Gå til innhold

Kan noen forklare meg det, er det "mote"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å prøve å komme tilbake til steinalderen tenkte jeg. Flere og flere velger å ikke vaksinere, å føde hjemme, å bruke tøybleier, å dusje uten såpe og takke nei til mye av det som ble skapt gjennom mange hundre år med forskning, utprøving og vitenskap generelt. Er det blitt mote å være naturlig hippifan og si nei til sivilisasjonen?

Anonymous poster hash: d6398...16d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er nok litt mote. Jeg har brukt tøybleier fordi det er bedre for barnet. Men vaksine er jeg veldig for. Skjønner ikke at noen tør å ikke vaksinere barna sine.

Anonymous poster hash: 9aece...b35

Skrevet

Jeg bare ser at det blir mer og mer populært å droppe såpe, dusje sjeldent for å spare miljøet, spise "steinaldermat" og så videre. Neste blir vel brevduer og vasking av klær på vaskebrett i elva.

Anonymous poster hash: 1c4c9...f47
Skrevet

Ser tendenser her også, men heldigvis ikke når det kommer til vaksine. Den er viktig for alle rundt oss.

Er 3 stykk som fikk baby samtidig og jeg er den eneste som ikke bruker tøybleier. Noe som blir sett ned på. Det at jeg gjør en masse andre miljøvennlige ting er ikke så nøye, aide jeg ikke makter tanken på tøybleier så er jg miljøsvin. Enda så miljøvennlig dagens engangsbleier er.

Anonymous poster hash: 62531...8a0

Skrevet

Å prøve å komme tilbake til steinalderen tenkte jeg. Flere og flere velger å ikke vaksinere, å føde hjemme, å bruke tøybleier, å dusje uten såpe og takke nei til mye av det som ble skapt gjennom mange hundre år med forskning, utprøving og vitenskap generelt. Er det blitt mote å være naturlig hippifan og si nei til sivilisasjonen?

Når det gjelder vaksiner, så tror jeg det er fordi vi har det så altfor godt her i Norge. Mange har mer enn nok penger, mange har aldri vært ordentlig syke, mange har en irrasjonell skepsis til alle som har mer utdannelse enn dem. Folk i fattige land er kjempelykkelige hvis de får vaksinere barna sine, for de har sett sykdommene på nært hold og vet hvor viktig det er å vaksinere. Her i Norge er vi naive og navlebeskuende og noen tror at barn har "godt av" litt kikhoste eller kusma. Vi er blitt historieløse.

Føde hjemme, tøybleier, dusje uten såpe, disse tingene kan være pga. miljøet. Hjemmefødsler kan jo være like sikre som sykehusfødsler, hvis man oppfyller kriteriene. Tøybleier er kanskje bedre for miljøet? De som dusjer uten såpe, bruker de hjemmelagd såpe?

Men denne trenden med å ikke ta vaksiner, følge rare kostholdsråd som ikke har basis i vitenskap, tro på chemtrails, mistro "myndighetene", følge blodtypediett osv osv. Det er fordi vi har for mye penger og for mye fritid.

Anonymous poster hash: 1c533...091

Skrevet

Å leve bærekraftig og å gjøre som man føler gir et godt liv er ikke feil. Å vaske seg uten såpe kan være et bra alternativ, å leve uten bil og å flytte ut i skauen også. Men jeg setter grensen ved å droppe vaksiner. Det er bare egoistisk.

Anonymous poster hash: 65d94...4fd

Skrevet (endret)

Det er jo ikke alt det du nevner som er "steinalder" og dårligere enn det som ble oppfunnet senere. F eks føde hjemme fører til mindre risiko for komplikasjoner og raskere fødsel pga kvinnen er mer avslappet. Å føde hjemme skal selvfølgelig overvåkes av noen som vet hva de driver med som har tilgang til medisiner og kan si ifra når kvinnen burde reise til sykehuset. Det er ikke noe man bare gjør alene.

Tøybleier er bedre for miljøet og fungerer like bra som vanlige bleier.

Såpe er ikke nødvendig hver dag, og blir dermed et personlig valg, evt bedre for de med følsom hud.

Det eneste du nevner som går imot vitenskap er å ikke vaksinere.

Endret av Pobie
Skrevet

Tror det er en sånn rikmannsgreie, en " hype". " Vi har såpe,vi, men VELGER å ikke bruke". " Vi har babymat på glass men VELGER å lage økologisk hirsesuppe med egendyrkede squash og rosenkål" osv.

Som en over sier, vi lever i en boble hvor vi har fått for oss at hjemmestrikka ull er bedre enn ulltøy fra kappahl, fordi vi har muligheten til å ha fritid for å strikke dyrt garn og vi har ikke sett ulike sykdommer på nært hold.

Folk som lever i områder hvor du dør av meslinger og dårlig hygiene blir sjeleglad for såpe og at ungen slipper å dø av en ( for oss, ufarlig) barnesykdom.

Anonymous poster hash: f7589...a58

Skrevet

Ser dessverre en trend om at vi skal ikke dusje og vaske oss så mye.ungene er skittene og håret står av seg selv,ikke bra.en unge skal ikke lukte vondt

Skrevet

Ser at jeg nesten følger moten :) Bare for å nevne med en gang, ikke med vaksinen. Mine barn får alle sammen. Det ser jeg som et samfunnsansvar såvel som beskyttelse av barna. Bil har vi ikke, pga økonomi og at vi bor veldig sentralt. Såpe brukes sjelden, m en vi har en økologisk olje, som skummer og virker som såpe. Dette pga ømfintlig hud på et av barna og av enkelhets grunner har vi bare den "såpa". Klær, utstyr og leker er gjenbruksvare, dette også pga økonomi, men også fordi jeg ikke liker dagens forbrukersamfunn. Det finnes mye fint og brukt. Vi dyrker litt grønnsaker og frukt (dette er jeg vant til da hagen i barndomshjemmet alltid hadde masse goder grønnsaker og frukt), samt vi har egne høner. Dette fordi jeg ikke synes noe om burhøns og måten det blir drevet på, men også at barna har godt av å lære seg å ta vare på dyr.

Strikke kan jeg ikke..

Anonymous poster hash: 1b29d...960

Skrevet

Ser dessverre en trend om at vi skal ikke dusje og vaske oss så mye.ungene er skittene og håret står av seg selv,ikke bra.en unge skal ikke lukte vondt

En unge skal ikke lukte parfyme, syns nå jeg. Det er da mye verre.

Skrevet (endret)

Det er jo ikke alt det du nevner som er "steinalder" og dårligere enn det som ble oppfunnet senere. F eks føde hjemme fører til mindre risiko for komplikasjoner og raskere fødsel pga kvinnen er mer avslappet. Å føde hjemme skal selvfølgelig overvåkes av noen som vet hva de driver med som har tilgang til medisiner og kan si ifra når kvinnen burde reise til sykehuset. Det er ikke noe man bare gjør alene.

Tøybleier er bedre for miljøet og fungerer like bra som vanlige bleier.

Såpe er ikke nødvendig hver dag, og blir dermed et personlig valg, evt bedre for de med følsom hud.

Det eneste du nevner som går imot vitenskap er å ikke vaksinere.

De studiene som viser at det er tryggere å føde hjemme, er uten unntak preget av det vi kaller seleksjonsskjevheter. De som får lov til å føde hjemme er dem som ikke har noen fare for komplikasjoner, og som regel er det kvinner som har født før. Derfor er utvalget man studerer ikke sammenlignbart med dem som føder på sykehus, fordi sjansen i utgangspunktet er lavere for at hjemmefødende får trøbbel.

Når det er sagt har jeg ingenting i mot hjemmefødsler, og det er sikkert helt topp for dem som velger det. Men at det er tryggere kan man ikke påstå.

Endret av ostepop123
Skrevet

De studiene som viser at det er tryggere å føde hjemme, er uten unntak preget av det vi kaller seleksjonsskjevheter. De som får lov til å føde hjemme er dem som ikke har noen fare for komplikasjoner, og som regel er det kvinner som har født før. Derfor er utvalget man studerer ikke sammenlignbart med dem som føder på sykehus, fordi sjansen i utgangspunktet er lavere for at hjemmefødende får trøbbel.

Når det er sagt har jeg ingenting i mot hjemmefødsler, og det er sikkert helt topp for dem som velger det. Men at det er tryggere kan man ikke påstå.

Nå har jeg ikke sett studiene på hjemmefødsler, men jeg har sett studier på kvinner som tilbringer den passive delen av fødsel hjemme vs de som tilbringer den passive delen på sykehuset. De som reiser på sykehuset tidlig har oftere epidural, oftere keisersnitt, og babyen trenger oftere hjelp til å puste i forhold til de som holder seg hjemme til de er i aktiv fødsel.

Sykehus er ikke automatisk bedre bare fordi det er nymotens.

Skrevet

Nå har jeg ikke sett studiene på hjemmefødsler, men jeg har sett studier på kvinner som tilbringer den passive delen av fødsel hjemme vs de som tilbringer den passive delen på sykehuset. De som reiser på sykehuset tidlig har oftere epidural, oftere keisersnitt, og babyen trenger oftere hjelp til å puste i forhold til de som holder seg hjemme til de er i aktiv fødsel.

Sykehus er ikke automatisk bedre bare fordi det er nymotens.

Neida, det er ikke automatisk sånn at sykehus er bedre, det kommer litt an på hva det er man måler. Og det kan godt hende at det å vente lenger hjemme er bra. Det er noe ganske annet enn å faktisk føde på sykehus. Jeg har ikke lest noen studier som undersøker det du påpeker, men det kan forsåvidt være snakk om samme seleksjonsskjevhet der, at de som faktisk venter lenger med å dra også i utgangspunktet har lavere risiko for komplikasjoner. Men det er spekulasjoner fra min side.

Skrevet

Det er mote blant dem som må rope høyt om hva de gjør. Vi andre gjør det som er normalt for oss (som for meg er dyrke en del selv, lage mat fra bunnen, bruke tøybleier, bære i sjal, sy en del tøy, vurdere innkjøp, handle brukt, ...).

Anonymous poster hash: bd278...787

Skrevet

Jeg tenker at når man må anstrenge seg for å ha det ubehagelig og utsette seg og barn for helsefare bare fordi man kan, så har man det søren meg for godt!

Skrevet

Jeg tenker at når man må anstrenge seg for å ha det ubehagelig og utsette seg og barn for helsefare bare fordi man kan, så har man det søren meg for godt!

Nå vet jeg ikke hvilken helsefare du tenker på, for helsefarer er vel neppe et "framskritt" uansett hvem du spør. Men mht å "anstrenge seg for å ha det ubehagelig" så kan man jo si det om dem som sykler i stedet for å kjøre bil. Det er jo mye mindre behagelig, ikke sant? Men kanskje det i det lange løp er mer behagelig å ha sterke lår og legger enn å være overvektig? Ikke alt "behag" er synonymt med "umiddelbar tilfredsstillelse".

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken helsefare du tenker på, for helsefarer er vel neppe et "framskritt" uansett hvem du spør. Men mht å "anstrenge seg for å ha det ubehagelig" så kan man jo si det om dem som sykler i stedet for å kjøre bil. Det er jo mye mindre behagelig, ikke sant? Men kanskje det i det lange løp er mer behagelig å ha sterke lår og legger enn å være overvektig? Ikke alt "behag" er synonymt med "umiddelbar tilfredsstillelse". Anonymous poster hash: 65d94...4fd

Helsefare, som i at en utsetter ungen for kusma, polio osv

Anonymous poster hash: f7589...a58

Skrevet

Man utsetter barna sine for helsefare dersom man ikke vaksinerer dem. Man utsetter også andre barn for helsefare, for noen barn kan ikke ta vaksiner og er helt avhengige av at alle andre barn tar dem.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på deres fortolkning av innlegget; jeg lurte på hva Miss Marple siktet til - vaksinenekt eller hjemmefødsel. Det ene regner jeg som helsefare, det andre ikke så mye, det var derfor jeg lurte.

Skrevet

Ser tendenser her også, men heldigvis ikke når det kommer til vaksine. Den er viktig for alle rundt oss.

Er 3 stykk som fikk baby samtidig og jeg er den eneste som ikke bruker tøybleier. Noe som blir sett ned på. Det at jeg gjør en masse andre miljøvennlige ting er ikke så nøye, aide jeg ikke makter tanken på tøybleier så er jg miljøsvin. Enda så miljøvennlig dagens engangsbleier er.

Anonymous poster hash: 62531...8a0

Min hadde 6-10 bæsjebleier om dagen/natten i 4 måneder.. Hvordan holder man da ut med tøybleier? Lukter vel? Må vel vaskes raskt? Veldig mye vask fra før (gikk gjennom veldig ofte, rant bare ut, samt skikkelig gulpebaby og mye melk som sprutet rundt..), og da vaske bleier i tillegg? Er det med i beregningen, vann, såpe og strøm? Uansett: tøybleier vurderte vi aldri. Bare én eller to av 15 i barselgruppen som gjorde det. Men også en fin gruppe der alle respekterte hverandre og forstod at barn og foreldre er ulike.

Anonymous poster hash: e19ec...aff

Skrevet

Aner ikke, men vi er steinalderfolk - som du så fint kaller det. Ikke gjør jeg det for at det er mote eller noe sånt. Det vi gjør er med tanke på helse og miljøet rundt oss. Vi bruker hjemmelaget såpe, spiser veldig mye "steinaldermat", eller som andre kaller det - sunn mat. Tar sykkelen/bussen/bena fatt hvis vi trenger transport. Dyrker det meste av grønnsaker selv, kjøper 90% av kjøttet fra vilt osv.. Og hold dere fast - vi vaksinerer ikke.

Begge har en profesjonsutdannelse og er kvalifisert til å bedrive forskning. Så vi er med andre ord ikke den ordinære Ola og Kari Nordmann. Kanskje det er derfor vi er så "gærne" ;)

Anonymous poster hash: dde2a...8e2
Skrevet

Men hvorfor vaksinerer dere ikke?

Skrevet

Det er vel ikke mote, det er et forsøk på å beskytte seg selv og barna mot potensielle skadevirkninger av diverse produkter. Det er jo en rekke "bevis" på at såper, deodoranter, kremer, mat osv inneholder kreftfremkallende stoffer. Det er også "bevis" på at vaksiner er farlige. Jeg tror at de som velger bort disse produktene i større grad tror at det kan være farlig å bruke dem enn det jeg gjør. 

Debatten om hjemmefødsel blir skjev hvis man holder fast i dokumentasjonen på at det er mindre forekomst av epidural, tang osv ved hjemmefødsler. Det blir en skjev rekruttering, både fordi de med risikosvangerskap ikke får føde hjemme, og fordi de mest engstelige selvfølgelig oppsøker sykehus i god tid og fordi det er rimelig å forvente at engstelsen gjør at man tåler smerten i mindre grad og derfor får mer medisinsk hjelp. 

Vaksinedebatten er sørgelig synes jeg. Det er helt greit å velge bort det potensielt skadelige så lenge man bare velger for seg selv, men vaksinering er ikke bare en individuell beskyttelse, men også noe man gjør for kollektivet. 

Skrevet

Aner ikke, men vi er steinalderfolk - som du så fint kaller det. Ikke gjør jeg det for at det er mote eller noe sånt. Det vi gjør er med tanke på helse og miljøet rundt oss. Vi bruker hjemmelaget såpe, spiser veldig mye "steinaldermat", eller som andre kaller det - sunn mat. Tar sykkelen/bussen/bena fatt hvis vi trenger transport. Dyrker det meste av grønnsaker selv, kjøper 90% av kjøttet fra vilt osv.. Og hold dere fast - vi vaksinerer ikke.

Begge har en profesjonsutdannelse og er kvalifisert til å bedrive forskning. Så vi er med andre ord ikke den ordinære Ola og Kari Nordmann. Kanskje det er derfor vi er så "gærne" ;)

Anonymous poster hash: dde2a...8e2

Men det er vel ganske typisk at "folk som dere" ikke vaksinerer.

Høyt utdannet og føler dere vet bedre enn de som har forsket på vaksiner og hvorfor vi trenger de i mange mange år.

Hvorfor velge bort noe så enkelt når det faktisk kan stå om liv og død, ikke bare når det gjelder deres barn men også andres barn.

Er det virkelig så viktig å skal være annerledes ?

Anonymous poster hash: 3bfcf...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...