Gå til innhold

Trenger hjelp ang. studier og studiekompetanse!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle flinke jenter / damer.

Jeg trenger seriøst hjelp med å finne ut hva jeg vil og skal gjøre videre.

Jeg har fylt hele 34 år nå. Fagbrev som omsorgsarbeider. Og jeg har dessverre ikke tatt studiekompetanse. Jeg har i flere år drømt om å bli sykepleier. Men har allikevel ikke "mannet" meg opp til å ta studiekompetansen. For et år siden kom jeg inn på regnskap og har studert det på deltid. Jeg kom inn på grunnlag av realkompetanse. Jeg har nå 30 studiepoeng i dette. Jeg hadde tenkt å studere videre på regnskap til høsten. Men så begynner usikkerheten å komme inn her. Sykepleierdrømmen henger igjen. Og jeg vet jeg ikke kommer inn på realkompetanse. Det prøvde jeg for et par år siden 

Jeg har jobbet siden jeg var ferdig med læretiden for mange år siden. Så jeg vet jeg faller inn under 23/5 regelen.

Men allikevel er jeg sååå usikker på hva jeg vil. Jeg syntes det er "flaut" å ta videregående som voksen. Ender jeg kanskje opp med å bruke et år på å få studiekompetanse, og så allikevel ikke kommer inn på sykepleien? Skal jeg fortsette å studere regnskap på deltid og til slutt få en bachelor i dette?

Jeg jobber 50% og har to små barn. Det å studere på deltid/kveldstid har vært meget tøft. Kanskje spesielt siden disse fagene er "tunge" og ikke så veldig interessante.

Jeg har aldri vært sånn i tvil før. Jeg blir nesten deprimert av dette og det går utover alt nå føler jeg.

Kan noen av dere kloke damer gi meg litt råd?

Har prøvd å spørre diverse skoler om studiekompetanse og realkompetanse. Men får stort sett bare linker til samordnet opptak. Føler meg rådvill. Hvor lang tid tar det å få tatt de fire fagene jeg mangler ( naturfag, matte, norsk, historie ) Kan det la seg gjøre ved siden av jobb og familie?

Håper på svar :)

Anonymous poster hash: 50598...e6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du utenfor by? Kan du ta desentralisert sykepleie? Det mener jeg du kan ta med din kompetanse.

Anonymous poster hash: 9a586...b25

Skrevet

Bor du utenfor by? Kan du ta desentralisert sykepleie? Det mener jeg du kan ta med din kompetanse.

Anonymous poster hash: 9a586...b25

Dessverre for meg så bor jeg midt i en stor by. Hvor det er veldig høyt snitt for å komme inn på sykepleien :(

Skrevet

Hvilke fag har du da? I 23/5-regelen må du ha de 6 studiekompetansefagene for å kunne benytte deg av denne regelen. Jeg har kommet inn med 23/5-regel på sykepleien og andre fag, men takket nei til plassen. Det er for sent å søke nå, men dersom du virkelig ønsker å studere så burde du ta opp fagene du mangler. Du kan søke voksenopplæring, da går du i klasse med andre i samme situasjon. Dette gjorde jeg for å få studiekompetanse. Har også vært privatist og det er mye tyngre enn å gå voksenopplæring.

Skrevet

Videregåendefagene er interessante og lette, de kan du fint ta ved siden av full jobb. Hva er snittet for å komme inn på sykepleien med 23/5-regelen? Tror du at du kommer godt over dette?

Hvorfor begynte du å studere regnskap? Det er virkelig helt annerledes enn sykepleie, så jeg lurer på hvordan du tenkte. Det er viktig at du får sortert ut tankene dine FØR du hopper av et studie og begynner på nytt igjen. Det blir veldig rotete etter hvert.

Anonymous poster hash: 0e43b...400
Skrevet

Videregåendefagene er interessante og lette, de kan du fint ta ved siden av full jobb. Hva er snittet for å komme inn på sykepleien med 23/5-regelen? Tror du at du kommer godt over dette?

Hvorfor begynte du å studere regnskap? Det er virkelig helt annerledes enn sykepleie, så jeg lurer på hvordan du tenkte. Det er viktig at du får sortert ut tankene dine FØR du hopper av et studie og begynner på nytt igjen. Det blir veldig rotete etter hvert.

Ja jeg er redd det kan virke rotete. Jeg føler selv alt er et rot i hodet mitt nå. Prøver å finne ut og sortere litt. Men det er ikke bare bare. Jeg begynte å studere regnskap fordi jeg har jobbet på kontor de siste årene. Så det passet inn med jobben. Og jeg har hele tiden savnet å ha en skikkelig utdannelse i bunn.

Derfor tenkte jeg at jeg ville prøve dette. Og jeg har klart studiet bra. Men det har vært tøft.

Jeg er faktisk usikker på hva snittet er for å komme inn på 23/5 regelen. er det annerledes enn vanlig studiekompetanse?

Jeg har vært i kontakt med voksenopplæring og fikk beskjed om at jeg mangler matte, norsk, naturfag og historie.

Resten hadde jeg selv om jeg gikk yrkesfag.

Matte har jeg alltid vært elendig i. Så spørs om det hadde gått.

Skrevet

Hvilke fag har du da? I 23/5-regelen må du ha de 6 studiekompetansefagene for å kunne benytte deg av denne regelen. Jeg har kommet inn med 23/5-regel på sykepleien og andre fag, men takket nei til plassen. Det er for sent å søke nå, men dersom du virkelig ønsker å studere så burde du ta opp fagene du mangler. Du kan søke voksenopplæring, da går du i klasse med andre i samme situasjon. Dette gjorde jeg for å få studiekompetanse. Har også vært privatist og det er mye tyngre enn å gå voksenopplæring.

Klarte du da å ta fagene på et år? Kan man klare det på mindre tid? Mangler naturfag, matte, norsk og historie. Vil helst bare få det unnagjort. er undervisning på dagtid eller kveld?

Skrevet

ikke lest hva di andre skriver, men om du er omsorgsarbeider og har barn. kan du søke sykepleiern og komme inn på realkompetanse, jeg gjorde det og kom inn, og skolen jeg gikk på hadde også høyt snitt, men di er pålagt å "slippe" ett viss antall inn uten generellstudiekompetanse. så med en god søknad, alderspoeng og relevant arbeidserfaring er du nok inne på null komma niks.

ang fag, kan du ta som privatist. det er lett å lese seg til. og du tar lett alle fagene på ett år, ett halvt også for den saksskyld.

Anonymous poster hash: f9474...569
Skrevet

Hi, du må nesten finne ut av litt av dette selv. Les på nettet på de institusjonene der du ønsker å ta opp fag. Videregående skoler, høyskoler o.l. Ring dem dersom det er noe du ikke forstår. Om det er deltid/heltid, hvordan ting er lagt opp, poenggrenser o.l. må du klare å finne selv, hvis ikke blir disse fagene, og sykepleien, for tøft for deg.

Skrevet

ikke lest hva di andre skriver, men om du er omsorgsarbeider og har barn. kan du søke sykepleiern og komme inn på realkompetanse, jeg gjorde det og kom inn, og skolen jeg gikk på hadde også høyt snitt, men di er pålagt å "slippe" ett viss antall inn uten generellstudiekompetanse. så med en god søknad, alderspoeng og relevant arbeidserfaring er du nok inne på null komma niks.

ang fag, kan du ta som privatist. det er lett å lese seg til. og du tar lett alle fagene på ett år, ett halvt også for den saksskyld.

Anonymous poster hash: f9474...569

Takk for svar. Jeg søkte med dette for et par år siden, og jeg kom dessverre ikke inn.

Mest sannsynlig er ikke arbeidserfaringen min relevant nok.

Skrevet

Klarte du da å ta fagene på et år? Kan man klare det på mindre tid? Mangler naturfag, matte, norsk og historie. Vil helst bare få det unnagjort. er undervisning på dagtid eller kveld?

Jeg manglet kun to fag, tok ett av disse under voksenopplæring som gikk på dagtid over et år mens det siste tok jeg som privatist (norsk muntlig). Voksenopplæring foregår både på dagtid over et år og kveldstid over 1,5-2 år avhengig av hvor mange fag du skal ta opp og om du kommer inn på heltid (dagtid = fulle dager dersom du mangler alle fag) og deltid (kveld). Jeg kom inn på dagtidstudiet, dette er to år siden nå. Min erfaring er at det er tungt, det er mye stoff som skal gjennomgåes noe flere i klassen min påpekte (de som tok opp flere eller alle fagene). Jeg klarte meg dog bra og søkte på høgskolen samme semesteret som jeg holdt på å gjøre meg ferdig med voksenopplæring. Du bør undersøke voksenopplæringstilbudet fylket ditt har :) Ønsker du å fullføre fagene på kortest tid kan du ta det opp som privatist, men da må du belage deg på at det kan bli tungt og det anbefales virkelig å gjennomgå undervisning i naturfag (lab-øvelser) og matte. Jeg jobbet ved siden av voksenopplæring og privatistfaget samtidig som jeg har ansvar for fire barn og det var tøft, men vel verdt det. Utdanning er noe man virkelig bør satse på og dersom det er dette du vil så får du det til :)

Skrevet

Du kan jo ta videregåendefagene som privatist :) eneste som kreves er at du melder deg opp til eksamen og betaler eksamensavgift, du kan lese alt selv!

God trening i selvstendig arbeid før studietiden 👍

Anonymous poster hash: 344a0...118

Skrevet

Jeg manglet kun to fag, tok ett av disse under voksenopplæring som gikk på dagtid over et år mens det siste tok jeg som privatist (norsk muntlig). Voksenopplæring foregår både på dagtid over et år og kveldstid over 1,5-2 år avhengig av hvor mange fag du skal ta opp og om du kommer inn på heltid (dagtid = fulle dager dersom du mangler alle fag) og deltid (kveld). Jeg kom inn på dagtidstudiet, dette er to år siden nå. Min erfaring er at det er tungt, det er mye stoff som skal gjennomgåes noe flere i klassen min påpekte (de som tok opp flere eller alle fagene). Jeg klarte meg dog bra og søkte på høgskolen samme semesteret som jeg holdt på å gjøre meg ferdig med voksenopplæring. Du bør undersøke voksenopplæringstilbudet fylket ditt har :) Ønsker du å fullføre fagene på kortest tid kan du ta det opp som privatist, men da må du belage deg på at det kan bli tungt og det anbefales virkelig å gjennomgå undervisning i naturfag (lab-øvelser) og matte. Jeg jobbet ved siden av voksenopplæring og privatistfaget samtidig som jeg har ansvar for fire barn og det var tøft, men vel verdt det. Utdanning er noe man virkelig bør satse på og dersom det er dette du vil så får du det til :)

Tusen takk for utfyllende svar. Ja jeg angrer stort på at jeg ikke tok påbygg for mange år siden. Da hadde jeg kunnet søke meg rett inn nå. Ja det hørtes faktisk tøft ut å ta studiekompetanse på heltid da. Jeg hadde trodd det skulle være ganske ok å ta. Huff. Like forvirret og surrete i hodet på hva jeg skal ta meg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...