Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg må begynne med å fortelle at jeg er syk - på aap. Noe av det verste er den totale utmattelsen (dog ikke me-total). Jeg er så trøtt absolutt hele tiden og har i år gruet meg til ferien, både hjemme og å reise, fordi jeg egentlig virkelig ikke har energi verken til å finne på noe med barna eller å dra noe sted. Uansett. Disse dagene som vi er hjemme og ikke skal noe spesielt, når "bør" jeg stå opp? Jeg skal krabbe ut av senga nå snart, selv om det føles umulig. Barna er forøvrig 12 og 10 år gamle. Og en annen ting som bør legges til er at begge barna også har vært endel langtidssyke. Pr idag er det sånn at eldste sliter som meg med energinivået og yngste utredes for migrene og andre forstyrrelser i nervesystemet. Så rolige dager gagner i grunn dem også. Men rolige dager trenger jo ikke bety at jeg sover til kl 10.30. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 52a3c...1a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 10.30 er helt greit. Virker jomsom du trenger det. Det er vel bedre at du er litt opplagt resten av dagen. Anonymous poster hash: 2b5ef...5a9
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er en av dem som lar barna være litt lenger oppe i ferier, men ikke så lenge at hele døgnet blir forskjøvet. Det betyr også at de ikke sover så lenge om morningen de heller (til ca 7.30-8.30) og da synes jeg at jeg bør stå opp i 9-9.30-tiden senest. Her er barna 7, 9, 12 og 14 år. De klarer seg fint selv i noen timer, men greit å komme litt i gang med dagen selv om vi alle har veldig slappe morgninger Anonymous poster hash: c7e3b...674
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Jeg tenker at det må du vurdere. Mannen og jeg jobber fortsatt, mens ti- og tolvåringen er alene hjemme. De er store nok til å fikse seg selv. Dersom du trenger å sove for så å få en bedre dag synes jeg du skal gjøre det med god samvittighet. Det er i alle fall bedre enn å kreke seg for tidlig ut av sengen hvis resten av dagen da blir ødelagt. Heller noen gode timer sammen enn en lang og tung dag. Anonymous poster hash: c01ba...e74
Gjest Antarctica Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Sov så lenge du trenger det og så lenge som det går an uten at noen andre trenger deg? Hvorfor skal du pine deg opp for "syns skyld"?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Synes faktisk du burde opp til 09.30. Starte dagen med ungene, og "sette dem igang". Er vel en viss fare for at ungene bruker den tiden du sover til å se på skjerm, og det synes jeg ikke noe om når det foregår på timesvis. Synes det er mer innafor at du tar deg en hvil senere på dagen, enn at du sover til langt utpå formiddagen. Min mening. Anonymous poster hash: a6b8c...726
frk Nilsen Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Ungene kan jo vekke deg om det er noe, det er jo ikke akkurat som du er ute av huset. Er det ikke bedre at du står opp litt senere og er mer uthvilt?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Hvis det er en far eller en annen voksen til stede som kan stå opp og ta seg av ungene kan du jo sove rundt forsiden del, men om du er alene bør du opp senest en time etter at ungene våkner. Anonymous poster hash: 930de...1c5
MammantilNurket Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jeg har ferie nå. I går sov jeg til halv tolv (!) Kjæresten sto opp med Herr Sønn da de skal på jobb og i barnehage. I dag sto jeg opp rundt kl.08.00. Hadde MA for litt siden og er fortsatt kjemperedusert - nå ligger jeg flatt ut på sofaen. Orker ingenting, ikke lyst på mat. Har drukket litt kaffe og Cola Zero+en halv Snickers (!!). Jeg bør gå i dusjen, men orker ikke. Ser ut som et takras: håret står til alle kanter, null sminke, neglene har avskallet lakk og i det hele tatt ... :/ Sov lenge med god samvittighet, du Endret 5. juli 2016 av MammantilNurket
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Når står barna opp? Jeg fant ikke noe om det i innlegget ditt. Jeg har ME og trenger også endel søvn. Barna er 11 og 8 1/2 år. 11 åringen står opp i 9 - 9.30 tiden og 8 åringen i 10 - 10.30 tiden. Jeg står opp i 10 - 10.30 tiden. Det hender den blir 11 en sjelden gang.
Gjest Antarctica Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Synes faktisk du burde opp til 09.30. Starte dagen med ungene, og "sette dem igang". Er vel en viss fare for at ungene bruker den tiden du sover til å se på skjerm, og det synes jeg ikke noe om når det foregår på timesvis. Synes det er mer innafor at du tar deg en hvil senere på dagen, enn at du sover til langt utpå formiddagen. Min mening. Anonymous poster hash: a6b8c...726 Hvorfor er det bedre å sove senere på dagen? Da kan jo ungene sette seg og spille da, da?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Det er tydeligvis noe i det at langtidssykdom går i arv? Kanskje dere alle tre bør komme dere opp om morgenen og få litt ut av dagen? Man får jo lett "problemer med energinivået" hvis man sover hele dagen og aldri gjør noe. Jo mer man gjør, jo mer energi og glede får man, innenfor rimelighetens grenser selvsagt! Anonymous poster hash: 7a03d...7eb
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har ferie nå. I går sov jeg til halv tolv (!) Kjæresten sto opp med Herr Sønn da de skal på jobb og i barnehage. I dag sto jeg opp rundt kl.08.00. Hadde MA for litt siden og er fortsatt kjemperedusert - nå ligger jeg flatt ut på sofaen. Orker ingenting, ikke lyst på mat. Har drukket litt kaffe og Cola Zero+en halv Snickers (!!). Jeg bør gå i dusjen, men orker ikke. Ser ut som et takras: håret står til alle kanter, null sminke, neglene har avskallet lakk og i det hele tatt ... :/ Sov lenge med god samvittighet, du Litt sunnere mat hjelper nok på takrasfølelsen. 😉 Anonymous poster hash: 8e958...8af
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Her i huset er ingen av oss syke. Vi sover likevel lenge, jeg står opp ca 10.00 og vekker barna (7 og 10 år). Herlig med ferie 😊 Anonymous poster hash: 90e6c...ad1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Så lenge du trenger det!! Jeg er halvveis på AAP og jobber et par dager i uken. Alle fridagene er jeg nødt til å sove ut, og det blir gjerne til 12-tiden. Jeg har funnet ut at det er det som må til for at jeg skal fungere og føle meg bra. Nok søvn, null stress (både fysisk og psykisk) og et strengt kosthold. Om jeg passer på disse tingene klarer jeg å fungere som et friskt menneske. Hvis jeg ikke passer på dette blir jeg totalt utmattet og med smerter i hele kroppen. Har diagnosen ME. Føl på hva kroppen din trenger, og legg til side all eventuell dårlige samvittighet. Hilsen en som har vært "syk" i snart 4 år, men som endelig det siste året klarte å vise hensyn til kroppen. ❤️ Anonymous poster hash: 04015...a30
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Synes faktisk du burde opp til 09.30. Starte dagen med ungene, og "sette dem igang". Er vel en viss fare for at ungene bruker den tiden du sover til å se på skjerm, og det synes jeg ikke noe om når det foregår på timesvis. Synes det er mer innafor at du tar deg en hvil senere på dagen, enn at du sover til langt utpå formiddagen. Min mening. Anonymous poster hash: a6b8c...726 Det hadde ikke fungert hos meg. Regner med du er frisk som en fisk og dermed ikke trenger ta hensyn til kroppen din som HI må. Nei HI, det er så utrolig viktig at du lytter til kroppen din!!! Hvis ikke kommer du aldri til å bli frisk!! Tro meg! Anonymous poster hash: 04015...a30
MammantilNurket Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 Litt sunnere mat hjelper nok på takrasfølelsen. 😉 Anonymous poster hash: 8e958...8af Tror egentlig mat i seg selv vil hjelpe Fant nå en pakke røkelaks i kjøleskapet, så nå blir det laks og eggerøre m/litt gressløk til brunch
Ylva og Mathilde Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 Tenker at det hadde nok vært litt sunnere for deg å komme deg i seng og sove før klokken 22 (hvis du ikke allerede gjør det), ikke at jeg klarer det selv, helt avhengig av alenetid etter at barn er lagt, men gunstig hvis man får det til. Men, med det sagt, ligger jeg gjerne til 11:30-12:30 selv (oppe og henter meg litt kaffe), når jeg kan, selv om yngste har vært oppe siden 7. Jeg står opp ett sted mellom 5:45-7:30 på hverdagene (også når jeg jobber helg), står oppreist hele dagen på jobb, fikser fritidsaktiviteter, mat og hus, trener hyppig og har kroniske smerter i hele kroppen. At jeg da ligger som et slakt de 2-4 dagene i måneden jeg kan, det får bare være.
Gjest Antarctica Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Det er tydeligvis noe i det at langtidssykdom går i arv? Kanskje dere alle tre bør komme dere opp om morgenen og få litt ut av dagen? Man får jo lett "problemer med energinivået" hvis man sover hele dagen og aldri gjør noe. Jo mer man gjør, jo mer energi og glede får man, innenfor rimelighetens grenser selvsagt! Anonymous poster hash: 7a03d...7eb Et råd som gjelder for friske folk. Det er sunt å jogge også, men du råder ikke folk med beinbrudd til å gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Synes 1030 er helt ok jeg. Barna får en rolig start og du får en rolig start Håper du tar deg noen pauser i løpet av dagen også, slik at du jevnt over får hentet litt energi mellom hver gang du bruker energi. Og ift noen av svarene du har fått her så synes jeg ikke du skal ta til deg alt, for det er tydelig mennesker som ikke vet hva det vil si å være utmattet. Anonymous poster hash: 06061...78e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2016 #21 Skrevet 5. juli 2016 Det er tydeligvis noe i det at langtidssykdom går i arv? Kanskje dere alle tre bør komme dere opp om morgenen og få litt ut av dagen? Man får jo lett "problemer med energinivået" hvis man sover hele dagen og aldri gjør noe. Jo mer man gjør, jo mer energi og glede får man, innenfor rimelighetens grenser selvsagt! Anonymous poster hash: 7a03d...7eb Jeg skjønner at det ser sånn ut. Men barna mine har vært friske som fisker frem til for hhv 9 og ca 3 mnd siden. Så hele det siste halvåret har vært fullstendig unntakstilstand her i familien. Med eldste var det borreliose, han er derimot veldig mye bedre nå. Yngste fikk en alvorlig lungebetennelse og har etter det ikke kommet seg. Så det er helt ulike ting hos oss alle og vi har tidligere vært en familie preget av så og si null sykdom. For to år siden gikk jeg på skole, jobbet 75% og var alene med barn. Så det er som sagt nytt. Barna våkner mellom 8.30-9.00 oftest. Samboeren jobber, så de er alene til jeg står opp. Jeg merket derimot idag at det nok er bedre om jeg får til å starte dagen tidligere. Det var ikke helt optimalt å spise frokost kl 12 nesten (fordi ting tar tid selv etter jeg står opp). Svarer på resten av innleggene etterpå. Hi. Anonymous poster hash: 52a3c...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå