Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Jeg jobber som tilkallingsvikar i bhg, og har gjort det siden februar. Har jobbet 80-100% hver mnd. Nå til sommeren får vi problemer når jeg ikke får jobbet noe(tar seg opp med jobbingen i sept) tenkte jeg skulle søke dagpenger, men oppdager nå at lønna for i år ikke regnes, men fra i fjor... er det virkelig ikke noe hjelp å få fra nav nå heller? Tidligere hadde vi to barn og ei inntekt(jeg kunne ikke jobbe pga sykdom), men fikk ikke hjelp fra nav da heller. Vi lå jo 102 kr over fattigdomsgrensa, så mannen tjente for mye! Ja, jeg kunne søkt på andre jobber, men det er bhg jeg bestandig har drømt å jobbe innen, så det hadde vært utrolig kjedelig å måtte bytte ut den jobben.. er utrolig lei meg nå😢 Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Jeg jobber som tilkallingsvikar i bhg, og har gjort det siden februar. Har jobbet 80-100% hver mnd. Nå til sommeren får vi problemer når jeg ikke får jobbet noe(tar seg opp med jobbingen i sept) tenkte jeg skulle søke dagpenger, men oppdager nå at lønna for i år ikke regnes, men fra i fjor... er det virkelig ikke noe hjelp å få fra nav nå heller? Tidligere hadde vi to barn og ei inntekt(jeg kunne ikke jobbe pga sykdom), men fikk ikke hjelp fra nav da heller. Vi lå jo 102 kr over fattigdomsgrensa, så mannen tjente for mye! Ja, jeg kunne søkt på andre jobber, men det er bhg jeg bestandig har drømt å jobbe innen, så det hadde vært utrolig kjedelig å måtte bytte ut den jobben.. er utrolig lei meg nå😢 Anonymous poster hash: f4ef1...ced Det tar litt tid å arbeide seg opp rettigheter og for å få dagpenger må du i tillegg være reel arbeidssøker. Det er du jo ikke når du ikke vil søke andre jobber. Det er derfor to grunner til at du ikke får dagpenger. Anonymous poster hash: 16653...9f5
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Rettigheter må opparbeides. Og deretter må kravene oppfylles, altså å være reell arbeidssøker. Ønsker du deg sesongarbeid må du spare opp til periodene uten arbeid. Har familien en full inntekt skal det mye til å få sosialhjelp også. Det er penger for folk som ikke har opparbeidet seg rettigheter, men er i nød. Utenom nødsfall er regelen at folk skal forsørge seg selv. Anonymous poster hash: 6fddd...586
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Jeg jobber som tilkallingsvikar i bhg, og har gjort det siden februar. Har jobbet 80-100% hver mnd. Nå til sommeren får vi problemer når jeg ikke får jobbet noe(tar seg opp med jobbingen i sept) tenkte jeg skulle søke dagpenger, men oppdager nå at lønna for i år ikke regnes, men fra i fjor... er det virkelig ikke noe hjelp å få fra nav nå heller? Tidligere hadde vi to barn og ei inntekt(jeg kunne ikke jobbe pga sykdom), men fikk ikke hjelp fra nav da heller. Vi lå jo 102 kr over fattigdomsgrensa, så mannen tjente for mye! Ja, jeg kunne søkt på andre jobber, men det er bhg jeg bestandig har drømt å jobbe innen, så det hadde vært utrolig kjedelig å måtte bytte ut den jobben.. er utrolig lei meg nå Anonymous poster hash: f4ef1...ced Kan du ikke leve av den så må du finne en annen jobb, det er ikke så mye annet valg. Men jeg vet hvordan du har det, har vært der selv. Jeg var nyutdannet førskolelærer og jobbet som tilkallingsvikar i barnehager i nesten 1 år, før jeg fant ut at jeg ikke kunne leve av det lenger,og måtte skaffe meg en annen 100 % stilling. Så jeg jobbet 2 år med noe helt annet mens jeg søkte på barnehagejobber. Etter 2 år fikk jeg 100 % fast stilling i barnehage. Anonymous poster hash: bd655...59b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 Jo, vi kan fint leve av det så lenge jeg faktisk får jobb. Det er nå i sommer og noe av høsten det blir vanskelig. Hvem som helst ville merket det når man går ned 16 000 i inntekt i mnd! Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Jo, vi kan fint leve av det så lenge jeg faktisk får jobb. Det er nå i sommer og noe av høsten det blir vanskelig. Hvem som helst ville merket det når man går ned 16 000 i inntekt i mnd! Anonymous poster hash: f4ef1...ced Da har du planlagt for dårlig da hvis du ikke har noen rettigheter og vet du ikke har jobb før til høsten. Å ta ansvar heter det b Skal nav gi deg penger fordi du mangler evnen til å planlegge og ta ansvar? Anonymous poster hash: 2023c...500
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 Jo, vi kan fint leve av det så lenge jeg faktisk får jobb. Det er nå i sommer og noe av høsten det blir vanskelig. Hvem som helst ville merket det når man går ned 16 000 i inntekt i mnd! Anonymous poster hash: f4ef1...ced Men det er jo hele poenget, dere kan jo ikke leve av det. Da må du nok heller finne deg en annen jobb. Å leve av å være tilkallingsvikar er vanskelig, plutselig så er det ikke noe særlig vakter å få. Anonymous poster hash: bd655...59b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 Da har du planlagt for dårlig da hvis du ikke har noen rettigheter og vet du ikke har jobb før til høsten. Å ta ansvar heter det b Skal nav gi deg penger fordi du mangler evnen til å planlegge og ta ansvar? Anonymous poster hash: 2023c...500 Hvordan kan du kalle det å planlegge dårlig når jeg ikke startet jobben før i februar? Det var heller ikke dårlig planlagt at jeg var syk frem til i vinter og ikke kunne jobbe før da. Det var dårlig "planlagt"(uplanlagt) å få barna når vi gjorde, men ikke pokker om du får meg til å angre på det. Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 Men det er jo hele poenget, dere kan jo ikke leve av det. Da må du nok heller finne deg en annen jobb. Å leve av å være tilkallingsvikar er vanskelig, plutselig så er det ikke noe særlig vakter å få. Anonymous poster hash: bd655...59b Det er lite jobb å få her jeg bor, så jeg er faktisk utrolig heldig som har fått foten innom det yrket jeg faktisk ønsker å jobbe med! Er ikke bare bare å få tatt en annen jobb her for tiden. Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 Hvordan kan du kalle det å planlegge dårlig når jeg ikke startet jobben før i februar? Det var heller ikke dårlig planlagt at jeg var syk frem til i vinter og ikke kunne jobbe før da. Det var dårlig "planlagt"(uplanlagt) å få barna når vi gjorde, men ikke pokker om du får meg til å angre på det. Anonymous poster hash: f4ef1...ced Du burde da søkt på andre jobber i hele perioden, søkt på sommerjobb. Hva som helst for å sikre inntekt. Du burde rett og slett ha jobbet mer slik at du kunne spare penger. Anonymous poster hash: 2023c...500
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 Det er lite jobb å få her jeg bor, så jeg er faktisk utrolig heldig som har fått foten innom det yrket jeg faktisk ønsker å jobbe med! Er ikke bare bare å få tatt en annen jobb her for tiden. Anonymous poster hash: f4ef1...ced Men du kan jo melde deg arbeidsledig hos nav selv om du ikke får dagpenger. Kanskje det kommer noe annet du kan jobbe med frem til høsten, kanskje noen andre barnehager som trenger vikar Anonymous poster hash: bd655...59b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 Du burde da søkt på andre jobber i hele perioden, søkt på sommerjobb. Hva som helst for å sikre inntekt. Du burde rett og slett ha jobbet mer slik at du kunne spare penger. Anonymous poster hash: 2023c...500 Men det er jo det jeg har gjort😉 jeg ønsker ikke å jobbe i butikk, men har søkt sommerjobb i alle nærbutikker. Har og sendt søknad til de andre bhg i nærområdet(flere er åpne hele sommeren) Saken er at det er ikke jobber å oppdrive! Hverken sommerjobber, vikareat eller deltid. Jeg jobber allerede i 2 forskjellige bhg, og det blir en eller to til fra høsten av. Jeg har faktisk gjort det jeg kan, men det blir uansett vanskelig til høsten når det blir lite jobb på meg, feriepenger, skattepenger OG sparepenger er oppbrukt.. Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 Men du kan jo melde deg arbeidsledig hos nav selv om du ikke får dagpenger. Kanskje det kommer noe annet du kan jobbe med frem til høsten, kanskje noen andre barnehager som trenger vikar Anonymous poster hash: bd655...59b Hos nav har jeg stått som arbeidssøker i over 2 mnd uten en eneste jobb som kunne passet for meg med den utdanningen jeg har. Som skrevet nettop, har allerede snakket med de andre bhg i nærområdet(og ikke fult så nær) Anonymous poster hash: f4ef1...ced
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 Du har ikke opptjente rettigheter, og kvalifiserer dermed bare til sosialstønad. Det er lite trolig at du vil få det om du har en partner med full inntekt, men det kan jo hende dere kan få et lite supplement. Du vet at dette å få tilkallingsvakter i din bransje er sesongpreget, og har likevel ikke jobbet aktivt med å skaffe deg alternativ inntekt? Hvorfor det? Anonymous poster hash: d9e64...811
Hannasbananas Skrevet 4. juli 2016 #15 Skrevet 4. juli 2016 Hvordan kan du kalle det å planlegge dårlig når jeg ikke startet jobben før i februar? Det var heller ikke dårlig planlagt at jeg var syk frem til i vinter og ikke kunne jobbe før da. Det var dårlig "planlagt"(uplanlagt) å få barna når vi gjorde, men ikke pokker om du får meg til å angre på det. Anonymous poster hash: f4ef1...ced Det er jo ingen som mener at du kunne planlagt ungene bedre. Når man er tilkallingsvikar skjønner man vel at man ikke får jobb i sommerferien? Da må man jo legge opp litt penger hver måned frem til sommeren kommer. Du har planlagt dårlig.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #16 Skrevet 4. juli 2016 Akkurat tilkallingsvikar i sommer i en bhg. vet vel de fleste at byr på lite jobb. Bhg. stenger jo også en del. De vil vel helst slippe å betale for ekstravakter. Er selv ekstrahjelp for tiden. Men i hjemmesykepleien. De trenger masse folk, stort sett de fleste plasser. Både i ferier og ellers. Har du forsøkt sykehjem og hjemmesykepleien der du bor? Her kunne jeg fått full jobb hele sommeren om jeg ville. Kan også jobbe mye ellers. Men jeg vet jo at som vikar så kan det komme mnd. med mindre jobb. Det må jeg jo regne meg og legge av pengene til. Nå har jeg rett på dagpenger, men har ikke meldt meg arbeidsledig pga. behovet er så stort. Anonymous poster hash: 6bfce...4ed
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #17 Skrevet 4. juli 2016 Merkelig at du ikke har jobb i sommer.. Det er da den tiden på året det er aller enklest å jobbe. Alle andre ønsker jo fri da... Anonymous poster hash: 573b3...2e0
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #18 Skrevet 4. juli 2016 Man må tjene seg opp rettigheter først, da skjønner du. Synes du virkelig at staten skal forsørge deg når du ikke engang er reell arbeidssøker? Anonymous poster hash: c7535...341
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 Jo, vi kan fint leve av det så lenge jeg faktisk får jobb. Det er nå i sommer og noe av høsten det blir vanskelig. Hvem som helst ville merket det når man går ned 16 000 i inntekt i mnd! Anonymous poster hash: f4ef1...ced Da må du skaffe deg sommerjobb. Prøv på hoteller og servicebedrifter. Anonymous poster hash: d6bd3...c90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå