undrer_4 Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Hei! Håper noen kan hjelpe meg: Jeg er i foreldrepermisjon med 80 % dekning. Jeg er fast ansatt uten tariff-festet ferie. Gikk ut i permisjon 5 feb 2016. Arbeidsgiver betaler meg foreldrepenger direkte. For å avvikle årets ferie har jeg søkt om 4 uker + 1 dags utsettelse av permisjonen og satte opp hele juli til dette formål. Alt av papirarbeid fra meg, arbeidsgiver og Nav er riktig utført og godkjent av Nav. I junimåned får vi feriepenger i stedet for lønn, eller foreldrepenger siden jeg er i foreldrepermisjon. I juli siden jeg ikke er i foreldrepermisjon, antok jeg derimot at jeg ville få normal lønn, altså 100 % utbetaling. Det fikk jeg ikke og arbeidsgiver mener det er riktig at jeg også i perioden jeg ikke er i foreldrepenger likevel får 20 % reduksjon av lønn. Jeg klarer ikke finne noe konkret om dette verken på Navs sider, Arbeidstilsynet, diverse fagforeninger og juridiske nettsteder (inkl JusBuss og Compendia) Alle er klare på at man kan utsette permisjonen for å ta ut ferie, men ingen sier noe om hva som skal utbetales i den perioden man ikke er i foreldrepermisjon. I normale fall, altså når jeg ikke er i permisjon, ville jeg fått feriepenger som alltid i juni og normal(100%) lønn når jeg velger å ta ut ferie. Sist jeg var i foreldrepermisjon tok jeg ut ferie rett etter permisjonens slutt og fikk da 100 % lønn. Permisjonen var da over i midten av juli og jeg tok ferie rett etter. Nå som jeg baker den inn i permisjonen, får jeg bare 80 % lønn Klarer noen å forklare meg hvorfor det er slik - eller enda bedre klarer noen å vise til hvor det står skrevet at det ikke er slik og at min arbeidsgiver tar feil? Tusen takk for hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Du skal ikke ha hverken foreldrepenger eller lønn når du avvikler ferie midt i permisjonen, da er det meningen du skal leve av feriepengene Anonymous poster hash: b8e05...5f0
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Egentlig skulle du hatt feriepengene når du har ferie og lønn eller foreldrepenger ellers. For enkelhets skyld får dere på din arbeidsplass feriepengene i juni og lønn eller goreldreprnger resten av tiden. Det er derfor riktig at du skal ha 80%. Feriepengene har du jo fått. Anonymous poster hash: 9ae25...4de
LillePunk Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Det blir vel slik at feriepengene skal gå til den perioden du har ferie, og at du da i juli får vanlig (80%) utbetaling? Jeg har forlenget permisjonen med ferie selv, og tror det er slik det er her i alle fall. Fikk feriepenger i juni, har ferien min i juli - og mener jeg da får utbetalt permisjonspengene som vanlig i juli (selv om jeg har ferie).
*blomst* Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Jeg har gjort akkurat det samme som deg,bakt ferien min inn i permisjonen, får foreldrepenger rett fra arbeidsgiver og har ferie nå i juli. I juni fikk jeg feriepenger, altså en større utbetaling enn vanlig og i juli får jeg foreldrepenger igjen.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Utbetalingen i juli gjelder jo egentlig juni, siden du ikke fikk lønn da. Du skal selvfølgelig da ha 80% lønn, ettersom du hadde permisjon. I juli har du ferie, og dette har du fått feriepengene til (selv om de ble utbetalt i juni). Arbeidsgiver har rett, det er egentlig ganske logisk. Anonymous poster hash: 69971...f71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå