Gå til innhold

Svangerskapspenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tidlig i 2. trimester. Var sykemeldt et par uker tidligere i svangerskapet pga kvalme og slitenhet. Kvalmen er er borte, men jeg er fortsatt utrolig sliten. Kjenner veldig sterkt på at jeg ikke klarer å jobbe så mye lengre. Nå har jeg snart ferie, og holder ut til da. Så håper jeg at jeg får hentet meg litt inn i ferien, men jeg tror at det vil være kortvarig. 

 

Jeg har kontorjobb, med høyt tempo og mye arbeidspress. Når jeg tidligere har vært sykemeldt er det ingen som tar mine arbeidsoppgaver, betyr bare mer arbeid og enda travlere dager når jeg er tilbake. Av tilrettelegging kan jeg sikkert slippe en del av reisevirksomheten, men der er likevel ingen som tar arbeidsoppgavene mine.

 

Jeg har en kronisk sykdom som er ganske rolig for tiden. Men stress er ikke så bra, i tillegg er det ikke uvanlig at sykdommen kan blusse opp etter fødsel.  I verste fall kan det føre til at jeg ikke kan ta meg av barnet og må sykemeldes, og er jeg riktig uheldig kan det vare en stund. 

Jeg er derfor redd for å være langvarig sykemeldt under graviditeten av frykt for å bruke opp sykepengerettighetene.  

 

Er det noen med kontorjobb som har erfaring med svangerskapspenger? Eller andre som har erfaring eller kunnskap om svangerskapspenger som vil dele sin kunnskap med meg? 


Anonymous poster hash: 05db4...c68



Anonymous poster hash: 05db4...c68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kravene til å få svangerskapspenger er strenge, se NAVs side. Kort fortalt må jobben utgjøre en fare for fosterets helse, og omplassering/tilrettelegging skal være umulig. Ut fra det du skriver, høres det ut som om sykepenger er riktig ytelse for deg, beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig om du er langvarig sykemeldt under graviditeten, for i løpet av den tida du er hjemme med baby opparbeider du deg fulle rettigheter igjen, den tida tells som 100% arbeid sånn sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig om du er langvarig sykemeldt under graviditeten, for i løpet av den tida du er hjemme med baby opparbeider du deg fulle rettigheter igjen, den tida tells som 100% arbeid sånn sett :)

Men det blir et problem hvis hun må sykmeldes kort tid etter fødsel, før hun har rukket å opparbeide seg rett på en ny periode med sykepenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir et problem hvis hun må sykmeldes kort tid etter fødsel, før hun har rukket å opparbeide seg rett på en ny periode med sykepenger...

TS;

Ja, det er det jeg frykter; at jeg blir sykemeldt under svangerskapspermisjonen og ikke "rekker" å få nullstilt rettighetene igjen. Må være uten sykemelding i 26 uker (om jeg husker riktig) før man starter på nytt ift rettigheter. 

 

Nå skal jeg ikke svartmale situasjonen, jeg trenger jo ikke bli syk. Det gikk veldig fint forrige svangerskap, gikk 14 mnd etter fødselen før sykdommen blusset opp og da var det heldigvis verken langvarig eller veldig alvorlig. Fikk medisiner og ble ganske raskt frisk heldigvis. Men var sykemeldt i 2 mnd pga det og disse 2 mnd har allerede spist opp den del av tida jeg kan være sykemeldt.

Slik at når jeg nå føler meg på felgen er utgangspuntket dårligere enn forrige svangerskap hvor jeg var i kjempeform. 

 

Som sagt vil ikke svartmale, vil bare være forberedt.

(og så er det litt godt å få lufte bekymringene, ønsker nemlig ikke å snakke så mye om sykdommen og frykten jeg har rundt den til familien, vil liksom ikke gjøre de rundt meg engstelig). 

 

 

 

Anonymous poster hash: 05db4...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt dum her; men hvorfor være sykemeldt under permisjonen; da er man jo ikke på jobb? (Med mindre man mottar engangsstønad og må jobbe uansett e.l.) Og et svangerskap er jo på 9 mnd; 3 mnd kortere enn max sykepengeperiode, så man rekker jo rett å slett ikke å bruke det opp?

 

Jeg er kronisk syk, med en sykdom som gjør at det har blitt sykemelding i alle svangerskap. Er jo fortsatt syk når barnet kommer ut, men har greid den oppgaven, det blir noe helt annet å ta vare på barn å familie enn å skjøtte en ekstern jobb :) Og om formen fortsatt ikke er bra etter 10-12 mnd permisjon, har jeg fått ny sykemelding fortløpende fra permisjonen er slutt. Det kan man, fordi permisjonen gjør at man har rett på sykepenger igjen, den likestilles med jobb. Og så begynner man å jobbe når man er klar for det...

 

Men er for øvrig lite glad i NAV, så håper jeg trenger de minst mulig denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bli sykmeldt under permisjonen må du være så syk at du ikke klarer å ta vare på barnet - noe som er tilfellet med enkelte med kroniske sykdommer, selv om det går fint for deg og din kroniske sykdom. Det kan skje skutt også - faller du på isen og brekker begge armene, sier det seg selv at du ikke klarer å ta vare på en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som AO3 sier, så gjelder dette kun dersom jeg skulle bli så syk at jeg ikke klarer å ta meg av barnet (bank i bordet og sånn). Jeg har en sykdom som kan ramme svært ulikt fra gang til gang, kan i verste tilfelle gi synstap, lammelser eller annet lite gøy.

 

Anonymous poster hash: 05db4...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli sykmeldt under permisjonen må du være så syk at du ikke klarer å ta vare på barnet - noe som er tilfellet med enkelte med kroniske sykdommer, selv om det går fint for deg og din kroniske sykdom. Det kan skje skutt også - faller du på isen og brekker begge armene, sier det seg selv at du ikke klarer å ta vare på en baby.

AKUTT skal det selvsagt stå, ikke skutt. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...