Gå til innhold

2.klassing hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var jeg som startet tråden om å la en 2.klassing være hjemme alene en dag i uken i 1.5-2 timer. Foreslo dette for mannen. Der var det blankt nei og han trua med å anmelde meg til barnevernet viss jeg gjennomført det. Han eller jeg som er galen? Hun er moden og ansvarsbevisst.

Anonymous poster hash: 4d427...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk aldri på sfo da det ikke fantes den gangen, var alene etter skolen i et par timer i alle år da storesøstra mi alltid hadde lengre skoledager en meg. Mannen din overdriver og barnevernet vil le av han i det skjulte.

Anonymous poster hash: f45c9...0cc

Skrevet

Her har ungene hvert hjemme alene fra først klasse, så for meg så er det helt normalt at skolebarn klarer seg litt hjemme alene. Mannens barn kunne ikke være hjemme alene i den alderen, de måtte være på sfo og de kunne ikke våre ett minutt alene hjemme. Hun eldste kunne ikke stoles på, hun klart det mest utrolige så for å være sikker på at huset besto har hun sjeldent vært hjemme alene, selv nå som hun er myndig. Ikke lenge siden minsta her kom hjem og fant en kjele på komfyren som svei seg. Stue og kjøkken var helt røykfylt. Hun er rett og slett bare ør og virrete. Hun andre vil ikke vøre hjemme alene ellerr med søsteren, har på følelsen av at dette er pga at storesøsterr har gjort oppgjennom.

Mine to har alltid syns det har vårt ok å våre hjemme alene litt og er helt anderledes enn mannens unger. De kan jeg stole på, de vet hva de kan gjøre og ikke gjøre uten at jeg trenger å si det. Og er de usikkre ringer de. Mi eldste sluttet på sfo i førsteklasse for hun likt seg ikke der. Hu minste har aldri gått der. Hun jublet hverr dag hun var feredig før de andre og kunne være hjemme litt alene. Mannens barn, som er eldst bor hr ikke hele tiden og er sjeldent hjemme før oss voksne.

Så unger og voksne er forskjellige. Jeg syns det er viktig at unger får øve seg og vokse, også når det kommer til å være hjemme alene. Vi voksne må lære oss å slippe taket litt, la ungene få prøve under riktige forhold.

Anonymous poster hash: d7ba6...0fa

Skrevet

Min andreklassing er, etter eget ønske, hjemme ca 1-1,5 time hver dag. Går på SFO, men går hjem tidlig. Tror han setter pris på litt fred og ro hjemme alene.

Anonymous poster hash: 05edb...fa6

Skrevet

Det har fungert bra her. Barnet liker det og ønsker det. Vi har gode naboer.

Barnevernet, faktisk 😄

Anonymous poster hash: e96b2...880

Skrevet

Min andreklassing har stadig vekk vært litt alene hjemme. Jeg er hjemmeværende, men hender jeg er bortreist når han slutter på skolen. Han har nøkkel og kan ringe meg fra FaceTime på iPaden.

Anonymous poster hash: 8b262...e20

Skrevet

Barnevernet faktisk😄 så lenge du føler deg trygg på at han er moden og klar for det så er det ingen problem. Kunne gjort det samme med min snart 2. Klassing. Han har vært litt under en halvtime alene hjemme dette året og det har gått veldig bra.

Anonymous poster hash: c7548...33c

Skrevet

2.klassingen her nyter litt alenetid. Så lenge de har en mobil de kan bruke synes jeg de kan klare å være alene 1-2 timer. Min 2.klassing har vært "alene" i opptil 5 timer mens jeg sover etter nattevakt. Hun kan komme og vekke meg om hun vil, men hun har kost seg skikkelig de timene. Enten vært ute og lekt med dyrene eller slappet av inne med ipad/leker.

Anonymous poster hash: 9b841...d0a

Skrevet

Mannen din er den som er overbeskyttende etter mitt skjønn.

Om barnet selv føler seg trygg, og man vet at barnet ikke finner på noe tull, så er ikke et par timer alene hjemme noe problem!

Vår eldste begynte allerede i 1. klasse å være litt alene hjemme, i inntil 2 timer. Men nr 2, som begynner i 2. nå, er fortsatt ikke klar.

Anonymous poster hash: feb5b...bc6

Gjest 5 andre
Skrevet

Dere bor sammen, og han truer med å melde deg til barnevernet? På hvilket grunnlag? Omsorgssvikt? I så fall er det ikke bare deg de tar en titt på... Men seriøst, hva synes barnet? Det viktigste er at barnet føler seg trygt og at det klarer å få tak i dere voksne hvis det er noe, og at det ikke er til fare for seg selv og omgivelsene når det er alene.

Hva med å øve på litt alenetid gjennom sommeren?

Alle mine har klart seg fint alene på den alderen. Jenta som skal opp i andre har bare SFO 2 ggr/uken fra høsten av, og hun slutter på skolen før søsknene de andre dagene. Det er ikke noe problem.

Skrevet

Hvis barnet selv vil det, er ansvarlig og ikke finner på noe tull er det da helt i orden. Han bør kunne nå dere på en telefon og gi beskjed når han er hjemme og hvis det er noe.

Fin måte å starta på med en gang i uka.

Anonymous poster hash: e8fb7...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...