Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Lykke - mamma til 3

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed i går om at glukosebelastningen var høy, og er derfor henvist til sykehuset for kostholdsveiledning etc. Men har jo lyst til å begynne jobben med kostholdet allerede nå, og lurer på om det er noen som kan dele erfaringer? Hva er lurt å holde seg unna? Og hva kan jeg spise når jeg er fysen på noe søtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fått det.

Jeg kuttet helt snop, sjokolade og is.

Reduserte melk.

 

Spiser fra før grove brødprodukter.

 

Finbrød er fy fy. Pitabrød er fy fy

 

Egg, makrell er supert til pålegg.

 

 

Jeg har laget smoothie og frosset den i isformer, så har jeg is.

 

Jordbær og vannmelon, popcorn, mandler, nøtter og peanøtter kan du kose deg litt med.

 

 

Lykke til. Her går det veldig bra heldigvis. Litt surt å ikke få spise sjokolade, men tar det igjen når lille er ute.

 

Anonymous poster hash: 64f77...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått det.

Jeg kuttet helt snop, sjokolade og is.

Reduserte melk.

 

Spiser fra før grove brødprodukter.

 

Finbrød er fy fy. Pitabrød er fy fy

 

Egg, makrell er supert til pålegg.

 

 

Jeg har laget smoothie og frosset den i isformer, så har jeg is.

 

Jordbær og vannmelon, popcorn, mandler, nøtter og peanøtter kan du kose deg litt med.

 

 

Lykke til. Her går det veldig bra heldigvis. Litt surt å ikke få spise sjokolade, men tar det igjen når lille er ute.

 

Anonymous poster hash: 64f77...4d9

Spiser også mindre middagsposjoner, mindre ris, pasta og poteter.

 

Anonymous poster hash: 64f77...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut sukker og det meste av karbohydrater. Grove karbohydrater går bra i små mengder (f.eks 1 skive grovt brød, 2 knekkebrød, 1 potet, 1/2 dl pasta). Maks 10g sukker om gangen fikk jeg beskjed av ernæringsfysiologen. Dvs max 1 lite beger sukkerfri yoghurt. Max 2 dl melk, 1 dl juice,1/2 banan om gangen. Frukter med mye sukker må begrenses, som banan, mango, ananas, eple, druer.

 

"trygg" mat er kjøtt, fisk, grønnsaker, Rugsprø, egg, skinke, ost, makrell, nøtter, blåbær, bringebær, cantaloupe-melon, havregryn.

 

Det finnes mye sukkerfritt godteri på helsekost og apotek (man du blir dårlig i magen av for mye). Du kan lage is av smoothie med bær, fun light og/eller sukkerfri yoghurt. Og så har de lavkarbo-is fra Fotballfrue. Og lett-is kjøpte jeg på Rema.

 

Lykke til! Dette går bra. Hell i uhell var at jeg bare la på meg 8 kg, fikk baby på 4 kg, og var gått ned alt en uke etter fødsel 😃

 

Anonymous poster hash: 479f2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan man spise litt mørk sjokolade (minst 70%) (4-6 ruter om gangen). Og Atkins har lavkarbo sjokoladebarer, selges på Rema.

 

Anonymous poster hash: 479f2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://levmeddiabetes.no/2014/07/nydelig-konfektkake-fri-sukker-gluten-og-notter/

 

Her er oppskriften på en kake som jeg i alle fall synes var kjempegod, uten sukker. Jeg hadde i litt peanøtter både inni og som pynt. Kan også lages i miniporsjoner, f.eks muffinsformer 😃 Veldig greit å kunne ha med noe om du skal i selskap.

 

Anonymous poster hash: 479f2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! Har fått time til kostholdsveiledning i neste uke... Det er lenge å vente syns jeg, mtp at jeg allerede er 32 uker på vei...

 

Det verste for meg er søtsuget om kvelden, men det klarer jeg forhåpentligvis å holde i sjakk ved hjelp av nøtter, popcorn og vannmelon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Har fått time til kostholdsveiledning i neste uke... Det er lenge å vente syns jeg, mtp at jeg allerede er 32 uker på vei...

 

Det verste for meg er søtsuget om kvelden, men det klarer jeg forhåpentligvis å holde i sjakk ved hjelp av nøtter, popcorn og vannmelon :)

Jeg hadde også søtsug på kveldene, men kuttet tvert da jeg tenkte på babyen i magen min sitt beste. Det fikk bort søtsuget.

Har kjent litt på det etterpå, og har spist vannmelon og peanøtter.

 

Har også kjøpt lettis som jeg har spist en gang nårvi hadde kaffeslabberas.

 

Anonymous poster hash: 64f77...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...