Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Hvordan løse dette? Noen som har vært igjennom det? Anonymous poster hash: ac590...858
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Planla ikke barn i studietiden, men fikk barn. De var med på forelesninger de første ukene, senere hadde jeg med barnevakt, pga amming. Yngste, født i januar, begynte i barnehagen i august slik at jeg kunne bli ferdig med siste året. Familiebarnehage med 6 barn og 2 ansatte. Følte meg ikke som årets mor, men det var nødvendig. Du kan ta permisjon fra studiene. Du kan motta foreldrepenger fra Lånekassen i permisjonen. Du mister muster da kontakt med de du startet studiet med og detter litt utenfor kollokviegrupper. Jeg har prøvd begge deler. Den beste løsningen for meg var å fortsette studiene. Anonymous poster hash: 77d2b...44d
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 Fikk selv barn under utdanning på høgskolen. Du kan søke permisjon, og dermed utsette studier et år. Da vil pengene du normalt får i studielån og stipend bli til stipend. Jobber du ved siden av, kan det bli en grei sum å klare seg på. Du kan også fortsette med studiene, og la far ta hele permisjonen. Du vil da ha rett på permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel. Disse ukene er uansett dine. Jeg syns selv det fungerte veldig bra å ta et års permisjon. Men spørsmålet er jo om du vil utsette studiene da. Jeg syns det var verdt det! Men den gangen jeg studerte så var det sånn at man må ha studert i minst 6 mnd før fødsel for å ha rett på permisjonspenger fra Lånekassen. Sånn at du er klar over det utover det vil jeg gjerne si at om du ikke allerede er gravid, så anbefaler jeg deg og vente med barn til endt studie. Det er definitivt det enkleste. Selvom alt går om man vil, men det er til tider tøft med store eksamener og barn man heller ville brukt tiden på. Det er ihvertfall min anbefaling og erfaring 😉 Anonymous poster hash: 7cce2...ad3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 Graviditet og studie kan gå bra eller du kan være veldig plaget. Baby og studie kan også gå bra, eller du kan få kolikkbaby. Barn i barnehage og studie er fantastisk! Anonymous poster hash: d19bd...3a7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 Fått to barn som student. Tok ett år permisjon etter hver fødsel, barna startet i barnehagen da de var fylt ett år. Fortsatte og fullførte mastergrad og gikk ut jobb. Mye mer slitsomt å jobbe og ha to barn enn å studere med to barn. Som student stod jeg mye friere, kortere dager og mer ferie. Rett og slett mye mer fleksibel. Fikk stipend på 10000 i mnd og jobbet i gjennomsnitt en dag i uken. Betalte nesten ikke skatt grunnet lav inntekt og mye lån (bolig, biler) så fikk rundt 6000 utbetalt. Levde fint på det. Det eneste som kan være vanskelig er om man blir veldig dårlig i svangerskapet. Lite rettigheter, risikerer og måtte avbryte på ugunstig tidspunkt osv. Under det ene svangerskapet var jeg fryktelig dårlig med sykehusinnleggelser ol. Skolen og praksisstedet mitt kunne heldigvis tilrettelegge med utsatte frister på innlevering og veiledning slik at jeg fikk mulighet til å ta igjen det jeg misset. Ble liggende etter til eksamen, men karret meg igjennom med en C det året. Anonymous poster hash: 06d0a...d79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå