Gå til innhold

Veldig vond samtale med lege


BFurby

Anbefalte innlegg

Må bare lufte dette her litt....

 

Jeg har vestibulitt, dvs at nervene i skjedeåpningen er overfølsomme slik at all berøring er ekstremt smertefullt (vi snakker hyling når noen rører med en q-tips).

 

Jeg var til fødselssamtale med jordmor for ei tid tilbake. Pga vestibulitten har jeg vært utsatt for alt for mange unødvendige og helt grusomme gynekologiske undersøkelser og jeg har derfor tenkt at jeg ikke kan føde vaginalt med mindre jeg slipper alle undersøkelser. I tillegg kommer problemet med at vestibulitten har ca 33% sjanse for å bli verre etter fødsel. 

 

Etter samtale mente jordmor at keisersnitt var det beste for meg, siden jeg ikke vil la meg undersøke i det hele tatt. Så hun henviste meg til samtale med overlege, siden det er de som tar avgjørelsen.

 

Forrige uke snakket jeg med en av overlegene på St. Olavs. Hun hørte på alt jeg hadde å si om smerter, angst, vonde opplevelser på gyn osv... og så sa hun at siden jeg er såpass ung og sikkert skal ha flere barn så mente hun at keisersnitt var utelukket. Jeg ble innmari fortvilt. Videre begynte hun å snakke om at mestring ved fødsel er viktig osv....
Jeg satt igjen med følelsen av at jeg ikke burde blitt gravid.... Hun spurte "ville du vært fornøyd med noen annen løsning enn å få noen dato for keisersnitt?" og lignende greier og mente at med 33% sjans for å bli verre var det 66% sjans for å ikke bli verre ....  "Jeg vet ikke hva jeg kan si for å nå inn til deg" sa hun. "Jeg vet ikke hvordan jeg skal nå inn til deg heller" sa jeg.... Innmari fortvilt og forbanna. Og så henviste hun meg til psykolog.

Nå går jeg bare å venter på et brev der det står at jeg ikke får keisersnitt og at psykologen skal snakke vekk smertene mine. Aner ikke hva jeg gjør. Hvis det ikke var for risikoen for at vestibulitten blir verre så tenker jeg at beste løsning er å føde hjemme i hemmelighet :-p :-p    (men jeg vet jo at det ikke er noen løsning) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan klarer du å ha sex da?

Lurer oppriktig på det...

 

Anonymous poster hash: 6053b...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt av legen. Er det mulighet for lokalbedøvelse av området under fødsel? Kjenner ikke til tilstanden så vet ikke om det vil hjelpe..... Evt burde epidural virke.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt av legen. Er det mulighet for lokalbedøvelse av området under fødsel? Kjenner ikke til tilstanden så vet ikke om det vil hjelpe..... Evt burde epidural virke.

 

 

Lokalbedøvelse var egentlig en god ide, men ble ikke nevnt. Legen foreslo å gi meg epidural med en gang slik at jeg ikke kjenner undersøkelsene. Det er jo en mulig løsning men jeg liker ikke tanken på å ligge med epidural før det egentlig er nødvendig pga fødselssmertene. Det kan jo også forlenge fødselen.... vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å ha sex da?

Lurer oppriktig på det...

 

Anonymous poster hash: 6053b...66e

Jeg skrev dette her for å få litt støtte, men ok, la oss snakke om sex. Husk at sex er noe helt annet enn vaginale undersøkelser og foregår i trygge omgivelser med noen som kjenner deg og som du stoler på. Jeg har gått til behandling for noen år siden og etter det kan jeg ha normal sex, hvis vi bruker lang nok tid på å forspillet. Jeg har litt vondt hver gang men sambo vet hva som funker og det gode veier opp for litt vondt.

 

Før behandling hadde vi nesten ikke samleie, men hygget oss på andre måter. Under graviditeten påvirkes slimhinnene og smertene ble dermed verre. Fra ca midten av graviditeten har vi nesten ikke hatt samleie fordi smertene har kommet såpass kraftig tilbake. Disse vil forsvinne når graviditeten er over, men følgene av fødsel er umulig å spå. Dette midlertidige tilbakefallet gjør meg også ekstra redd for undersøkelsene jordmødrene gjennomfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev dette her for å få litt støtte, men ok, la oss snakke om sex. Husk at sex er noe helt annet enn vaginale undersøkelser og foregår i trygge omgivelser med noen som kjenner deg og som du stoler på. Jeg har gått til behandling for noen år siden og etter det kan jeg ha normal sex, hvis vi bruker lang nok tid på å forspillet. Jeg har litt vondt hver gang men sambo vet hva som funker og det gode veier opp for litt vondt.

 

Før behandling hadde vi nesten ikke samleie, men hygget oss på andre måter. Under graviditeten påvirkes slimhinnene og smertene ble dermed verre. Fra ca midten av graviditeten har vi nesten ikke hatt samleie fordi smertene har kommet såpass kraftig tilbake. Disse vil forsvinne når graviditeten er over, men følgene av fødsel er umulig å spå. Dette midlertidige tilbakefallet gjør meg også ekstra redd for undersøkelsene jordmødrene gjennomfører.

Men hvis smertene blir mindre ved trygge omgivelser osv så er det jo et psykologisk tilfelle?

 

Anonymous poster hash: 51b09...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis smertene blir mindre ved trygge omgivelser osv så er det jo et psykologisk tilfelle?

 

Anonymous poster hash: 51b09...196

 

Nei. Foreslår at du googler vestibulitt én enkelt gang før du uttaler deg. Her kan du lese om sykdommen

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/diagnoser-og-sykdommer/vestibulitt-og-partiell-vaginisme

https://www.nrk.no/livsstil/--sex-foles-som-brennende-apne-sar-1.7356695

 

Jeg skjønner likevel hva du tenker. Alle smerter og alle sykdommer, for ikke å snakke om fødsler (!) har en psykologisk komponent som er svært viktig å ta hensyn til. For å sette det på spissen: jeg tror ikke jeg klarer å være "kåt og klar" når jordmor skal undersøke under fødselen ;-) :-p  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Foreslår at du googler vestibulitt én enkelt gang før du uttaler deg. Her kan du lese om sykdommen

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/diagnoser-og-sykdommer/vestibulitt-og-partiell-vaginisme

https://www.nrk.no/livsstil/--sex-foles-som-brennende-apne-sar-1.7356695

 

Jeg skjønner likevel hva du tenker. Alle smerter og alle sykdommer, for ikke å snakke om fødsler (!) har en psykologisk komponent som er svært viktig å ta hensyn til. For å sette det på spissen: jeg tror ikke jeg klarer å være "kåt og klar" når jordmor skal undersøke under fødselen ;-) :-p

Men igjen; i begge linkene du sendte her står det jo at ved vestibulitt så er det ubeskrivelig vondt å ha samleie, mens du faktisk har greidd å bli gravid!

 

Anonymous poster hash: 51b09...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen; i begge linkene du sendte her står det jo at ved vestibulitt så er det ubeskrivelig vondt å ha samleie, mens du faktisk har greidd å bli gravid!

 

Anonymous poster hash: 51b09...196

 

Hva så? 

Tror du ikke på meg når jeg sier at jeg har vestibulitt? 

 

De fleste med vestibulitt får et normalt eller tilnærmet normal sexliv med partneren sin etter behandling, det står også i linkene. For meg tok behandlingen ca 1 år og jeg måtte jobbe videre med saken på egenhånd. Men jeg kom dit at jeg har et sexliv jeg er fornøyd med, selv om jeg har mer vondt og må være mye mer forsiktig enn det som er normalt.  Jeg skjønner ikke hvorfor du skal drive å kverne på dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?

Tror du ikke på meg når jeg sier at jeg har vestibulitt?

