Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg studerer og jobber som tilkalling ved siden. Fikk i sommer ferievikariat på den posten jeg er tilkalling for, har jobbet der siden april i år. Spurte i dag om det var mulighet for å få fri grunnet barnehagetilvenning i august, det er snakk om 1 dag, da jeg har en fridag og senvakt i løpet av de 3 dagene. Dette fikk jeg avslag på, men jeg trodde at man hadde krav på fri ved barnehagetilvenning? Noe som vet noe om dette? Anonymous poster hash: b4318...1ab
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Du har ikke krav på fri, men mange gir fri uten lønn. Kan du ikke bytte med en kollega ellers må pappa ordne Anonymous poster hash: 3edf8...72e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Det er vanlig mange steder, noen steder tariffestet, men ingen lovfestet rett. Anonymous poster hash: 8711e...3af
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Arbeidsmiljøloven sier dessverre ingenting om barnehagetilvenning. De aller, aller fleste har likevel rett til opp til tre dager fri gjennom sin tariffavtale. Snakk med klubbleder, tillitsvalgt eller direkte med fagforeningen din, så kan de hjelpe deg med å finne riktig tariffavtale. Antakeligvis har du krav på fri. I min bransje får vi tre dager fri med lønn. Det må være de dagene tilstedeværelse er påkrevd, man kan f.eks. ikke la mannen ta sine tre dager og så "spare" sine egne tre dager til senere barnehagekriser. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Hvorfor kan ikke mannen ta en av dagene? Anonymous poster hash: 6627f...01a
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Arbeidsmiljøloven sier dessverre ingenting om barnehagetilvenning. De aller, aller fleste har likevel rett til opp til tre dager fri gjennom sin tariffavtale. Snakk med klubbleder, tillitsvalgt eller direkte med fagforeningen din, så kan de hjelpe deg med å finne riktig tariffavtale. Antakeligvis har du krav på fri. I min bransje får vi tre dager fri med lønn. Det må være de dagene tilstedeværelse er påkrevd, man kan f.eks. ikke la mannen ta sine tre dager og så "spare" sine egne tre dager til senere barnehagekriser. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90 Detet er nok et gode kun for fast annsatte og ikke ferievikarer eller andre vikarer. Det er det i alle fall hos oss. Anonymous poster hash: b2c08...dbd
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Detet er nok et gode kun for fast annsatte og ikke ferievikarer eller andre vikarer. Det er det i alle fall hos oss. Anonymous poster hash: b2c08...dbd Sjekket akkurat personalhåndboken vår og det er for alle. Vi har ingen ferievikarer, da, men vi har vikarer og engasjementer. Gikk selv i engasjement i tre år, og fikk alle goder, unntatt sjekk hos bedriftslegen. Akkurat det var kun for fast ansatte, av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Sjekket akkurat personalhåndboken vår og det er for alle. Vi har ingen ferievikarer, da, men vi har vikarer og engasjementer. Gikk selv i engasjement i tre år, og fikk alle goder, unntatt sjekk hos bedriftslegen. Akkurat det var kun for fast ansatte, av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90 Så da må hi sjekke der hun jobber siden dette varierer. Anonymous poster hash: b2c08...dbd
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Jepp, hi må sjekke personalhåndboken, snakke med HR, snakke med tillitvalgt. Vi kan ikke si noe mer. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90
❤lille stjerne❤ Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Men uansett så må jo en arbeidstaker få vennet barnet sitt til barnehagen, man kan faktisk ikke bare sette igjen et lite barn på et fremmed sted og gå. Her synes jeg at arbeidsplass må vise noe forståelse når de har ansatte med små barn.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 Men uansett så må jo en arbeidstaker få vennet barnet sitt til barnehagen, man kan faktisk ikke bare sette igjen et lite barn på et fremmed sted og gå. Her synes jeg at arbeidsplass må vise noe forståelse når de har ansatte med små barn. Helt enig! Anonymous poster hash: 5b1da...e19
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 Vi bakte tilbenning i barnehagen inn i den siste uka i permisjonen. Anonymous poster hash: 66b4b...586
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har en fulltidsjobb, fast, og vi får tre dagers fri med lønn ved barnehagetilvenning Anonymous poster hash: 04d79...db5
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 Vi bakte tilbenning i barnehagen inn i den siste uka i permisjonen. Anonymous poster hash: 66b4b...586 Vi tok tilvenningen over de siste fire ukene av permisjonen, vi. Valgte 80 % permisjon og fikk barnehageplass fra dagen etter han fylte ett år, så det passet kjempefint. Kunne spart resten av dagene på tidskonto, men det er gull å kunne bruke god tid på tilvenning. Anonymous poster hash: 7a0d6...e90
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 Forresten har man vel rett til fri for barnehagetilvenning, spørsmålet er om man har rett til fri med lønn? Eller? Anonymous poster hash: 7a0d6...e90
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #16 Skrevet 3. juli 2016 Forresten har man vel rett til fri for barnehagetilvenning, spørsmålet er om man har rett til fri med lønn? Eller? Anonymous poster hash: 7a0d6...e90 Nei det er ingen lovfestet rett til det. Om hun allerede er vikar har hun nå noen andre til å passe barnet. Kanskje en far? Han kan da ta den ene dagen og hun de to hun allerede har mulighet til. Vikarer har de fleste steder ikke samme godene som fast ansatte og som hi har fatt beskjed om må hun sjekke sin arbeidsplass. Når hun allerede har spurt og fått nei av arbeidsgiver får nok ikke vikarer dette der hun jobber, men hun kan jo sjekke nøyere selv. Anonymous poster hash: b2c08...dbd
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #17 Skrevet 3. juli 2016 Jeg synes det er litt spesielt å be om fri til tilvenning når man er ferievikar, i hvert fall hvis ikke man ga beskjed om det før en takket ja til å være ferievikar Anonymous poster hash: 9d66d...cb7
❤lille stjerne❤ Skrevet 3. juli 2016 #18 Skrevet 3. juli 2016 Man bestemmer som regel ikke selv hvilken oppstart dato man får i bhg, så litt vanskelig å planlegge det langt frem i tid da. Dessuten så er det sånn for de fleste av oss at jobb må vi ha, ikke alle kan velge of vrake blant stillinger og vakter. Har selv hatt en periode på 2 år der jeg var vikar og hadde barnehagebarn. Selvsagt gjør man jo sitt beste og prøver å ikke la ting gå utover jobben, men noen ganger er barna våre syke, skal tilnundersøkelse på sykehus, begynne i barnehage for aller første gang (noe som faktisk er en stor dag i livet for både barnet og mamma/pappa) og da trenger barnet mamma/pappa Denne dagen og jobben må klare seg uten denne dagen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #19 Skrevet 3. juli 2016 Man bestemmer som regel ikke selv hvilken oppstart dato man får i bhg, så litt vanskelig å planlegge det langt frem i tid da. Dessuten så er det sånn for de fleste av oss at jobb må vi ha, ikke alle kan velge of vrake blant stillinger og vakter. Har selv hatt en periode på 2 år der jeg var vikar og hadde barnehagebarn. Selvsagt gjør man jo sitt beste og prøver å ikke la ting gå utover jobben, men noen ganger er barna våre syke, skal tilnundersøkelse på sykehus, begynne i barnehage for aller første gang (noe som faktisk er en stor dag i livet for både barnet og mamma/pappa) og da trenger barnet mamma/pappa Denne dagen og jobben må klare seg uten denne dagen. Men man vet jo at barnehagetilvenning kommer i løpet av august, og da kan man si i fra om det så leder i det minste er ops på det og er litt mer velvillig innstilt på det når spørsmålet om fri kommer. Kan være irriterende med ferievikarer som stadig skal ha fri. Men nå ha hi spurt en måned før, så jeg er enig i at leder i det minste burde prøvd å fikse det. Anonymous poster hash: 9d66d...cb7
februarprins2013 Skrevet 3. juli 2016 #20 Skrevet 3. juli 2016 du har ikke krav på fri,men jeg fikk fri uten lønn
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #21 Skrevet 3. juli 2016 Du har ikke krav på noen ting, for dette er ikke nevnt i arbeidsmiljøloven i det hele tatt..... Men det er vanlig å få 3 dagers velferdspermisjon, enten med eller uten lønn, dette er gjerne innarbeidet i arbeidsplassens velferspermisjonsordning. Men likebehandlingsprinsippet er sterkt i norsk arbeidsliv, så om det er vanlig å få fri til tilvenning på arbeidsplassen din kan ikke du nektes uten at arbeidsgiver har veldig gode grunner til at du ikke kan få fri akkurat den dagen. På min arbeidsplass får vi tre dager, men bare den første dagen er med lønn. Anonymous poster hash: eb508...454
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2016 #22 Skrevet 3. juli 2016 Man bestemmer som regel ikke selv hvilken oppstart dato man får i bhg, så litt vanskelig å planlegge det langt frem i tid da. Dessuten så er det sånn for de fleste av oss at jobb må vi ha, ikke alle kan velge of vrake blant stillinger og vakter. Har selv hatt en periode på 2 år der jeg var vikar og hadde barnehagebarn. Selvsagt gjør man jo sitt beste og prøver å ikke la ting gå utover jobben, men noen ganger er barna våre syke, skal tilnundersøkelse på sykehus, begynne i barnehage for aller første gang (noe som faktisk er en stor dag i livet for både barnet og mamma/pappa) og da trenger barnet mamma/pappa Denne dagen og jobben må klare seg uten denne dagen. Barn klarer seg helt fint uten begge foreldrene under barnehagetilvenningen. Det er helt unødvendig å lage problemer for arbeidsgiver når man kan være med 2 av 3 dager. Om man ikke får fri, må man bytte vakt med noen andre. Ditt problem, ikke arbeidsgivers. Anonymous poster hash: abc33...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå