Gå til innhold

Var dette galt av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine overnatter ofte hos besteforeldre. Bare fordi de vil, ikke fordi vi trenger det. Bestemor elsker å ha dem der. Bestefar kan bli litt sliten, da han til tider er i dårlig form. Respekterer selvsagt dette. Ungene (7 og 9 år) spurte om å få overnatte fra fredag til lørdag og fikk til svar "kanskje i morgen". Da de spurte på lørdag fikk de ikke noe svar. Bestefar bare smilte og flakket med blikket. Til slutt sa jeg at de ikke fikk lov. Bestefar var da snar med å svare at "når dere ikke får lov av mamma, så kan dere ikke det."

Ungene ble så klart sure. Da vi kom hjem var de rask med å fortelle pappa om slemme mamma. Da ble jeg irritert og forklarte at jeg kun sa nei pga at jeg så at besteforeldrene ikke ville si ja. Vil jo ikke sverte dem, men det er alltid jeg som er den store stygge ulven. Og jeg får unger som vender seg mot meg. Dette hender også ifht andre ting. Besteforeldre vet at vi ikke skal fore unger med is/snop midt i uka, men spør ungene, sier de "spør mamma" i stedet for å si nei.

Fikk dårlig samvittighet etterpå da. Burde vel kanskje ikke sagt sannheten til barna? Men ungene tok det pent da. Forklarte jo at besteforeldrene nok var slitne og trengte å være for seg selv...

Anonymous poster hash: 901e7...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna mine overnatter ofte hos besteforeldre. Bare fordi de vil, ikke fordi vi trenger det. Bestemor elsker å ha dem der. Bestefar kan bli litt sliten, da han til tider er i dårlig form. Respekterer selvsagt dette. Ungene (7 og 9 år) spurte om å få overnatte fra fredag til lørdag og fikk til svar "kanskje i morgen". Da de spurte på lørdag fikk de ikke noe svar. Bestefar bare smilte og flakket med blikket. Til slutt sa jeg at de ikke fikk lov. Bestefar var da snar med å svare at "når dere ikke får lov av mamma, så kan dere ikke det."

Ungene ble så klart sure. Da vi kom hjem var de rask med å fortelle pappa om slemme mamma. Da ble jeg irritert og forklarte at jeg kun sa nei pga at jeg så at besteforeldrene ikke ville si ja. Vil jo ikke sverte dem, men det er alltid jeg som er den store stygge ulven. Og jeg får unger som vender seg mot meg. Dette hender også ifht andre ting. Besteforeldre vet at vi ikke skal fore unger med is/snop midt i uka, men spør ungene, sier de "spør mamma" i stedet for å si nei.

Fikk dårlig samvittighet etterpå da. Burde vel kanskje ikke sagt sannheten til barna? Men ungene tok det pent da. Forklarte jo at besteforeldrene nok var slitne og trengte å være for seg selv...

Du gjorde rett. Dette er tida for å fortelle unger om kroppsspråk, og at du kunne se at bestefar ikke hadde så lyst. Han er gammel og har lov å reservere seg, men du kan jo si til ham at ungene tåler å få nei - også rett fra kilden. Selv om alle helst vil leke "snillest i verden"-leken og skyve ubehagelige svar over på andre...

Anonymous poster hash: 53266...a39

Skrevet

Du gjorde rett. Dette er tida for å fortelle unger om kroppsspråk, og at du kunne se at bestefar ikke hadde så lyst. Han er gammel og har lov å reservere seg, men du kan jo si til ham at ungene tåler å få nei - også rett fra kilden. Selv om alle helst vil leke "snillest i verden"-leken og skyve ubehagelige svar over på andre...

Anonymous poster hash: 53266...a39

Ja, jeg sa til barna at om bestefar hadde villet, så hadde han nok sagt ja med en gang.

Får ta en ny prat med mine foreldre slik at de skjønner at jeg ikke alltid kan være den som sier nei.

Skrevet

Ja, jeg sa til barna at om bestefar hadde villet, så hadde han nok sagt ja med en gang.

Får ta en ny prat med mine foreldre slik at de skjønner at jeg ikke alltid kan være den som sier nei.

Jeg syns du heller bør forklare barna at bestefar blir sliten fort og de derfor ikke kan være der for mye. Du sa nei ikke for å være slem, men fordi bestefar er veldig glad i dem og ikke vil skuffe dem ved å si nei fordi han er sliten. Det er jo faktisk du som er den greie her 😊, men barn skjønner jo ikke sånt. Det er noe de lærer med tiden. Du sier jo at de er der ofte. Det er faktisk også ditt ansvar å regulere besøkene så foreldre/svigerforeldre ikke sliter seg ut. Så kan jo også bestefar bli flinkere til å ikke sende doble signaler og si i fra til kona si at han ikke orker så mye.

Anonymous poster hash: 61992...706

Skrevet

Svigermor holdt på sånn og til slutt ble jeg så drittlei at jeg ba ungene ringe og spør direkte slik at hun ble nødt å svare nei selv.

Anonymous poster hash: d37b5...923

Skrevet

Syntes det hørtes greit ut. Samtidig ville jeg sagt sannheten om at bestefar blir sliten siden han ikke er helt i form.

Skrevet

Hvis du virkelig sa til barna at grunnen var at bestefar ikke hadde lyst, så var det veldig galt av deg, ja. Det du burde gjort var å forklare barna at bestefar er syk, og derfor ikke orker så mye. Det kan være slitsomt for ham at de er der, men han har nok ikke lyst til å si det, fordi han er glad i dem og egentlig ville hatt dem der, men altså ikke orker. Derfor sa du det. Og så burde du ha snakket med barna dine om å ta hensyn til andre. Har måttet ta denne samtalen selv, og sette grenser for hvor mye barna mine får være hos besteforeldre som begynner å bli gamle. Besteforeldrene vil så gjerne være snille mot barna, men jeg ser jo at det sliter veldig på dem. Det er min oppgave å prøve å skjerme dem, og også å lære barna mine å ta hensyn.

Anonymous poster hash: 38f3c...2ac
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Dere har rett. Jeg burde nok ha forklart barna litt mer om hvorfor bestefar ikke ville si ja. Jeg var nok bare litt irritert i går, og det ramlet ut av meg før jeg fikk tenkt meg om. Skal ta en prat med barna om dette i dag. De vet at bestefar ikke alltid er i form. Bestemor har snakket med de om dette. Så jeg skal snakke med barna om å vise hensyn.

Besteforeldrene er ikke så gamle ennå, 58 og 62. Men bestefar har en kronisk sykdom som til tider gjør at han er i dårlig form. Ellers er de friske og spreke. Jeg forsøker å begrense litt besøk, men bestemor har selv sagt at hun liker å ha dem ofte, for de blir så fort store, og plutselig en dag er det ikke så stas lenger å være hos bestemor. Så da tenker jeg at de også må kunne begrense selv, for jeg vet jo ikke automatisk når det er ok.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis du virkelig sa til barna at grunnen var at bestefar ikke hadde lyst, så var det veldig galt av deg, ja. Det du burde gjort var å forklare barna at bestefar er syk, og derfor ikke orker så mye. Det kan være slitsomt for ham at de er der, men han har nok ikke lyst til å si det, fordi han er glad i dem og egentlig ville hatt dem der, men altså ikke orker. Derfor sa du det. Og så burde du ha snakket med barna dine om å ta hensyn til andre. Har måttet ta denne samtalen selv, og sette grenser for hvor mye barna mine får være hos besteforeldre som begynner å bli gamle. Besteforeldrene vil så gjerne være snille mot barna, men jeg ser jo at det sliter veldig på dem. Det er min oppgave å prøve å skjerme dem, og også å lære barna mine å ta hensyn.

Anonymous poster hash: 38f3c...2ac

Hvorfor kan ikke en bestefar ha mindre eller mer lyst til ting? Slutter man å være et vanlig menneske når man får barnebarn?

Hun kan selvsagt pakke det inn i at han er syk, for at barna lettere skal svelge det, men det er jo bløff.

Skrevet

Når mine besteforeldre ble syke/gamle og ikke orket så mye lenger så kunne jeg og min bror dele opp helgen, den ene fra fredag til lørdag og den andre fra lørdag til søndag. Det er også en måte å gjøre det på om det blir for mye med begge to :)

Anonymous poster hash: f628b...a8e
Skrevet

Barna dine er gamle nok til at det er på tide for dem å lære om kroppspråk, at voksne ikke alltid sier ting rett ut, at de må lære seg å fange opp stemninger osv. De kommer heldigvis alltid til å elske deg, selv om du er den som må ta de kjipe avgjørelsene innimellom. I denne situasjonen synes jeg du gjorde det rette. Du forstod stemningen i rommet og sa nei, så slapp bestefaren å gjøre det. Det beste hadde vært om han kunne sagt selv at nei, han var for sliten, men siden han ikke gjorde det, så er det bra du forstod stemningen og tok den rette avgjørelsen. Og det var riktig å "avsløre" dette for barna, også.

Anonymous poster hash: 8ad00...c2b
Skrevet

Jeg tenker det er viktig å være ærlig om det meste (selv om man kan forenkle eller ikke si alt). Det er bare fint at de lærer at alle kan bli slitne og at det ikke alltid passer. Man må ta hensyn til hverandre her i verden. :)

Anonymous poster hash: 81867...f1c

Skrevet

Hvorfor kan ikke en bestefar ha mindre eller mer lyst til ting? Slutter man å være et vanlig menneske når man får barnebarn?

Hun kan selvsagt pakke det inn i at han er syk, for at barna lettere skal svelge det, men det er jo bløff.

Det står jo ikke at hun skal pakke inn at han er syk. Tvert imot står det at hun må få barna til å forstå nettopp det, og at på grunn av det orker han ikke så mye.

Anonymous poster hash: f9395...28b

Skrevet

Det står jo ikke at hun skal pakke inn at han er syk. Tvert imot står det at hun må få barna til å forstå nettopp det, og at på grunn av det orker han ikke så mye.

Beklager, så nå at du skrev "pakke det inn i", ikke "pakke inn det at". 

Grunnen til at han ikke har lyst er vel mest sannsynlig fordi han er syk og ikke orker? 

Gjest Antarctica
Skrevet

Grunnen til at han ikke har lyst er vel mest sannsynlig fordi han er syk og ikke orker?

Så klart, og det er sikkert derfor han kvier seg for å si det høyt også. Det ville min far også ha gjort, aldri i livet at han innrømmer at han føler seg dårlig.

Men selv en bestefar og bestemor har lov å ikke ha lyst (uten grunn) og man lærer ungene mye om hensyntagen og omsorg ved å lære dem at andre kan ha en dårlig dag.

Skrevet

Ja, det er nok det som ligger bak. Han forguder barnebarna, tåler sjeldent mer enn en uke uten å treffe dem. Men ser han blir mer reservert når han ikke er i form.

Men klart, kan tenkes det er tider hvor han rett og slett bare ikke har lyst på besøk, og det er jo helt greit det også :)

Glad jeg har fått så mange tilbakemeldinger. Har funnet en bedre løsning tror jeg. Nå tenker jeg at jeg bare skal si neste gang at "Bestefar er kanskje ikke i form til overnatting nå." Og da kan han nikke samtykkende om han vil, jeg er ærlig, blir ikke den slemme, og ungene skjønner avslaget med en gang og kan få være med å vise hensyn :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, det er nok det som ligger bak. Han forguder barnebarna, tåler sjeldent mer enn en uke uten å treffe dem. Men ser han blir mer reservert når han ikke er i form.

Men klart, kan tenkes det er tider hvor han rett og slett bare ikke har lyst på besøk, og det er jo helt greit det også :)

Glad jeg har fått så mange tilbakemeldinger. Har funnet en bedre løsning tror jeg. Nå tenker jeg at jeg bare skal si neste gang at "Bestefar er kanskje ikke i form til overnatting nå." Og da kan han nikke samtykkende om han vil, jeg er ærlig, blir ikke den slemme, og ungene skjønner avslaget med en gang og kan få være med å vise hensyn :)

Veldig godt tenkt. De skal ha glede av hverandre fremover i lang tid, og da er det fint at det skjer på alles premisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...