 

De fleste med vestibulitt får et normalt eller tilnærmet normal sexliv med partneren sin etter behandling, det står også i linkene. For meg tok behandlingen ca 1 år og jeg måtte jobbe videre med saken på egenhånd. Men jeg kom dit at jeg har et sexliv jeg er fornøyd med, selv om jeg har mer vondt og må være mye mer forsiktig enn det som er normalt. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal drive å kverne på dette her....

Fordi du skriver et innlegg om at legen er urettferdig som mener dette er noe psykologisk, selv om det (ut i fra hvordan du skriver) faktisk virker som noe psykologisk!

 

Anonymous poster hash: 51b09...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått. Jeg skrev ikke at legen mente det var psykologisk. Det jeg reagerte på fra legen var at hun mente at mine smerter ikke veide tyngre enn min alder og at hun antok at jeg ville ha flere barn og dermed var vaginal fødsel det beste. Faren for tilbakefall så hun helt bort i fra. 

 

Det ER et psykologisk aspekt her, som jeg også har skrevet over og som jeg er fullstendig klar over. Henvisningen til psykolog var for å jobbe med angsten i forhold til undersøkelsene. Det er faktisk ikke mulig å jobbe bort den kun med psykolog. Da måtte det også ha vært fysioterapi til å behandle smertene og behandlingstiden er minimum 6 mnd. Jeg har jo allerede gjennomgått denne behandlingen så vet hva jeg snakker om og jeg vet derfor også at å gå til psykolog de siste ukene før fødsel vil ha fint lite å si. Men fint at du er ute for å forsvare legene som omtales i ulike nettforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette her for å få litt støtte, men ok, la oss snakke om sex. Husk at sex er noe helt annet enn vaginale undersøkelser og foregår i trygge omgivelser med noen som kjenner deg og som du stoler på. Jeg har gått til behandling for noen år siden og etter det kan jeg ha normal sex, hvis vi bruker lang nok tid på å forspillet. Jeg har litt vondt hver gang men sambo vet hva som funker og det gode veier opp for litt vondt.

 

Før behandling hadde vi nesten ikke samleie, men hygget oss på andre måter. Under graviditeten påvirkes slimhinnene og smertene ble dermed verre. Fra ca midten av graviditeten har vi nesten ikke hatt samleie fordi smertene har kommet såpass kraftig tilbake. Disse vil forsvinne når graviditeten er over, men følgene av fødsel er umulig å spå. Dette midlertidige tilbakefallet gjør meg også ekstra redd for undersøkelsene jordmødrene gjennomfører.

Kan du få lokalbedøvelse i området da? Før hver us? Bruke Xylocaingel? Og så kan de jo begrense veldig undersøkelsene.

Tror det skal gå bra med god kommunikasjon.

 

Anonymous poster hash: 6053b...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du få lokalbedøvelse i området da? Før hver us? Bruke Xylocaingel? Og så kan de jo begrense veldig undersøkelsene.

Tror det skal gå bra med god kommunikasjon.

 

Anonymous poster hash: 6053b...66e

 

Xylocain tar ganske lite av smertene, det eneste legen anbefalte var epidural før undersøkelsene går i gang. Hadde samtale med psykologen i dag og i henvisningen til henne stod det bare at pasienten har fødselsangst, så legen og jeg har tydeligvis snakket helt forbi hverandre. 

 

Nå har jeg uansett fått svangerskapsforgiftning og blitt lagt inn, så jeg har satt hele problemstillingen på vent og tar det mest mulig med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvor langt har du kommet? I og med at du har fått svangerskapsforgiftning og er innlagt så kanskje de vil ta keisersnitt på deg pga det?

 

Jeg hadde et ks på St.Olavs i forrige uke. Overlegen jeg snakket med var veldig forståelsesfull og gikk med på å ta keisersnitt i uke 36 pga noe som hendte i mitt første svangerskap. Kanskje du var uheldig med hvem du snakket med? Nå som du er på sykehuset ville jeg forsøkt å tatt det opp igjen. Regner med du ligger på obs posten, hvis det er en jordmor der du kommer godt overens med så ta det opp med henne først og spør om du ikke kan få snakket med en annen lege.

 

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 9c20d...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...