Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Det irriterer meg nesten litt (bare litt, altså) at mine barns tremenningers slektsforhold til meg ikke heter noe. Altså barna til mine fettere og kusiner. De har man jo ofte et ganske nært forhold til. Og så kan jeg ikke si at de er "fuflingene" mine eller noe og at jeg "mamsen" deres eller noe vis jeg skal forklare hvem de er. Da må jeg si min kusines datter eller sønnen til fettern min eller tremenningen til barna mine. Grrr. Andre som noensinne har tenkt på dette? Anonymous poster hash: 10bad...216
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Vi kaller oss tante til kusiners barn. Men vi kusinene er som søsken da vi er vokst opp sammen og er mye sammen.
I scream for icecream! Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Ja, det irriterer faktisk meg også. Jeg treffer mine barns tremenninger med jevne mellomrom, og synes det er tungvint å si "mine søskenbarns barn".
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Har tenkt at det er litt smårart at det ikke har noe slektsnavn, ja. Min sønn og hans tremenning går i samme barnehage. Det blir jo bare til at vi sier "din pappa og hans pappa er fettere, dermed er dere tremenninger". Men jeg mister slektskontrollen ved firemenninger! Anonymous poster hash: b29f8...710
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Det irriterer ikke meg. Vi utveksler ikke julegaver engang. Så nære er vi Anonymous poster hash: 67f66...7fb
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Enig! Men kan vi ikke lage et navn for dette, da? Og innarbeide det? Alt må jo starte et sted! Søskenbarnbarn? Suflinger? Anonymous poster hash: adc8f...03f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Jeg føler man mangler noen familierelasjonsnavn. Det "familierelasjonsnavnene" jeg føler mangler er svigerforeldre til hverandre. "Min sønn sin svigermor" føler jeg blir så mye mer upersonlig enn om de hadde hatt et "familienavn" til hverandre. Anonymous poster hash: abc11...4b3
Vaffelstrikk Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Jeg kaller dem søskenbarnbarn, da skjønner folk hva jeg mener
Gjest Darwinia:-) Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Det finnes jo på engelsk så skjønner ikke hvorfor vi ikke har det på norsk. https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin
Gjest Antarctica Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 Da jeg vokste opp hadde jeg filletanter og filleonkler, det var mammas/pappas søskenbarn. Regner med at jeg da var deres filleniese?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #11 Skrevet 1. juli 2016 Da jeg vokste opp hadde jeg filletanter og filleonkler, det var mammas/pappas søskenbarn. Regner med at jeg da var deres filleniese? Mange steder i landet er en filleonkel gift med din far eller mors søster, og en filletante gift med din far eller mors bror. M.a.o. personen som er inngiftet. Anonymous poster hash: adc8f...03f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #12 Skrevet 1. juli 2016 Jeg føler man mangler noen familierelasjonsnavn. Det "familierelasjonsnavnene" jeg føler mangler er svigerforeldre til hverandre. "Min sønn sin svigermor" føler jeg blir så mye mer upersonlig enn om de hadde hatt et "familienavn" til hverandre. Anonymous poster hash: abc11...4b3 Så sønnen din har giftet seg, og dette er moren til kona hans? Sønnen min er 8 mnd., så det føles så fjernt for meg. Anonymous poster hash: adc8f...03f
Gjest Antarctica Skrevet 1. juli 2016 #13 Skrevet 1. juli 2016 Mange steder i landet er en filleonkel gift med din far eller mors søster, og en filletante gift med din far eller mors bror. M.a.o. personen som er inngiftet. Anonymous poster hash: adc8f...03f De som var gift med tante eller onkel fikk tittelen tante eller onkel hos oss, altså. Vi var rause sånn.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #14 Skrevet 1. juli 2016 Hos oss er det stort aldersspenn mellom barn og barnebarn. Det vil si at mine barn er like gamle som mine søskenbarn. Og jeg synes det er litt trist at deres relasjon ikke har noen tittel. De er ikke søskenbarn og de er ikke tremenninger, men i praksis så er de jo veldig nære hverandre og deres familierelasjon hadde fortjent en tittel. Anonymous poster hash: ee32a...0f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #15 Skrevet 1. juli 2016 De som var gift med tante eller onkel fikk tittelen tante eller onkel hos oss, altså. Vi var rause sånn.Vi også tydeligvis 😂 Tante og onkel liksom. Ikke "Nå skal vi på besøk til tante og filleonkel" Anonymous poster hash: ce22b...740
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 Det er jo ikke verre enn å bruke titler som man vil...Tremenningene som har nær kontakt i vår familie, kalles søskenbarn. Jeg er tante til mine søskenbarns barn og mine (nære) søskenbarn er tanter/onkler til mitt barn.Min mors søster, som er som en mor nr. 2, er min tante og barnets "bestetante". Mine tanter og onkler som jeg har mindre kontakt med, blir fortsatt "tante Gunda" og "onkel Per" når vi treffes, for det er det jeg kaller dem. Da kaller barnet mitt dem det helt naturlig. Dette er personer vi treffes max 1 gang i året.Min onkel og hans nye kone er "gammel-onkel" og "gammel-tante", min fars samboer er besto.Vi bruker titler om hverandre og som vi vil, har ikke noe behov for å forklare det egentlige slektskapet til andre. Anonymous poster hash: 2d721...149
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #17 Skrevet 1. juli 2016 De som var gift med tante eller onkel fikk tittelen tante eller onkel hos oss, altså. Vi var rause sånn. Samme her, men jeg brukte begrepet filletante om tanten til min søster. Vi hadde ulik far. Anonymous poster hash: 06e13...cda
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #18 Skrevet 1. juli 2016 Trodde det var filletante jeg? Grandtsnte er vel mine foreldres tanter og onkler. Inngiftede tanter og onkler er skikkelige tanter og onkler hos oss. Kona til broren min er selvfølgelig tante til mine barn Anonymous poster hash: 3f465...fa6
anonomous Skrevet 1. juli 2016 #19 Skrevet 1. juli 2016 Trodde også det var filletante / onkel. Kaller meg iallefall tante til mitt søskenbarns barn
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #20 Skrevet 1. juli 2016 Så sønnen din har giftet seg, og dette er moren til kona hans? Sønnen min er 8 mnd., så det føles så fjernt for meg. Anonymous poster hash: adc8f...03f Nei, sønnen min går på barneskolen så det er nok langt frem i tid at jeg blir svigerforeldrene til noen Dette var bare et eksempel fra svigerfar sitt perspektiv Anonymous poster hash: abc11...4b3
Gjest Antarctica Skrevet 1. juli 2016 #21 Skrevet 1. juli 2016 Det er jo ikke verre enn å bruke titler som man vil... Tremenningene som har nær kontakt i vår familie, kalles søskenbarn. Jeg er tante til mine søskenbarns barn og mine (nære) søskenbarn er tanter/onkler til mitt barn. Min mors søster, som er som en mor nr. 2, er min tante og barnets "bestetante". Mine tanter og onkler som jeg har mindre kontakt med, blir fortsatt "tante Gunda" og "onkel Per" når vi treffes, for det er det jeg kaller dem. Da kaller barnet mitt dem det helt naturlig. Dette er personer vi treffes max 1 gang i året. Min onkel og hans nye kone er "gammel-onkel" og "gammel-tante", min fars samboer er besto. Vi bruker titler om hverandre og som vi vil, har ikke noe behov for å forklare det egentlige slektskapet til andre. Anonymous poster hash: 2d721...149 Hos dere er det fritt fram, hører jeg! Da foreslår jeg at HI følger sitt eget forslag og kaller de barna for fuflingene sine! Blir det for fremmed for folk rundt henne, kan hun jo moderere det til fillingene sine? "Vi har åtte fillinger" eller "et fillingpar på fire år"?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #22 Skrevet 1. juli 2016 Jeg kaller det to-og-en-halvmenninger. Anonymous poster hash: e55b5...004
Iselilja Skrevet 1. juli 2016 #23 Skrevet 1. juli 2016 Da jeg vokste opp hadde jeg filletanter og filleonkler, det var mammas/pappas søskenbarn. Regner med at jeg da var deres filleniese? Slik var det hos oss også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå