Gå til innhold

Når er man ikke lenger "småbarnsforeldre"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på tur med noen kollegaer i går og snakket om løst og fast. Vi kom innom noe med ferie og flytur og ene kommer med en kommentar alla: "Ja, akurat det må jo være stressende for dere småbarnsforeldre" mens hun ser på meg og en annen som er de to eneste med hjemmeboende barn (hun har selv voksne barn, de to andre har ikke barn enda). Min andre kollega med barn har to barn på 2 og 4 år, jeg har barn på 7, 9 ,12 og 14 år. Der og da tenkte jeg ikke på det, men i etterkant har jeg tenkt at vi to er jo egentlig i helt ulike kategorier/faser av foreldretiden og jeg føler meg egentlig ikke som en småbarnsmor lenger.

Hva tenker dere? Når er man ikke lenger småbarnsforeldre? For min del forsvant følelsen av å ha småbarn da minste begynte på skolen.

Anonymous poster hash: 77fe2...c95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småbarn under 5-6 år tenker jeg

Anonymous poster hash: fc170...1a0

Skrevet

Jeg tenker også at når barna har startet på skolen så er man ikke småbarnsforeldre lenger.

Men jeg følte det litt når begge hadde sluttet med bleie også egentlig 😉

Skrevet

Når barnet begynner på skole.

Anonymous poster hash: f9fc0...524

Skrevet

Tenker og ved skolestart. I hvert fall når de er ferdig med småskolen.

Når barnet kan være hjemme alene og ikke trenger å sees etter hele tiden.

Skrevet

Når yngste begynner på skolen, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 28fd0...9fb
Skrevet

når barna begynner på skolen tenker jeg og

Skrevet

Gikk på tur med noen kollegaer i går og snakket om løst og fast. Vi kom innom noe med ferie og flytur og ene kommer med en kommentar alla: "Ja, akurat det må jo være stressende for dere småbarnsforeldre" mens hun ser på meg og en annen som er de to eneste med hjemmeboende barn (hun har selv voksne barn, de to andre har ikke barn enda). Min andre kollega med barn har to barn på 2 og 4 år, jeg har barn på 7, 9 ,12 og 14 år. Der og da tenkte jeg ikke på det, men i etterkant har jeg tenkt at vi to er jo egentlig i helt ulike kategorier/faser av foreldretiden og jeg føler meg egentlig ikke som en småbarnsmor lenger.

Hva tenker dere? Når er man ikke lenger småbarnsforeldre? For min del forsvant følelsen av å ha småbarn da minste begynte på skolen.

Anonymous poster hash: 77fe2...c95

De som kun har voksne barn ser ofte på unger i småskolen som "småbarn". Da regner man også unger som din 7- og 9-åring.

Anonymous poster hash: 7b8f8...d25

Skrevet

Min venninne som har voksne barn synes jeg som har barn i barneskolen er "småbarnsforeldre". Jeg skjønner henne jo fordi vi har totalt ulik hverdag pga at barna mine er "små" og krever noe helt annet og annen oppfølging enn hun som har barn på 19 og 21.

Jeg har barn på 6, 8 og 12.

Vil tro jeg synes det samme når jeg har voksne barm

Anonymous poster hash: 991a5...570

Skrevet

I den settingen så mente hun nok småbarn som i at barna enda er avhengig av dere siden din eldste er 12 bare.

Du kan jo ikke bare dra ut på tur pga alderen til barna.

Skrevet

I den settingen så mente hun nok småbarn som i at barna enda er avhengig av dere siden din eldste er 12 bare.

Du kan jo ikke bare dra ut på tur pga alderen til barna.

Min eldste er 14 år, nest eldste er 12 år ;) Men jeg skjønner hva du mener. Vi kan ikke dra av sted en hel dag eller helg uten barnevakt enda nei siden de yngste er 7 og 9 år, men vi kan la alle barna være alene hjemme i et par timer om vi vil. Denne friheten fikk vi nå i år og det er helt fantastisk! I tillegg kan alle barna nå gå alene til venner, lage seg mat selv osv. Selv om de minste så klart krever en del fortsatt, så synes jeg ikke helt det kan sammenliknes med tiden da de var i barnehagealder og krevde at vi var "på" omtrent hele tiden.

Det kollegaen min snakket om var for øvrig å fly med småbarn, at det måtte være slitsomt. Det er jeg enig i at det er, men jeg opplever det ikke lenger som det minste slitsomt å fly med mine barn nettopp fordi de er blitt så store. De står pent i ro og venter når jeg ber dem om det, hjelper å bære bagasjen, skjønner hvor lenge 4 timer er, at de små stå i kø når vi lander, sitte i ro på flyet osv. Men hun andre som har barn på 2 og 4 år nok opplever en flytur som ganske slitsom i forhold (i hvert fall synes jeg det var veldig strevsomt da barna var så små) ;)

HI

Anonymous poster hash: 7c664...b67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...