Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har alltid tenkt at spiral, det vil jeg absolutt ikke ha. Bare tanken på å stappe noe opp i livmoren virker forferdelig. Men så begynner jeg å bli godt voksen (36), og vet med sikkerhet at jeg er ferdig med å få barn. Og så har sakte tanken begynt å modne hos meg. Og nå vurderer jeg det virkelig. Men så har jeg noen spørsmål. Har prøvd å google, men finner så mye rart. Så da ber jeg andre om å dele erfaringene sine med meg. 1. Hvordan får man spiral? Kan man bare be fastlegen om det, og så ta den med til gynekolog? (Tar ikke GU hos fastlegen min.) 2. Har hørt og lest så mye om hvor grusomt vondt det er å sette den inn, og etterpå. Hvor vondt syntes du det var? Hvor vondt var det etterpå? Hvor lenge? 3. Jeg har prøvd minipiller et par ganger, men måttet slutte pga blødninger. Er det da sannsynlig at jeg får blødninger av hormonspiral? 4. Mistet dere mensen? 5. Kan man kjenne trådene i skjeden? Irriterer det ikke livmorhalsen/skjeden? Hvordan blir det under sex? Kan mannen kjenne dem? 6. Ja, og så fjerning, da. Hvordan er det? 7. Hva slags komplikasjoner har du eventuelt opplevd? Tusen takk til deg som tar deg tid til å svare! Anonymous poster hash: 92e10...e96
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 1. Hvordan får man spiral? Kan man bare be fastlegen om det, og så ta den med til gynekolog? (Tar ikke GU hos fastlegen min.) Får resept hos fastlege, setter den inn hos gyn. 2. Har hørt og lest så mye om hvor grusomt vondt det er å sette den inn, og etterpå. Hvor vondt syntes du det var? Hvor vondt var det etterpå? Hvor lenge? Det var ikke vondere å sette den inn en det er å ta celleprøve. Ene gangen merket jeg ingenting etterpå, andre gangen fikk jeg sterke "menssmerter" som varte 3-4 timer etter. 3. Jeg har prøvd minipiller et par ganger, men måttet slutte pga blødninger. Er det da sannsynlig at jeg får blødninger av hormonspiral? Jeg får blødninger av minipiller. Jeg fikk bittesmå blødninger (rosa utflod) hyppig de første par mnd etter isetting. 4. Mistet dere mensen? Etter et par mnd med småblødninger mister jeg mensen så godt som helt. Har to-tre dager i året hvor jeg blør litt. 5. Kan man kjenne trådene i skjeden? Irriterer det ikke livmorhalsen/skjeden? Hvordan blir det under sex? Kan mannen kjenne dem? Jeg kjenner ingenting til spiralen. Mannen kunne kjenne dem andre gang jeg fikk spiral, var inne og justerte trådene litt da jeg var inne til sjekk etter noen uker. Aldri vært et problem ellers. Hatt hormonspiral rundt åtte år totalt. 6. Ja, og så fjerning, da. Hvordan er det? Fjerning er ingen problem, den var ute før jeg fikk med meg hva som var skjedd. 7. Hva slags komplikasjoner har du eventuelt opplevd? Ingen. Anonymous poster hash: 19635...436
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har alltid tenkt at spiral, det vil jeg absolutt ikke ha. Bare tanken på å stappe noe opp i livmoren virker forferdelig. Men så begynner jeg å bli godt voksen (36), og vet med sikkerhet at jeg er ferdig med å få barn. Og så har sakte tanken begynt å modne hos meg. Og nå vurderer jeg det virkelig. Men så har jeg noen spørsmål. Har prøvd å google, men finner så mye rart. Så da ber jeg andre om å dele erfaringene sine med meg. 1. Hvordan får man spiral? Kan man bare be fastlegen om det, og så ta den med til gynekolog? (Tar ikke GU hos fastlegen min.) 2. Har hørt og lest så mye om hvor grusomt vondt det er å sette den inn, og etterpå. Hvor vondt syntes du det var? Hvor vondt var det etterpå? Hvor lenge? 3. Jeg har prøvd minipiller et par ganger, men måttet slutte pga blødninger. Er det da sannsynlig at jeg får blødninger av hormonspiral? 4. Mistet dere mensen? 5. Kan man kjenne trådene i skjeden? Irriterer det ikke livmorhalsen/skjeden? Hvordan blir det under sex? Kan mannen kjenne dem? 6. Ja, og så fjerning, da. Hvordan er det? 7. Hva slags komplikasjoner har du eventuelt opplevd? Tusen takk til deg som tar deg tid til å svare! Anonymous poster hash: 92e10...e96 1) Fastlegen satte inn hos meg, men du kan få resept hos fastlegen og ta med spiralen til gyn. 2) Ikke vondt, var ubehagelig i et par sekunder. Veldig milde menssmerter i et døgn eller to, det var alt. 3) Vet ikke generelt, men jeg har brukt minipillen to ganger - ene gangen gikk bra, andre gangen måtte jeg slutte pga evige blødninger. Med hormonspiral blødde jeg i ca en uke, så ingen ting. 4) Ja.👍🏽 5) Kjente aldri etter. 🙈 Legen sa han klippet trådene lange, at det var mindre sannsynlig mannen ville merke dem da enn om de var korte. Tror mannen kjente dem et par ganger, men ingen klager. 😉 6) Fort og greit, kjente ingen ting. 7) Ingen. Anonymous poster hash: 4e39f...2ec
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 1. Hvordan får man spiral? Kan man bare be fastlegen om det, og så ta den med til gynekolog? (Tar ikke GU hos fastlegen min.) - ja, du får først resept på den hos din lege, og tar den så med til den legen som skal sette den inn. 2. Har hørt og lest så mye om hvor grusomt vondt det er å sette den inn, og etterpå. Hvor vondt syntes du det var? Hvor vondt var det etterpå? Hvor lenge? - Syntes ikke det var veldig vondt. Han pillet rundt der nede i noen få minutter, og det var ikke vondt etter at han var ferdig å grave. 3. Jeg har prøvd minipiller et par ganger, men måttet slutte pga blødninger. Er det da sannsynlig at jeg får blødninger av hormonspiral? - Vanskelig å si om de to tingene henger sammen, men nesten alle får blødningsforstyrrelser, bl a småblødninger, i starten (0-6 mnd etter innsettelsen) og deretter ikke noe. 4. Mistet dere mensen? - Ja, etter 4-5 mnd. Har ikke hatt mensen på 7 år. 5. Kan man kjenne trådene i skjeden? Irriterer det ikke livmorhalsen/skjeden? Hvordan blir det under sex? Kan mannen kjenne dem? - Kjenner ingen ting, verken jeg eller mannen 6. Ja, og så fjerning, da. Hvordan er det? - Fort og greit. Ikke noe jeg gruer for. Har prøvd det 2 ganger, syns ikke det var plagsomt. 7. Hva slags komplikasjoner har du eventuelt opplevd? - Ingen Anonymous poster hash: 353c8...07b
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 Jeg slet veldig med gjentakende soppinfeksjoner med hormonspiral. Hadde aldri hatt det før, og fikk det hver mnd. Etter et år fjernet jeg den, og ikke hatt problem siden. Anonymous poster hash: 6941a...2cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå