Gå til innhold

Innstilt som nummer en, men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt en 100% stilling som fagarbeider i barnehage. Jeg er innstilt som nummer en av styrer, mens fagforbundet har innstilt en annen som nummer en. Jeg er like kvalifisert som den andre søkeren, men han har mer ansiennitet enn meg.

 

Saken skal avgjøres av et utvalg i kommunen. Noen som vet hvem som trolig vil få stillingen?

 

Anonymous poster hash: 89a9d...c3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en mann som søker i en bhg, tipper jeg han får den. 

 



Anonymous poster hash: 82656...6c5
Skrevet

Jeg vil tro mye er av hengig av hvor godt styrer har argumentert for at det er du som bør få stillingen.

"Personlig egnethet" kan trumfe ansiennitet i noen tilfeller.

 

Men jeg frykter at nr. to har rett.

 

Krysser fingrene for deg  :)



Anonymous poster hash: c6b73...977
Skrevet

Hmmm...? Kan Fagforbundet gjøre innstillinger i en stilling i en barnehage?? Dette var nytt for meg. Høres jo helt vilt ut. 

Hvorfor er det sånn? 



Anonymous poster hash: ab3d8...1df
Skrevet

 

Hmmm...? Kan Fagforbundet gjøre innstillinger i en stilling i en barnehage?? Dette var nytt for meg. Høres jo helt vilt ut.

Hvorfor er det sånn?

 

Anonymous poster hash: ab3d8...1df

Ja, dersom de mener at en annen søker er sterkere enn den styrer ansetter, at styrer ikke følger lov om ansettelse.

 

Anonymous poster hash: 21f7c...859

Skrevet

Ja, dersom de mener at en annen søker er sterkere enn den styrer ansetter, at styrer ikke følger lov om ansettelse.

 

Anonymous poster hash: 21f7c...859

 

 

Dette må gjelde kommunale barnehager da eller? 

 

Anonymous poster hash: ab3d8...1df

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at den andre kommer til å få jobben. Dersom dere er like godt egnet til jobben, er det jo også det rette.

 

Anonymous poster hash: e89ab...22d

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at den andre kommer til å få jobben. Dersom dere er like godt egnet til jobben, er det jo også det rette.

 

Anonymous poster hash: e89ab...22d

 

Hvorfor det? Hvorfor skal ansennitet trumfe personlig egnethet, så lenge kandidatene begge har kompetansen som kreves!

 

 

Anonymous poster hash: 1aa1d...175

Skrevet

Hvorfor det? Hvorfor skal ansennitet trumfe personlig egnethet, så lenge kandidatene begge har kompetansen som kreves!

 

 

Anonymous poster hash: 1aa1d...175

 

Det kan jo godt være at han andre har enda bedre personlig egenhet enn HI har, det vet vi ingenting om. Dessuten vil jeg tro at kombinasjonen mer ansiennitet og at den andre er mann dessverre for HI vil vinne fram.

 

Anonymous poster hash: df55d...51f

Skrevet

 

Det kan jo godt være at han andre har enda bedre personlig egenhet enn HI har, det vet vi ingenting om. Dessuten vil jeg tro at kombinasjonen mer ansiennitet og at den andre er mann dessverre for HI vil vinne fram.

 

Anonymous poster hash: df55d...51f

 

 

det er godt mulig.. Og jeg er helt enig! Hvis den andre kandidaten er mann og mer ansiennitet, så ser det dessverre mørkt ut for HI.

 

Men, mitt spørsmål var mer av prinsipiell art..hvis to kandidater har samme kompetanse - men en har mer ansiennitet, mens den andre anses for å passe bedre inn (personlig egnethet)..

 

 

Anonymous poster hash: 1aa1d...175

Skrevet

 

det er godt mulig.. Og jeg er helt enig! Hvis den andre kandidaten er mann og mer ansiennitet, så ser det dessverre mørkt ut for HI.

 

Men, mitt spørsmål var mer av prinsipiell art..hvis to kandidater har samme kompetanse - men en har mer ansiennitet, mens den andre anses for å passe bedre inn (personlig egnethet)..

 

 

Anonymous poster hash: 1aa1d...175

 

Da gjelder det å skrive en vanntett innstilling som ikke gir rom for omrokkering, samt at det ikke ligger føringer om kvotering. Bedre personlig egnethet kan trumfes av institusjonens behov for kjønnsbalanse - da gis kjønn vekt som "personlig egnethet" helt i seg selv.

 

Anonymous poster hash: 21897...6ee

Skrevet

Dersom det lokale ansettelsesutvalget ikke har klart å enes om en kandidat, så går det til en sentral enhet (alt dette organiseres forskjellig i kommunen). Så spørs det på argumentasjonen til styrer og til fagforbundet ifht hvem det er som faktisk får jobben. Synes det forøvrig er veldig rart at du har fått vite dette.



Anonymous poster hash: 74d0c...de0
Skrevet

I kommunal og statlig sektor går ansiennitet og utdanning foran dersom man ellers stiller likt.

Jeg vil tro at fagforbundet har innstilt denne andre personen pga ansiennitet etter at h*n har fått beskjed om sin innstilling som nr2.

Søkerliste er offentlig og om det er klagd på innstilling kan fagforbundet innstille en annen og saken må da avgjøres som i dette tilfellet.

 

Anonymous poster hash: 85e8e...d04

Skrevet

Jeg har søkt en 100% stilling som fagarbeider i barnehage. Jeg er innstilt som nummer en av styrer, mens fagforbundet har innstilt en annen som nummer en. Jeg er like kvalifisert som den andre søkeren, men han har mer ansiennitet enn meg.

 

Saken skal avgjøres av et utvalg i kommunen. Noen som vet hvem som trolig vil få stillingen?

 

Anonymous poster hash: 89a9d...c3d

 

Det avhenger av hvor godt styrer i barnehagen har argumentert for at du er den beste kandidaten. Hvis ikke trumfer ansiennitet, og det at han er mann.

 

Anonymous poster hash: 32ff2...a8b

Skrevet

 

Det avhenger av hvor godt styrer i barnehagen har argumentert for at du er den beste kandidaten. Hvis ikke trumfer ansiennitet, og det at han er mann.

 

Anonymous poster hash: 32ff2...a8b

 

Det at han er mann er jo ingen grunn til å trumfe

 

Anonymous poster hash: 4d564...03a

Skrevet

Jeg har søkt en 100% stilling som fagarbeider i barnehage. Jeg er innstilt som nummer en av styrer, mens fagforbundet har innstilt en annen som nummer en. Jeg er like kvalifisert som den andre søkeren, men han har mer ansiennitet enn meg.

 

Saken skal avgjøres av et utvalg i kommunen. Noen som vet hvem som trolig vil få stillingen?

 

Anonymous poster hash: 89a9d...c3d

Kommer ofte an på hvordan utlysningen var. Om det i utlysningsteksten var lagt stor vekt på personlig egnethet skal dette veie tungt. Om utlysningsteksten la stor vekt på erfaring og kompetanse skal dette veie tyngst.

 

Innstillingsrådet ser på at kandidaten i størst mulig grad matcher utlysningen.

 

 

Anonymous poster hash: 8b63e...fe0

Skrevet

 

Det at han er mann er jo ingen grunn til å trumfe

 

Anonymous poster hash: 4d564...03a

 

 

Mange utlysningstekster sier spesifikt at menn er oppfordret til å søke. Da er det en saklig grunn til at han skal gå foran hi. Det er svært få menn som jobber i norske barnehager.

 

Anonymous poster hash: 32ff2...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...