Gå til innhold

Hvor bestemte er disse små frøknene egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare gutter fra før, og har nå også fått en nydelig liten tulle på 15 mnd. Med guttene var alt så greit. De tok på seg det jeg fant frem, ferdig med det. Etterhvert fikk de også meninger om hva de ville gå med, men var da store nok til å finne frem selv.

Lillesøster har helt klart en forkjærlighet for sterke farger, og elsker sine knall rosa Nikes. De begynner imidlertid å bli små, så i går tok jeg med et omriss av foten hennes og skulle kjøpe sko. Etter fem hundre butikker som ikke hadde noe i hennes str fant jeg tilslutt et par duse Superfit. I morges da vi skulle kle på viste jeg henne skoene. Hun studerte dem, sa "nei", la dem tilbake i esken og gikk til skohyllen og fant frem sine gamle sneakers. Prøvde igjen, og fikk samme reaksjon. Hun skulle aldeles ikke prøve dem en gang. Hun er svært bestemt på hva hun vil ha på av annet tøy også.

Har jo hørt fra venninner med døtre at de også er slik, men var ikke forberedt på at det skulle starte så tidlig. Hva gjør dere andre med bestemte barn? Lar de være med og velge sko selv? (Vi har lang vei til nærmeste skobutikk, så det fordrer nesten en times kjøring hver vei. Jeg kan enkelt kjøpe på vei fra jobb.) Kjøper og tvinger de på? Lirker og lokker?

Anonymous poster hash: 34ff7...4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 mnd gammel? Ta fram skoene igjen i ettermiddag, så er de sikkert helt ok. Kanskje hun bare er glad i de gamle skoene sine, og ville ha dem på som vanlig.

Skrevet

15 mnd gammel? Ta fram skoene igjen i ettermiddag, så er de sikkert helt ok. Kanskje hun bare er glad i de gamle skoene sine, og ville ha dem på som vanlig.

Du har sikkert rett. Jeg prøver igjen. Syntes egentlig hun var litt morsom. Ikke sint eller sur eller negativ på noen måte, bare uinteressert i å ha noe med de skoene å gjøre. Og du har også rett i at hun er glad i de gamle skoene. De plukket hun ut selv; satte i et veldig feminint hyl da hun så dem. Fikk dem på, og nektet å ta dem av igjen. Satt med bena utstrakt i vognen og beundret dem leeenge. Hun er egentlig en tøff liten rakkerunge på mange måter, men stilbevisst er hun også. Moro så ulike de er disse småtrollene:) Og litt uventet at alt venninnene mine sa om jenter stemmer så godt, jeg trodde egentlig det var teite stereotyper. For ordens skyld; jeg kler ikke opp henne som en liten pyntedukke, men hun får til en viss grad velge selv (innen fornuftens grenser).

Skrevet

Tvunget de på. Enkelt og ikke alltid så greit, men nødvendig. Lite fornuft i hodet på ei på 1. 5 år også. Hadde ei som skulle gå i lilla lakksko med glitter. Hun hylte i tre dager når de ble så små at hun ikke fikk de på. Sko må de jo ha.

Anonymous poster hash: 7136f...4fe

Skrevet

Nå har jeg en frøken som er litt eldre, og som har ekstremt bestemte meninger om hva hun skal ha på. Hun er snart 3, men har hatt mye meninger sånn ca siden jul 😄.

Hun kan velge innen rimelighetens grenser hva hun vil ha på seg. Men hun er ikke med å kjøper klær, og hun må bare godta det jeg kjøper. Med f.eks sko så tar jeg bort det som er for smått, og det er bare å ta på seg det vi har.

Det er mitt valg hva jeg kjøper til henne, og vi tillater ikke at hun skal diktere alt rundt klær og sko.

Hun får velge f.eks hvilken kjole hun vil ha på, men ikke plukke de ut.

Og ja, vi har noen hysteriske runder med hyling her i perioder, men hun har godt av å lære seg at verden ikke snurrer rundt henne, og hennes ønsker....

Anonymous poster hash: d56b2...de5

Skrevet

Vi mennesker liker vaner 😆klart jo liker de gamle fine best😊er ikke så rart det 😊

Anonymous poster hash: 1cec9...af0

Skrevet

Nå har jeg en frøken som er litt eldre, og som har ekstremt bestemte meninger om hva hun skal ha på. Hun er snart 3, men har hatt mye meninger sånn ca siden jul 😄.

Hun kan velge innen rimelighetens grenser hva hun vil ha på seg. Men hun er ikke med å kjøper klær, og hun må bare godta det jeg kjøper. Med f.eks sko så tar jeg bort det som er for smått, og det er bare å ta på seg det vi har.

Det er mitt valg hva jeg kjøper til henne, og vi tillater ikke at hun skal diktere alt rundt klær og sko.

Hun får velge f.eks hvilken kjole hun vil ha på, men ikke plukke de ut.

Og ja, vi har noen hysteriske runder med hyling her i perioder, men hun har godt av å lære seg at verden ikke snurrer rundt henne, og hennes ønsker....

Anonymous poster hash: d56b2...de5

Hehe. Ja, jeg kan se for meg at det blir noen kamper etterhvert som den viljesterke jenta vokser til. Vil understreke at det ikke er fritt frem her heller. En av storebrødrene har gjentatte ganger ønsket å gå i pysj i bhg. Det får han selvfølgelig ikke. Jeg gjør som deg når det skjærer seg; finner ett annet alternativ, så får de velge mellom de to.

Skrevet

Innenfor rimelighetens grenser kan de velge selv, f.eks. velge mellom to ting du har lagt fram. Men en på 15 mnd. kan ikke bestemme at hun skal fortsette å gå med gamle sko når du har kjøpt nye!? Hallo, her bestemmer du. Vær snill, men tydelig. Hvis ikke ender du opp med en sjefete, ufordragelig drama queen.

Anonymous poster hash: d306d...1df
Skrevet

Vi mennesker liker vaner 😆klart jo liker de gamle fine best😊er ikke så rart det 😊

Anonymous poster hash: 1cec9...af0

Når jeg tenker meg om var jeg også slik. Hatet å vokse ut av klær og sko som var godt inngått og kosete :) hi

Skrevet

Haha, jeg har mye samme erfaring. Har tre gutter som ikke kunne brydd seg mindre om hva jeg tok på dem og som har null interesse v klær, og så har jeg fått en jente med ekstremt sterke meninger rundt hva hun skal gå med. Nå er min blitt 6,5 år, og jeg lar henne styre det noenlunde selv så lenge hun bare er fornuftig kledd (etter været), men hun kommer med de snåleste kreasjonene av og til som faktisk skjærer meg litt i øyene. Her tenker jeg at så lenge barnet bare er kledd etter været og godtar å kle seg pent når det kreves, så kan de i stor grad selv få bestemme hva de skal ha på seg. Det er jo de som skal gå med klærne, ikke vi ;)

Anonymous poster hash: d0ae9...d8c
Skrevet

Tror ikke det er kjønnet som avgjør hvor bestemte de et på sånt. Eldste datteren min har sjelden protestert på det jeg lagt fram til henne, mens nabogutten har hatt sterke meninger om hva han kan gå i fra han var et knøtt. Lillebroren min var også sånn, men søstre mi og jeg var ikke så nøye på det. Personlighet og interesser mer enn kjønn som styrer det tenker jeg. Håper snuppa di aksepterer skoene etterhvert.

Anonymous poster hash: 25a50...aa1

Skrevet

He he - jeg har en gutt og en jente, og de er rimelig opptatt av hva de har på seg begge to, men begynte kanskje litt tidligere med jenta når jeg tenker meg om.

Anonymous poster hash: 83f6e...7ea
Skrevet

Det var ikke sånn her i huset på den tiden. Hun bare fikk på seg klær og dett var dett. Etterhvert var det slik at vi skjønte at det skulle være kjole eller skjørt hele tiden. Hun begynte å prate ganske mye ved 17 mnd. og ga uttrykk for sine meninger.

Jeg har jevnling snakket med henne om funksjonaliteten til ting fremfor farger osv, når det gjelder f.eks. sportsustyr. Det har nå "rent inn". Nå som 8-åring skjønner hun veldig godt at ja - det blir svarte slalåmstøvler, fordi det var det beste kjøpet og det som passet foten hennes best f.eks.

Tror du skal fjerne de skoene som er for små så de ikke er noe alternativ.

Anonymous poster hash: 98bce...f6d
Skrevet

Jeg har to gutter og to jenter og har totalt annerledes opplevelse. Jentene som nå er 5 og 7 har aldri vært vanskelig å kle da de rett og slett ikke bryr seg så lenge klærne og skoene er gode å ha på. Guttene er totalt motsatt og fra 17 mnd (er nå 9 år) har de vært det totale mareritt når det kommer til klær og sko.

Anonymous poster hash: b8e83...76e

Skrevet

Jeg har tre jenter, og har fått erfare at det er personlighet fremfor kjønn som er det avgjørende ;) Hun eldste har alltid tatt på seg det jeg har bestemt, og nå som 8-åring gjør hun fortsatt det- så lenge klærne er gode å gå i gir hun egentlig litt blaffen i form og farge. Så kom jente nr 2..... Hehe. Rake motsetningen kan du si!!! Som 1-åring fant hun frem sin søsters prinsessekjoler og valset bestemt rundt i de altfor lange kjolene dag og natt omtrent, og fra hun kunne snakke som 1,5 åringen var "josa kjole" det som gjaldt. Fikk ikke på henne bukser eller shortser før hun var nesten 5 år gammel, nå er hun snart 6 år og har skjønt at bukser er litt kult og "skolejentete" heldigvis!! :D Men fortsatt har hun sterke meninger om klær og sko, og vi har våre daglige fighter enda, selv om hun nå er mer fornuftig og lettere godtar forklaringene mine ;)

Anonymous poster hash: 233e4...941

Skrevet

Hos meg er det omvendt, gutten er kjempe bestemt. Han vil helst gå i penskoene sine hver dag.

Ofte får barna bestemme i noe grad. Men i ditt tilfelle hadde det nok blitt satt ned foten. Av og til må man være litt streng og bestemt som forelder, til tross for det blir grining og surmuling.

Anonymous poster hash: fd042...9ab

Skrevet

Barn liker farger. Jeg skjønner godt at hun ikke vil ha kjedelige sko, det har ikke mine villet ha heller.

Anonymous poster hash: dc9ea...e8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...