Gå til innhold

Jøss, imponerende passlige barn, haha!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en del snakk om barn og vekt og overvekt og blinde foreldre, og nå fikk jeg plutselig en mulighet til å sjekke ungene her. Ungene mine er så store at de ikke går til HS noe ofte lenger, så da vet man jo ikke helt hvor de ligger an heller bortsett fra det man ser, og jeg har selv synes de så passe ut, men for alt jeg vet kan jeg jo være en av disse blinde foreldrene.

Nå var det imidlertidtig sånn at alle ungene (fire stykk, 7-14 år) måtte veie seg for noen dager siden i forbindelse med noen redningsvester og i går måtte jeg ha alle med ene til legen fordi vi skulle videre til noe etterpå. Der hadde de en sånn greie som måler høyde og ungene ville gjerne måle seg. Dermed fikk jeg plutselig både målt og veid alle sammen.

Så nå var jeg inne og sjekket på percentilskjemaet og tre av ungene ligger 100% på midten av vekt i forhold til høyde, de kunne faktisk ikke vært mer gjennomsnittlig og passe. Det siste barnet lå midt i mellom helt på snittet og streken over, men han har også en mer kompakt og muskuløs kroppsbygning enn de andre, så det var ikke så overraskende. Ungene er ikke gjennomsnittlig store ellers, to er den del høyere enn snittet, en omtrent midt på og en en del lavere, men vekt i forhold til høyde var da altså ganske så perfekt.

Har dere oversikt over deres barn? Jeg synes det er litt rart egentlig at det er så lite oppfølgning på større barn, spesielt i alderen 10-14 når mange av dem begynner å endre kroppsform, vaner osv.

Anonymous poster hash: 29cbe...5ba
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Til lykke med å ha barn som er skikkelig midt på treet!

Skrevet

Ja, syns også det er forholdsvis lite oppfølging på dette. Jeg har ei jenta på 9 som er endel mindre enn sine jevnaldrene (skrev innlegg om dette litt tidligere), og man tenker jo ikke så mye over det før man ser forskjell i sko og klesstrl. Hun har alltid vært endel under gjennomsnittet. Var helt gjennomsnittlig ved fødsel, og så stoppet det liksom opp. Var på ukentlige vekt og høydekontroller med henne da hun var ca 6 mnd til rundt året + på kontroll på sykehuset pga de ville sjekke henne for allergier, om hun manglet noe og ta røntgen av hånden. Alt var heldigvis normalt og hun er helt på høyde (he he, no pun intended ;)) med andre på både fysikk og mestring på alle nivå. Hun er veldig skoleflink og lærte seg å lese helt på egen hånd rett etter hun fylt 5 år. Hun er aktiv og stort sett frisk (syk på linje med unger flest). Hun var rundt 7 kg og rett over 80cm da hun var på 1-årskontroll. Nå er jeg usikker på vekt (lenge siden hun er veid, og husker ikke hva det var sist) og 121cm (målt med sko). Hun er veldig smal. Hun blir fort veldig tynn, på grensen til mager, hvis hun blir syk over flere dager. Hun spiser dårlig til tider og er ikke så interessert i mat.

Gutten vår på 11,5 år er også liten for så vidt, men har inntrykk av at gutter i den alderen er litt enten eller. han er lavest i klassen (men kun med noen cm til nestemann ;)) og veldig smal, men muskuløs. han er veldig aktiv og trener mange ganger i uken + bor på fotballbanen. Han har en voldsom appetitt (ikke rart med det aktivitetsnivået) så jeg vet han får i seg det han trenger. Usikker på vekt (enda lenger siden han veide seg), men er ca 140cm, kanskje rett over.

Er jo forskjellig hvordan ungene vokser i den alderen der, noen "henger igjen" i småbarnskroppen, mens andre plutselig skyter fart, elelr blir veldig "voksen" og moden på 1-2-3. Særlig på de i gutten min sin klasse er veldig ulike, og jentene er de høyeste og største ofte. De kommer vel tidligere i puberteten og er vel tidligere ferdigvokst enn gutta kanskje?

Anonymous poster hash: 56430...ac7
Gjest Antarctica
Skrevet

Du kan be om ekstratimer hos helsesøster når du vil, altså.

Skrevet

Til lykke med å ha barn som er skikkelig midt på treet!

Takk! :D

Neida, det var mest litt morsomt å sjekke skjemaene, for det var så ned på halvkiloen midt på. Litt sånn, ok, 120 cm, da skal hun veie ... og så stemte det helt på en prikk.

Jeg vet at man kan be om en ekstra time, men jeg tenkte mer på dette med at mange foreldre er blinde for egne barn. Kanskje man ikke tenker på det en gang da? Og når barna omsider kommer seg til HS, så er det kanskje alt gått litt for langt. Det jeg reagerer litt på er at det er så lite kontroll på akkurat den alderen hvor barna gjerne faktisk er litt i faresonen for å få dårlige vaner og å legge på seg mer enn de bør.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg mente heller hun som syntes barnet vokste for sakte. Jeg har vært noen ekstra ganger når jeg syntes ett av barna hørte dårlig.

Skrevet

Ja, syns også det er forholdsvis lite oppfølging på dette. Jeg har ei jenta på 9 som er endel mindre enn sine jevnaldrene (skrev innlegg om dette litt tidligere), og man tenker jo ikke så mye over det før man ser forskjell i sko og klesstrl. Hun har alltid vært endel under gjennomsnittet. Var helt gjennomsnittlig ved fødsel, og så stoppet det liksom opp. Var på ukentlige vekt og høydekontroller med henne da hun var ca 6 mnd til rundt året + på kontroll på sykehuset pga de ville sjekke henne for allergier, om hun manglet noe og ta røntgen av hånden. Alt var heldigvis normalt og hun er helt på høyde (he he, no pun intended ;)) med andre på både fysikk og mestring på alle nivå. Hun er veldig skoleflink og lærte seg å lese helt på egen hånd rett etter hun fylt 5 år. Hun er aktiv og stort sett frisk (syk på linje med unger flest). Hun var rundt 7 kg og rett over 80cm da hun var på 1-årskontroll. Nå er jeg usikker på vekt (lenge siden hun er veid, og husker ikke hva det var sist) og 121cm (målt med sko). Hun er veldig smal. Hun blir fort veldig tynn, på grensen til mager, hvis hun blir syk over flere dager. Hun spiser dårlig til tider og er ikke så interessert i mat.

Gutten vår på 11,5 år er også liten for så vidt, men har inntrykk av at gutter i den alderen er litt enten eller. han er lavest i klassen (men kun med noen cm til nestemann ;)) og veldig smal, men muskuløs. han er veldig aktiv og trener mange ganger i uken + bor på fotballbanen. Han har en voldsom appetitt (ikke rart med det aktivitetsnivået) så jeg vet han får i seg det han trenger. Usikker på vekt (enda lenger siden han veide seg), men er ca 140cm, kanskje rett over.

Er jo forskjellig hvordan ungene vokser i den alderen der, noen "henger igjen" i småbarnskroppen, mens andre plutselig skyter fart, elelr blir veldig "voksen" og moden på 1-2-3. Særlig på de i gutten min sin klasse er veldig ulike, og jentene er de høyeste og største ofte. De kommer vel tidligere i puberteten og er vel tidligere ferdigvokst enn gutta kanskje?

Ja, jenter er oftere ferdigvokst i 14-15-årsadleren, mens guttene godt kan vokse til de er 18-19 år.

Her er også jenta litt liten, nest minst på trinnet, men hun følger sin egen kurve fint nå. Da hun var født var hun kjempestor, nesten 4,5 kg, så HS var ganske bekymret en periode fordi hun flatet så veldig ut. Nå ligger hun pent på sin kurve og har gjort det siden hun var ca 1 år gammel. Og så har jeg en gutt som er stikk motsatt. Han er blir 14 år om et par uker og ble målt til 178 cm i går, så han er veldig stor/høy for alderen!

HI

Skrevet

Jeg mente heller hun som syntes barnet vokste for sakte. Jeg har vært noen ekstra ganger når jeg syntes ett av barna hørte dårlig.

Ja, det kan jeg jo. Jeg er i grunn ikke så bekymret, så lenge de er friske og raske og ikke stagnerer her. Det har jeg jo fått høre av leger og helsesøster i forbindelse med alle kontrollene vi hadde med jenta. Tenker, som HI sier, at det kanskje kan være viktigst for de som har barn som er litt på den store siden og som kanskje burde følges bedre opp ift vekt og kosthold. Det kan jo ikke være så enkelt for foreldrene å håndtere alltid? Men, sikkert som HI også sier, at man ser seg litt "blind" på egne barn, og man vil på den måten kanskje ikke få plukket opp de som er i faresonen.

Skrevet

Har dere oversikt over deres barn? Jeg synes det er litt rart egentlig at det er så lite oppfølgning på større barn, spesielt i alderen 10-14 når mange av dem begynner å endre kroppsform, vaner osv.

Jeg sjekker høyde og vekt på 5-åringen opp mot de skjemaene flere ganger i året. Veier ikke barnet mitt, men han gjør det av og til selv bare på gøy, og da sjekker jeg etterpå. Var selv overvektig fra 3-4 års alder og er livredd for at barnet mitt skal ha det sånn som jeg hadde det. Men er også redd for å fokusere for mye på det så jeg gir ham spiseforstyrrelser el.l., så jeg sjekker selvsagt disse skjemaene når han ikke er til stede, og viser ham ikke at jeg får med meg tallet når han går på vekta.

Anonymous poster hash: 7f040...42c

Skrevet

Jeg sjekker høyde og vekt på 5-åringen opp mot de skjemaene flere ganger i året. Veier ikke barnet mitt, men han gjør det av og til selv bare på gøy, og da sjekker jeg etterpå. Var selv overvektig fra 3-4 års alder og er livredd for at barnet mitt skal ha det sånn som jeg hadde det. Men er også redd for å fokusere for mye på det så jeg gir ham spiseforstyrrelser el.l., så jeg sjekker selvsagt disse skjemaene når han ikke er til stede, og viser ham ikke at jeg får med meg tallet når han går på vekta.

Anonymous poster hash: 7f040...42c

Ja, det er litt sånn jeg også gjør. Eller som nå sist, at vi måtte vite vekten for å finne rett redningsvest. Jeg har overhode ikke fokus på vekt her, men jeg følger litt med og vi snakker innimellom om kosthold og trening og hva som er lurt og ikke lurt i den forbindelse. Jeg kan for eksempel godt si at dersom man spiser masse sjokolade og chips og drikker brus hver dag, så er det dårlig for tennene og man kan bli tjukk av det og få dårlig hjerte osv. Altså ikke bare vektfokus, men at det er ille av flere grunner. På samme måte snakker vi om trening og at det er bra for å være strek og sprek i kroppen og orke ting og holde seg sunn. Jeg har ikke inntrykk av at noen av barna tenker på vekten sin selv i det hele tatt annet enn at de innimellom synes det er litt spennende å se.

Eneste er han på snart 14 år som en periode synes at han var litt tung siden han veier over 60 kg og begge kameratene veier ca 50 kg. Da måtte jeg forklare ham at kameratene tross alt neppe er mer enn 155-160 cm lange, mens han er nesten 180 cm, så da er det tross alt ikke så rart at han veier mer enn dem ;) Jeg synes jo egentlig han veier veldig lite med tanke på hvor lang han er, men det er visst helt normalt for alderen å veie så lite. Han har jo ikke rukket å få "mannefasong" enda, men er typisk spinkel gutt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...