% mat og 20% trening.....Har selv gått ned i vekt litt som deg. Endret kostholdet til å bli mer fornuftig, men fortsatt "vanlig":...Ikke sultet meg, men passet på å bli "passe mett";- og utskeielser bare til helga,- eller ved spesielle anledninger. Har som deg trent. Trener nå masse, og elsker det. Jogging er livet,- men må dessverre begynne å spe på med mer og mer styrketrening pga sliten kontorkropp som krever litt mer oppbygging.. Men det går,- må finne det som passer meg der også,- så blir det bra!!!

Alle tror vektnedgang innebærer lite og sunne mat og dermed  kaloriunderskudd fra mat,- jeg som deg,- har nok skaffet meg det største kaloriunderskuddet ved trening,- og ikke spart så mye med kosthold,- rett og slett fordi jeg ikke hadde enormt mye å ta tak i !!!

Tror folk vil høre om et enkelt kosthold, man kan overta og rase ned i vekt. De ser sikkert at du kan skeie ut i matveien,- men tenker ikke på at det ikke er så ofte kanskje, de ser at du spiser det samme som "alle andre",- men ikke at du har litt mindre saus/Uten saus og velger grønnsaker fremfor bakt potet eller pommesfrites.... At du drikker vann,- ikke brus,- og alltid velger svart kaffe,- ikke kaffe latte (bare som eksempler) og fortsatt "raser" du ned.. De tenker da at dette må de da selvsagt klare de også,- og blir skuffet når sannheten ikke er å fortsette som før,- i bare litt mindre grad::: Men at "offer" må til,- i den grad jogging (for min del) kan sees på som offer! Det er jo deilig!

Og ja,- trening GJØR vondt. Den første kilometeren, som er oppvarming, er ALLTID litt slitsom og vond, min kontorkropp må "brytes opp",- før den fungerer og pusterytmen er fin. Styrketrening er også vondt,- og enda verre etterpå,- om det er lenge mellom... Men det er gode og konstruktive smerter. Og har selv nylig erfart at trening fikk bort ryggvondt grunnet flere måneder med daglig overtid og ekstra "avslutningsstress" før sommerferien.. En liten, rolig joggetur om dag,- litt stryke til overkropp og god uttøying av rygg,- etter tre dager var ryggen merkbart bedre,- og vil tro at om et par dager til er alt bort....  Mange vondter er på grunn av overvekt,- og vil bli bedre ved trening og vektnedgang,- det er fåtallet som fikk vondter først,- så overvekt.... Har "tatt mange" på akkurat den... Først har de "alltid slitt med overvekt".... Ut i samtalen så kan jeg få frem at de siste årene vil de gjøre noe,- men de fikk vondt rygg/hofte/kne/legger etter en stund,- så de måtte slutte. Altså,- overvekten hadde vært der lenge før vondter. Men når trening kommer som et redskap til vektnedgang,- så er vondtene årsak til overvekt og inaktivitet......

Gratulere med vektnedgang HI! Fortsett sunn og aktiv livsstil,- slutt og bry deg så mye om andres meninger om DITT liv,- og kos deg :)

Anonymous poster hash: 49528...75a
Skrevet

Mange "blir blendet" av at slanking er 80% mat og 20% trening.....Har selv gått ned i vekt litt som deg. Endret kostholdet til å bli mer fornuftig, men fortsatt "vanlig":...Ikke sultet meg, men passet på å bli "passe mett";- og utskeielser bare til helga,- eller ved spesielle anledninger. Har som deg trent. Trener nå masse, og elsker det. Jogging er livet,- men må dessverre begynne å spe på med mer og mer styrketrening pga sliten kontorkropp som krever litt mer oppbygging.. Men det går,- må finne det som passer meg der også,- så blir det bra!!!

Alle tror vektnedgang innebærer lite og sunne mat og dermed kaloriunderskudd fra mat,- jeg som deg,- har nok skaffet meg det største kaloriunderskuddet ved trening,- og ikke spart så mye med kosthold,- rett og slett fordi jeg ikke hadde enormt mye å ta tak i !!!

Tror folk vil høre om et enkelt kosthold, man kan overta og rase ned i vekt. De ser sikkert at du kan skeie ut i matveien,- men tenker ikke på at det ikke er så ofte kanskje, de ser at du spiser det samme som "alle andre",- men ikke at du har litt mindre saus/Uten saus og velger grønnsaker fremfor bakt potet eller pommesfrites.... At du drikker vann,- ikke brus,- og alltid velger svart kaffe,- ikke kaffe latte (bare som eksempler) og fortsatt "raser" du ned.. De tenker da at dette må de da selvsagt klare de også,- og blir skuffet når sannheten ikke er å fortsette som før,- i bare litt mindre grad::: Men at "offer" må til,- i den grad jogging (for min del) kan sees på som offer! Det er jo deilig!

Og ja,- trening GJØR vondt. Den første kilometeren, som er oppvarming, er ALLTID litt slitsom og vond, min kontorkropp må "brytes opp",- før den fungerer og pusterytmen er fin. Styrketrening er også vondt,- og enda verre etterpå,- om det er lenge mellom... Men det er gode og konstruktive smerter. Og har selv nylig erfart at trening fikk bort ryggvondt grunnet flere måneder med daglig overtid og ekstra "avslutningsstress" før sommerferien.. En liten, rolig joggetur om dag,- litt stryke til overkropp og god uttøying av rygg,- etter tre dager var ryggen merkbart bedre,- og vil tro at om et par dager til er alt bort.... Mange vondter er på grunn av overvekt,- og vil bli bedre ved trening og vektnedgang,- det er fåtallet som fikk vondter først,- så overvekt.... Har "tatt mange" på akkurat den... Først har de "alltid slitt med overvekt".... Ut i samtalen så kan jeg få frem at de siste årene vil de gjøre noe,- men de fikk vondt rygg/hofte/kne/legger etter en stund,- så de måtte slutte. Altså,- overvekten hadde vært der lenge før vondter. Men når trening kommer som et redskap til vektnedgang,- så er vondtene årsak til overvekt og inaktivitet......

Gratulere med vektnedgang HI! Fortsett sunn og aktiv livsstil,- slutt og bry deg så mye om andres meninger om DITT liv,- og kos deg :)

Anonymous poster hash: 49528...75a

Jepp. De ser meg ikke på trening. Jeg også løper. Mest i skogen og BRATTE bakker. Tømmer meg fullstendig.

Nå er ungene så store at de kan være hjemme når jeg trener eller bli med på sykkel og få "trene mamma"

De er nådeløse, løp fortere, løp den bakken èn gang til. Jeg liker å bli piska av ungene. De er faktisk flinke å motivere og jeg tar meg skikkelig ut.

Jeg trener ikke styrke men trener planke, armhevinger og situps. Ungene ligger da ofte på meg, eller utfordrer meg med å prøve å dytte meg ned igjen.

Angående maten så er det jo slik du sier. De ser jeg unner meg det gode men glemmer å se porsjoner og mengdeforhold.

Og jeg unner meg faktisk en latte. Det er det eneste jeg ikke har kuttet ut. 😊 Nå har jeg melkeintoleranse da så bruker soya. Aner faktisk ikke om det er sunnere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...