Gå til innhold

Rotfylle - hva skjer på 2. Timen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå komt igang med å rotfylle en tann. Dvs har renset ut og lagt inn noe bakteriedrepende (?) og fått på en midlertidig fylling. Skal tilbake neste uke for å fullføre. Noen som har vært gjennom det og kan forklare hva som skal foregå? Hvordan fjernes den midlertidige fyllingen? Hva skjer deretter?

Er litt redd for tannlege generelt, og føler det hjelper å vite litt på forhånd hva som skal skje, så angrer på at jeg ikke spurte tannlegen før jeg gikk..

Anonymous poster hash: d8290...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan kun svare etter egen erfaring. Vet ikke hvor mye din tannlege feks har renset, så mulig det blir litt annerledes.

Min erfaring er ihvertfall at tannlegen først fjerner den midlertidige fyllingen. Det gjøres veldig enkelt med et bor. Deretter renser tannlegen litt mer hvis det er behov, og fyller igjen røttene. Tilslutt lager hun den ordentlige fyllingen og pusser litt på den.

Etter min mening er du ferdig med det "verste" på første timen. Andre gangen går det også gjerne litt raskere.

Hvis du er litt engstelig kan det kanskje hjelpe at tannlegen forklarer underveis. Spør om det hvis du har en tannlege som ikke gjør det. For meg hjalp det veldig, og er i dag over alt som heter tannlegeskrekk. Lykke til, vet hvor kjipt det er å være nervøs før et slikt besøk.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Ja jeg også håper jeg er ferdig med det verste! Var livredd for å gå til tannlege før jeg nå MÅTTE, men kom til hos ei som er veldig flink med pasienter som er veldig redde.

Hun bedøver også etter MITT behov og ikke etter hva som i teorien skal holde (bedøvelse biter ikke særlig godt på meg men tannlegene jeg gikk til som barn/ungdom trodde ikke på det) så for første gang har jeg fått oppleve at det ER mulig med smertefri tannbehandling. Hun er kjempeflink til å forklare underveis også, bare jeg som i tillegg liker å være litt forberedt i forkant :P

Skrevet

Ja jeg også håper jeg er ferdig med det verste! Var livredd for å gå til tannlege før jeg nå MÅTTE, men kom til hos ei som er veldig flink med pasienter som er veldig redde.

Hun bedøver også etter MITT behov og ikke etter hva som i teorien skal holde (bedøvelse biter ikke særlig godt på meg men tannlegene jeg gikk til som barn/ungdom trodde ikke på det) så for første gang har jeg fått oppleve at det ER mulig med smertefri tannbehandling. Hun er kjempeflink til å forklare underveis også, bare jeg som i tillegg liker å være litt forberedt i forkant :P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Enig med Kira her. Det verste er over. Når man rotfyller er det gjerne verst med rensingen. Har hatt ekstremt dårlig erfaring jeg og, helt til jeg kom til ei som du sier, bedøvet etter behovet! Da gikk alt som en drøm!

Skrevet

Hvor er denne fantastiske tannlegen?

Anonymous poster hash: 15ed9...c37

Skrevet

Hurra for tannleger som behøver etter behov!

Min tannlege gjør det (tannlegen.com).

Anonymous poster hash: bd9a4...80a

Skrevet

Einig i at det verste er over.  Tanna har ikkje nerve i midten lengre.  Ein kjenner during når dei borar, men det er ikkje nerve inni tanna som kan gje smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...