Gå til innhold

Bekymret...mannen min har vrangforestillinger, tror bl a at han er julenissen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det høres absurd ut og jeg er så lei, len også oppriktig bekymret. Vurderer faktisk å ringe til akuttpsykiarisk. Nå driver han med noe hemmelig inne på et rom. Ingen får adgang, verken barna eller jeg. Sier det ikke blir jul i verden om ikke han får jobbe i fred. Er også en brikke i et spill han mener han er utpekt til å vinne, er bare ingen andre enn han og spillets oppfinner som vet det, en form for dataspill dette. Julenissen derimot har jeg ikke hørt om før forrige uke.

Hva gjør jeg? Ungene begynner å stusse og spør hvorfor pappa tuller sånn uten å si "tulla". De er 3 og 5 år.

Anonymous poster hash: 7e7e4...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring akuttpsykiatrisk du. har selv en i nærmeste familie som er paranoid schizofren og inn og ut av psykoser, dette er ikke noe hverken du eller han kan komme seg ut av på egen hånd

Skrevet

Takk tror jeg må det. Dette går ikke lenger.

Anonymous poster hash: 7e7e4...f44

Skrevet

Huff. Gode tanker sendes deg. Dette hørtes ikke greit ut.

I Bergen har de noe som heter "Livskrisehjelpen" som er ambulant og kan komme akutt. Håper du får hjelp et sted.

Anonymous poster hash: a668d...1a8

Skrevet

Høres ut som om han er eller er på god vei inn i en psykose. Ring legevakt for henvisning videre eller akuttpsyk evt dps. Få barnevakt til ungene og skjerm de for sin far nå. De skal ikke være vitne til det du beskriver.

Anonymous poster hash: a3432...919

Skrevet

Ring du kjære deg. Dette høres ikke greit ut. Ønsker dere lykke til.

Anonymous poster hash: 9dd12...112

Skrevet

Akutt psykiatri.

Søk hjelp!

I vinter måtte et familiemedlem brått på sykehus (tvangsinnlagt) med vrangforestillinger - og de var ikke i det hele tatt så vanvittige som de du beskriver...

Anonymous poster hash: 5e458...df4

Skrevet

Skjerm barna og ring legevakta. De bør ikke bli vitne til at faren tvangsinnlegges.

Skrevet

Er han ikke inne i psykiatrien fra før? Høres ut som han har en psykose. Ring legevakten.

Skrevet

Få barnevakt til barna slik at de ikke er i huset og så ringer du AMK. De kan komme og gjøre en vurdering og evt kjøre han til akuttpsyk. Du bør sikkert ringe der først og få litt råd. Men husk å få barna ut av huset først slik at de slipper å være vitne til at far blir hentet og evt slår seg vrang. Det er et barndomsminne man ikke trenger.....

Skrevet

Har du kontaktet noen enda?

Skrevet

Har han en diagnose/forhistorie innen psykiatri eller har dette plutselig oppstått i voksen alder?

Har han nær slekt du kan få hjelp hos?

Jeg ville først fått barna ut og så kontaktet nære slektninger av han og så psykiatri.

Du skal slippe å være alene om dette hvis han må hentes.

Anonymous poster hash: 4988c...762

Skrevet

Hvor bor dere? Hvis dere bor i sentrale strøk finnes det noen steder en egen psykiatrisk legevakt. På mindre steder er det vanlig legevakt som gjelder, hvor han må innom for en vurdering. Da er vurderingen om han går med på en frivillig innleggelse, eller om han fyller kriteriene for tvang. Hvis han blir tvangsinnlagt, så fraktes han til nærmeste sted for det, som i distriktene kan være flere timer borte, enten i ambulanse, taxi eller privatbil.

Jeg ville kontaktet legevakten hvis det trengs i kveld, eller ventet på fastlegen imorgen (særlig hvis han kjenner fastlegen fra før).

Anonymous poster hash: 03811...0f3

Skrevet

Han har kun vrangforestillingene? Har du sjekket at han ikke har svakheter i noen av armene osv?

Vrangforestillinger startet det med hos min far, og det var massiv hjerneblødning. Bare et tips. Få han feks til å holde deg i begge henda og klype.

Ellers ville jeg tatt kontakt med legevakt fort..

Sender deg en klem!

Anonymous poster hash: 3293a...9cf

Skrevet

Hva om han faktisk ER julenissen?

Anonymous poster hash: 8a513...dbb

Skrevet

Sorry, dette er fullstendig upolitisk, og jeg er sykepleier, men nå måtte jeg faktisk le😂

Men hi, om du ikke allerede har gjort det, ring legevakten, de kan veilede deg videre! Dette bør absolutt tas tak i!

Anonymous poster hash: 04813...a85

Skrevet

Hvordan går det?

Skrevet

Sorry, men.... 😂😂😂

Anonymous poster hash: 898f3...35a

Skrevet

😂😂😂

Anonymous poster hash: b965b...0c2

Skrevet

Da vil jeg be HI hilse og si at jeg ikke ønsker meg flere badekåper til jul. Tar heller en god whisky.

Skrevet

Da vil jeg be HI hilse og si at jeg ikke ønsker meg flere badekåper til jul. Tar heller en god whisky.

Skrevet

Dytt

Skrevet

Hvordan går det, HI?

Anonymous poster hash: fdb4f...383

Skrevet

Det lurer jeg også på. Håper de har fått hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...