Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg sliter så med svigermor sin mat, og barna også. Hun ihjelsteker ALT av kjøtt så det bare er tørt og trevlete. Grønnsakene er også ihjelkokt og er så og si i oppløsning. Hun lager god saus men lager så lite av vi får ca to spiseskjeer hver, ingen mulighet til å dynke kjøttet i saus meg andre ord. Ungene er nå så store at de har begynt å hate middag hos henne. De klarer ikke få i seg kjøttet, det er som en seig klump i munnen. Søsteren til mannen har sagt i fra et par ganger at hun kanskje kan tilberede kjøttet litt mindre men da ble hun sur på datteren og inviterte ikke på middag på en stund. Hun var lettet over det. Vi vurderer nå å spise en lett middag hjemme før vi drar og si at ungene ikke må fortelle dette. Det er så leit, hun legger jo masse kjærlighet i dette og så smaker det bare vassent og ihjelstekt. Anonymous poster hash: 79d40...771
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Herlighet! Gi ungene ei skive før dere drar og spis hver sin liten porsjon hos bestemor. Og skryt av sausen og spør om hun ikke kan lage mer siden den er så god. Spiser dere middag der så ofte at det er et stort problem? For å svare på spørsmålet ditt så er svigermor fantastisk til å lage mat og min mor er helt ok. Uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre. Anonymous poster hash: 25810...e36
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Både min mor og svigermor er noenlunde grei på å lage mat når de er del av sine faste retter. Dvs retter som de har lagt mange ganger før. Svigermor f.eks. lager en nydelig gryte, den får vi 2-3 ganger i året og da er den selvsagt deilig. Det blir ikke flere middagsinvitasjoner, så helt greit. Samme gjelder min mor. Ingen av dem er flinke å prøve seg på nye ting. Matlaging i hverdagen anser de som et nødvendig onde som de vil få unnagjort fortest mulig. Ikke noe eksperimentering. Konklusjon: de få gangene vi er invitert til middag er det fantastisk mat, men stort sett alltid det samme. Mens jeg derimot lager hver gang noe annerledes, men jeg er glad i å prøve nye oppskrifter da. Både svigermor og min mor syns forresten det er deilig med litt spennende retter utenfor deres matlagingsverden, men de hadde aldri prøvd selv. Anonymous poster hash: 83965...9de
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Herlighet! Gi ungene ei skive før dere drar og spis hver sin liten porsjon hos bestemor. Og skryt av sausen og spør om hun ikke kan lage mer siden den er så god. Spiser dere middag der så ofte at det er et stort problem? For å svare på spørsmålet ditt så er svigermor fantastisk til å lage mat og min mor er helt ok. Uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre. Anonymous poster hash: 25810...e36 Hun inviterer ca en gang i uka men ikke alltid vi "kan". Vi er egentlig litt bekymret også fordi den blir bare verre og verre den maten. Kanskje hun begynner å surre. Mannen klarer å klemme i seg maten, han tygger minimalt sier han. 🙊 Hvis du tygger for lenge på kjøttet blir det bare en seig klump som er umulig å svelge uten å brekke seg. Trikset er miniatyrbiter og svelge med vann. Vi får begynne å gi ungene mat før vi drar. Anonymous poster hash: 79d40...771
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Ja gi dem mat før dere drar. Litt samme her, noe av maten er helt ok, men jeg er ofte sulten/"mangler noe" etter måltider der. Mamma er bedre, men mye toro der, og det syns jeg smaker så kjipt. Jeg er selv veldig glad i å lage mat og opptatt av ernæring. Vil ha ekte mat og råvarer, mens mamma og svigermor fortsatt holder på med lettprodukter og er redde for fett. Ingen av oss er overvektige btw. Anonymous poster hash: e1d6e...f07
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Moren min er fantastisk flink til å lage mat. Svigermoren min lager nydelige hovedretter, men dessertene hennes er alltid tilnærmet uspiselige 😩 Anonymous poster hash: a8f74...83b
Appelsinpiken Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Mamma er ganske grei på kjøkkenet, og har avansert litt i fra toroposene vi vokste opp med. Svigermor har en og annen fiskerett hun klarer brukbart, men hun har heldigvis en mann som elsker å lage mat
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Min mor er veldig flink til å lage mat, jeg har aldri smakt noe jeg ikke liker som hun har laget tror jeg. Hun lager mat med mye smak, og riktig konsistens (min far er også minst like flink). Svigermor er også flink, men det er et problem og det er at hun ikke er hygienisk. Tar på rått kjøtt og grønnsaker om hverandre, så tør ikke spise noe hos henne med mindre det er noe der vi vet at hun MÅ vaske hendene.. Har blitt syke mang en gang. Anonymous poster hash: 08176...e59
klg,2 boys now:) Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Mamma er helt grei,litt vel glad i å prøve nye ting og lager ofte for lite mat Svigermor er helt elendig,men svigerfar lager de nydeligste retter og finner på nye ting.når vi blir bedt dit på middag prøver jeg alltid og fiske litt om hvem som skal lage maten,før jeg sier at vi kommer🙈
Pobie Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 (endret) Min mor er ikke spesielt flink. Klarer å lage grunnleggende, sunn mat, men det er ganske kjedelig. Svigermor er veldig flink til å lage tradisjonelle retter. Både faren og svigerfaren min er veldig flinke til å lage mat. Endret 1. juli 2016 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #11 Skrevet 1. juli 2016 Mamma er kjempeflink til å variere og lager god mat, svigermor derimot.. Lager de samme rette hele tiden, og alt med samme smak, bruker samme krydder på alt. Har fått mer og mer avsmak av maten hennes. Anonymous poster hash: b0707...37a
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #12 Skrevet 1. juli 2016 Begge er flinke til å lage mat, spesielt mamma. Svigermor er også flink....men hun lager alltid for lite, et eller annet som hun ikke klarer å beregne. Så når vi spiser middag der bør vi ikke komme ekstremt sulten for å si det sånn. Det virker ikke som hun lærer av erfaring heller, hun blir like overrasket over at det er for lite. Anonymous poster hash: a4361...108
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #13 Skrevet 1. juli 2016 Min mor lager veldig god mat, sånn typisk god gammal husmor med god kjennskap til mat of hygiene. Hun eksperimenterer ikke noe særlig men lager norsk sunn mat. Har aldri spist noe som ikke smaker godt. Svigermor er helt ok. Det er tydelig at hun er latere på kjøkkenet enn mamma. Det smaker helt ok og av og til veldig godt. Middager er ok. Men kaker er hun helt borti natta på. Selv lager jeg ok middager. Det er aldri fantastisk men greit nok. Kaker det samme. Jeg lager kaker så sjeldent at jeg får ikke øvd så mye. Anonymous poster hash: dab1f...220
Elsker livet Skrevet 1. juli 2016 #14 Skrevet 1. juli 2016 (endret) Svigermor er veldig flink, men det går kun i tradisjonelle/gammelsdagse retter. Min mor har aldri vært noen kokk, hun er flink på noen kaker o.l. men når det kommer til mat er det som oftest småretter av den fisefine varianten hun lager. Slike som man legger opp på tallerknene før man serverer. Det er min far som alltid har stått for matlagingen så lenge han ikke er på reis. Endret 1. juli 2016 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #15 Skrevet 1. juli 2016 Svigermor lager fantastisk mat, alt er godt og hjemnelaget. Skjønner godt at mannen var litt lubben som barn 😂 Mamma kan lage gode steker på søndagene, men gjør og mye feil på kjøkkenet. Ofte vi får servert brent saus, harde poteter, osv. Husker spesielt godt da vi fikk servert fiskeboller i svidd hvit saus. Det lukter og smakte så vondt at vi måtte fiske opp fiskebollene, tørke av sausen med papir og kna smør i potetene isteden! Anonymous poster hash: 8ac1b...d5a
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 Mamma og pappa lager helt fantastisk mat og helt ok desserter. Svigermor er veldig flink på noen middager og helt fantastisk på gjærbakst, kaker og desserter. Hun lager mer tradisjonelle middager. Gleder meg alltid til middagsselskaper hos begge parter. Anonymous poster hash: a221c...089
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #17 Skrevet 1. juli 2016 Mamma er flink til å lage mat, men hun er ikke så glad i det, så vi spiser ikke middag der så ofte. Min franske svigermor elsker å lage mat, og står gjerne på kjøkkenet hele dagen:) Hun lager helt fantastisk mat! Anonymous poster hash: 6dc88...3cc
