Gå til innhold

Bare jeg som grøsser av ordet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...."menskopp"? 😫

Det er helt sikkert et suverent produkt. Men ordet i seg selv gjør meg en smule kvalm.

Anonymous poster hash: 30c00...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes både ordet og produktet er ekkelt. Å tømme de i vasken. Ææææsj.

Anonymous poster hash: 63e26...525

Skrevet

Synes både ordet og produktet er ekkelt. Å tømme de i vasken. Ææææsj.

Man må da ikke tømme den i vasken?? 

Anonymous poster hash: fc941...411

Skrevet

Vet en kollega bruker det. Det er så utrolig nasty!!!! Har møtt henne på fellesdoen når hun skulle skylle den. Fyyy fader!

Dere menskoppbrukere er faktisk ekle.

Anonymous poster hash: c6ad9...643

Skrevet

Enig!!

Anonymous poster hash: 4781a...a8e

Skrevet

Vet en kollega bruker det. Det er så utrolig nasty!!!! Har møtt henne på fellesdoen når hun skulle skylle den. Fyyy fader!

Dere menskoppbrukere er faktisk ekle.

Anonymous poster hash: c6ad9...643

Altså, for ordens skyld: Jeg bruker ikke menskopp selv, så jeg snakker ikke av egen erfaring, men: 

Det er rimelig spesielt at hun tømmer og vasker den greia i vasken på jobb. Det burde faktisk ikke være nødvendig i det hele tatt, da den informasjonen jeg har funnet på nett sier at man trenger å tømme en slik kopp typ hver 12. time. Altså et par ganger i døgnet. Dermed er det fint noe man kan klare å unngå å gjøre på jobb, på fellestoalettet faktisk.... 

http://menskopp.org/oppskrift.html

Skrevet

Man må da ikke tømme den i vasken??

Ok. En jeg kjenner sier i allefall den er grei å rengjøre i vasken tok det for gitt at hun da tømte den der også.

Skrevet

Vasker dere ikke henda i vasken etter å ha trykka en tampong langt oppi ei blodig mus?

Anonymous poster hash: b03a3...136

Skrevet

Ok. En jeg kjenner sier i allefall den er grei å rengjøre i vasken tok det for gitt at hun da tømte den der også.

Som nevnt lengre oppe, har jeg ikke brukt dette selv, men ser for meg at det da enkelt går an å tømme den i do. Og deretter tørke av blodet som sitter på med toalettpapir før man skyller og vasker den i vasken. Det er da ikke noe verre enn å vaske av hender med blodrester på, etter å ha plassert en tampong.

Skrevet

Som nevnt lengre oppe, har jeg ikke brukt dette selv, men ser for meg at det da enkelt går an å tømme den i do. Og deretter tørke av blodet som sitter på med toalettpapir før man skyller og vasker den i vasken. Det er da ikke noe verre enn å vaske av hender med blodrester på, etter å ha plassert en tampong.

Vet ikke hvordan dere setter inn tampong men jeg har ALDRI blodrester på hender etter å ha satt inn tampong. 😳

Men det forskjell på å ha litt på en hånd og skylle en kopp i vasken da.

Anonymous poster hash: 08b6c...8b1

Skrevet

Ordet "mens" er vel ikke særlig deilig uansett. Det hadde vel vært nasty og bind ble kalt "mensbleie" og tampong "menspropp" også? 

Jeg bruker kopp, og kaller den bare "kopp". Og det er meg totalt likegyldig hvis noen fjolledamer har fått for seg at det er det ekleste som finnes. Tragisk å ha et slikt forhold til noe som skjer med egen kropp! For meg er koppen noe av det mest geniale jeg har kommet over. Ingen lekkasjer, kortere mens og ingen soppinfeksjoner. Jeg tømmer ikke på jobb, ettersom jeg bare behøver å tømme morgen og kveld og så slipper å tenke på at jeg har mensen resten av dagen. Når jeg tømmer hjemme, gjør jeg det stort sett i do. Vasker i håndvasken, men der har jeg jammen vasket mye annet også! Null problem, faktisk. Lukter ikke, synes ikke. Kommer aldri frivillig til å gå tilbake til tamponger!

Anonymous poster hash: bbed6...7eb
Skrevet

Ja, fytti for ekkelt ord og produkt! De koker disse greiene også! Trivelig å tenke på at maten en får servert har delt rom med en menskopp! Brekker meg!

Anonymous poster hash: cdff5...549

Skrevet

Ja, fytti for ekkelt ord og produkt! De koker disse greiene også! Trivelig å tenke på at maten en får servert har delt rom med en menskopp! Brekker meg!

Neida, jeg koker den ikke :) Rengjør den i sprit. Hadde jeg kokt, hadde jeg hatt en egen kjele til nettopp det bruket. 

Skrevet

Neida, jeg koker den ikke :) Rengjør den i sprit. Hadde jeg kokt, hadde jeg hatt en egen kjele til nettopp det bruket.  Anonymous poster hash: bbed6...7eb

Tåler sånn gummi sprit i lengden da? Har vært diskusjon på det her at ingen hadde egen kjele til menskoppen. Blæh!

Skrevet

Tåler sånn gummi sprit i lengden da? Har vært diskusjon på det her at ingen hadde egen kjele til menskoppen. Blæh!

Det er silikon, ikke gummi, og til nå har den tålt det så godt at den ser flunkende ny ut. 

Strengt tatt er det ingen praktisk grunn til å ha egen kjele til sterilisering, siden det er nettopp sterilisering, og alle bakterier drepes. Jeg ville brukt egen kjele av respekt for resten av familien min/gjester, som nok ville syntes tanken var ekkel. Men sprit er mye enklere enn koking, 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan en slik kopp fungerer. Er det vakuum? Hvor mye rommer en slik kopp og blir det ikke mye gris når den skal tømmes. Jeg har kraftige blødninger og må skifte grønn o.b 4 ganger i løpet av en dag minst. Kan ikke skjønne at det da ikke vil bli lekasje om jeg skal gå med en slik kopp hele dagen uten å tømme den. Noen som kan forklare i detalj for ei oppriktig nysgjerrig dame.

Anonymous poster hash: 98b38...cc7

Skrevet

Jeg elsker koppene mine, synes bind og tamponger er kjempeekkelt, de er klamme og lukter, og får lett sopp eller BV. Det får jeg aldri med kopp! (og jeg får alltid blod på fingrene når jeg bytter tampong uansett.)

Må tømme min flere ganger daglig første dagene, på grunn av store blødninger, men etter det holder det med morgen og kveld. Jeg gidder forsåvidt ikke å sterilisere min, bare vasker den med varmtvann og såpe. Sjelden jeg berører bunn av en vask med fingrene uansett, i hvertfall ikke en offentlig en, så ser ikke helt problemet med hva som blir vasket i vasken? Men, nå er det mye hysteri jeg ikke forstår da.

Det er åpenbart i vinden å reagere på dette nå, for jeg ser at Kvinnefronten går inn for at mensen skal bli "stuerent", dvs null skam forbundet med det. Trengs tydeligvis.

Skrevet
Det er altså snakk om en kopp i silikon, som man tømmer i do og vasker i vasken. Jeg elsker min og går aldri tilbake til styret med tamponger og bind! Den sitter mye lenger ut enn tamponger gjør, så du slipper å dytte fingrene langt inni der når du har mensen - bare helt ytterst, og så "svupper" den seg på plass (krever litt øvelse, men går veldig greit). Ofte kommer det ikke blod på fingrene engang, og det gjør det alltid med tampongbruk.

Jeg har store blødninger, så jeg må tømme ca. hver 4.-5. time de to første dagene, og også bruke et lite truseinnlegg da. Hvis man ikke har vask inne på toalettet på jobb, er det ikke noe problem å tømme den og så tørke den av med toalettpapir før den settes inn igjen. Så vasker du den bare neste gang.

Men det blir ingen lukt, ingen lekkasjer ut over de dagene med aller verst blødning (og her snakker vi om at jeg måtte bruke både tampong og nattbind og likevel skifte hver tredje time, grøss, beklager ekle detaljer), mensen varer kortere og den demper smertene. I tillegg betaler du en enkelt sum en gang, og for et par-tre hundrelapper har du alltid mensutstyret klart. Jeg kjøper altså truseinnlegg i tillegg, men velger glatt to dager med tynt truseinnlegg i stedet for de der ekle tampongene eller klamme bindene, som lukter vondt, gir lekkasjer og er generelt vemmelige! Etter de to første dagene tømmer jeg bare morgen og kveld, tolv timers mellomrom, og så kan jeg rett og slett glemme at jeg har mensen. Og ingen ekle tamponger eller bind å kaste!

Jeg rengjør også med sprit, men som oftest bare med såpe og vann, og så spriter jeg etter en mens og før jeg begynner på ny mens. Ellers er det god såpevask som gjelder. Og hvis man er så hysterisk at det ikke går an å vaske den i vasken etter å ha tømt den i toalettet, da kan man jo ikke vaske hendene sine der heller etter å ha skiftet tampong... Det går faktisk an å vaske en vask 😄
Skrevet

Vet ikke hvordan dere setter inn tampong men jeg har ALDRI blodrester på hender etter å ha satt inn tampong.

Men det forskjell på å ha litt på en hånd og skylle en kopp i vasken da.

Anonymous poster hash: 08b6c...8b1

Jeg setter inn tamponger på samme måte som bruksanvisningen på pakken tilsier. Hvis jeg buker OB så må man altså dytte tampongen så langt inn man klarer med fingeren. Da blir det blod på fingeren, naturlig nok. Jeg lurer mer på hvordan DU setter inn tamponger siden du klarer dette uten å få blod på fingeren..?

Jeg ser faktisk ikke helt forskjellen på ha blod på fingeren og det å ha en kopp med litt blodrester på (etter å ha tømt innholdet i do) jeg da...?

Skrevet

Og hva gjør dere binddamer når dere dusjer da og det nødvendigvis havner blod på gulvet i dusjen? Der STÅR jo faktisk andre folk... oftere enn folk rører nedi vasken vil jeg tro?

Mensen ER ekkelt, og mensen er grisete. Samtidig er det helt forbanna naturlig. Noen blør lite andre blør mye, jeg tilhører den siste kategorien og er evig takknemlig for koppen. Skal forresten begynne å kalle det, for du som sier det over her høres det med en gang verre ut dersom man legger på mens. Jeg kombinerer mellom tampong og kopp. Ikke på samme tid, men jeg bruker begge deler gjennom perioden, alt ettersom. Jeg synes koppen er genial og med den glemmer jeg faktisk at jeg har mensen.

Skrevet

Det er altså snakk om en kopp i silikon, som man tømmer i do og vasker i vasken. Jeg elsker min og går aldri tilbake til styret med tamponger og bind! Den sitter mye lenger ut enn tamponger gjør, så du slipper å dytte fingrene langt inni der når du har mensen - bare helt ytterst, og så "svupper" den seg på plass (krever litt øvelse, men går veldig greit). Ofte kommer det ikke blod på fingrene engang, og det gjør det alltid med tampongbruk.

Jeg har store blødninger, så jeg må tømme ca. hver 4.-5. time de to første dagene, og også bruke et lite truseinnlegg da. Hvis man ikke har vask inne på toalettet på jobb, er det ikke noe problem å tømme den og så tørke den av med toalettpapir før den settes inn igjen. Så vasker du den bare neste gang.

Men det blir ingen lukt, ingen lekkasjer ut over de dagene med aller verst blødning (og her snakker vi om at jeg måtte bruke både tampong og nattbind og likevel skifte hver tredje time, grøss, beklager ekle detaljer), mensen varer kortere og den demper smertene. I tillegg betaler du en enkelt sum en gang, og for et par-tre hundrelapper har du alltid mensutstyret klart. Jeg kjøper altså truseinnlegg i tillegg, men velger glatt to dager med tynt truseinnlegg i stedet for de der ekle tampongene eller klamme bindene, som lukter vondt, gir lekkasjer og er generelt vemmelige! Etter de to første dagene tømmer jeg bare morgen og kveld, tolv timers mellomrom, og så kan jeg rett og slett glemme at jeg har mensen. Og ingen ekle tamponger eller bind å kaste!

Jeg rengjør også med sprit, men som oftest bare med såpe og vann, og så spriter jeg etter en mens og før jeg begynner på ny mens. Ellers er det god såpevask som gjelder. Og hvis man er så hysterisk at det ikke går an å vaske den i vasken etter å ha tømt den i toalettet, da kan man jo ikke vaske hendene sine der heller etter å ha skiftet tampong... Det går faktisk an å vaske en vask

Gjør som deg, vasker med intimsåpe daglig og spriter mellom hver mens. At det ikke skulle gå an å vaske bort litt blod i vasken er for meg en fjollete tanke. Jeg har heller ingen problemer med litt blod på fingrene, men som du skriver, med litt øvelse får man nesten ikke det heller. Vasken blir vasket et par ganger i uka, og sluket får en skvett klorin. At dette skulle være eklere enn innpakkede tamponger/bind i søpla er for meg uforståelig. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan en slik kopp fungerer. Er det vakuum? Hvor mye rommer en slik kopp og blir det ikke mye gris når den skal tømmes. Jeg har kraftige blødninger og må skifte grønn o.b 4 ganger i løpet av en dag minst. Kan ikke skjønne at det da ikke vil bli lekasje om jeg skal gå med en slik kopp hele dagen uten å tømme den. Noen som kan forklare i detalj for ei oppriktig nysgjerrig dame.

Anonymous poster hash: 98b38...cc7

Ja, setter man den riktig inn blir det vakum. 

Jeg har ikke målt hvor mye koppen tar. Vet heller ikke hvor mye en tampong i ulike størrelser absorberer. Men vil tro en kopp rommer mye mer enn en tampong. 

Hvis du blør mye, må du antakelig tømme den i løpet av dagen. Selv byttet jeg vel tampong ca tre ganger om dagen før, og trenger nå bare å tømme morgen og kveld. Da er koppen heller ikke full. Skulle den bli full (noe jeg bare har opplevd et par ganger), kjenner man en "bobling" på grunn av små hull aller ytterst. Da kan man gå og tømme før det eventuelt blir lekkasje. 

Kopp er antakelig ikke en god løsning for dem som synes alt som har med mens å gjøre er avskyldi ekkelt, men hvis man har et greit forhold til det (ikke synes det er kjempedeilig, men aksepterer det som en kroppslig funksjon som man bare må deale med) så anbefaler jeg den på det varmeste - ikek minst fordi mensen er fortere overstått. Vet ikke helt hvorfor, men regner med at det er fordi det tar lenger tid for blodet å trekke inn i en tampong enn rett ned i en kopp. Har fire dagers mens nå, mot fem dager før. 

Skrevet

Tror det nok er kombinasjonen av ordet mens og kopp som skjærer i hodet mitt. Kopp er noe jeg forbinder med drikke. Sikkert derfor.

Anonymous poster hash: 30c00...41e

Skrevet

Ja, setter man den riktig inn blir det vakum.

Jeg har ikke målt hvor mye koppen tar. Vet heller ikke hvor mye en tampong i ulike størrelser absorberer. Men vil tro en kopp rommer mye mer enn en tampong.

Hvis du blør mye, må du antakelig tømme den i løpet av dagen. Selv byttet jeg vel tampong ca tre ganger om dagen før, og trenger nå bare å tømme morgen og kveld. Da er koppen heller ikke full. Skulle den bli full (noe jeg bare har opplevd et par ganger), kjenner man en "bobling" på grunn av små hull aller ytterst. Da kan man gå og tømme før det eventuelt blir lekkasje.

Kopp er antakelig ikke en god løsning for dem som synes alt som har med mens å gjøre er avskyldi ekkelt, men hvis man har et greit forhold til det (ikke synes det er kjempedeilig, men aksepterer det som en kroppslig funksjon som man bare må deale med) så anbefaler jeg den på det varmeste - ikek minst fordi mensen er fortere overstått. Vet ikke helt hvorfor, men regner med at det er fordi det tar lenger tid for blodet å trekke inn i en tampong enn rett ned i en kopp. Har fire dagers mens nå, mot fem dager før.

Jeg lurer litt på hvordan en silikondings kan gjøre mensen kortere🤔? Trodde mensen var hormonelt jeg...

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan en silikondings kan gjøre mensen kortere? Trodde mensen var hormonelt jeg...

Jeg tror det kommer av vakumet. Da slipper i alle fall jeg alle disse dagene med småblødninger.

Anonymous poster hash: 81b04...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...