GĂ„ til innhold

Til dere med skolestartere🎓

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de lese/skrive?eventuelt hva kan de?

Anonymous poster hash: 77bc0...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan lese lettleste bÞker selv, og skrive enkle ord. Litt enkel regning, men da mÄ hun telle pÄ fingrene. 5,5 Är nÄ.

Anonymous poster hash: 59a46...130

Skrevet

kan ikke lese - men kan alle bokstavene og kan skrive enkle ord.

Kan regne enkle stykker - sÄnn typisk hvis du har to epler, og fÄr tre til, hvor mange har du da.

Anonymous poster hash: 5aa96...ef7
Skrevet

Kan mange bokstaver (bÄde navn, lyd og skrive de), men kan ikke lese og skrive. Gjenkjenner bokstavene og kan dra det sammen til noe som ligner et ord.. Ikke sÄ interessert i tall.

Ellers har hun god sosial kompetanse, men ikke sÄ selvstendig pÄ en del omrÄder som Ä finne mat og drikke selv (smÞre egen mat).

TÞrker seg selv, men jeg er fortsatt ikke 100% fornÞyd sÄ ofte vi mÄ dusje pÄ kvelden fordi hun ikke har fÄtt det til 100%.

Desemberbarn og tror hun er minst av skolestarterne her.

Anonymous poster hash: 2e8f8...d26

Skrevet

De fleste skolestartere kjenner noen bokstaver. Gjerne blokkbokstaver. De fleste kjenner og skriver fornavnet sitt.

Noen fÄ leser. Noen fÄ leser og skriver.

Noen fÄ kjenner ikke navnet sitt og kjenner ikke en eneste bokstav.

Alt er normalt.

Anonymous poster hash: 6564d...938

Skrevet

Hun kan ikke lese, eller skrive i den forstand, men hun kan de fleste bokstavene.

Skriver navnene til oss nÊrmeste, men andre ord og navn mÄ vi stave for henne.

Men hun er god i hoderegning. Dét overrasker meg litt..

Anonymous poster hash: e727a...1b6

Skrevet

Hun kan ikke lese, eller skrive i den forstand, men hun kan de fleste bokstavene.

Men hun er god i hoderegning. Dét overrasker meg litt.. Anonymous poster hash: e727a...1b6

MÄ bare legge til at hun er desemberbarn, sÄ hun ble nylig 5,5 Är. Jeg stresser ikke med verken lesingen eller skrivingen, dette vil de jo lÊre pÄ skolen ;)

Skrevet

Men hun er god i hoderegning. Dét overrasker meg litt..

Da synes jeg du skal sÞrge for at hun forblir god i hoderegning! Hold kunnskapen ved like, og vÊr med pÄ utviklingen nÄr de jobber seg oppover i nivÄene pÄ skolen. Det er flott Ä vÊre god i hoderegning, det er kunnskap man har glede av hele livet.

Anonymous poster hash: 7fd0d...449

Skrevet

Min skolestarter har fylt seks. Kan fÞrste del av alfabetet, kan lage bokstavlydene og stave seg frem til korte ord. Skriver navnet sitt. Veldig godt i matematikk, regner pluss, minus, negative tall og med ganging og ligninger (selv om ikke hun vet at det er det hun gjÞr). Hun kan derimot ikke sykle eller klatre, ikke sÄ god pÄ fysiske ferdigheter altsÄ. Har ikke brukt tid pÄ Ä pugge slike ting de gÄr pÄ skolen for Ä lÊre, vil ikke at hun skal vÊre lei fÞr de begynner

Anonymous poster hash: eb8fd...8d9

Skrevet

Min er novembergutt og kan absolutt ikke lese. Ikke har vi Þvd pÄ det heller fordi det pugges pÄ skolen. Har prÞvd Ä vekke interessen hans med Ä trekke sammen bokstaver, da klarer han noen fÄ enkle ord. 

Han kjenner mange bokstaver, men blander de litt sammen og husker ikke alltid hva de heter selv om han kjenner de godt igjen. Kan IKKE hele alfabetet. Kan da i hovedsak bokstavlyden ettersom han henger etter sprÄklig og dermed bruker vi kun lyden til bokstavene hjemme og i barnehagen. Kjenner kun de store bokstavene, ikke de smÄ. 

Kan skrive navnet sitt, men kan ogsÄ glemme hva bokstavene heter av og til. Husker det nÄr jeg minner ham pÄ det. 

Er veldig interessert i tall og det Ä telle, Þver pÄ Ä telle (sÄnn for seg selv) og vi hjelper ham med det han lurer pÄ. Begynner Ä vise interesse for pluss og minus, men kan det ikke godt enda. 

Vi oppmuntrer selvfÞlgelig interessen, hjelper han med det han spÞr om og henger oss pÄ nÄr han viser initiativ. Vi vil at lÊring skal vÊre noe kjempemorsomt, sÄ ingenting han har lÊrt seg er noe vi har presset pÄ for Ä fÄ til. LÊringsvilje, Þnske om Ä vite mer og nysgjerrighet er det viktigste ved skolestart!

Han er ellers snakkesalig, klarer seg stort sett selv, kler pÄ seg, gÄr pÄ do, henter seg mat, osv. Men glemmer seg ofte av og mÄ minnes pÄ ting da, litt vimsete for Ä si det sÄnn. 

Anonymous poster hash: e307f...491
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Har oktoberbarn. Hun kan pluss og minus, lette gangestykker, regner i hodet. Hun kan alle bokstavene og skriver enkle, korte ord. Hun kan lese korte ord men trenger lang tid. Er veldig selvstendig og VELDIG klar for Ă„ begynne pĂ„ skolen😊

Skrevet

Han kan alle bokstavene, og kan lese lette bÞker selv. Han kan ogsÄ skrive korte setninger uten hjelp. Han klarer pluss og minus, men det mÄ vÊre lette oppgaver.

Anonymous poster hash: 73bad...ca6

Skrevet

Han kan verken lese eller skrive (annet enn navnene sine og mamma). Er sprÄklig sterk (muntlig). Han er interessert i enkel regning. Han hopper hÞyere og lÞper fortere enn de fleste. SvÊrt selvstendig.

Anonymous poster hash: 95bd7...3ec

Skrevet

Noen fÄ kan lese og skrive, de fleste kan skrive navnet sitt.

Det er ikke viktig Ä kunne bokstaver, kunne lese eller skrive noe fÞr de begynner. Det som er viktig Ä Þve pÄ fÞr barnet begynner er ting som Ä klare seg selv pÄ toalettet, kunne kle pÄ seg selv, holde litt orden pÄ tingene sine, kunne ta i mot en beskjed og konsentrere seg om en ting av gangen en liten stund.

Skrevet

Min (snart 6) kan lese enkle ord, 5-6 bokstaver. Han kan skrive enkle ord, lengre ord har en tendens til Ă„ miste bokstaver pĂ„ veien 😄 Han er sprĂ„klig sterk, sosial, empatisk og rett og slett en trivelig kar. Han kan kle pĂ„ seg selv men strever med glidelĂ„s, sko og Ă„ ta av genser. Han kan ikke sykle, klippe med saks eller klatre i trĂŠr. Han er flink til Ă„ holde fokus og en klĂžpper i engelsk da farfar er britisk 😊

Anonymous poster hash: 88bb7...e7b

Skrevet

Septemberjente. Kan lese lettleste bÞker og skrive. Kan regne, ogsÄ hoderegning enkel addisjon. Er veldig motivert, jeg har ikke pushet henne.

Anonymous poster hash: 4c693...b81

Skrevet

Min jente starter til hĂžsten og hun kan alle bokstaver og skriver lett alfabetet. Hun skriver mange ord og leser lettleste bĂžker.

Anonymous poster hash: 5b197...4d0

Skrevet

Apriljente. Kan skrive alle bokstavene. Leser og skriver enkle ord.

Anonymous poster hash: 97c04...44b

Skrevet

Min unge kan lese og skrive, alfabetet og en god del hoderegning. Hun elsker bĂžker og vi leser masse til henne.

Hun kler av og pÄ (alt vintertÞy), gÄr pÄ do, kan sitte stille, elsker Ä lÞse oppgaver osv.

Jeg sa til lÊreren hennes at det er mulig hun fÄr verdens enkleste elev... (hÄper det ikke blir motsatt)

Forskning viser at det er ikke har noe Ä si om ungen kan lese nÄr de begynner pÄ skolen, men at foreldrenes interesse for bÞker han litt Ä si.

Anonymous poster hash: 7a589...f58

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...