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #18 Skrevet 1. juli 2016 Jeg synes du eller mannen din skal ta opp misnøyen (på en fin måte) med svigermor. Kanskje det går inn om det er flere som sier i fra. Det verste (eller beste) som kan skje er jo at dere ikke blir invitert på en stund. Så til spørsmålet i overskriften; Svigermor er helt OK. Dørgende kjedelig, hun følger den samme formelen hver middag; kjøtt eller hvit fisk + kokte grønnsaker. Saus er det bare til fest. Jeg får assosiasjoner til "gamlehjemmat" når vi spiser hos henne (men det sier jeg selvfølgelig ikke!). Hun er RÅ på dessert da, hun har en sjokoladekake som på magisk vis holder seg saftig i dagesvis. Moren min er flinkere enn hun selv tror. Hun er super på å kombinere smaker som gir maten dybde og hun prøver gjerne nye oppskrifter. Sånn i motsetning til svigermor er hun ikke så flink på desserter. Hun har et par-tre signaturkaker og desserter, men sånn ellers er det så-som-så der i gården. Anonymous poster hash: 22676...aa5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #19 Skrevet 1. juli 2016 Til HI: er det ikke en eneste rett hun fikser? Hvis det er noe som er bedre enn andre ting, kan dere jo spørre om å få det? Evt invitere henne på middag isteden. Eller tilby deg å være med og lage mat sammen med henne? Kanskje du kan lære henne å bruke steketermometer? Eller bare gi faen og fortell henne at maten suger. Anonymous poster hash: ca2e9...34f
soleia Skrevet 1. juli 2016 #20 Skrevet 1. juli 2016 Begge er gode på tradisjonell middag, og vi likar godt å ete hjå dei. Men spesielt svigermor har dårleg sjølvtillit fordi ho meiner eg er betre på å lage mat enn henne, men det er jo berre fordi eg lagar annan type mat. Fiskemiddag hjå svigermor er berre snadder, og det seier eg som ikkje er så veldig glad i fisk
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #21 Skrevet 1. juli 2016 De var flinke til å lage mat. Svigermor er død, og mor er gammel og orker ikke lenger. Spennende mat lagde de ikke, men god og velsmakende tradisjonskost. Anonymous poster hash: cb235...064
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #22 Skrevet 1. juli 2016 Om ikke svogeren min var barnløs og homofil, så skulle man trodd vi har samme svigermor! 😂 Grønnsakene er overkokte med masse salt og kjøttet er brent på utsiden og rått på innsiden. Potetene er enten fortsatt rå eller overkokte, også med masse salt. De få gangene hun serverer saus til, så er den klumpete og har en konsistens som minner om slim. Hun trodde (og tror muligens fortsatt) i mange år at jeg har en spiseforstyrrelse siden jeg spiser så lite og blir så fort mett. Utenkelig at det har noe med hennes kokkekunst å gjøre 😂 Men rett skal være rett, hun lager fantastiske gode kaker. Middag er ikke hennes greie, men baking er hun mester i 👍 Mamma lager helt grei middag, har enda tilgode å få servert noe lignende som jeg beskrev over. Men hun er litt gniten på krydder og spennende smaker. Anonymous poster hash: a5bc8...3e0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #23 Skrevet 1. juli 2016 Svigermor spiser ikke kjøtt men hun er fantastisk nytenkende og spennende når det kommer til vegetarretter. Hun disker også opp med deilig fisk. Min mor er ok flink. Hun lager mye asiatisk mat(kan bli litt kjedelig til tider) men er også en mester på ribbe og pinnekjøtt 👌🏼 Anonymous poster hash: 4b18f...749
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #24 Skrevet 1. juli 2016 Min mor kan virkelig ikke lage mat. Men svigermor er super flink! Blir kjempe inspirert av henne. Alt smaker nydelig med god smak 😀😀👌 Anonymous poster hash: 34f0f...f58
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #25 Skrevet 1. juli 2016 Min mor er fantastisk på kjøkkenet. Hun god og næringsrik mat, alltid rikelig, bruker gode råvarer etc. Hun elsker, akkurat som jeg, å lage mat. Min svigermor er helt OK på kjøkkenet, men hun beregner ofte altfor lite mat (eks.3 kyllingfileter på 4 voksne+et barn). Jeg prioriterer at barnet vårt skal få spise seg mett og går alltid sulten fra bordet når vi er der. De bor langt unna så vi er der på besøk i flere dager ad gangen. Har nå begynt å ha med proviant som jeg spiser på rommet Jeg legger gjerne på meg 1-1,5 kg. i løpet av uken da det blir mye "tullemat". Lunch kan ofte bestå av oppskåret frukt og boller. Det meste blir også litt tørt og smakløst. Hun har også en del rare kombinasjoner som f.eks. spagetti med "fisk i blokk", ketsjup og ost ... Anonymous poster hash: 6ed7b...e89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå