Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Jeg jobber på en plass, der vi har velig mye å gjøre nå. Ekstremt mye. Den ene av kollegaene mine har hovedansvaret når det gjelder vårt arbeidsfelt. Hun har sagt at hun kan jobbe mye og er interessert i det. Jeg har sagt at jeg ikke kan det. Vi har en arbeidshverdag som ofte innebærer 5 timers overtid på henne. Jeg jobber overtid og ekstra når jeg kan, og kjenner et stadig arbeidspress. Jeg har dårlig samvittighet når jeg går hjem etter en vanlig arbeidsdag, når jeg vet at hun og min andre kollega sitter igjen. Den andre kollegaen min er også interessert i å jobbe mer, når hun selv orker og kan som hun sier. Nylig kom min kollega og sa at hun skulle ha fri i noen dager. Dette fordi hun hadde planer, og ville bruke noen av timene hun hadde til avspasering til å ta litt fri. Den er grei, men det er jo kaotisk her på jobb! Vi rekker jo nesten ikke over alt. Enden på visa ble jo at vi to som satt igjen, måtte jobbe masse overtid, og jeg tok også helgen til hjelp (måtte jobbe søndag). Nå er hun tilbake på jobb og skal også ha fri en dag denne uken. Det betyr nok en uke med påtvunget overtid. Damen har ikke barn, så jeg vet ikke om hun tenker så langt som at andre har et annet type liv enn henne. Men jeg kjenner at jeg blir irritert! Er dette noe dere hadde reagert på? Anonymous poster hash: 16b5f...451
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Altså, bare for å poengtere: Hun må gjerne ta fri, men helst ikke når det er så vanvittig mye å gjøre. Jeg kunne aldri ha bedt om flere dagers fri nå midt i kaoset. Dessuten er det snart ferie. Anonymous poster hash: 16b5f...451
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Jeg syns egentlig det er rett og rimelig at hun kan ta avspasering når hun føler for det når hun ellers drar så mye av lasset. På min arbeidsplass blir det også veldig mye overtidstimer, ingen stiller spørsmål ved når folk tar ut avspaseringen sin. De fleste er bare fornøyd med at kollegaene jobber overtid slik det ikke blir for mye på et par enkeltindivider. Anonymous poster hash: f2296...588
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Alle har da krav på fri. Men jeg hadde ikke gitt lørdag og søndag for at en kollega skal ha fri. Jeg har en kollega som mener at mine barns besteforeldre "må mer på banen" slik at jeg kan jobbe overtid. Hun har ikke barn selvsagt. 🙊 Om det er slik at man alltid må jobber overtid for å rekke alt er man underbemannet. Anonymous poster hash: c3f20...7e7
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Det er helt greit at hun tar fri, men da helst på en annen tid når det ikke er så kaotisk.<br /><br />Denne damen har sagt at hun kan jobbe masse, hun har tatt på seg altfor mye og sier at det er helt ok. Hun mener selv at hun gjerne ønsker å jobbe masse overtid. Hun ser nok at vi er underbemannet, men det er liksom for sent å snu nå hvis dere skjønner. Hun har jo allerede sagt at hun skal jobbe masse og at hun vil det. Jeg ser at vi er få få folk, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Hvis jeg sier noe om det, blir det sur stemning. Jeg skal helst ikke blande meg.... Anonymous poster hash: 16b5f...451
aanonym Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 (endret) Hvor er sjefen? Han/hun bestemmer i stor grad når man kan få avspasere. Endret 28. juni 2016 av aanonym
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Det jeg reagerer mest på er at sjefen deres synes å være totalt fraværende for hele problemstillingen! Anonymous poster hash: 3df36...798
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Sjefen vår synes det er helt topp at min kollega er så positivt innstilt til overtidsjobbing. Han har ikke peiling på hvor mange timer hun jobber, og bryr seg rett og slett ikke heller. Jeg kommer ikke til å ta det opp, for det blir bare sure miner. Jeg har prøvd før, for å få ham til å skjønne at vi må ha flere folk. Men det ble skikkelig ugreit.<br /><br />Så nå har jeg bare latt min kollega styre skuta, så får vi se hva som skjer. At hun blir lei av all overtiden, er jo sikkert og visst. Spørsmålet er bare om det blir så lett og snu innstillingen overfor sjefen..... Anonymous poster hash: 16b5f...451
Fullrulle86 Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 Jeg hadde jobbet mine 8 timer å så gått hjem. Punktum. Dersom du ikke får tid til alt får det være sjefens problem. Da får han fysisk pålegge deg overtid! Du lar deg jo totalt overkjøre!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Sjefen har ikke peiling på overtidstimer? I alle dager, hva slags bedrift er det du jobber i da? Avspasering er selvsagt helt ok, men det er vanlig at det avklares med nærmeste leder i forkant. Det er ikke alle perioder avspasering er mulig å gjennomføre og legges vanligvis til roligere perioder. At hun ikke har barn et ikke noe argument i denne saken, hun har like mye behov og rett på fri som vi med flere barn. For meg, så høres det ut som der er nok til et halv eller helt årsverk til i bedriften. I hvertfall om det er slik hele året. Å bidra på arbeidsplassen ser jeg på som en selvfølge. De fleste plasser har perioder med høyere arbeidspress. Kan du ikke jobbe mer enn 37,5t og ikke har pålagt overtid, så er du selvsagt i din fulle rett om du går hjem. Anonymous poster hash: 71f0f...34d
Gjest Antarctica Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Dere mangler jo folk. Det er ikke lov å ha overtidsarbeid som fast rutine. Og å ta fri når man har arbeidet overtid og har avspasering til gode er da også helt rimelig, ellers vil man jo gå i bakken. Ledelsen får ansette flere så dere rekker over det som må gjøres.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 Har ikke du skrevet om dette før? Og at sjefen din bruker hennes overtid som permanent løsning? Anonymous poster hash: 6183c...833
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 Du får jobbe det du skal og la resten være. Om hun vil jobbe overtid for å komme ajour etter sin avspassering er hennes valg. Kanskje din leder i mellomtiden får opp øynene dersom alt bare blir kaos om hun tar avspassering. For øvrig så vil du tjener på om din sjef pålegger deg overtid for da må han faktisk betalte overtid og ikke bare la deg opparbeide avspassering. Sette foten ned. Anonymous poster hash: fa2b9...747
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Sjefen vår synes det er helt topp at min kollega er så positivt innstilt til overtidsjobbing. Han har ikke peiling på hvor mange timer hun jobber, og bryr seg rett og slett ikke heller. Jeg kommer ikke til å ta det opp, for det blir bare sure miner. Jeg har prøvd før, for å få ham til å skjønne at vi må ha flere folk. Men det ble skikkelig ugreit.<br /><br />Så nå har jeg bare latt min kollega styre skuta, så får vi se hva som skjer. At hun blir lei av all overtiden, er jo sikkert og visst. Spørsmålet er bare om det blir så lett og snu innstillingen overfor sjefen..... Anonymous poster hash: 16b5f...451 Fagforening? Tillitsvalgt/verneombud? La være å jobbe overtid, da blir det veldig synlig for sjefen at dere trenger flere folk. Så lenge dere støtter opp og jobber så mye overtid forstår jeg godt at en kynisk sjef utnytter dere og sparer penger ved å ikke ansette en ny som vil føre til økte utgifter. Det blir ikke bedre av at du jobber overtid og helger. Jobb så mye overtid som du har lyst og krefter til. Om dere blir hengende etter så flott - da oppdager vel sjefen behovet for å ansette en til. Anonymous poster hash: 7c6c4...e59
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 Får dere betalt for overtiden? Ønsker du å jobbe overtid? Er overtiden pålagt eller selvvalgt? Så lenge du dekker opp så merker jo ikke deres leder noe til at dere er underbemannet. Du skyter deg selv i foten. Jobb de timene det står i kontrakten din. Dersom du blir pålagt overtid blir det noe annet. Det finnes det tydelige regler for. Anonymous poster hash: 20183...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå